Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 489
Offentligt
1945413_0001.png
Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Sankt Kjelds Plads 11
2100 København Ø
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Tilsynsbrev til Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings bestyrelse
vedrørende bestyrelsens beretning, årsregnskaber og revisi-
onsprotokoller for 2017
CVR 10172748
Jeg vil gerne starte med at takke bestyrelsen for det tilsendte materiale, som afrap-
porterer for Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings første fulde funktionsår. Jeg vil i
den anledning gerne kvittere for bestyrelsens indsats i forhold til at få truffet nød-
vendige strategiske beslutninger og opretholdt en tæt dialog med administrationen
herom.
Bestyrelsen har i den årlige beretning tilkendegivet, at Arbejdsmarkedets Erhvervs-
sikring (AES) i 2017 har udviklet sig i en positiv retning, og at der er fundet løs-
ninger på langt de fleste af de udfordringer, som bestyrelsen pegede på i beretnin-
gen for 2. halvår 2016.
Som grundlag for tilsynet har jeg modtaget følgende materiale:
Bestyrelsens årlige beretning for 2017
Den årlige arbejdsskadestatistik
Erhvervssygdomsudvalgets årlige redegørelse
Årsrapport for AES 2017 samt intern og ekstern revisionsprotokollat vedr. AES
årsregnskab for 2017
Årsrapport for AES Udbetaling 2017 samt intern og ekstern revisionsprotokollat
vedr. AES Udbetaling årsregnskab for 2017.
Jeg har gennemgået det tilsendte materiale med udgangspunkt i fire fokusområder:
Høj retssikkerhed for borgeren, herunder nedbringelse af sagsbehandlingstider-
ne og høj kvalitet i afgørelserne
Økonomi
IT
Udflytning og stabil drift
Produktion og kvalitet
Jeg vil gerne igen kvittere for, at AES i 2017 har øget produktionen, og at antallet
af verserende sager i 2017 er faldet med ca. 30 pct. svarende til 11.000 sager. Jeg er
ligeledes tilfreds med, at AES i 2017 lykkedes med at afvikle de 5.000 ældste sager
om tab af erhvervsevne i den såkaldte Indsats Etab, og at andelen af verserende sa-
ger over 2 år er faldet med ca. 70 pct. til ca. 4.000 sager. Endelig er den gennem-
snitlige alder for alle typer verserende sager faldet med 3,5 måneder i løbet af
1. oktober 2018
J.nr.
20185200228
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 489: Orientering om tilsynsbrev til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring for 2017, fra beskæftigelsesministeren
2017, således at den gennemsnitlige sagsalder var 8 måneder ved udgangen af
2017. Dette ser jeg bl.a. som resultatet af bestyrelsens fokus på at sikre sikker og
stabil drift, samt at Arbejdsmarkedets Tillægspension som leverandør udnytter sin
ekspertise i drifts- og økonomistyring i driften af AES.
Jeg er i den forbindelse tilfreds med, at AES, samtidig med en høj produktion, har
opretholdt en samlet omgørelsesprocent, som ligger på niveau med tidligere år un-
der den tidligere Arbejdsskadestyrelse. Omgørelsesprocenten er ifølge Ankestyrel-
sens redegørelse 23,5 pct., hvor den tidligere lå i spændet 24-28 pct. Jeg vil i den
sammenhæng gerne kvittere for bestyrelsens fokus på at sikre kvaliteten i afgørel-
serne ved at implementere et nyt kvalitetsprincip. Jeg mener således, at det er helt
afgørende, at AES
samtidig med nedbringelsen af sagsbehandlingstiden
også
sikrer en høj kvalitet i afgørelserne, hvilket må og skal være et løbende opmærk-
somhedspunkt for bestyrelsen.
Sagsbehandlingstid, herunder særligt for sager vedr. tab af erhvervsevne
Som tidligere tilkendegivet er jeg ikke tilfreds med, at sagsbehandlingstiden for
nye sager om tab af erhvervsevne steg til 32 måneder i 2017, og at AES ved ind-
gangen til 2018 opjusterede forventningerne om en gennemsnitlig sagsbehandlings-
tid for disse sager fra 20-22 måneder til 26-28 måneder i 2018. Jeg har ligeledes
noteret mig, at Folketingets Ombudsmand i sit brev af 3. september 2018 ligeledes
finder, at sagsbehandlingstiden for nye sager om erhvervsevnetab i 2017 ikke er til-
fredsstillende. Ombudsmanden har ligeledes tilkendegivet, at der kan være usik-
kerhed om effekten og holdbarheden af de tiltag, som Arbejdsmarkedets Erhvervs-
sikring har iværksat for at nedbringe sagsbehandlingstiderne for nye sager om er-
statning for erhvervsevnetab, og Ombudsmanden har derfor bedt om en ny oriente-
ring om sagsbehandlingstider for disse sager senest ved udgangen af marts 2019.
