Tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2017 vedrørende 2016
Faktuelle oplysninger fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
Udbetaling Danmarks opgaveløsning i 2016
Udbetaling Danmarks bestyrelse oplyser i Årsrapporten, at Udbetaling
Danmarks opgaver er løst effektivt og til konkurrencedygtige priser.
Årsregnskabet giver ikke anledning til forbehold hos revisionen.
Aktivitetsstigning for ordningsvirksomheden mv.
Udbetaling Danmark har i 2016 forvaltet forskellige myndighedsopgaver for
over 211 mia. kr. eller 2,0 pct. mere end året før.
Udbetaling Danmark har i 2016 fået ansvaret for nye administrationsområder,
og der er indført ny lovgivning i 2016 herunder nyt barselssystem, loft over
kontanthjælp, Statslige Finansielle Ordninger (SFO), efterregulering af pension
mv. (Årsrapport).
Stigning i de samlede administrationsomkostninger
Der er betalt 1.002 mio. kr. til administration i 2016 mod 881 mio. kr. året før,
dvs. 121 mio. kr. eller 14 pct. mere.
Der er på den kommunale kundedrift gennemført effektiviseringer i 2016. Den
kommunalt finansierede kundedrift ekskl. nyt IT-bidrag faldt således fra 703
mio. kr. i 2015 til nu 678 mio. kr., dvs. med 3,7 procent. Kommunerne har
desuden fra 2016 betalt IT-bidrag for i alt 21 mio. kr.
Den statslige, bevillingstyrede kundedrift er steget fra 87 mio. kr. i 2015 til 93
mio. kr. i 2016.
De øvrige administrationsomkostninger (projekt-, låne-, eksternt- og
gebyrfinansierede omkostninger) inkl. etableringsomkostninger er steget fra 91
mio. kr. i 2015 til 210 mio. kr. i 2016 bl.a. som følge af
konkurrenceudsættelsesprogrammet (Årsrapport).
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Store effektiviseringsgevinster
Tilsynet noterer, at Udbetaling Danmark
har øget effektiviteten i kundedriften i
2016.
Det kan med fordel i årsrapporten
uddybes, hvorledes effektiviseringerne
bliver beregnet, og hvorledes udviklingen
har været over en årrække
–
fx siden 2013.
Tilsynets opfølgende spørgsmål til bestyrelsen
Nøgletal for administrationsomkostninger
Tilsynet ønsker at følge den overordnede udvikling i
omkostningerne til administration, bl.a. fordelt på de
større sagsområder.
Tilsynet har udarbejdet nøgletalstabeller, som
fremover bedes tilsendt sammen med årsrapporterne
enten som en integreret del af rapporten eller som et
samlet nøgletalsbilag, jf. skabelon i bilag 1,
tilsynsområde 1, tabel 1-3.
Tilsynet beder om, at nøgletalstabellerne udfyldes for
2016 og eftersendes sammen med svarene på tilsynets
øvrige opfølgende spørgsmål.
Overblik over budget- og regnskabstal
Tilsynet ønsker, at budgettal præsenteres sammen med
regnskabstallene i de kommende årsrapporter.
1. Effektiv administration af offentlige ydelser og tilskud til borgere og virksomheder
2. Borgeren i centrum og retssikkerhed i administrationen
Generel status
Sagsbehandlingstiden og klagesagsbehandling er en central indikation på
retssikkerhed. Det fremgår af Ankestyrelsens redegørelse om behandling af
klagesager i 2016, at sagsbehandlingsfristerne overholdes på de fleste
ydelsesområder, remonstrationsprocenten er faldet på tværs af
ydelsesområderne og omgørelsesprocenten i Ankestyrelsen er forholdsvis lav.
Udbetaling Danmark har på nogle områder haft problemer med at overholde
flere mål af betydning for retssikkerhed i 2016. Det gælder fx overholdelse af
sagsbehandlingsfristen på boligstøtteområdet, sagsbehandlingstid i sager, der
ikke afgøres inden for den fastsatte frist samt svartid i klagesager. Der er
desuden konstateret sagsbehandlingsfejl i et antal sager i Ankestyrelsen.
Sagsbehandling og klagesagsbehandling
Tilsynet anser det for væsentligt, at
bestyrelsen fortsat har fokus på, at
Udbetaling Danmark lever op til de
fastlagte mål og frister i sagsbehandlingen
på alle sagsområder samt følger
udviklingen i klagesager.
Nøgletal for retssikkerhed
Tilsynet ønsker at følge den overordnede udvikling på
retssikkerhedsområdet herunder sagsbehandlingstider
og klagesagsbehandling.
Tilsynet har udarbejdet nøgletalstabeller, som
fremover bedes tilsendt sammen med bestyrelsens
årlige beretning til tilsynet. Nøgletallene kan
integrereres i beretningen eller vedlægges som bilag til
bestyrelsens beretning, jf. skabelon i bilag 1,
tilsynsområde 2, tabel 1.1-3.2.
Tilsynet skal anmode om at Udbetaling Danmark
orienterer tilsynet, hvis der i løbet af året opstår
væsentlige udfordringer i forhold til
1