Instruks vedrørende håndtering af
ulykker med dødsfald eller alvorlig tilskadekomst om bord på udenlandske skibe,
der befinder sig på dansk søterritorium
1
13. oktober 2017
Generelt for alle ulykker:
Oplysninger om ulykker skal altid hurtigst muligt formidles internt til relevante jf. instruks om
udsendelse af intern Ulykkesmail.
Der afholdes hurtigst muligt aktionsmøde i SIKRE SKIBE med henblik på intern koordinering,
ansvarsfordeling, første vurdering af kendte omstændigheder og udpegning af inspektører til
kontrolsyn og sagsbehandling. Ledelsen i SIKRE SKIBE har ansvaret for indkaldelse og afholdelse
af aktionsmødet.
Udenlandske skibe: Når Søfartsstyrelsen er blevet opmærksom på, at der er eller kan være sket en
ulykke med dødsfald eller alvorlig tilskadekomst ombord på et udenlandsk skib, der befinder sig på
dansk søterritorium, iværksættes følgende hurtigst muligt:
Skibet tilbageholdes.
Inspektøren tilbageholder skibet. Forsvaret (MAS) eller Politiet kan anmodes
om at overbringe tilbageholdelsen, såfremt der ikke er direkte kontakt med skibet endnu.
Kontakt til dansk politi og Den Maritime Havarikommission.
Der tages kontakt til Politiet og
Den Maritime Havarikommission for at koordinere og orientere sig om ulykkens fortsatte
håndtering, herunder i videst muligt omfang at sikre koordineret bevisoptagelse med Politiet.
Flagstaten underrettes.
Søfartsstyrelsen underretter flagstaten direkte pr. mail/telefon for at
orientere om ulykken, tilbyde assistance i det videre forløb og bede om løbende information om,
hvad flagstaten foretager sig.
Kontrol om bord.
Hvis skibet anløber dansk havn, foretages der hurtigst muligt en havnestatskontrol om bord.
Søfartsstyrelsen udsteder påbud eller fastholder tilbageholdelsen af skibet om nødvendigt,
såfremt der foreligger forhold som gør, at sikkerheden ikke er opretholdt. Ud over
havnestatskontrollen tilvejebringer inspektøren under kontrollen også mest mulig viden om
omstændighederne ved ulykken. Dette skal ske under hensyntagen til retsplejebestemmelser og
så vidt muligt i samarbejde med Politiet jf. nedenfor.
1
Hvis skibet er i uskadelig passage kan der alene ske rapportering til flagstaten, og skibet skal gives højeste prioritet i
havnestatskontrolsystemet.
Ulykker, der hænder under lastning og losning, kan henhøre under Arbejdstilsynets ressort. Dette koordineres og
afklares i alle tilfælde.
1