Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 45
Offentligt
1812772_0001.png
Værdig reform
Case-samling – 6 konkrete forslag til forbedring
af bestemmelserne om fleksjob og førtidspension
#VærdigReform
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0002.png
Indhold
Forord
Behov for at ændre bestemmelserne
om fleksjob- og førtidspension
Ret til at vælge for de mest syge og nedslidte
Forslag 1
Ingen langtrukken sagsbehandling
Forslag 2
Bedre rettigheder til personer i ressourceforløb
Forslag 3
Nemmere adgang til fastholdelsesfleksjob
Forslag 4
Ordentlig kompensation for nedsat arbejdsevne
Forslag 5
Sikring af løn- og arbejdsvilkår for fleksjobbere
Forslag 6
Publikationen udgives i samarbejde med:
3
5
16
22
27
30
35
Udgivere:
59 organisationer
Politisk
ansvarlig:
Ellen K. Lykkegaard (3F), Mona
Striib (FOA), Camilla Gregersen (Dansk
Magisterforening), Mette Kindberg (HK),
Lasse Bjerg Jørgensen (BUPL)
Redaktion:
Nanna Mørch, Malene Haarder og Camilla
Dybdahl Hildebrandt (FOA)
Produktion:
Grafisk Team/MH og FOAs trykkeri
IN_6 forslag til forbedring af førtidspensions- og fleksjob_01112017
38
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
VÆRDIG REFORM
|
3
Forord
Behov for at ændre bestemmelserne
om fleksjob- og førtidspension
Det er nu snart 5 år siden reformen af førtidspension
og fleksjob trådte i kraft. Intentionerne med reformen er
gode. Det har mange steder knebet med implemente-
ringen, hvorfor diverse projekter og præciserende
skrivelser er sat i søen. Men det er ikke tilstrækkeligt.
Loven trænger til at blive præciseret, idet der er mulighed
for alt for stor kommunal variation i, hvordan loven skal
tolkes. Dertil kommer, at Ankestyrelsen har anlagt en
meget stram fortolkning af lovteksten.
Nogle oplever en decideret uværdig behandling og mis-
tro, som ofte er med til at gøre dem mere syge, nogle
oplever en sociale deroute, og alt sammen er det med
til at undergrave folks oplevelse af et velfærdssamfund
med et sikkerhedsnet, der griber borgere i fald.
Det kan vi ikke være bekendt. Det kan kun gå for lang-
somt med at få rettet op på disse alvorlige skampletter.
Problemerne er alt for alvorlige, til at småjusteringer er
nok. I takt med, at kommunernes muligheder for at stille
krav, sanktionere mv. er steget, er borgernes rettigheder
skrumpet.
Derfor er 59 organisationer, der alle oplever hvordan
syge, nedslidte og handicappede slår sig alvorligt på
hjælpesystemet, gået sammen om 6 forslag til at for-
bedre reformen.
Denne case-samling er et bilag til de 6 forslag.
En del af de personer, der har valgt at stå frem og for-
tælle netop deres historie, har ønsket at være anonyme
og optræder derfor ikke med deres rigtige navn.
Redaktionen kender deres identitet.
Venlig hilsen
59 organisationer, der mener, at førtidspensions-
og fleksjobreformen skal forbedres
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
4
|
VÆRDIG REFORM
Ansatte Tandlægers Organisation, AskovFonden, Bedre
Psykiatri, Bibliotekarforbundet, Blik- og Rørarbejderfor-
bundet, BUPL, Danmarks Lærerforening, Dansk Artist
Forbund, Dansk El-forbund, Dansk Fibromyalgi-Forening,
Dansk Handicap Forbund, Dansk Journalist Forbund,
Dansk Magisterforening, Dansk Mejeriingeniør Fore-
ning, Dansk Musiker Forbund, Dansk Musikpædagogisk
Forening, Dansk Organist og Kantor Samfund, Dansk
Psykolog Forening, Dansk Selskab for Almen Medicin,
Dansk Skuespillerforbund, Danske Elitesportsudøveres
Forening, Danske Handicaporganisationer, Den Danske
Dyrlægeforening, Den Danske Landinspektørforening,
Den danske Præsteforening, Den Sociale Retshjælps
Fond, DJØF, 3F, FOA, Forbundet Arkitekter og Desig-
nere, Foreningen af Kliniske Diætister, Foreningen af
Speciallæger FAS, Fængselsforbundet, Gigtforeningen,
Gymnasieskolernes Lærerforening, HK, Hovedorgani-
sationen af Officerer i Danmark, Hærens Konstabel-
og Korporalforening, Håndbold Spiller Foreningen,
Ingeniørforeningen IDA, Jordbrugsakademikerne JA,
Kommunikation og Sprog, Landsforeningen af fleks-
og skånejobbere, Landsforeningen LEV, Malerforbundet
i Danmark, Pharma Danmark, PROSA, Psykiatrifonden,
Scleroseforeningen, Serviceforbundet, SIND, Social-
politisk Forening, Socialpædagogerne SL, Spillerfore-
ningen, TAT Foreningen af tekniske og administrative
tjenestemænd, Tandlægeforeningen, Teknisk Lands-
forbund, Uddannelsesforbundet, Yngre Læger
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0005.png
VÆRDIG REFORM
|
5
Ret til at vælge for
de mest syge og nedslidte
Forslag 1
Er arbejdsevnen nedsat til 7 timer (og derunder), skal borgeren kunne vælge mellem ressourceforløb,
fleksjob eller førtidspension. Dette skal være et retskrav.
En del mennesker tvinges igennem nytteløse arbejds-
prøvninger og behandlinger for at afsøge en even-
tuel bagatelagtig og ofte imaginær arbejdsevne til et
arbejdsmarked, der ikke er der for dem.
Mange bliver mere syge af det, og der bruges uforholds-
mæssigt mange ressourcer i forhold til de begrænsede
gevinster.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0006.png
6
|
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 1
Jens Henrik
57-årig mand, der har arbejdet som pædagog og gade-
medhjælper, brækker for 3 år siden 5 ribben blot ved at
hoste. Ribbenene vil ikke hele og lægerne finder ud af,
at det skyldes knogleskørhed. Kort efter får Jens Henrik
endvidere konstateret muskelgigt.
Jens Henriks fysiske funktionsevne er svært nedsat, så
han modtager hjemmehjælp. Han kan på grund af smer-
ter kun sove 20 minutter ad gangen. Manden er afhængig
af en rollator.
Hans søn foretager alle indkøb og vedligeholder hus og
have. Jens Henrik kan kun holde møder af maksimum
15-20 minutter ad gangen.
Rehabiliteringsteamet vurderer, at Jens Henrik skal
gennemgå et ressourceforløb på 4 år, fordi der er mulig-
hed for at behandle muskelgigten medicinsk, på smerte-
klinik, og den kan ’brænde ud’ med tiden. Problemet er,
at den medicin han kan tage for muskelgigten, vil for-
værre hans knogleskørhed, så egen læge vil ikke udskrive
medicinen. Hospitalets endokrinologiske afdeling har
vurderet, at behandlingen af knogleskørheden er optimal.
Egen læge har skrevet flere attester, hvor han ikke ser
nogen muligheder for fremtidige beskæftigelsesmulig-
heder. I attesterne har lægen påpeget, at Jens Henrik får
det dårligere af kommunens sagsbehandling og tiltag.
Ressourceforløbet består af smerteklinik og varmt-
vandsbassin, som alene vil forbedre livskvaliteten og ikke
funktionsevnen. Genoptræningsplanen kan han ikke gen-
nemføre på grund af knogleskørheden. Psykologforløbet
kan hjælpe ham med at håndtere konstante smerter.
Formålet er, at arbejdsevnen skal afprøves inden for det
administrative område, men lægekonsulenten har udtalt,
at han ikke må have stillesiddende arbejde.
Jens Henrik har klaget over ressourceforløbet, men
kommunen har fået medhold i Ankestyrelsen. Ankesty-
relsen skriver blandt andet: ”Vi er opmærksomme på,
at din praktiserende læge har oplyst, at det formentlig
er udelukket, at du vil kunne varetage nogen form for
beskæftigelse. Det ændrer dog ikke på vores vurdering
af, at det ikke er udelukket, at din arbejdsevne vil kunne
udvikles. Vi bemærker, at de lægelige oplysninger i sagen
kun er et delelement blandt en række social- og arbejds-
markedsfaglige faktorer, når arbejdsevnen skal vurde-
res”. Jens Henrik søger om førtidspension på det fore-
liggende grundlag, som kommunen giver afslag på.
I januar 2017 får Jens Henrik konstateret hjertesvigt,
men det kommer han hurtigt i behandling for. Der bliver
lavet en funktionstest i eget hjem, og der udarbejdes en
socialmedicinsk vurdering på det foreliggende af klinisk
funktion. Det fremgår af vurderingen, at: ”Der er flere
konkurrerende lidelser, der tilsammen nedsætter funk-
tionsniveauet til det ubetydelige. Det er undertegnedes
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0007.png
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 1
|
7
vurdering, at det er osteoporosen, der er den domine-
rende årsag til den nedsatte funktionsevne. På baggrund
af patientens helbredsmæssige udfordringer vurderes
det ikke realistisk, at funktionsevnen vil bedres. Det er
svært at pege på relevante skånehensyn, da der pga. de
mange handicaps ikke vil være hensyn, der er fyldestgø-
rende nok”.
