Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 453
Offentligt
1933706_0001.png
09. juli 2018
Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen
Borgmesterkontoret
Sagsnr. 18/1199
Kære Troels Lund Poulsen
Tak for din opfølgende henvendelse af 11. juni 2018, hvori du
efterspørger en uddybende redegørelse for, hvordan Rudersdal
Kommune konkret vil sikre, at der gives en aktiv indsats til
dagpengemodtagere til tiden, og herunder særligt en uddybning af,
hvilke nye tiltag og initiativer, som kommunen har iværksat, hvordan vi
vil følge op på dem, og hvornår vi forventer at opfylde lovgivningens
krav.
I det følgende besvaret spørgsmålene, idet vi indledningsvist gerne vil
uddybe baggrunden for prioriteringen i vores nuværende indsats.
Den nuværende indsats
Som nævnt i første besvarelse anser vi samtalerne som en central og
effektiv del af indsatsen. Herunder prioriterer vi samtaler med A-kasser
højt, for så vidt muligt at skabe kvalitet og optimal koordinering i
samarbejdet. Tilsvarende har vi hidtil vægtet, at jobkonsulent stiller krav
om aktivering ud fra en konkret vurdering af, om aktivering vil styrke
den enkeltes borgers muligheder for at komme i job snarere end ud fra
en rettighedsdato.
Denne strategi sker primært ud fra en økonomisk vurdering af, hvad
der kan betale sig, idet langt de fleste af den type dagpengemodtagere
vi møder i Rudersdal, sammen med jobkonsulenten selv finder nyt
arbejde inden for relativt kort tid.
I 2017 havde vi 1744 borgere i forløb her i Rudersdal og ud af dem blev
1.160 borgere afsluttet indenfor 6 måneder svarende til 74 %.
Yderligere 246 borgere blev afsluttet indenfor et år svarende til 89 %. Vi
er derfor særligt optagede i at sætte ind overfor de 26 %, der har mere
end 6 måneders ledighed.
Skal vi aktivere alle inden for de første tre måneder, uden at vurdere
om det er relevant for den enkelte, medfører det betydelige udgifter til
etablering og opfølgning på praktikker, som i bedste fald vil være uden
egentlig effekt og i værste fald med negativ effekt, fordi hovedparten
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 453: Orientering vedrørende manglende aktiv indsats til dagpengemodtagere, fra beskæftigelsesministeren
1933706_0002.png
med fordel kan anvende deres tid på at være aktivt jobsøgende. Det
kan ikke være formålet med lovgivningen, og det vil i hvert fald ikke
være en rimelig anvendelse af borgernes skattekroner.
Derfor hilser vi også regeringens forslag om en mere forenklet indsats
meget velkommen. Idet der nu foreligger en konkret plan for den
økonomiske model som effektueres fra 1. januar 2019, er vi i fuld gang
med at planlægge omlægning af vores indsats, og vi ser frem til større
metodefrihed, så vi kan realisere de forventede gevinster. Vi bemærker
særligt, at I vil give jobcentret større handlerum og ansvar for at give
den enkelte borger en individuel og effektiv indsats, og vi har med
interesse læst, at I vil styrke fokus på effekt frem for procesregler. Det
ser vi frem til.
Som nævnt i første besvarelse har vi paradoksalt nok (ligesom alle
andre kommuner) endnu ikke oplevet et betydeligt fald i antallet af
dagpengemodtagere, trods de gunstige konjunkturer. Tilsvarende har vi
også en lille stigning i andelen af langtidsledige (især hos modne)
dagpengemodtagere, men relativt set, har Rudersdal Kommune den
mindste stigning i andelen af langtidsledige, når vi sammenligner os
med omegnskommuner.
Til trods for at vi fortsat præsterer tilfredsstillende på dette parameter,
ser vi et potentiale i at blive endnu bedre sådan, at vi i højere grad kan
efterkomme lovgivningens hensigt ved at aktivere målrettet med
henblik på at skabe effekter. Vi kan og skal blive bedre til at screene og
sætte ind overfor længerevarende ledighed, for der vil være en
betydelig gevinst ved, at vi i endnu højere grad at få målrettet indsatsen
til dem, der reelt har brug for og kan profitere af indsatsen.
Vi har på den baggrund gennem de seneste 3 måneder haft fokus på at
karakterisere og inddele målgruppen, vi har valgt at kalde RFL – ”risiko
for langvarig ledighed”, som vi her har valgt at definere som mere end 6
måneder. Vi har her taget afsæt i evalueringen af kommunernes
indsats samt det tilhørende inspirationskatalog (https://star.dk/om-
styrelsen/publikationer/2018/2/analyse-af-den-saerlige-indsats-sidst-i-
dagpengeperioden/)
Hensigten er at indfange de væsentligste afgørende forskelle, der kan
pege på en differentieret indsats over borgerne. En differentieret
indsats fordi vi oplever, at målgruppen i tiltagende grad har brug for en
meget forskellig indsats – uanset at de alle er modtagere af dagpenge.
