Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 453
Offentligt
1933708_0001.png
Arbejdsmarked
Til beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen
Lindevej 5
5750 Ringe
Tlf. 72 530 700
Fax 72 530 701
[email protected]
www.fmk.dk
Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har den 11. juni 2018 rettet
henvendelse til Faaborg-Midtfyn Kommune (FMK) og bedt om en redegørelse for,
hvordan og hvornår kommunen vil sikre, at der gives en rettidig, aktiv indsats til
dagpengemodtagere.
Nærværende notat redegør for de konkrete tiltag, FMK har igangsat, som samlet
set betyder, at kommunen kan opfylde lovgivningens krav om rettidig indsats pr. 1.
september 2018:
A: Indføring af individuelle sagsstammer og sagsgennemgang
B: Implementering af serviceopkald
tidlig kontakt til nyledige
C: Udvidelse af tilbudsviften
D: Øget fokus på aktiv-indsatser under jobsamtalerne
E: Skærpet ledelsesfokus samt bedre datakvalitet
A) Indføring af individuelle sagsstammer og sagsgennemgang
FMK har frem til 11. juni 2018 arbejdet med en fælles sagsstamme på området,
som betyder, at borgeren frit har kunnet vælge sagsbehandler, når de skulle til
samtale. Denne praksis har været uhensigtsmæssig og har blandt andet medført,
at vi ikke ar fået iværksat en aktiv indsats rettidigt. Vi har derfor valgt at indføre
individuelle sagsstammer fra 11. juni 2018.
Vi forventer, at tiltaget vil:
Give bedre mulighed for at styre vores sagsflow og dermed øge produktiviteten
hos sagsbehandlerne.
Skabe nødvendigt rum til opfølgning på og formidling af tal og resultater i
forhold til lovgivningens krav om samtalefrekvens og aktiveringsgrad.
Medføre øget kvalitet i den generelle sagsbehandling og den
arbejdsmarkedsrettede vejledning/opkvalificering.
Dato: 09.07.2018
Sagsid: 15.00.00-A26-2-18
Kontakt:
Mette Gaarde-Fink (mgaar)
Dir. tlf. +4572537201
mail: [email protected]
Beskæftigelsesvejlederne skal derudover i perioden 1. juli
15. august 2018
gennemføre en sagsgennemgang, hvor alle aktiv-forløb gennemgås med henblik
på, at alle borgere, der ikke er tilbudt aktiv indsats rettidigt, får et tilbud hurtigst
muligt.
B) Implementering af serviceopkald
tidlig kontakt til nyledige
FMK har siden den 20. maj 2018 foretaget såkaldte ”serviceopkald”, hvor vi
kontakter alle nyledige telefonisk senest 14 dage efter, de har meldt sig ledige.
Serviceopkaldene har flere formål:
Side 1
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 453: Orientering vedrørende manglende aktiv indsats til dagpengemodtagere, fra beskæftigelsesministeren
1933708_0002.png
1. En straksafklaring af borgerens situation og behov i forhold til at opnå en
tilknytning til arbejdsmarkedet hurtigst muligt.
2. Information om aktiv indsats, herunder ret og pligt til tilbud. Vi har særligt fokus
på ledige under 30 og over 50 år, som skal tilbydes en aktiv indsats, inden der
er gået 3 måneder.
3. Information om virksomhedsrettet indsats og en opfordring til, at borgeren selv
opsøger virksomheder med henblik på at komme i praktik eller løntilskud.
FMK har gennemført 58 serviceopkald siden 20. maj 2018.
C) Udvidelse af tilbudsviften
FMK har valgt at udvide tilbudsviften for forsikrede ledige for at sikre en rettidig,
relevant aktiv indsats og at forkorte ledighedsperioden. Tabellen neden for
indeholder et overblik over tilbudsviften for forsikrede ledige i FMK.
Tilbud
CV Boost
Jobkonsulent
Individuel Jobsøgning
Nytteindsats
Sundhedsfagligt team
Jobklub for seniorer
Formål
Kurset henvender sig til borgere,
som har behov for sparring på
deres jobsøgning og gerne vil
gøre en positiv forskel for sig selv
i deres jobsøgning. Der
undervises i både jobsøgning og
personligt CV.