Sagen behandles igen i rehabiliteringsteamet, der mener,
at der mangler lægelig dokumentation i forhold til, om
arbejdsevnen er ubetydelig.
Kommunen indhenter herefter supplerende udtalelse fra
klinisk funktion. Klinisk funktion udtaler: ”Den nedsatte
hjertepumpefunktion har en selvstændig betydning for
patientens nedsatte funktionsniveau, som sammen med
patientens øvrige lidelser nedsætter funktionsniveauet
til det ubetydelige. Der er som beskrevet i den tidligere
socialmedicinske vurdering på det foreliggende ikke
yderligere behandlingsmuligheder af nogle af lidelserne.
Selvom patientens muskelgigt måske spontant kan
bedres, står denne lidelse, i forhold til funktionsevnen,
dog i skyggen af de øvrige”.
Rehabiliteringsteamet har for nylig indstillet Jens Henrik
til førtidspension. Han afventer kommunens afgørelse.
Karin
49-årig kvinde, der er uddannet pædagog, er diagnosti-
ceret med hypermobilitetssyndrom, fibromyalgi, slidgigt
i lænderygsøjlen med fremadglidning af nederste læn-
dehvirvel samt diskusudposning, slidgigt i halsrygsøjlen,
scoliose (rygskævhed), skulderproblemer, urinsyregigt og
belastningsreaktion/stress.
I 2012 bliver Karin bevilget fleksjob på 17 timer ugentligt
i SFO, men stopper på grund af sygdom og modtager
derefter ledighedsydelse.
Karin kommer i praktik i 7 måneder. Praktikken viser, at
hun kun kan arbejde 3 gange 1 time om ugen med pas-
sende skånehensyn. Herefter bliver arbejdsevnen atter
søgt udviklet i et forløb ved en anden aktør. Da det stadig
ikke lykkes, hverken Karin eller fleksjobambassadøren
at finde job eller praktiksted med de rette skånehensyn,
kommer Karin i jobcafé, hvor hun skal søge jobs og/eller
finde praktiksted. Hun begynder derefter i ny praktik
i 3 gange 1 time, men hun må afbryde praktikken efter
2 uger på grund af helbredsproblemerne.
Karin kan hækle 2 gange 10 minutter om ugen. Hun har
nogle dage så kraftige smerter, at hun ikke kan komme
ud af sengen. Nærtstående foretager stort set alle hus-
lige opgaver. Hun kan ikke gå ret langt, og hun kan ikke
stå i køkkenet i mere end 10-15 minutter ad gangen.
At tage et bad kræver badestol og alt hendes energi.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0008.png
8
|
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 1
Hun kan ikke selv foretage indkøb. Karin tager meget
smertestillende medicin hver dag, men det kan alligevel
ikke tage hendes smerter.
Egen læge oplyser i 2016, at sygdommen er kronisk uden
forventning om bedring, hverken smertemæssigt eller
funktionsmæssigt. Tværtimod vil alderen forventeligt
påvirke i negativ retning i forhold til funktionen.
Speciallæge i Arbejdsmedicin finder, at funktionsniveauet
allerede er vurderet varigt og væsentligt nedsat i forbin-
delse med fleksjobbevillingen i 2012. Der er ikke lægelige
forbehold i forhold til aktiviteter for at afklare og udvikle
funktionsniveauet. Speciallægen vurderer, at selv om
der kan være bedring, så vil det ikke betyde, at Karin kan
komme tilbage på det ordinære arbejdsmarked.
Kommunen vil alligevel afklare hendes arbejdsevne
i endnu en praktik, før sagen kan sendes til vurdering
i rehabiliteringsteamet med henblik på en evt. førtids-
pension. Men sagsforløbet stopper, fordi Karin må af-
bryde praktikkerne, da hendes helbred forværres.
Kommunens sagsbehandling stopper dermed også.
Der er ansøgt om førtidspension på det foreliggende
grundlag, hvor der afventes en afgørelse.
Lisbeth
Lisbeth på 56 år har senest været ansat i fleksjob som
pædagogmedhjælper på en folkeskole. Hun måtte stoppe
i fleksjobbet på grund af et højt sygefravær. Lisbeth har
en invaliderende colitis (tarmsygdom), med en psykisk
overbygning af angst for uheld. Derudover har Lisbeth
rygproblemer på grund af Scheuermann syndrom (krum
ryg) samt andre lidelser.
Målet fra jobcentrets side har været at afklare Lisbeths
erhvervsevne i et praktikforløb, så det kan bevises at
restarbejdsevnen er lig nul i alle erhverv.
Lisbeths colitis har på grund af krav og utryghed om
fremtid og økonomi, gjort det stadigt sværere for hende
at bevæge sig uden for egen hoveddør, så praktik har ikke
været muligt at gennemføre.
Lisbeth er tilkendt et ressourceforløb i 3 år med et
utal af irrelevante tilbud, som Lisbeth skal tage imod.
Hun er fx bevilget en økonomivejleder, skønt Lisbeth
aldrig har haft problemer med at styre sin økonomi og
dette på trods af, at hun ikke har haft mange penge til
rådighed. Hun har desuden fået tilbud, der bygger på
sundhedskoordinatorens formodninger om gennembrud
og nye muligheder vedrørende medicinering af colitis
– disse gennembrud er dog ikke sket inden for den form
for colitis, som Lisbeth lider af.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0009.png
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 1
|
9
Rehabiliteringsteamet havde forud for mødet og sam-
talen med Lisbeth truffet beslutning om afslag på før-
tidspension. Sagsbehandleren havde forud for mødet
oplyst, at man ikke gav førtidspensioner i denne kom-
mune, og Lisbeth skulle derfor forvente noget andet.
Henny
Henny er 54 år og har tidligere arbejdet som bl.a. køkken-
medhjælper og dagplejer. 4 diskusprolapser og et lænde-
skred giver hende mange smerter og en dårlig nattesøvn.
Henny har på grund af sine fysiske helbredsproblemer
været i fleksjob siden 2008, senest et minifleksjob på
1 time, 5 dage ugentligt, hvor hun smurte madpakker.
Da smerterne tog til, blev hun sygemeldt og derefter fyret
i 2016.
I juni 2017 får Henny afslag på førtidspension, på trods
af, at en række lægelige specialister alle er enige om,
at Hennys funktionsevne er varigt nedsat til det ubetyde-
lige, og der ikke er håb om nogensinde at få tilknytning
til arbejdsmarkedet igen. De lægelige udredninger
oplyser desuden, at Hennys førlighed er i fare, hvis hun
kommer i endnu en arbejdsprøvning.
Også fleksjobkonsulenten oplyser, at der ikke kan peges
på nye udviklingsmuligheder.
Alligevel vurderer rehabiliteringsteamet, at Henny skal
på smerteklinik, og da der ikke er tid på den nærliggende
smerteklinik, skal hun transporteres liggende i en am-
bulance i 1 time hver vej, fordi hun ikke kan sidde i en bil
så længe. Derefter skal Henny i et praktikforløb, hvor hun
skal fokusere på de kommunikative opgaver i stedet for
de fysiske.
Fra Arbejdsmedicinsk Klinik samt smerteklinikken op-
lyses det, at et forløb på smerteklinik ikke vil forbedre
arbejdsevnen, men at der højest kan håbes på smer-
telindring.
Situationen med konstant at afvente afklaring er meget
opslidende for Henny og derfor skriver Henny et brev til
borgmesteren. Borgmesteren inviterer Henny til møde.
I tilknytning til mødet ændrer borgmesteren rehabilite-
ringsteamets anbefaling: Henny skal ikke i et nyt praktik-
forløb.
Aktuelt afventer Henny, hvad der så skal ske i hendes
sagsforløb.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0010.png
10
|
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 1
Bonna
Bonna arbejder som pædagogmedhjælper, da hun i
2014 får en branddør af jern i hovedet. Hun lider i dag af
kroniske følger af en hjernerystelse. Hun er meget følsom
overfor lys og lyde, har problemer med søvn, koncentra-
tion, hukommelse, og så har hun konstant hovedpine.
Bonna er tidligere sportsudøver på konkurrenceplan og
har ikke tidligere haft problemer med sit helbred.
Der går mere end 1 år, før Bonna kommer i gang med
genoptræning på hjerneskadecenter BOMI efter arbejds-
ulykken. Udover denne genoptræning har kommunen
også besluttet, at Bonna skal afprøves i arbejde blot
4 måneder efter, at genoptræningen er påbegyndt.
Derfor begynder Bonna 1 time ugentligt på et pleje-
center, hvilket hun ikke kan klare. I stedet bliver arbejds-
prøvningen til 1 time om ugen hos en præst. Men Bonna
er end ikke i stand til at arbejde blot 20 minutter på den
ene time, og hun stopper derfor også hos præsten.
På trods af, at Hjerneskadecentret i Roskilde efter 1 års
forløb har anbefalet, at Bonna ikke skal arbejde mere,
bliver hun ikke indstillet til førtidspension. Hun bevilges
i stedet et 3-årigt ressourceforløb med mange af de
samme indsatser som dem, Bonna allerede har gennem-
gået i regi af Hjernecentret BOMI. Men denne gang skal
det blot kaldes ressourceforløb.
De tiltag som kommunen sætter ind med i ressourcefor-
løbet, er et coachforløb, der blot gør hende dårligere.
Coachen ved ingenting om følger og hensyn efter en
hjernerystelse. Meningen er også, at Bonna skal i endnu
en arbejdsprøvning om et halvt år, selvom den tidligere
viste med al tydelighed, at Bonna ikke magter det.
