Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 464
Offentligt
1938152_0001.png
Folketingets Europaudvalg
[email protected]
Nicolaj Villumsen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Europaudvalget har i brev af 10. august 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 325
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nicolaj Vil-
lumsen (EL).
Spørgsmål nr. 325:
”Vil
ministrene arbejde for at stramme håndhævelsen og kontrollen af brugen af
EU-midler, så det sikres, at EU-støtte ikke misbruges til udflytning af arbejdsplad-
ser fra et EU-land til et andet?”
Svar:
Det er ikke hensigten med EU’s Regional-
og Socialfonde (strukturfondene), at der
skal kunne ydes økonomisk støtte, der forvrider konkurrencen på det indre marked
ved at flytte virksomheder og arbejdspladser fra en medlemsstat i EU til en anden.
Det er uacceptabelt og strider mod formålet med reglerne om regionalstøtte.
Tidligere var reglerne indrettet, så de havde den utilsigtede konsekvens, at nogle
EU-lande, herunder Danmark, oplevede at virksomheder kunne flytte deres pro-
duktion til andre EU-lande med national støtte eller EU-støtte.
Danmark har reageret kraftigt på denne indretning af reglerne. Kommissionen har
efterfølgende
på dansk foranledning
strammet reglerne om regional statsstøtte
op. Med virkning fra 1. juni 2014 har medlemsstaterne nu som hovedregel pligt til
at få godkendt støtten hos EU-Kommissionen, hvis den leder til nedlæggelse af den
samme eller tilsvarende aktivitet andre steder i EØS. Hvis der er årsagssammen-
hæng mellem den ydede støtte og relokalisering af en virksomheds aktivitet, kan
EU-Kommissionen erklære støtten uforenelig med det indre marked.
Dertil kommer, at der i 2017 er vedtaget nye statsstøtteregler (den generelle grup-
pefritagelsesforordning), der begrænser mulighederne for brug af statsstøtte til ud-
flytning af arbejdspladser. Disse regler er bl.a. indført som følge af, at Danmark tog
initiativ til at udarbejde et fælles ministerbrev til konkurrencekommissær Margre-
the Vestager, hvori der blev udtrykt behov for en restriktiv praksis i forhold til støt-
te, der kan medføre udflytning af arbejdspladser i EU. Brevet blev underskrevet af
ministre fra Danmark, Sverige, Norge og Frankrig.
Støtte efter den gældende gruppefritagelse er nu betinget af, at
”16. Støttemodtage-
ren bekræfter, at denne inden for en toårig periode forud for sin ansøgning om
J.nr.
2018-5041
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 464: Orientering om besvarelse af spørgsmål 324 og 325 ad EUU alm. del vedrørende anvendelse af EU-støttemidler, fra beskæftigelsesministeren
støtte ikke har gennemført en flytning til den virksomhedsenhed, hvori initialinve-
steringen, som der anmodes om støtte til, skal foretages, og afgiver tilsagn om ikke
at ville gøre dette inden for to år efter initialinvesteringen, hvortil der anmodes om
støtte, er gennemført.”,
jf. EU-Kommissionens forordning 2017/1084 af 14. juni
2017.
I Danmark har vi således arbejdet
og vil til stadighed arbejde - for at sikre, at der
ikke ydes støtte til udflytning af arbejdspladser.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2