Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 482
Offentligt
1944429_0001.png
S E PT E M B E R 2 0 1 8
Ekspertudvalgets
anbefalinger
– et overblik
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 482: Invitation til teknisk gennemgang af anbefalingerne fra Ekspertudvalget om arbejdsmiljø, fra beskæftigelsesministeren
1944429_0002.png
Ekspertudvalgets
anbefalinger
– et overblik
ARBEJDSMILJØMÅL TÆTTERE PÅ
ARBEJDSPLADSERNE
Ekspertudvalget anbefaler, at der med udgangspunkt i ar-
bejdspladserne og de konkrete problemer, der opleves, fast-
sættes fælles mål mellem regeringen og arbejdsmarkedets
parter for arbejdsmiljøet. Det skal fremme, at arbejdsgivere,
ledere, medarbejdere og andre centrale aktører på arbejds-
miljøområdet trækker i samme retning i arbejdet for et godt
arbejdsmiljø.
EN MÅLRETTET MYNDIGHEDSINDSATS
Ekspertudvalget anbefaler, at Arbejdstilsynets indsats i endnu
højere grad skal målrettes de arbejdspladser, der har den stør-
ste risiko for arbejdsmiljøproblemer – færre virksomheder,
som ikke har problemer med arbejdsmiljøet, skal have be-
søg, og ere virksomheder, som har problemer, skal mødes
med reaktioner. Samtidig skal Arbejdstilsynets værktøjskasse
udvides. Tilsynet skal fortsat give påbud, men skal kunne
tilbyde mere vejledning og indgå forpligtende a aler med de
arbejdspladser, der vil arbejde for et bedre arbejdsmiljø.
01
02
Regeringen og arbejdsmarkedets parter a aler i
fællesskab prioriterede nationale mål for arbejds-
miljøindsatsen, der skal sætte retning for den sam-
lede arbejdsmiljøindsats. Det a ales også, hvordan
der følges op på målene.
Arbejdsmarkedets parter i Arbejdsmiljørådet om-
sætter – i dialog med Branchefællesskaberne for
Arbejdsmiljø – de fælles nationale mål til branche-
niveau ved at opstille konkrete måltal, herunder
eventuelle progressionsmål eller konkrete modeller.
Arbejdsmiljørådet følger ligeledes op på indfrielsen
af måltallene.
Alle arbejdsmiljøaktører skal understøtte, at arbejds-
pladserne kan skabe gode resultater. Samtidig skal
arbejdspladserne have bedre rammer og forudsæt-
ninger for at arbejde med arbejdsmiljøet.
04
Der skal udvikles en forbedret risikomodel, som
kan føre til en mere præcis udvælgelse af de
arbejdspladser, der udtages til tilsyn. Modellen skal
samtidig bidrage til at kvali cere tilsynsbesøg og
kommunikationsindsatser til arbejdspladserne.
Arbejdstilsynet skal fortsat følge op på alle relevante
klager.
Arbejdstilsynets påbud for overtrædelser af arbejds-
miljøloven skal suppleres af tilbud om dialog og
vejledning.
Arbejdspladser, der på baggrund af et konkret
arbejdsmiljøproblem vil gøre en ekstra indsats for
arbejdsmiljøet, skal have mulighed for at indgå
a aleforløb med Arbejdstilsynet om forbedring af
arbejdsmiljøet og løsning af arbejdsmiljøproblemet.
Ordningen skal følges tæt og evalueres. Hvis det
konstateres, at ordningen ikke har den ønskede
virkning, skal den justeres.
Et påbud om rådgivning ændres til et kompetence-
påbud, så der i højere grad kan tages højde for
arbejdspladsernes forskellige behov for løsninger.
Det betyder, at påbuddet skal handle om, at
arbejdspladserne skal anvende den nødvendige
sagkundskab på området enten ved opbygning og
anvendelse af egne kompetencer eller ved indhent-
ning af ekstern rådgivning.