Bonna har det nu så dårligt, at det også går ud over
hendes familieliv. Det afspejler sig nu i, at det er særdeles
vanskeligt for Bonna at klare de perioder, hvor hendes
børn og mand er hjemme i ferierne, da det giver uro i
hjemmet.
Ankestyrelsen har stadfæstet kommunens afgørelse om
bevilling af ressourceforløb og mener, at kommunen skal
arbejde med Bonnas ’energiforvaltning’.
Bonna er på grund af sin hjernerystelse, kommunens
tiltag og uvished om, hvad hun kan blive tvunget ud i,
i en konstant stresstilstand. Udover sin nattesøvn hviler
Bonna sig op til 8 timer dagligt, hvoraf hun sover i flere
af timerne.
Arbejdsskadestyrelsen har truffet afgørelse om, at Bon-
nas varige mén er 15 procent og erhvervsevnetabet er
85 procent - dette er dog anket af arbejdsgivers forsik-
ringsselskab.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0011.png
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 1
|
11
Sarah
Sarah på 64 år lider af slidgigt i begge hænder og i læn-
deryggen og fik en arbejdsskade, der førte til ophør af
opstartet uddannelse som social- og sundhedshjælper.
Sarah er meget smerteplaget og har svært ved at klare
egne huslige opgaver. Hun har skånebehov i forhold til
rygbelastende og stillesiddende arbejde og har behov for
hyppige skift. Sarah har fået afslag på seniorførtidspen-
sion fra kommunen med den begrundelse, at ordningen
er så ny, at kommunen ikke ved, hvordan de skal gribe
sådanne ansøgninger an. Ankestyrelsen har stadfæstet
kommunens afgørelse på trods af kommunale sagsbe-
handlingsfejl.
Meningen med seniorførtidspension er, at personer med
mindre end 5 år til folkepensionsalderen kan slippe for at
blive arbejdsprøvet, hvis de har haft langvarig tilknytning
til arbejdsmarkedet og har fået nedsat arbejdsevne.
Ankestyrelsen har vurderet, at Sarahs arbejdsevne er
varigt nedsat, men at det ikke kan udelukkes, at hun igen
kan blive selvforsørgende fx i et fleksjob. Sarah går på
folkepension i 2018 og udsigten til at få et job, der kan
rumme hendes skånebehov inden da, er yderst ringe.
Bente
Bente har haft en stabil tilknytning til arbejdsmarkedet
indenfor social- og sundhedsområdet.
I 2014 er hun bevilget et ressourceforløb efter et syge-
dagpengeforløb med omfattende problemer med bevæ-
geapparatet samt svære kognitive problemer. Lægeligt
er der enighed om, at der er tale om et meget lavt sta-
tionært funktionsniveau både fysisk og kognitivt.
Lægerne mener, at der er tale om en neurologisk lidelse,
men der findes ikke sikre tegn, der kan give anledning til
en endelig diagnose. Der mistænkes både Alzheimers og
sclerose. Egen læge har allerede i 2013 i brev til jobcen-
tret vurderet, at førtidspension er det mest realistiske
grundet Bentes meget lave funktionsniveau.
I indsatsplanen til ressourceforløbet peges der i 2014 på
at bostøtte, henvisning til hjerneskadekoordinator, praktik,
træning og hjælpemidler vil kunne hjælpe Bente videre.
Bente har dog fået afslag på bostøtte, og der er ikke
taget kontakt til hjerneskadekoordinator på trods af at
ressourceforløbet har været i gang i 3 år.
Bente får betalt fysioterapibehandling via sin sygeforsik-
ring. Den handler primært om at vedligeholde nuværende
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0012.png
12
|
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 1
funktionsniveau så lang tid, det kan lade sig gøre. Der-
udover har hun fået vejledning af ergoterapeut i forhold
til indretning af hjemmet samt hjælpemidler.
Der er ikke sket tiltag vedrørende afklaring eller udvikling
af arbejdsevnen, så indtil videre er hun parkeret på res-
sourceforløbsydelse.
Christian
En 56-årig mand, der i 2007, som følge af et overfald,
har fået en rygskade og kognitive problemer, arbejder en
kort periode derefter som tolk, men må opgive på grund
af koncentrationsproblemer. Christian lider derudover
af andre sygdomme og er det meste af tiden bundet til
hjemmet. Han har problemer med at tage sig af sine
børn og er blevet mindre og mindre social. Hans fritids-
interesser er smuldret, og lægerne mener ikke, at de kan
gøre mere for at hjælpe ham. I 2013 har Christian søgt
førtidspension på det forelæggende grundlag, men fået
afslag.
I 2015 får Christian et ressourceforløb, hvor meningen er,
at han skal afprøves, men det lykkes aldrig. Han får det
væsentligt dårligere, og hans sagsbehandler vurderer,
at det ikke har noget formål at afprøve ham, fordi han er
for dårlig. Der bliver indhentet flere lægelige oplysnin-
ger, og han indstilles til førtidspension, men får afslag.
Rehabiliteringsteamet vurderer, at han skal i endnu et
ressourceforløb i 2 år, så hans arbejdsevne kan søges
udviklet ved hjælp af støtte fra en mentor.
Carol
Carol er en 57-årig kvinde, der blev sygemeldt i 2012
efter et langvarigt arbejdsliv. Medlemmet fik i forbindelse
med stop af sygedagpenge i 2014 afslag på henholdsvis
fleksjob og førtidspension. Begge afgørelser blev anket
og efterfølgende stadfæstet i Ankestyrelsen. I stedet fik
Carol tilkendt et ressourceforløb.
Carol har siden 7-års alderen haft diagnosen pseudoxan-
thoma elasticum, som er en alvorlig bindevævssygdom.
Sygdommen har med tiden blandt andet angrebet øjnene
og betyder, at Carol i dag er stort set blind. Sygdommen
betyder ligeledes, at hun lider af svære hudproblemer,
åreforkalkning i læggen, som medfører besværet gang,
ligesom hun danner seneknuder i hænderne. Ydermere er
medlemmet i behandling for hjerteflimmer og astma.
Hun er så begrænset af sit nedsatte syn, at hun, når hun
færdes ude, går med hvid blindestok, og hun kan hverken
se fjernsyn eller læse.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0013.png
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 1
|
13
Forud for ressourceforløb var Carol i arbejdspraktik,
hvor hun i en brugs skulle aflæse udløbsdatoer på varen
med en lup. I ressourceforløb på 2 år var Carol i en ny
arbejdspraktik, hvor hun kopierede linjer fra et Word-
dokument til et andet Word-dokument. Derudover deltog
hun i et kursus for blinde, som hun allerede havde delta-
get i tidligere. Under ressourceforløbet udviklede Carol en
depressiv tilpasningsreaktion med flere selvmordsforsøg.
Efter 2 år på ressourceforløb fik Carol tilkendt førtids-
pension.
Marie Louise Bache
Marie Louise Bache har været langtidssygemeldt flere
gange på grund af fibromyalgi. Tidligere er det lykkes
Marie Louise at kæmpe sig tilbage, men denne gang
vil det ikke lykkes, og kommunens hjælp gør det blot
sværere.
I 2015 bliver hun fyret på grund af en langtidssygemel-
ding. Der er allerede flere udtalelser og statusattester
fra læger, der dokumenterer, at fibromyalgien forringer
hendes liv og arbejdsevne. Hendes egen læge skriver
ligefrem, at kommunens håndtering af Marie Louises
sag har forværret hendes sygdom, så hun er blevet
kronisk udbrændt af fibromyalgien og presset fra kom-
munen.
Det samme konkluderer 2 udtalelser fra Arbejdsmedi-
cinsk klinik, som skriver: ”Lad være med at presse hende
mere. I gør hendes sygdom værre”. Men som Marie
Louise fremhæver er det nytteløst med lægernes doku-
mentation, for kommunen tager det ikke til efterretning.
Siden 2015 har Marie Louise været i flere arbejdsprøv-
ninger, som konkluderer, at hun kan arbejde 2 gange
3 timer om ugen med 1 dags hvile mellem.
Alligevel mener kommunen ikke, at hun er tilstrækkeligt
afklaret til fx et fleksjob, selvom hun havde et fleksjob på
hånden efter en arbejdsprøvning. Kommunen vil i stedet
have Marie Louise i endnu en arbejdsprøvning i en lager-
virksomhed, fordi de mener, hendes arbejdsevne stadig
kan udvikles.
David Kopel
David Kopel er 45 år gammel. Han er tidligere pædagog, kok
og elitesportsudøver. Han har altid været en aktiv mand,
som har fået mest muligt ud af livet, indtil han i efteråret
2015 får diagnosen PPMS, der er en form for progressiv
sclerose. David har derfor ikke lang tid tilbage at leve i, og
hans sidste tid vil være præget af store smerter.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0014.png
14
|
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 1
David sygemeldes grundet sygdommen og hans helbred
forværres hastigt. Han bliver kontaktet af kommunen,
hvor han indkaldes til samtale. David tror, at de hurtigt vil
tildele ham førtidspension.
I stedet oplever David, at kommunen ikke opfatter ham
som værende dårlig nok til at kunne få en førtidspension.
Det første rehabiliteringsteam afgør i stedet, at David
skal i et 10 uger langt ressourceforløb for at afklare hans
arbejdsevne.
