09. juli 2018
Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen
Borgmesterkontoret
Sagsnr. 18/1199
Kære Troels Lund Poulsen
Tak for din opfølgende henvendelse af 11. juni 2018, hvori du
efterspørger en uddybende redegørelse for, hvordan Rudersdal
Kommune konkret vil sikre, at der gives en aktiv indsats til
dagpengemodtagere til tiden, og herunder særligt en uddybning af,
hvilke nye tiltag og initiativer, som kommunen har iværksat, hvordan vi
vil følge op på dem, og hvornår vi forventer at opfylde lovgivningens
krav.
I det følgende besvaret spørgsmålene, idet vi indledningsvist gerne vil
uddybe baggrunden for prioriteringen i vores nuværende indsats.
Den nuværende indsats
Som nævnt i første besvarelse anser vi samtalerne som en central og
effektiv del af indsatsen. Herunder prioriterer vi samtaler med A-kasser
højt, for så vidt muligt at skabe kvalitet og optimal koordinering i
samarbejdet. Tilsvarende har vi hidtil vægtet, at jobkonsulent stiller krav
om aktivering ud fra en konkret vurdering af, om aktivering vil styrke
den enkeltes borgers muligheder for at komme i job snarere end ud fra
en rettighedsdato.
Denne strategi sker primært ud fra en økonomisk vurdering af, hvad
der kan betale sig, idet langt de fleste af den type dagpengemodtagere
vi møder i Rudersdal, sammen med jobkonsulenten selv finder nyt
arbejde inden for relativt kort tid.
I 2017 havde vi 1744 borgere i forløb her i Rudersdal og ud af dem blev
1.160 borgere afsluttet indenfor 6 måneder svarende til 74 %.
Yderligere 246 borgere blev afsluttet indenfor et år svarende til 89 %. Vi
er derfor særligt optagede i at sætte ind overfor de 26 %, der har mere
end 6 måneders ledighed.
Skal vi aktivere alle inden for de første tre måneder, uden at vurdere
om det er relevant for den enkelte, medfører det betydelige udgifter til
etablering og opfølgning på praktikker, som i bedste fald vil være uden
egentlig effekt og i værste fald med negativ effekt, fordi hovedparten