5. juli 2018
MNO
Uddybende redegørelse for hvordan Brøndby Kommune konkret vil sikre, at der gives
rettidig aktiv indsats til dagpengemodtagere.
I henhold til skrivelse fra Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen af 11. juni 2018 til
borgmester, beskæftigelsesudvalgsformand og jobcenterchef i Brøndby Kommune, hvoraf
fremgår, at der ønskes en mere detaljeret beskrivelse af de indsatser, Jobcenter Brøndby
igangsætter for at sikre rettidighed af både kontaktforløb og aktivering, fremsendes hermed
en uddybende beskrivelse af den ændrede struktur.
Uddybning af nyt samtalekoncept
Jobteamet i Jobcenter Brøndby har den 1. juli 2018 igangsat en ny og fokuseret
samtalestruktur, der specifikt skal sikre at lovgivningen overholdes, så de forsikrede ledige
som minimum kan forvente at der, de første 6 måneder af ledighedsperioden, afholdes 6
jobsamtaler, og at de aktiveres i overensstemmelse med lovgivningen. De konkrete
ændringer og deres betydning for opnåelse af rettidighed er beskrevet nedenfor under de
angivne overskrifter.
For at sikre en bedre styring i forhold til rettidighed og højere kvalitet i ledelsesinformationen
på området er Jobteamet overgået til faste sagsstammer. Det giver bedre mulighed for at
sætte ind på de områder, hvor jobcentret oplever udfordringer i forhold til overholdelse af
rettidighed.
Desuden er indkaldelsesopgaven centraliseret således, at jobcentrets administration
varetager den første indkaldelse til informationsmøde og første indkaldelse til jobsamtale
med A-kasse, og de sørger samtidig for at skifte ansvarlig og påføre personmarkering til den
rette konsulent. Det vil frigive jobkonsulenterne tid til at fokusere på rettidig aktivering og
andre aktiviteter, der bringer borgeren tættere på arbejdsmarkedet, da de fritages for en ret
omfangsrig og tidskrævende administrativ opgave.
Der udarbejdes desuden et styringsværktøj, der skal sikre, at alle borgere har rettidige frister.
Af listerne vil fremgå de borgere, der ikke har en frist eller som eventuelt mangler en samtale
indenfor intervallerne angivet i LBK nr. 1342 af 20. november 2016 § 16a, stk. 1, hvoraf det
fremgår, at der for forsikrede ledige afholdes individuelle samtaler hver gang personen har
været ledig i 4 uger – indenfor de første 6 måneders ledighed. Med styringsredskabet vil det
være muligt at nå rettidighed i henhold til samme lovs § 16a, stk. 4.
Ved fravær er der udarbejdet en plan for, hvem der vikardækker og har ansvaret for
henvendelser og afholdelse af samtaler med borgere, der har aftaler i jobcentret hos en
fraværende medarbejder. Ved akut opstået sygdom aflyses samtalerne ikke, men afholdes af
fagprofessionelt personale, der er udpeget som en del af vikarkorps ved sygdom i jobcentret.
Informationsmøde
Side
1
af
3