David sendes i et udviklingsforløb fra 1. marts - 16. maj
2016, hvor han oplever nederlag efter nederlag, da han
ikke er i stand til at udføre selv forholdsvis simple op-
gaver. Han har store problemer med koncentration og
hukommelse, og i de 10 ugers arbejdsprøvning har han
dage, hvor han næsten ikke kan gå. David føler sig yd-
myget i ressourceforløbet og stiller sig uforstående over
for, hvorfor han skal i arbejdsprøvning. David oplever des-
uden, at hele forløbet forværrer hans sygdom yderligere,
fordi det stresser ham utrolig meget.
Efter arbejdsprøvningen vil kommunen have nye læge-
undersøgelser. Dette opfatter David endnu en gang som
et udtryk for kommunens mistænkeliggørelse af ham og
mistro til, at han er dødeligt syg.
Han kommer til undersøgelse hos en speciallæge og en
neuropsykolog, som begge vurderer, at sygdommen er
stærkt fremadskridende, og at arbejdsevnen er varigt op-
hørt. Disse resultater medtages på andet møde i rehabi-
literingsteamet, hvor David efter et forløb, der har varet
i 2 år, bliver indstillet til førtidspension. David modtog af-
gørelse om tilkendt førtidspension 29. september 2017.
Helle
Helle er en ufaglært kvinde på 52 år, som altid har ar-
bejdet. Hendes seneste ansættelse var som pædagog-
medhjælper fra 2008-2012. Hun blev opsagt på grund
af sygdom. Efter opsigelsen overgik hun til sygedagpenge
i en periode, derefter modtog hun kontanthjælp fra de-
cember 2013.
Helle har en hjerneskade med vedvarende kognitiv for-
styrrelse, som blandt andet påvirker korttidshukommel-
sen. Derudover lider hun af slidgigt i nakken, Menières
sygdom (en ørelidelse med påvirkning af hørelse og
balance), KOL, utæt hjerteklap, dystoni (bevægeforstyr-
relser), drophånd, følger efter en fodfraktur og et alko-
holafhængighedssyndrom.
Helle har haft et periodevis alkoholmisbrug sideløbende
med, at hun har passet sit arbejde. Selv fortæller hun,
at misbruget tog overhånd i forlængelse af, at hun i 1997
mistede en datter i forbindelse med fødslen og efterføl-
gende var gravid 2 gange, hvor fostrene døde.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0015.png
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 1
|
15
Helle er i dag ude af sit alkoholmisbrug, og har været
det snart 3 år, men hjerneskaden og følgevirkningerne
er varige.
Helles sag bliver forelagt for rehabiliteringsteamet i
efteråret 2016. Ingen af de lægelige papirer peger på,
at Helle har en funktionsevne, som er forenelig med
arbejdsmarkedet. Ingen læger kan pege på behandlings-
muligheder eller udviklingspotentiale.
I en speciallægeerklæring fra Socialmedicinsk Enhed,
konkluderes det: ”(Helle) har problemer med at varetage
basale primære behov som personlig hygiejne og klare
sig i hjemmet, og har derfor aktuelt en hjemme træner
en gang per uge.” Videre vurderes det: ”At funktionsev-
nen er nedsat til det ubetydelige og dette varigt. Finder
ikke indikation for arbejdsprøvning eller andet arbejds-
markedsrettet tiltag”.
Den læge, der deltog i mødet med rehabiliteringsteamet,
fik i referatet noteret, at han ”på ingen måder ser udvik-
lingspotentiale”.
Alligevel blev der givet afslag på førtidspension, og
kommunen tilkendte et 2-årigt ressourceforløb med
yderligere afklaring fra oktober 2016.
Behovet for hjælp i hjemmet er der fortsat, så kommunen
har bevilget varig hjælp i hjemmet, men kommunen fast-
holder samtidig, at arbejdsevnen kan udvikles på trods af,
at lægerne siger det modsatte.
Helle har overvejet selv at søge om førtidspension, men
har aftalt med sin sagsbehandler, at denne skal samle de
lægelige oplysninger igen for at vurdere, om kommunen
ikke selv finder grundlag for at rejse sagen.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0016.png
16
|
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 1
Ingen langtrukken sagsbehandling
Forslag 2
Ressourceforløb skal have en maksimal samlet periode på 5 år. Hvis kommunen inden for 5 år
ikke har kunnet afklare borgeren, skal borgeren have et retskrav på at kunne vælge mellem revalidering,
fleksjob, ressourceforløb eller førtidspension.
Som en undersøgelse publiceret i Avisen.dk 11. oktober
2017 viser, modtager 2.790 personer, svarende til lidt
over hver femte, ingen indsats i deres ressourceforløb.
Alt for mange oplever langtrukken sagsbehandling,
dårlige og skødesløse indsatser, frister der kun gælder
for borgeren, men ikke for kommunen. Kommunen
placerer borgere på en billig ydelse og svigter sin for-
pligtelse til at hjælpe syge, nedslidte og handicappede
videre på en værdig, respektfuld og seriøs måde.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0017.png
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 2
|
17
Anni
Anni, der tidligere har arbejdet som souschef i en børne-
have, har fået en kronisk belastning fra et tidligere æg-
teskab, hvor hendes ægtefælle var skizofren/psykotisk.
Hun har derfor været sygemeldt siden 2011.
Anni er udredt og diagnosticeret med depression og post-
traumatisk stresssyndrom. Hun har haft flere forløb ved
flere forskellige psykologer. Det er vurderet, at der ikke er
flere behandlingsmuligheder, hverken medicinske eller
terapeutiske. Anni har en meget lav tærskel for udløsning
af psykiske symptomer, og egen læge vurderer, at der ikke
er mulighed for tiltag på arbejdsmarkedet, der kan fast-
holde hende. Anni har forgæves forsøgt et beskæftigel-
sestiltag, hvor hun skulle arbejde 2 timer hver anden dag.
En speciallæge har i 2013 vurderet, at det på grund af
det langvarige forløb og den beskedne bedring vurderes
usandsynligt, at Anni kan vende tilbage til arbejdsmar-
kedet på fuld tid.
Den kliniske psykolog, som har behandlet Anni i 5 år, an-
befaler, at kommunen vurderer hendes sag med henblik
på førtidspension. Psykologen har endvidere udtalt under
et socialmedicinsk samarbejdsmøde i kommunen i 2013,
at Anni bør fritages for tilbud. Han påpeger, at hendes
tilstand er stationær, og at behandlingsmulighederne er
udtømte. Han skriver senere i januar 2014, at medicinsk
behandling ikke ændrer funktionsniveauet. Endvidere
påpeger han, at forsøg på arbejdspraktikker er uden held,
og at hun kun lige magter at opretholde de mest basale
funktioner i hverdagen over for familien. De tiltag på
aktivering, der har været afprøvet, har medført, at Anni
fik det værre. En anden psykolog skriver i 2014, at Annis
arbejdsevne er ubetydelig.
Sagsbehandleren i jobcentret vurderer i egne notater,
at Annis kognitive funktioner bliver dårligere og skaderne
synes irreversible. Anni bevilges et 4-årigt ressourcefor-
løb. Forløbet indeholder socialpsykiatrisk støtte, indsats
i forhold til angst og social kontakt samt motion og en
ikke konkretiseret beskæftigelsesrettet indsats, fx prak-
tik. Anni oplever, at det hjælper en lille smule på hendes
livskvalitet, men det er ikke noget, der får hende tættere
på arbejdsmarkedet. De 3 praktikker, Anni har været i,
er alle afbrudt, fx fordi hun fik voldsomme angstanfald,
ikke kunne koncentrere sig, ikke kunne genkende børne-
nes og de voksnes ansigter, blev stresset, gik i panik, fik
hovedpine og forhøjet blodtryk. Endvidere har Anni intet
overskud, når hun kommer hjem. Anni klager over at være
tilkendt et ressourceforløb, men kommunen fastholder
afgørelsen med den begrundelse, at der ikke har været
iværksat en tværfaglig og koordineret indsats. Ankesty-
relsen gav kommunen medhold. Egen læge skriver
i 2017, at tilstanden vurderes som kronisk med diag-
nosen kronisk belastningsreaktion.
18. april 2017 behandler rehabiliteringsteamet sagen
igen, og indstiller til fortsat ressourceforløb med den
begrundelse: ”At Anni stadig efter 3 år i ressourceforløb
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0018.png
18
|
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 2
ikke har udviklet sig hen mod at kunne varetage en plads
på arbejdsmarkedet” og ”Rehabiliteringsteamet vurderer
dog ikke, at der i sagen foreligger dokumentation, der
utvetydigt underbygger, at Anni ikke på sigt kan udvikles
til at kunne varetage en plads på arbejdsmarkedet – evt.
under beskyttede vilkår”. Teamet lægger også vægt på,
at de iværksatte indsatser har været for kortvarige til at
kunne opnå en virkning. Rehabiliteringsteamet har ikke
nogen kommentarer til, at praktikkerne er blevet afbrudt
pga. forværret helbred. Kommunen træffer afgørelse om
endnu et ressourceforløb frem til 2019.
Anni søger førtidspension på det foreliggende grundlag,
men kommunen giver afslag. Sagen er nu i Ankestyrelsen.
Kirsten
Kirsten er 55 år og uddannet social- og sundhedshjæl-
per. Hun blev sygemeldt af fysiske årsager fra sit fleksjob
i 2013 og derfor opsagt. Kirsten har haft hjertestop på
grund af en hjertelidelse. Hun har mistet en voksen datter
med 3 børn. Hun har også mistet sin storebror. Begge
tab har været inden for meget kort tid. Kirsten har udover
sine store fysiske vanskeligheder med sin hjertelidelse,
KOL, astma, ryglidelse, mave- og tarmproblemer, også
psykiske problemer, hvor PTSD bl.a. er nævnt.
