KL
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 01
www.bm.dk
CVR 10172748
31. august 2018
Vedrørende forenkling af beskæftigelsesindsatsen
Kære Thomas Kastrup-Larsen
Jeg vil gerne kvittere for, at KL grundlæggende bakker op om indholdet i aftalen
om en forenklet beskæftigelsesindsats. Det er der også god grund til. Aftalen er et
historisk opgør med bureaukratiet. Med aftalen gennemfører vi en helt grundlæg-
gende forenkling af beskæftigelsesindsatsen. Vi har lyttet til de mange kommuner,
sagsbehandlere, ledige og virksomheder, som længe har klaget over unødvendigt
bureaukrati og et hav af besværlige og uforståelige regler.
KL har fremhævet, at aftalen ikke er ambitiøs nok. Jeg kan forstå, at aftalen ikke
indfrier KL’s ønske om, at
antallet af målgrupper reduceres fra over 80 såkaldte
målgrupper til 5 målgrupper.
Jeg må i den forbindelse præcisere, at der i dag findes 16 målgrupper i lov om aktiv
beskæftigelsesindsats (LAB), hvoraf to er midlertidige (kontantydelse og arbejds-
markedsydelse).
Deloitte har i foranalysen”Forenkling
af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats”
fra maj 2016, som var en del af forberedelsen af regeringens forenklingsudspil, op-
gjort, at STAR arbejder med cirka 25 såkaldte kontaktgrupper. Til kontaktgrupper-
ne har Deloitte opgjort, at der hører yderligere en række undergrupperinger svaren-
de til i alt cirka 80 grupper. De 80 undergrupperinger kan derfor ikke sammenlig-
nes med antallet af målgrupper i LAB.
De 80 grupper var en del af digitaliseringen af de gældende regler i Lov om aktiv
beskæftigelsesindsats i 2016. Tallet 80 er ikke et konsolideret tal, og antallet af un-
dermålgrupper afhænger af opgørelsesmetoden. Den netop indgåede aftale om en
forenklet beskæftigelsesindsats og udmøntningen af denne aftale vil medføre en
markant forenkling og reduktion i antallet af undermålgrupper, uanset hvilken op-
gørelsesmetode der vælges.
En forenkling, hvor antallet af målgrupper i LAB reduceres fra 16 til 5, vil kræve
en grundlæggende ydelsesreform med konsekvenser for borgernes ydelser i både
opad og nedadgående retning.
J.nr. 2017-7823