Henvisning til jobkonsulent med
henblik på afklaring,
opkvalificering til job og
uddannelse igennem praktikker
eller løntilskudsjob.
FMK udvider antallet af
jobkonsulentpladser fra 20 til 70
løbende pladser fra 1. juli 2018.
Tilbuddet er en håndholdt indsats
til de borgere, der har risiko for at
blive langtidsledige samt borgere,
der har behov for
støtte/motivation og coaching,
som støtter op om deres
jobsøgning.
Tilbud til ressourcestærke ledige,
der ikke er kommet i ordinært job
eller uddannelse. Tilbuddet giver
de ledige mulighed for at indgå i
et arbejdsfællesskab og udføre
samfundsnyttigt arbejde.
Tilbuddet bruges primært som
rådighedsafprøvende tilbud.
Tilbud til ledige, der har behov for
fysisk træning for at kunne
fastholdes i beskæftigelsesrettede
tiltag/ordinært arbejde.
Jobklub for seniorer, hvor der
gives sparring til udarbejdelse af
CV, jobsøgning og
virksomhedsbesøg m.v. i
samarbejde med Senior Erhverv
Svendborg.
Status
Iværksat
Udvidelse fra 20 til
70 løbende pladser
iværksættes 1. juli
2018
Iværksat
Tilbuddet er under
udvikling og er i fuld
drift i september
2018.
Iværksat
Iværksat
Side 2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 453: Orientering vedrørende manglende aktiv indsats til dagpengemodtagere, fra beskæftigelsesministeren
1933708_0003.png
Anden aktør
Seniorer
Jobformidler
Ekstern jobkonsulent bistand,
med henblik på at iværksætte
virksomhedsrettede indsatser.
16 måneders ledighed.
Jobklub, intensiverede
samtaleforløb og
jobkonsulentbistand
Forventet opstart
senest 1. august
2018
Forventes i fuld drift
1. august 2018
D) Øget fokus på aktiv-indsatser under jobsamtalerne
Når serviceopkaldet gennemføres, indkaldes borger til 1. samtale med a-kassen.
Samtalen tager afsæt i den viden om borgeren, der er indhentet ved
serviceopkaldet og har fokus på at afklare, hvilke indsatser der bedst og hurtigst
muligt kan hjælpe borgeren tilbage på arbejdsmarkedet.
Borgere under 30 og over 50 år henvises til aktiv indsats under 1. samtale. Borgere
mellem 30 og 50 år henvises til aktiv indsats senest 3 måneder efter tilmeldingen.
Når første samtale er gennemført, og borgeren er henvist til aktiv indsats, følger
beskæftigelsesvejlederen op på indsatsens effekt og afklarer løbende behovet for
en mulig ny aktiv indsats i borgerens forløb.
FMK har fokus på systematisk progression frem mod job med afsæt i
arbejdsmarkedets behov for arbejdskraft. Vi lægger også vægt på en kontinuerlig
og tæt kontakt til den ledige, hvorfor vi afholder minimum 6 samtaler inden for de
første seks måneder - og derefter samtaler med højst 6 ugers interval.
E) Skærpet ledelsesfokus samt bedre datakvalitet
Faaborg-Midtfyn Kommune vil løbende følge op på, om vi overholder lovgivningens
krav. Mere konkret vil vi have skærpet ledelsesmæssig opmærksomhed på:
Levering af relevante data på månedlig basis, der understøtter prioriteringen af
rettidig aktiv-indsatser for forsikrede ledige.
Tæt opfølgning på teamniveau og øvrige led i styringskæderne.
Øget fokus på proceskrav, herunder aktiveringsgrad og samtalefrekvens under
ledelsestilsyn med medarbejdere.
FMK forventer at have overblik over samtlige aktive forløb senest 15. august, og at
tilbudsviften for forsikrede ledige er i fuld drift senest 1. september 2018. Vi
forventer dermed at opfylde lovgivningens krav om rettidighed fuldt ud for alle
nyledige pr. 1. september 2018.
Venlig hilsen
Mette Gaarde-Fink
Koncernchef
Arbejdsmarked, Faaborg-Midtfyn Kommune
Side 3