Egen læge har skrevet, at den psykiske tilstand er rele-
vant behandlet og stationær.
Kirsten er aktuelt i gang med sit andet ressourceforløb,
hvor hun har fået tilknyttet en coach fra jobcentret.
Hun magter ikke at deltage i en praktik. Derudover har
hun i nuværende ressourceforløb, deltaget i et træ-
ningsforløb, i bassintræning, kredsløbstræning og styr-
ketræning. Derudover har hun haft forløb ved diætist og
deltaget i smertehåndteringsforløb. Det beskrives fra
fysioterapeut, at hun har fået gode redskaber med sig fra
forløbet, særligt i forhold til ressourcetænkning og øko-
nomisering med kræfter. Overstående forløb er nu alle
stoppet, og aktuelt træner Kirsten på egen hånd i lokalt
træningscenter. Derudover går hun ture dagligt.
Kommunen har altså reelt opgivet at finde flere relevante
tilbud, der kan hjælpe Kirsten, og alligevel bliver hun ikke
bevilget en førtidspension, selvom fleksjob har været forsøgt.
Lonnie
Lonnie er 43 år og uddannet social- og sundhedsassi-
stent. Hun fik i 2011 stillet diagnosen PTSD efter længe-
revarende belastning på hendes arbejdsplads med grove
overfald og krænkelser. Lonnie arbejdede med at gen-
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0019.png
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 2
|
19
optræne svært udadreagerende borgere med erhvervede
hjerneskader. I 2012 fik hun en blodprop i hjernen,
formentlig udløst af stress, som betød, at hun også fik
talebesvær.
Lonnie er i det daglige præget af nedsat hukommelse og
koncentration, dårlig søvn, isolationstendens og angst.
Dertil kommer slidgigt i nakken. Hun har i en årrække
været fulgt af en psykiater med speciale i PTSD, som
siden 2013 har gjort klart, at hun ikke kan tåle belastnin-
gen ved at skulle deltage i arbejdsprøvningsforløb eller
nogen anden form for aktivering, og at dette risikerer at
forværre hendes tilstand.
I 2013 fik Lonnie tilkendt et ressourceforløb, hvis eneste
indhold har været, at hun skulle fremmøde 1 time om
ugen på en bondegård og drikke kaffe. Hun blev kørt frem
og tilbage til bondegården i den periode hun var der.
Lonnie havde det så dårligt, at hun ofte ikke kunne
møde den ene time om ugen, og til sidst blev forløbet
afbrudt, da der ingen udvikling var. Lonnie fik tilkendt
førtidspension i 2016.
Jens Jørgen
Jens Jørgen er en 61-årig mand, der i mange år har
arbejdet som brolægger. Han er opereret i begge hofter,
men er også generelt nedslidt. Han lider af spinalstenose
(rygsygdom med smerteudstråling) som følge af lipo-
matose (knudedannelser), og han har smerter i ryggen
og venstre knæled.
Jens Jørgen er forsøgt revalideret til gårdmand i en
praktik i perioden november 2013 - juli 2014. Kommunen
stoppede dog revalideringen i juni 2014 med den be-
grundelse, at Jens Jørgen kun kunne arbejde 12 �½ time
ugentligt, og at han derfor ikke kunne blive selvforsør-
gende. Endvidere vurderede kommunen, at hans sag
skulle forelægges rehabiliteringsteamet. Jens Jørgen fik
derfor stoppet sin revalideringsydelse og havde derefter
ikke noget indtægtsgrundlag.
Først 6 måneder senere blev hans sag forelagt for reha-
biliteringsteamet, som indstillede til et ressourceforløb.
De mente, at det endnu ikke var åbenbart, at Jens Jørgen
arbejdsevne var nedsat i sådant omfang, at den ikke
kunne bedres, og Jens Jørgen var derfor ikke berettiget
til fleksjob. I den kommunale afgørelse fremgik det
videre, at vurderingen var, at Jens Jørgens helbreds-
mæssige begrænsninger ikke kunne forklare, at han kun
kunne arbejde 12 �½ time ugentligt - og at virksomheds-
revalideringen til gårdmand i øvrigt ikke var velvalgt set
i lyset af hans helbredsmæssige begrænsninger.
Endvidere var der kun forsøgt med øgning af arbejdstiden
i 1 uge, hvilket ikke var tilstrækkeligt. Det fremgik også,
at man alligevel vurderede, at Jens Jørgen med den rette
støtte ville kunne genopnå tilknytning til arbejdsmarke-
det med henblik på selvforsørgelse.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0020.png
20
|
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 2
Fra januar 2015 startede Jens Jørgens ressourceforløb
med ressourceforløbsydelse. Rehabiliteringsteamet vur-
derede, at ressourceforløbet skulle indeholde smerte-
behandlingsforløb, målrettet træning, tilbud om sund-
hedssamtale med fokus på vægttab, tilbud om rygestop,
bevilling af relevante hjælpemidler for at øge funktions-
evnen samt flere ’snusepraktikker’, dvs. forskellige
praktikforløb af kortere varighed, hvor der tages hensyn
til smerterne.
I ressourceforløbet har Jens Jørgen hidtil været til
sundhedssamtaler og en enkelt praktik, som dog måtte
opgives på grund af rygsmerter. Ressourceforløbet er
blevet administrativt forlænget ad flere omgange.
Senest frem til 31. januar 2018, da kommunen ikke har
haft tid til at behandle sagen. Jens Jørgen har fået det
værre og ønsker nu førtidspension.
Kommunen har efterfølgende betalt en godtgørelse
svarende til 6 måneders ressourceforløbsydelse for den
periode, hvor Jens Jørgen ikke havde nogen indtægt.
Jens Jørgen har anket afgørelsen om ressourceforløb.
Ankestyrelsen har givet kommunen medhold.
Stefan
Da Stefan er 35 år, får han konstateret sclerose. Kort
efter, at diagnosen bliver stillet, indledes en mangeårig
kamp med kommunen. Det er nu 7 år siden.
Sygdommen betyder hurtigt, at det bliver vanskeligt
for Stefan at passe et normalt arbejde, hvorfor han får
tilkendt sygedagpenge. Stefan ønsker et fleksjob, men
får afslag. I stedet skal han i et ressourceforløb, hvor det
skal kortlægges, hvad han kan.
Sygdommen bliver løbende mere og mere indgribende på
Stefans førlighed og kognitive funktioner. Der er mange
ting i ressourceforløbet, der ikke giver den store mening
for Stefan. Fx har han svært ved at forstå, at udskiftning
af badekar med en bruser, og bevilling af el-cykel skal
gøre så stor en forskel, at han dermed får mulighed for
at tage et arbejde.
På trods af flere lægeerklæringer i forløbet, der alle
påpeger, at Stefan ikke er i stand til at arbejde og hel-
ler ikke bliver det senere hen, giver kommunen afslag på
førtidspension. Dette på trods af, at det på det tidspunkt
vurderes, at Stefan højst kan arbejde 2 gange 45 minut-
ter om ugen og kun kan gå 100 meter ad gangen.
I stedet skal Stefan fortsætte i et 2-årigt ressourcefor-
løb. Ankestyrelsen giver kommunen medhold i, at Stefan
ikke skal have førtidspension.
Ressourceforløbet består af en 2-årig arbejdsprøvning,
hvor han 1 time 2 gange om ugen skal fungere som
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0021.png
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 2
|
21
besøgsven hos en dement kvinde på et plejehjem. Men
fordi han ikke selv kan gå hen til plejehjemmet, får han
bevilliget en taxa til og fra stedet. Forløbet ender med
at blive så krævende for ham, at selv hverdagsopgaver
bliver uoverskuelige. Det bliver ulideligt for ham blot at
komme ud af døren, spise morgenmad og bade. Under
hele forløbet bliver han så udkørt, at han ikke kan hjælpe
til derhjemme med familien og sine 2 små børn.
Kommunen vil have udførlige beskrivelser af, hvad Stefan
er i stand til. Til sidst er det afklaring af, om han fysisk
kan hælde et glas mælk op, eller om han bare kan løfte
en mælkekarton fra bordet. Det bliver så specifikke detal-
jer, at det virker absurd.
Efter ca. 5 opslidende år med afprøvninger, ressource-
forløb, tests og timelange møder, bliver Stefan i august
2017 endelig godkendt til førtidspension.
Licette Gottschalk
Licette har haft et aktivt arbejdsliv som bl.a. madmor
i en børnehave, slagterlærling og kantinemedarbejder.
Desværre har diagnoser som bl.a. fibromyalgi, slidgigt
i nakke, lænd og ryg samt følger efter flere operationer
i begge fødder sat en stopper for det. Hun benytter el-
scooter for at komme rundt.
Alle lægepapirer beskriver, at alle muligheder for behand-
ling er udtømte. Men Licette oplever, at kommunen ikke
lytter, og at de føler, at de er klogere end lægerne.
Licette har været igennem et langvarigt afklaringsforløb.
I ressourceforløb har hun været igennem diverse ar-
bejdsprøvninger, som har gjort hende dårligere.
De fysiske smerter er blevet forværret efter, at hun har
været i ressourceforløb. Det skyldes bl.a., at det psykiske
pres stiger. Jo mere stresset hun bliver, jo værre får hun
det. Licette har været i så mange tilbud, at kommunen
løb tør for relevante tilbud. Hun blev derfor sendt i et
tilbud tiltænkt alkoholikere, til trods for, at hun ikke har et
alkoholforbrug. Men sagsbehandleren sagde, at det lige
var det tilbud, kommunen kunne finde.
