Bestyrelsen for Udbetaling Danmark
Kongens Vænge 8
3400 Hillerød
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Tilsynsbrev til Udbetaling Danmarks bestyrelse vedrørende Udbetaling
Danmarks årsrapport og revisionsprotokollater for regnskabsåret 2016 mv.
J.nr. 15/11337
Kære bestyrelse for Udbetaling Danmark
Jeg sender hermed som led i mit tilsyn med bestyrelsen for Udbetaling Danmark
tilsynsbrevet for 2016.
Jeg vil indledningsvist gerne benytte lejligheden til at kvittere for jeres store arbej-
de i forhold til implementering af bl.a. kontanthjælpsloftet, konkurrrenceudsættel-
sesprogrammet og regelforenklingsprojekterne på boligstøtte og pensionsområdet.
Udbetaling Danmarks arbejde og engagement i den løbende udvikling af admini-
strationsforretningen og regelforenkling har stor betydning.
Som grundlag for tilsynet er der modtaget følgende materiale:
Udbetaling Danmarks årsrapport og tilhørende revisionsprotokollater mv. for
regnskabsåret 2016
Bestyrelsens årlige beretning om Udbetaling Danmarks virksomhed samt føl-
gebrev til beretningen
Kundeambassadørens årsrapport for 2016
Budgetopfølgning for 2016
Undersøgelse af den generelle tilfredshed blandt ATP’s kunder
Årsresultat for Udbetaling Danmarks strategi for 2016 og tilpasning af strategi
for 2017
Sygefraværsanalyse for 2016
Analyse af Ankestyrelsens hjemviste sager
Status på boligstøtteområdet pr. 31. marts 2017
Redegørelse om behandling af klagesager fra Udbetaling Danmark for 2016 fra
Ankestyrelsen
Redegørelse om sagsbehandlingen i Udbetaling Danmark 2016 fra Styrelsen
for Patientsikkerhed for 2016
Bestyrelsens bemærkninger til ankeinstansernes redegørelser
Jeg har gennemgået det tilsendte materiale med udgangspunkt i tilsynets fire fo-
kusområder:
1. Effektiv administration af offentlige ydelser og tilskud til borgere og virksom-
heder.
2. Borgere i centrum og retssikkerhed i administrationen.
3. Forbedret borgerservice gennem en digital ydelsesadministration baseret på di-
gital selvbetjening mv.