Som eksempel er der stor forskel på:
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 453: Orientering vedrørende manglende aktiv indsats til dagpengemodtagere, fra beskæftigelsesministeren
-
-
-
-
en borger, hvis primære udfordring er kompetencer, der ikke
matcher de opslåede stillinger (det kunne være en moden
direktør)
en borger, hvis primære udfordring er rådighed (A-kasse har
myndighedsopgaven)
en borger med diffuse psykiske problemstillinger, som ikke
umiddelbart mangler motivation og har kompetencegivende
uddannelser men oplever barrierer af psykisk karakter eller
en borger der har meget kort uddannelse (hvis nogen), kort
erhvervserfaring eller manglende dansk færdigheder.
I forlængelse af ovenstående er vores intensiverede indsats derfor
målrettet mod at blive bedre i vores screening af langtidsledige, så vi
langt tidligere kan sætte ind overfor netop deres behov og dermed få
aktiveret dem rettidigt.
Forskning og praksis viser som bekendt, at virksomhedsrettede
indsatser skaber størst progression og de bedste
beskæftigelseseffekter opnås ved virksomhedspraktikker samt
ansættelse med løntilskud. Det er tilsvarende her, vi nu og fremover vil
styrke aktiveringsindsatsen.
Uddybning af nye initiativer
Justering af samtaleflowet
Hensigten med dette tiltag er at intensivere samtaler og workshops
tidligt i forløbet, så der kommer flere muligheder for at motivere ledige
til især vikarjobs, virksomhedspraktik eller løntilskud i den periode, hvor
den nuværende lovgivning tilsiger det. Vikarjobs tæller ikke med i
ministerens opgørelse, men vi vægter det alligevel højt i indsatsen, da
vi dels nedbringer udgifter til ydelser, dels vedligeholder borgerens
tilknytning til arbejdsmarkedet.
Screening af risiko for langtidsledighed
Vi sætter intensiveret ind på at styrke screeningen af borgere med
risiko for langtidsledighed med forventning om, at vi kan sætte mere
målrettet ind og får fokuseret indsatsen dér, hvor den har størst effekt.
Dels har vi styrket samtaleguiden til de første samtaler, dels har vi med
implementeringen af et nyt sagssystem, Schultz Fasit, fået bedre
mulighed for at anvende det screeningsværktøj for langtidsledighed.
Fra august måned vil dette værktøj indgå systematisk i samarbejdet
med borgerne.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 453: Orientering vedrørende manglende aktiv indsats til dagpengemodtagere, fra beskæftigelsesministeren
Kursus i jobrettet samtale og virksomhedsrettet indsats
Vi er ved at forberede et kursusforløb sammen med eksterne
konsulenter, som indebærer at samtlige jobkonsulenter,
virksomhedskonsulenter og ledere i jobcentret henover efteråret
gennemfører et intensivt kursus i at styrke det jobrettede fokus med
afsæt i at skabe mere kvalitet, struktur og fokus i samtalerne. Dette
fokus har selvfølgelig også til formål at sikre, at virksomhederne i
højere grad får den arbejdskraft de har brug for.
Mere præcist vil vi skærpe fokusset på, at Min Plan skal være
omdrejningspunktet i indsatsen, idet den er en fælles digital platform,
som indeholder alle aftaler om den fremadrettede indsats for den ledige
og danner en ramme for, hvad der skal ske i ledighedsperioden, og
hvad der skal tales om ved den første fællessamtale og senere
samtaler. Herudover vil kurset også styrke jobkonsulenternes
samtaleteknikker, som inddrager og tager afsæt i den enkelte borger
samt hvordan man holder samtalerne på sporet og har fokus på
virksomhedsrettet indsats og progression.
Opfølgning på indsatserne
Udover et skærpet ledelsesmæssigt fokus vil forvaltningen sikre
systematisk opfølgning på, at flere borgere deltager i
virksomhedspraktik eller løntilskud. Konkret indebærer det, at vi
ledelsesmæssigt hver måned vil følge op på, om der er etableret et
tilfredsstillende antal placeringer i løntilskud eller virksomhedspraktik
for dagpengemodtagere. Dette vil ske igennem vores infrastruktur for
ledelsesinformation i form af et dashboard, vi har kodet til formålet i
vores sagssystem, Schultz Fasit.
Lovgivningens krav
Det er vores forventning, at den (nævnt i første besvarelse) korrekte
registrering sammenholdt med ovenstående tiltag vil medvirke til en
markant forbedring, hvad angår aktivering for dagpengemodtagere. Vi
forventer, at de beskrevne indsatser vil være fuldt ud indfasede med
udgangen af september måned, med undtagelse af kurset i jobrettet
samtale, som først afsluttes i december. Det er derfor vores
forventning, at vi ligger markant bedre, hvad angår rettidig aktivering for
borgere under 30 år og over 50 år, med mere end 6 måneders ledighed
fra oktober 2018.
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 453: Orientering vedrørende manglende aktiv indsats til dagpengemodtagere, fra beskæftigelsesministeren
1933706_0005.png
Vi håber, at nærværende besvarelse er fyldestgørende.
Med venlig hilsen
Jens Ive
Borgmester
Birgitte N. Lundgren
Vicekommunaldirektør
5