Licette føler, at kommunen bevidst forhaler hendes sag,
samt at sagsbehandleren ikke gør noget for, at der skal
komme skred i hendes sag. Hun siger: ”Jeg føler ikke, jeg
har noget liv lige nu. Jeg føler, at jeg er gidsel i systemet.”
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0022.png
22
|
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 1
Bedre rettigheder
til personer i ressourceforløb
Forslag 3
Borgeren skal selv kunne søge om ressourceforløb og dermed kunne klage over ressourceforløb.
Reglerne omkring ressourceforløb bør ensrettes med
andre ydelser, så retssikkerheden er ens for alle.
Det bør være muligt at ansøge om et ressourcefor-
løb, ligesom der skal kunne klages over et tilkendt
ressourceforløb. Mange kommuner er tilbageholdende
med at tilkende ressourceforløb, hvis en person fx er
selvforsørgende (ikke-kontanthjælpsberettiget) og
til personer, der har modtaget kontanthjælp igennem
mange år. Det medfører, at ressourceforløb ofte tilkendes
for sent og bliver nytteløse.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0023.png
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 3
|
23
Merete
En 48-årig kvinde har været sygemeldt i perioden
2000-2003. Herefter overgik hun til kontanthjælp, og har
således været på kontanthjælp i 13 år, fra 2003-2016.
I 2016 blev hun bevilget et 5-årigt ressourceforløb.
Helbredsmæssig er der tale om mangeårige ryg- og led-
problemer, hypermobilitetssyndrom, overvægt og psoria-
sisgigt. Merete benytter rollator. Der er bevilget rengøring
i hjemmet, hjælpemidler samt flexkørsel via Ældre- og
Handicapforvaltningen.
Der er desuden tale om psykosociale belastninger.
Merete har været til gentagne psykologundersøgelser
og vurderinger, hvor alle undtagen én peger på, at hun
ikke vil kunne profitere af psykologbehandling.
Forinden bevilling af ressourceforløb i 2016 har Merete
været i virksomhedspraktik i 2008 i Føtex og i 2009 ved
Kattens Værn. Hun har i 2001-2011 deltaget i afklarende
forløb ved Revalideringscenter. I 2012 og igen i 2014
deltog hun i aktivering ved Det Nye Fokus, som er en
kombination af vejledning, undervisning og træning.
Fra 2014-2017 har der ikke været erhvervsrettede tiltag.
Mentor har hjulpet med kontakten til Ældre- og Handi-
capforvaltningen. Socialmedicinsk enhed vurderer ikke
at kunne hjælpe Merete. Hun har forsøgt træning ved
træningsenheden, men oplevede en forværring og kunne
ikke overskue transporten til og fra træningen. Og det har
ikke været muligt for hende at træne i vand på grund af
infektion. Mentorindsats er nu afsluttet. Aktuelt er Merete
altså i et ressourceforløb uden indsatser.
June
June er 40 år og har været sygemeldt siden 2010.
Hun er enlig forsørger til 2 børn (faderen er død). Det ene
barn er infantil autist med behov for særlig støtte og går
derfor i specialskole.
June har væsentlige rygsmerter efter en arbejdsulykke
i 2009. Derudover har hun psykiske problemstillinger.
June søgte revalidering til kontorarbejde pga. rygskaden
og den sociale situation omkring barnet med handicap.
Men kommunen stoppede sygedagpenge og gav afslag
på revalidering. Ankestyrelsen fastholdt afslagene.
June overgik derfor til kontanthjælp, som hun fortsat
modtager.
June har de sidste 6 år deltaget i praktik, kurser og forløb
bl.a. på Arbejdspsykologisk Center. Alle har vist, at hun
ikke er i stand til at klare fuldtidsarbejde på ordinære
vilkår. Flere læger beskriver omfattende skånehensyn,
bl.a. overlæge på smerteklinik som udtaler, at der vil være
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0024.png
24
|
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 3
omfattende skånehensyn, og nedsat arbejdstid på mak-
simalt 8-10 timer pr. uge.
I november 2016 oplyser jobcentret til Arbejdsskade-
styrelsen, at man overvejer et rehabiliteringsforløb. Intet
er sket. Der er end ikke indkaldt til opfølgningssamtaler
i 2017.
Tanja
Tanja er en 47-årig kvinde, der har haft forskelligt ufag-
lært arbejde som bl.a. slagteriarbejder, dagplejer og
hjemmeplejer. Hun blev sygemeldt i 2009 på grund af
fibromyalgi, piskesmæld, hypermobilitet og en stofskifte-
sygdom. De forskellige sygdomme giver mange ledsmer-
ter og træthed. Tanja har gennemgået en række forskel-
lige arbejdsprøvninger og kurser. Tanjas 14-årige søn er
autist. Efter en årrække på kontanthjælp fik Tanja i 2016
tilkendt et ressourceforløb. Der er endnu ikke nogen plan
for, hvad der skal ske i ressourceforløbet.
Henning
Henning er en 64-årig mand, som i alle sine arbejdsår
har været beskæftiget med rengøring, i perioder som
selvstændig. Han har været sygemeldt i 2013 efter
(endnu et) færdselsuheld. I et par år forud for skaden og
efterfølgende, er han skiftevis arbejdsledig/sygemeldt.
Diagnosen er degenerative forandringer, diskusprolaps
med udstråling til begge overekstremiteter, Mb. Scheu-
ermann, behandlingskrævende forhøjet blodtryk, angst
og depressionstilstand, kronisk iskæmisk hjertesygdom,
svækket hukommelse og manglende overblik (af lægen
betegnet som PTSD-lignende symptomer).
Henning er i 2014 i praktik, hvorefter kommunen und-
lader at indhente en skriftlig evaluering. I 2016 undlader
kommunen at iværksætte en ny afklarende praktik mv.
selvom egen læge tydeligt oplyser, at der er tale om
nedsat funktionsniveau på grund af lidelserne.
Henning søger om seniorførtidspension i 2016, ca. 1�½ år
før han kan overgå til folkepension. Hans sygedagpenge
ophører herefter, da man ikke finder ham uarbejdsdyg-
tig. Kommunen undlader at belyse hans ansøgning om
seniorførtidspension korrekt via rehabiliteringsplanens
indledende del samt at indhente lægelige oplysninger.
Sagen forelægges aldrig for rehabiliteringsteamet.
Der gives blot afslag, da et muligt fleksjob ikke er afkla-
ret. Ankestyrelsen har nu pålagt kommunen at udarbejde
rehabiliteringsplanens forberedende del, indhente den
tilhørende lægeerklæring og forelægge sagen for reha-
biliteringsteamet. Datoen er endnu ikke fastsat.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0025.png
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 3
|
25
Henning overgår til kontanthjælp og omfattes af kon-
tanthjælpsloftet. Hans hustru er folkepensionist.
Kontanthjælpsgruppen tager heller ikke initiativ til afkla-
ring af hans arbejdsevne, og de vil heller ikke forelægge
sagen for rehabiliteringsteamet eller indhente yderligere
oplysninger på trods af, at den indhentede helbreds-
undersøgelse og funktionsvurdering entydigt peger på
væsentlig nedsat funktionsevne. I stedet stilles der krav
om, at Henning deltager i den praktik, som skulle have
været iværksat i 2016.
Fra et træningsforløb i 2017 hos Quick Care konkluderes
følgende: ”Det vurderes, at Henning har nogle fysiske,
psykiske og kognitive udfordringer, som begrænser det
samlede funktionsniveau i markant grad. På baggrund
af disse udfordringer vurderer Quick Care ligeledes, at
Henning ikke vil være i stand til at kunne indgå på det
ordinære arbejdsmarked”.
Henning overgår til folkepension i februar 2018.
Stephanie
Stephanie på 37 år er social- og sundhedshjælper,
men har været sygemeldt i 3 år med kroniske rygsmerter
efter en arbejdsskade med et forkert løft. Desuden har
Stephanie bækken dysfunktion, psoriasis og mavepro-
blemer efter en gastrisk bypassoperation, og hun tåler
smertestillende medicin dårligt.
Stephanie er psykisk skrøbelig, har haft depressive
perioder, men har ikke haft effekt af hverken medicinsk
behandling eller samtaler med psykolog.
Lægeligt vurderes det, at tilstanden er stationær med
varigt nedsat funktion, og prognosen er dårlig.
Der har været iværksat en praktik, der dog blev stoppet
efter 2 uger, fordi den ikke tilgodeså Stephanies skåne-
behov. Stephanies kæreste er nyresyg og på kontant-
hjælp. Hendes 10-årige søn er under udredning i psykia-
trien. Der er ikke et netværk udover kæresten.
Stephanie er lige blevet raskmeldt i jobcentret, fordi hun
ikke vurderes fuldt uarbejdsdygtig.
Herta
Kvinde på 61 år, der har været syg de sidste 7 år efter
at have arbejdet på samme arbejdsplads i kommunen
i 32 år.