Jeg vedlægger for en god ordens skyld Ombudsmandens udtalelse.
I forlængelse heraf vil jeg understrege, at jeg fortsat har en klar forventning om, at
bestyrelsen løbende følger op på sagsbehandlingstiden, særligt for sager om tab af
erhvervsevne, og om nødvendigt iværksætter initiativer, der sikrer indfrielsen af en
gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 20-22 måneder i både 2018 og 2019. Samti-
dig er det væsentligt, at det kommunikeres klart, hvordan sammenhængen er mel-
lem AES’s afgørelser af ”gamle sager”, sagernes liggetid og sagernes gennemsnit-
lige sagsbehandlingstid.
Bestyrelsen har i øvrigt i sit brev til mig af 3. april 2018, fremsendt i tilknytning til
mit tilsynsbrev vedrørende 2. halvår 2016, oplyst, at bestyrelsen i 2018 vil bede
administrationen om at undersøge fordele og ulemper ved at udarbejde prognoser
for alle sagstyper i 2019.
For mig at se er
målsætninger eller KPI’er
for sagsbehandlingstider et centralt sty-
ringsredskab, der sikrer, at bestyrelsen løbende kan følge op på, om sagsafviklin-
gen, herunder antallet af verserende sager samt sagsalder, sker som forventet og
evt. kan tage nye nødvendige initiativer. I forlængelse af administrationens under-
søgelse ser jeg derfor frem til at modtage en orientering om bestyrelsens målsæt-
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 489: Orientering om tilsynsbrev til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring for 2017, fra beskæftigelsesministeren
1945413_0003.png
ninger eller KPI’er for de enkelte sagstyper i 2019
og de følgende år og vil bede
om bestyrelsens tilbagemelding herpå primo november 2018.
I forlængelse heraf forventer jeg ligeledes, at opfølgningen herpå indgår i bestyrel-
sens årsberetning, ligesom jeg i tilsynet fremover vil have fokus på, at sagsbehand-
lingstiderne falder samtidigt med, at kvaliteten i sagsbehandlingen opretholdes. Det
vil jeg fast drøfte og følge op på med bestyrelsesformand og direktør på kvartals-
møderne i 2018.
Økonomi, IT og udflytning
Jeg har i forhold til økonomien noteret mig, at den interne og eksterne revision har
godkendt AES’ og AES Udbetalings årsrapporter for 2017 uden forbehold. Jeg har
også noteret mig, at resultatet af den ordinære virksomhed i AES i 2017 er et over-
skud på 65 mio. kr., og at overskuddet er 12 mio. kr. større end budgetteret, hvilket
skyldes færre udgifter til det kommende it-system (ANS). Det fremgår ligeledes, at
AES forventer, at ANS kommer i udbud i 2018 og vil blive implementeret i 2020-
2021. Jeg er af den opfattelse, at et nyt og opdateret it-system er afgørende for en
bedre borgerservice og en mere effektiv administration af arbejdsskadeområdet.
Derfor er jeg tilfreds med, at bestyrelsen har nedsat et særligt it-underudvalg, og
jeg vil følge med i, om den anførte tidsplan nås, ligesom jeg fortsat ønsker en ori-
entering om budget og finansieringsplan for anskaffelsen af nyt it, når denne fore-
ligger.
Jeg er også tilfreds med, at de to centre i Vordingborg og Haderslev er fuldt funkti-
onsdygtige, og at den endelige udflytning forventes gennemført ultimo 2018 som
planlagt og inden for den budgetterede ramme. På de kommende kvartalsmøder
med bestyrelsesformand og direktør vil jeg bede om en status på udflytningen.
Afslutningsvis vil jeg kvittere for den store indsats, som bestyrelsen og Arbejds-
markedets Erhvervssikring har ydet i 2017 og opfordre til, at det gode arbejde fort-
sættes.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Kopi af dette brev er sendt til:
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Rigsrevisionen
Folketingets Ombudsmand
3