Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 50
Offentligt
1814380_0001.png
Instruks vedrørende håndtering af
ulykker med dødsfald eller alvorlig tilskadekomst om bord på udenlandske skibe,
der befinder sig på dansk søterritorium
1
13. oktober 2017
Generelt for alle ulykker:
Oplysninger om ulykker skal altid hurtigst muligt formidles internt til relevante jf. instruks om
udsendelse af intern Ulykkesmail.
Der afholdes hurtigst muligt aktionsmøde i SIKRE SKIBE med henblik på intern koordinering,
ansvarsfordeling, første vurdering af kendte omstændigheder og udpegning af inspektører til
kontrolsyn og sagsbehandling. Ledelsen i SIKRE SKIBE har ansvaret for indkaldelse og afholdelse
af aktionsmødet.
Udenlandske skibe: Når Søfartsstyrelsen er blevet opmærksom på, at der er eller kan være sket en
ulykke med dødsfald eller alvorlig tilskadekomst ombord på et udenlandsk skib, der befinder sig på
dansk søterritorium, iværksættes følgende hurtigst muligt:
Skibet tilbageholdes.
Inspektøren tilbageholder skibet. Forsvaret (MAS) eller Politiet kan anmodes
om at overbringe tilbageholdelsen, såfremt der ikke er direkte kontakt med skibet endnu.
Kontakt til dansk politi og Den Maritime Havarikommission.
Der tages kontakt til Politiet og
Den Maritime Havarikommission for at koordinere og orientere sig om ulykkens fortsatte
håndtering, herunder i videst muligt omfang at sikre koordineret bevisoptagelse med Politiet.
Flagstaten underrettes.
Søfartsstyrelsen underretter flagstaten direkte pr. mail/telefon for at
orientere om ulykken, tilbyde assistance i det videre forløb og bede om løbende information om,
hvad flagstaten foretager sig.
Kontrol om bord.
Hvis skibet anløber dansk havn, foretages der hurtigst muligt en havnestatskontrol om bord.
Søfartsstyrelsen udsteder påbud eller fastholder tilbageholdelsen af skibet om nødvendigt,
såfremt der foreligger forhold som gør, at sikkerheden ikke er opretholdt. Ud over
havnestatskontrollen tilvejebringer inspektøren under kontrollen også mest mulig viden om
omstændighederne ved ulykken. Dette skal ske under hensyntagen til retsplejebestemmelser og
så vidt muligt i samarbejde med Politiet jf. nedenfor.
1
Hvis skibet er i uskadelig passage kan der alene ske rapportering til flagstaten, og skibet skal gives højeste prioritet i
havnestatskontrolsystemet.
Ulykker, der hænder under lastning og losning, kan henhøre under Arbejdstilsynets ressort. Dette koordineres og
afklares i alle tilfælde.
1
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 50: Søfartsstyrelsens ’Instruks vedrørende håndtering af ulykker med dødsfald eller alvorlig tilskadekomst om bord på udenlandske skibe, fra erhvervsministeren
Anløber skibet ikke dansk havn, tages der særskilt stilling til det videre forløb
skibet kan gives
højeste prioritet i havnestatskontrolsystemet, så der udføres havnestatskontrol i næste havn.
Næste havn/havnestat underrettes særskilt ved mail/telefon.
Bevisoptagelse/afhøringer.
Hvis Søfartsstyrelsen under kontrollen om bord vurderer, at relevant
lovgivning kan være overtrådt, tilkaldes Politiet for bevisoptagelse/afhøringer. Søfartsstyrelsen
assisterer Politiet i bevisoptagelse/afhøringer med faglig viden og relevante spørgsmål.
Umiddelbar vurdering af evt. klare og grove overtrædelser.
Inden skibet frigives efter
tilbageholdelse, vurderer inspektøren, hvorvidt der er sket klare og grove overtrædelser, der skal
politianmeldes straks. I givet fald og efter samråd med synschefen politianmeldes overtrædelser, og
flagstaten orienteres.
Vurdering af søfartslovgivning, anmeldelse og kontakt til flagstat.
Når der foreligger en rapport
fra enten den danske Maritime Havarikommission eller fra skibets flagstat, vurderes det sammen
med indsamlet bevismateriale og tilgængelige oplysninger, hvorvidt søfartslovgivningen er blevet
overtrådt om bord, og om der eventuelt kan og bør ske anmeldelse til Politiet. Søfartsstyrelsens
vurdering formidles til flagstaten med henblik på at afklare, hvordan sagen håndteres fremadrettet.
Endelig vurdering skal foreligge senest 7 dage efter, at der foreligger en officiel ulykkesrapport.
I tilfælde, hvor der ikke udarbejdes ulykkesrapporter, og der ikke er sket umiddelbar
politianmeldelse, foretages vurderingen ud fra indsamlet bevismateriale og tilgængelige oplysninger.
Vurderingen skal foreligge senest 7 dage efter, det er gjort klart, at der ikke udarbejdes officiel
ulykkesrapport om ulykken.
Assistance til efterladte søfolk.
Hvis udenlandske søfarende efterlades i Danmark som følge af
ulykken, tager Søfartsstyrelsen kontakt til skibets reder og/eller P & I klub, der skal assistere de
pågældende under deres ophold i fremmed havn og sørge for hjemrejse. Kan rederi eller P & I klub
ikke kontaktes, kontakter Søfartsstyrelsen Handelsflådens Velfærdsråd, som derefter kan assistere
søfolkene.
Flagstatens opfølgning.
Hvis flagstaten ikke følger op eller undlader at orientere styrelsen om sin
opfølgning, skal flagstaten anmodes herom med passende frist for svar. Hvis flagstaten herefter ikke
tager det fornødne initiativ, skal sagen forelægges styrelsens direktion, der træffer beslutning om
yderligere skridt over for flagstaten.
2