05
06
03
07
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 482: Invitation til teknisk gennemgang af anbefalingerne fra Ekspertudvalget om arbejdsmiljø, fra beskæftigelsesministeren
1944429_0003.png
08
09
Der skal gennemføres koordinerede indsatser rettet
mod konkrete udfordringer over for udvalgte bran-
cher, så centrale aktører på arbejdsmiljøområdet
trækker i samme retning og sammen kan opnå en
større virkning af indsatsen.
Arbejdstilsynets kommunikationsindsats skal i langt
højere grad end i dag være proaktiv, målrettet og
di erentieret i forhold til arbejdspladsernes forskel-
lige behov, og der skal udvikles digitale løsninger,
der understøtter arbejdspladsernes eget arbejds-
miljøarbejde.
FORSKNING, VIDENSPRODUKTION OG
FORMIDLING TÆT PÅ ARBEJDSPLADSERNE
Ekspertudvalget anbefaler, at der udarbejdes en klar strategi,
der sætter retningen for den forskning og viden, som bliver
produceret på arbejdsmiljøområdet. Det skal styrke, at der
produceres viden de steder, hvor der mangler viden om,
hvordan arbejdsmiljøet påvirker helbredet, og hvordan
arbejdsmiljøproblemer bedst forebygges. Der skal desuden
udvikles bedre analyser og data om arbejdsmiljøet - samtidig
med, at der skabes en mere sammenhængende formidling
af viden til arbejdspladserne.
EN BEDRE OG MERE FORSTÅELIG
ARBEJDSMILJØREGULERING
Ekspertudvalget anbefaler, at arbejdspladserne får bedre
hjælp til at anvende og e erleve arbejdsmiljøreguleringen.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at arbejdsforholdene er sikker-
heds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige. Det ansvar bliver
lettere at lø e, hvis reglerne er tilgængelige og forståelige.
Samtidig skal der skabes større økonomisk incitament til at
forebygge arbejdsmiljøproblemer.
16
17
18
Beskæ igelsesministeriet skal i samarbejde med
forskningsmiljøer og arbejdsmarkedets parter ud-
arbejde en national strategi for forskning i arbejds-
miljø.
Analyser og datagrundlag på arbejdsmiljøområdet
skal udnyttes til bedre at kunne måle e ekter af
indsatsen.
Formidlingsindsatsen skal være mere sammenhæn-
gende med en klar rollefordeling mellem aktørerne.
10
11
12
13
14
15
Reglerne om de formelle arbejdsmiljøkrav, som
fremgår af bekendtgørelse om samarbejde om
sikkerhed og sundhed samt bekendtgørelse om
arbejdets udførelse, skal samles i én bekendtgørelse,
så der bliver mere klarhed om reglerne.
Reglerne for det psykiske arbejdsmiljø skal skrives
ind i en bekendtgørelse, så det bliver tydeligere,
hvad der er gældende regler for forebyggelse af risici
i det psykiske arbejdsmiljø.
Der skal udvikles nye og bedre muligheder for ud-
dannelse i psykisk arbejdsmiljø til ledere, så kompe-
tencer inden for psykisk arbejdsmiljø styrkes.
Der skal udvikles en ny form for regelformidling i
Arbejdstilsynet, der gør det lettere for arbejdsgivere,
ledere, medarbejdere og arbejdsmiljørepræsentan-
ter at nde og anvende relevante regler og vejled-
ningsmateriale ved at tage udgangspunkt i arbejds-
pladsernes forskellige behov for viden.
Arbejdsgivere skal betale et fast beløb, når et
opfølgende tilsyn på grund af gentagne alvorlige
overtrædelser af arbejdsmiljøloven inden for to år
fører til forbud eller strakspåbud ved betydelig fare
inden for samme eller lignende område.
Bøderne for overtrædelser af arbejdsmiljøloven
med alvorlige konsekvenser samt bøderne for gen-
tagne grove overtrædelser af arbejdsmiljøloven skal
skærpes yderligere.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 482: Invitation til teknisk gennemgang af anbefalingerne fra Ekspertudvalget om arbejdsmiljø, fra beskæftigelsesministeren
1944429_0004.png