De konsulterede læger vurderer alle, at hendes arbejds-
evne er ophævet, at en praktik er direkte skadelig for
hende, samt at hun kun bliver dårligere af at kommunen
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0026.png
26
|
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 3
presser hende. Alligevel får hun afslag på seniorførtids-
pension, men tilkendes i stedet et 3. ressourceforløb. I de
2 forrige ressourceforløb lykkedes det ikke kommunen
at finde en praktik, hvorfor de i stedet bevilger massage,
psykolog og nu mentor. Ingen af disse tiltag har forbedret
hendes funktionsniveau, men har tværtimod gjort hende
dårligere. Herta kan ikke undvære sin ydelse og er derfor
nødsaget til at takke ja til endnu et ressourceforløb.
I marts 2017 stoppede kommunen hendes ressource-
forløb, fordi Ankestyrelsen traf en principafgørelse om, at
andet ressourceforløb kun kan tilbydes og ikke forlanges.
Dette skete efter, at hun havde deltaget i dette ressour-
ceforløb i 8 måneder. Ankestyrelsen pålagde kommunen
at genoptage ressourceforløbet. Men på grund af afbry-
delsen nåede kommunen ikke at igangsætte en praktik
og medlemmet skal nu igennem endnu et ressource-
forløb. Dette på trods af, at læger vurderer praktikken
formålsløs og direkte skadelig.
Michael
Mand på 42 år, der på nær et kortvarigt job har modtaget
kontanthjælp i 6 år. Michael kæmper med ADHD, angst,
depression og PTSD. Udover de komplekse problemer
med det psykiske helbred, kæmper han med en særdeles
stram økonomi. Han har nemlig været omfattet af både
225-timers reglen og kontanthjælpsloftet.
Den stramme økonomi har betydet, at han har sparet en
del af sin medicin væk, ligesom han ikke har mulighed for
at betale egenandelen af den psykologbehandling, han er
blevet henvist til. Udsigterne til at få det bedre ser derfor
dystre ud.
Efter flere måneders tovtrækkeri og 2 klager, har Michael
nu fået kommunen til at anerkende, at han er for syg til
at arbejde, og at han dermed ikke skal være omfattet af
225-timers reglen. Det betyder, at han fremover atter vil
modtage den fulde kontanthjælp, mens hans boligsikring
fortsat vil være nedsat. Det giver ham en lidt bedre øko-
nomi, som måske kan bedre mulighederne for, hvad han
kan foretage sig, når han ser sine børn eller til at få noget
mere af den medicin, han har fået ordineret af en læge.
Men på trods af at kommunen nu anerkender, at Michael
er for syg til at arbejde, har han stadig ikke fået tilkendt
et ressourceforløb, selvom han oplagt er i målgruppen
med sin langvarige forsørgelse, lange ledighed og kom-
plekse helbredsproblemer.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0027.png
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 1
|
27
Nemmere adgang
til fastholdelsesfleksjob
Forslag 4
Adgangen til fastholdelsesfleksjob skal lettes – herunder afskaffes kravet om 12 måneders forudgående
ansættelse efter de sociale kapitler eller på særlige vilkår.
Et fastholdelsesfleksjob taler man om, når en med-
arbejder får tilkendt fleksjob af kommunen og bliver
ansat på sin hidtidige arbejdsplads. Med førtids-
pensions- og fleksjobreformen blev det besluttet,
at man kun kan blive ansat i fleksjob på sin hidtidige
arbejdsplads, hvis arbejdsgiver har forsøgt at fastholde
medarbejderen i 12 måneder efter overenskomsten
sociale kapitler eller på særlige vilkår. Der skal foreligge
skriftlig dokumentation for, at det har været forsøgt at
fastholde medarbejderen. Personer, der får fleksjob på
grund af akut opstået skade eller sygdom, er undtaget
fra karensperioden på 12 måneder.
Antallet af fastholdelsesfleksjob er faldet forholdsvist
efter reformens ikrafttræden. Antallet af fastholdelses-
fleksjob er det samme som før reformen, men antallet
af fleksjob er steget med 34 procent.
De nugældende regler om fastholdelsesfleksjob blev
indført for at få arbejdsgivere til at tage mere ansvar
og for at undgå, at arbejdsgivere ville have tilskud til
medarbejdere med let nedsat arbejdsevne. I stedet sker
der ofte det, at selv arbejdsgivere, der gerne vil fastholde
deres medarbejdere, oplever, at det er vanskeligt at
overbevise jobcentret om, at dokumentationen er i orden.
Dermed sendes fleksjobbere ofte ud i ledighed, selvom
der står en arbejdsgiver klar til at ansætte en værdsat
medarbejder.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0028.png
28
|
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 4
Helene
Helene er laborant på Radiometer gennem 15 år. I 2012
får hun en skulderskade. I samarbejde med ledelsen
og lægen forsøger Helene mindre belastende opgaver.
Smerterne tiltager dog, og hun får i 2014 diagnosen
fibromyalgi og bevilges fleksjob 17 timer ugentligt.
Arbejdspladsen har stor forståelse og rummelighed og vil
gerne beholde Helene på arbejdspladsen i et fleksjob.
Virksomheden har gennem 3 år tilpasset arbejdsmæng-
den, belastningen, arbejdstiden og løbende brugt mulig-
hedssamtaler for at definere opgaverne. Alligevel mener
kommunen ikke, at dokumentationen er god nok, idet
den ikke står beskrevet som tillæg til ansættelseskon-
trakten. Helene får derfor afslag på fastholdelsesfleksjob.
Ankestyrelsen giver Helene medhold i, at hun er beret-
tiget til fastholdelsesfleksjob. Der er ikke noget formkrav
til, hvordan man skal dokumentere det, hvis bare man
kan dokumentere, at arbejdspladsen løbende har tilpas-
set arbejdet og vist interesse i at fastholde medarbejde-
ren. Takket være arbejdspladsens tålmodighed og store
ønske om at ansætte Helene, er hun i dag ansat
på Radiometer i fastholdelsesfleksjob.
Anne-Mette
En 44-årig kvindelig kontorassistent, ansat ved forsvaret,
har diagnosen sclerose. Som scleroselidelsen udvikler
sig, tilpasser arbejdsgiver løbende jobbet til hendes skå-
nebehov. Hun bevilges fleksjob med en arbejdsevne på
18 timer om ugen.
Der ansøges om fastholdelsesfleksjob, men hun får
afslag på grund af manglende dokumentation for den
særlige fastholdelsesindsats, der har været. Hun kommer
derfor på ledighedsydelse i mere end 2 år, hvorefter hun
ansættes i et nyt fleksjob. Dermed mistede Anne-Mette
en jobmulighed på sin hidtidige arbejdsplads, som gerne
ville have ansat hende, og hun var på ledighedsydelse
i 2 år, selvom det kunne være undgået.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0029.png
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 4
|
29
Camilla
En kvinde på 32 år er ansat som butiksassistent hos en
købmand. Hun er gennem flere år sygdomsramt. Camilla
har bl.a. en § 56-aftale (når man ved langvarig eller kro-
nisk lidelse har mindst 10 fraværsdage årligt, kompen-
seres arbejdspladsen økonomisk).
Kommunen bevilger hende fleksjob 12 timer ugentligt.
Arbejdsgiveren er indstillet på at fastholde hende efter
tilkendt fleksjob og vil gerne ansætte hende. Der gives
afslag på fastholdelsesfleksjob på grund af manglende
dokumentation for særlig fastholdelsesindsats. Camilla
kommer på ledighedsydelse i en periode, hvorefter hun
ansættes i fleksjob i en anden butik.
Charlotte
En kvinde på 35 år er ansat som kommunalt uddannet
kontorassistent. Hun er delvist sygemeldt i mere end 1 år
på grund af kroniske helbredsmæssige problemer.
Charlotte får tilkendt fleksjob, men får afslag på fasthol-
delsesfleksjob på grund af manglende dokumentation
for, at der har været en særlig fastholdelsesindsats.
Hendes arbejdsgiver vil gerne beholde hende i et fleksjob
og forsøger at få hjælp til dette af fagforeningen. Det lyk-
kes dog ikke.
Hun overgår derfor til ledighedsydelse og bliver henvist til
at søge ansættelse på en ny arbejdsplads.
Helle
Helle, 54-årig klinikassistent, ansat i den kommunale
børnetandpleje, får tiltagende helbredsgener og er delvist
sygemeldt siden 2014. I 2015 får hun diagnosen fibro-
myalgi. Helle får nedsat arbejdstid, men klinikken har ikke
de store muligheder for at ændre på arbejdsopgaverne.
Efter tilkendelse af fleksjob søger Helle fastholdelses-
fleksjob hos sin arbejdsgiver, men får afslag, da det
vurderes, at arbejdspladsen ikke har gjort nok for at
fastholde hende de sidste 12 måneder.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0030.png
30
|
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 1
Ordentlig kompensation
for nedsat arbejdsevne
Forslag 5
Ressourceforløbsydelsen skal være på niveau med sygedagpenge, og der skal ikke modregnes for indtægter
fra arbejdsmarkedspensioner og andre ordninger, som er kompensation for mistet erhvervsevne.
Sygedagpenge: kr. 18.395 pr. måned
Ressourceforløbsydelse, forsørgere: kr. 14.808 pr.
måned
Ressourceforløbsydelse, ikke-forsørgere: kr. 11.143
pr. måned
Ressourceforløbsydelse har den samme sats som
kontanthjælp, hvis hensigt er midlertidig forsørgelse
og rådighedsforpligtelse. Når man er i ressourceforløb
er det ensbetydende med, at man ikke har mulighed
for at stå til rådighed, men at kommunen skal hjælpe
en med at forbedre muligheden for det.
