Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 481
Offentligt
1943565_0001.png
Borgmester, beskæftigelsesudvalgsformand og jobcenterchef i Rudersdal Kom-
mune
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Vedr. opfølgning på manglende samtaler med ledige
CVR 10172748
Kære borgmester, beskæftigelsesudvalgsformand og jobcenterchef
26. september 2018
Den 29. januar 2018 sendte jeg et brev til jeres kommune, da en opgørelse fra no-
vember 2017 viste, at en stor del af landets kommuner kun i begrænset omfang
overholder de minimumsregler for samtaler med ledige og sygemeldte, der er fast-
sat ved lov. I brevet blev I bedt om at rette op på jeres indsats, så ledige får det an-
tal samtaler, de har krav på. Det bad jeg samtlige danske kommuner om.
Data for juni er nu offentliggjort, og jeg må desværre konstatere, at I for perioden
april til juni 2018 ligger mærkbart under det forventede. Ledige borgere skal have
tilbudt en tidlig og intensiv indsats
sådan er reglerne
og jeg er derfor forundret
over, at alt for mange borgere i jeres kommune ikke får det antal samtaler, de har
krav på.
Tallene for antal afholdte samtaler varierer fra måned til måned. Derfor noterer jeg
mig også, at det i nogle perioder går fremad for jeres kommune med at løfte samta-
lefrekvensen. Men I ligger stadig mærkbart under det forventede i perioden april til
juni 2018, jf. vedlagte opgørelse.
Rudersdal Kommune har manglende samtaler for flere målgrupper. I juni måned
har kun 68 procent af dagpengemodtagerne i jeres kommune fået det antal samta-
ler, de har krav på. For de jobparate kontanthjælpsmodtagere har blot 47 procent
fået det antal samtaler, de har krav på, mens 43 procent af de aktivitetsparate kon-
tanthjælpsmodtagere har fået det tilstrækkelige antal samtaler. For sygedagpenge-
modtagere har kun 33 procent fået det antal samtaler, de har krav på. For uddannel-
sesparate uddannelseshjælpsmodtagere har 69 procent fået det antal samtaler, de
har krav på, mens det for aktivitetsparate uddannelsesmodtagere er 50 procent, som
har fået det antal samtaler, de har krav på. Det er ikke godt nok.
Jeg vil derfor bede jer om en skriftlig redegørelse for, hvad I fremadrettet vil gøre
inden for hver målgruppe for at sikre, at ledige i jeres kommune får det antal sam-
taler, de har krav på. Frist for at indsende redegørelsen er
den 1. november 2018.
Ingen borgere skal overlades til passiv offentlig forsørgelse, og det er kommuner-
nes opgave at overholde reglerne og levere resultater herpå.
J.nr.
18/09096
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 481: Orientering om beskæftigelsesministerens brev til landets borgmester, udvalgschefer og jobcenterchefer som opfølgning på kommunernes manglende samtaler med ledige borgere
1943565_0002.png
Tidligere undersøgelser har vist, at der er evidens for, at et tidligt og intensivt kon-
taktforløb har god effekt på at bringe borgere i job. Der er således ikke bare tale om
regler for reglernes skyld, men om at det intensive kontaktforløb er et vigtigt red-
skab til at få ledige tilbage på arbejdsmarkedet. Det er samtidig kommunernes an-
svar at afholde det lovpligtige antal samtaler.
Jeg følger tallene for det intensive kontaktforløb tæt. Samtidig har vi med Aftale
om en forenklet beskæftigelsesindsats taget de første skridt til en styrket kontrol-
indsats over for de kommuner, der ikke giver de ledige en aktiv indsats.
Der vil med aftalen fortsat være krav om et intensivt kontaktforløb i de første 6
måneders ledighed og krav om et aktivt tilbud senest efter 6 måneders ledighed for
dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere. Herefter får kommunerne frie rammer til at
tilrettelægge en aktiv indsats efter den enkeltes behov og forudsætninger.
Den øgede frihed følges naturligvis af en styrket monitorering og opfølgning på
kommunernes indsats. Formålet er at skærpe fokus på de kommuner, der ikke lever
op til reglerne, men efterlader borgere passive, det vil sige uden indsats og kontakt
med jobcentret i længere perioder.
De nye initiativer, som fremgår af Aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats,
træder i kraft den 1. juli 2019. Det betyder også, at der til den tid vil ske en syste-
matisk opfølgning over for de kommuner, som ikke lever op til reglerne om samta-
ler.
Aftalepartierne skal desuden fremover mødes årligt for at følge op på kommuner-
nes anvendelse og administration af de forskellige ordninger på beskæftigelsesom-
rådet
bl.a. med fokus på, at der ikke sker lokalt misbrug af ordningerne. Det in-
debærer også, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering fremover vil opprio-
ritere tilsyns- og kontrolindsatsen over for kommunerne.
Jeg vil stærkt opfordre jer til allerede i efteråret 2018 at deltage i de aktiviteter, der
vil blive afholdt for at forbedre kvalitet og rettighed i samtalerne på landets jobcen-
tre. Aktiviteterne afholdes af de regionale arbejdsmarkedskontorer, der også står til
rådighed, hvis I har brug for hjælp eller sparring til at hæve jeres samtalefrekvens.
I kan selv løbende følge udviklingen i jeres kommuner, idet Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekruttering hver måned offentliggør tallene for samtaler på sin hjem-
meside. Data for den enkelte kommune kan hentes via beskrivelsen i dette link:
https://star.dk/indsatser-og-ordninger/kontaktforloeb/samtaledata/
Jeg har en klar forventning om, at der snarest vil blive rettet op på de lave tal for
samtaler, så vi kan være sikre på, at ledige får en tidlig og intensiv indsats. Derfor
vil jeg følge op på udviklingen målgruppe for målgruppe i starten af 2019. Til den
tid regner jeg naturligvis med, at der er sket en markant fremgang i tallene for hver
enkelt målgruppe.
Jeg ser frem til at modtage jeres redegørelse inden den 1. november 2018.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 481: Orientering om beskæftigelsesministerens brev til landets borgmester, udvalgschefer og jobcenterchefer som opfølgning på kommunernes manglende samtaler med ledige borgere
1943565_0003.png
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3