Den lavere ydelse står i vejen for dette og har ofte vidt-
rækkende privatøkonomiske konsekvenser med risiko
for social deroute for syge, nedslidte og mennesker med
handicap.
Modregning ved udbetalinger for tab af erhvervsevne fra
private forsikringer, løbende arbejdsmarkedspensioner
som følge af tab af erhvervsevne/indtægt, svageligheds-
pensioner/tilskadekomstpensioner for tjenestemænd
og erstatning for mistet arbejdsindtægt forstærker
de vidtrækkende privatøkonomiske konsekvenser og
undergraver arbejdsmarkedets (private) kompensations-
system. Modregningen bryder med princippet om, at man
skal være sikret ved sygdom og invaliditet.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0031.png
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 5
|
31
Kenneth
Kenneth er en 38-årig, ufaglært mand, der kommer til
skade i november 2011 under uddannelse som social-
og sundhedshjælper. Han er uden for arbejdsmarkedet
lige siden. Nu funktionelt enarmet på grund af udbredte
smerter og 3 mislykkede skulderoperationer.
Sygedagpengene ophører inden den 3. operation,
og Kenneth overgår til kontanthjælp. Ankestyrelsen giver
ham dog senere medhold i klage om, at han er berettiget
til fortsat at modtage sygedagpenge.
Fra 2012-2015 er der ingen tiltag og utallige sagsbe-
handlerskift. I 2015 genvinder Kenneth troen på et fleks-
job efter et godt praktikforløb. Rehabiliteringsteamet
vil dog ikke imødekomme hans ønske om fleksjob og
bevilger i stedet et 2-årigt ressourceforløb fra april 2016.
Herefter går parforholdet i stykker og Kenneth ender
i en lille lejlighed med 1 af sine 4 børn og en økonomi
i spåner. Også ressourceforløbet er præget af sags-
behandlerskift, og den eneste gennemførte aktivitet
er psykologsamtaler og alternativ smertebehandling.
Der sker intet i relation til praktik og lignende.
Regitta
Denne kvinde er 36 år og tidligere ansat hos TopDan-
mark. I 2012 kommer hun til skanning efter mange
års rygsmerter og får konstateret ankyloserende spon-
dylitis (kronisk gigt i rygsøjlen og bækkenet), sakroiliitis
(betændelse i leddene, som forbinder den lavere ryg og
bækken).
I efteråret 2014 falder Regitta om og bliver sygemeldt.
Efter 14 dage vender hun tilbage til arbejdet 5 timer om
dagen, men på grund af smerter nedsættes arbejdstiden
kort efter til 3 timer dagligt, og Regitta starter i behand-
ling på sygehuset.
Regitta er rigtig glad for sin arbejdsplads, hvor hun har
været i 8 år. De forsøger sammen at få bevilget et fast-
holdelsesfleksjob, da udsigterne ifølge læger viser, at
Regitta ikke vil blive rask uanset hvilken medicin hun får.
Regitta forlænges ikke i sit sygedagpengeforløb, men
overgår til ressourceforløb.
Regitta får afslag på fleksjob, da kommunen vurderer,
at hendes arbejdsevne ikke er stationær, da hun fortsat
afprøver medicin. 1 år efter sygemeldingen bliver Regitta
opsagt fra sit job.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0032.png
32
|
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 5
Herefter falder Regittas indtægt med kr. 14.000 om
måneden. På trods af, at hun har forsøgt at forsikre
sig godt inden sygemeldingen, hjælper dette ikke på
hendes økonomi, da forsikringen modregnes krone for
krone i ressourceforløbsydelsen.
Regitta har 3e børn med sin mand samt et hus, som de
kun kan få solgt med stort underskud.
Regitta er i dag blevet afklaret til fleksjob.
Jørn
59-årig tidligere buschauffør. Jørn bliver oprindeligt
sygemeldt i marts 2015 grundet blodprop i hjertet.
Han får lavet ballonudvidelse og indlagt stents, og han
får konstateret forkalket kranspulsåre. Han får desuden
konstateret dårligt reguleret diabetes, som er vanskelig
at behandle i hans tilfælde, idet motion er den bedste
behandling. Men grundet hjertets tilstand har Jørn ikke
kunnet motionere ret meget. Jørn får undervejs ampu-
teret det ene ben i 2016, og i sommeren 2017 amputeres
også det andet ben.
Jørn bliver 24.12.2016 sendt i jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse, da hans sygedagpengeforløb
ikke kan forlænges. Kommunen vurderer, at han ikke kan
nå at blive afklaret inden for en bestemt tidsperiode.
Jørn går fra sygedagpenge på den høje sats (kr. 18.113
i 2016) til ressourceforløbsydelse på den lave sats på kr.
11.143 (2017) om måneden.
Der går 4 måneder, før der er en plan for, hvad Jørns
jobafklaringsforløb skal indeholde, selvom fristen er
4 uger. Det besluttes, at forløbet skal bestå af opdate-
ring af alle de lægelige oplysninger, så han kan afklares
i forhold til førtidspension. Klinisk funktion (regionens
lægekonsulent i rehabiliteringsteamet) kan, hvis sagen er
meget klar, vurdere at en sag er oplagt til førtidspension,
så man kan træffe afgørelse uden at afholde rehabilite-
ringsmøde. Det slipper Jørn dog ikke for, og sagen kom-
mer først for rehabiliteringsteamet i september 2017,
hvor han bliver indstillet til førtidspension.
Jørn fastholdes derfor på den lave ressourceforløbs-
ydelse på jobafklaringsforløb i en meget længere periode
end nødvendigt.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0033.png
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 5
|
33
Hanne
Kvinde ansat som salgsassistent. Hun får i 2012 konsta-
teret progredierende nervebetændelse med gangbesvær
og inkontinens uden behandlingsmuligheder.
Hanne modtager tjenestemandspension på kr. 15.000
om måneden (på grund af invaliditet). Hun får i 2015
afslag på seniorførtidspension og bevilges et ressour-
ceforløb med samtaler og træning i varmtvandsbassin.
På grund af hendes tjenestemandspension får hun ikke
udbetalt ressourceforløbsydelse.
Hanne tilkendes i 2016 seniorførtidspension, 1 år efter
ressourceforløb med uændret helbredssituation. Hun har
derfor forsørget sig selv i 1 år, på trods af, at hun faktisk
er berettiget til seniorførtidspension 1 år tidligere.
Modregningen bryder med tjenestemandsprincippet om,
at man skal være sikret ved sygdom og invaliditet.
Jens-Ole
Denne mand er tidligere ansat som tjenestemand i DSB
gennem 25 år. Ophører på arbejdspladsen på grund af
sygdom og tilkendes herefter fleksjob. Han kommer
ud for en arbejdsulykke i fleksjobbet og bliver herefter
sygemeldt og opsagt. Han får herefter sygedagpenge,
som suppleres af tjenestemandspension (kvalificeret
tjenestemandspension på grund af invaliditet).
Jens-Ole overgår til ressourceforløbsydelse, hvor
tjenestemandspensionen modregnes fuldt ud.
Emma
Emma er ansat som butiksassistent og bliver sygemeldt
fra sit arbejde. Hun overgår derfor til sygedagpenge, hvor
hun kan supplere sin økonomi med PFA pensionsydelse
på kr. 3.382 om måneden. I alt en indtægt på kr. 20.400
om måneden.
Hun overgår i maj 2015 til ressourceforløbsydelse, hvor
PFA pensionen hæves til kr. 8.520 om måneden på grund
af indkomstnedgangen. Dog bliver den fulde pension
modregnet og Emma har en månedlig indkomst på kr.
10.849 (2015-sats).
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0034.png
34
|
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 5
Tina
En kvindelig indkøbsassistent bliver i 2015 sygemeldt
på grund af en ryglidelse og kronisk migræne. Hendes
ansættelse ophører i august 2015, og hun overgår til
sygedagpenge. Tinas indtægt suppleres af en arbejds-
markedspension fra PFA, og hendes samlede indkomst er
på kr. 28.000. Hun overgår i september 2015 til ressour-
ceforløbsydelse, som modregnes til kr. 0 om måneden.
Hun lever derfor af sin arbejdsmarkedspension på kr.
19.000.
I november 2017 ophører Tinas arbejdsmarkedspension,
hvorefter hun blot vil modtage ressourceforløbsydelse på
kr. 14.808 (forsørgertakst 2017) om måneden.
Laila Andersen
57-årige Laila Andersen er i dag i et ressourceforløb efter
34 år på arbejdsmarkedet. Hun er sygemeldt på grund
af et voldsomt vrid i ryggen i 2014, da hendes barnebarn
hoppede op i hendes arme. Her fik hun flere nerver i
klemme. I en lægeudtalelse fastslår hendes læge, at Laila
er ramt af kroniske ryg- og lændesmerter.
I begyndelsen fik Laila Andersen udbetalt sygedagpenge,
men hun gled derefter over i et jobafklaringsforløb, som
varede fra 2015-2017.
Herefter troede hun selv, at hun ville få tilkendt førtids-
pension, men i stedet for blev hun bevilliget et ressour-
ceforløb i 3 år.
Inden hendes rygskade havde hun en karriere som
udviklingsmedarbejder og konsulent i Frederikshavn
Kommune. Hun har i alle de år selv indbetalt til sine
pensionskasser, men det betyder nu, at de kr. 8.693 hun
får udbetalt i midlertidig invalidepension, bliver modreg-
net den kommunale ydelse, således at hun får udbetalt
kr. 121 fra kommunen. Hun har sammen med sin mand
solgt deres hus, og de bor nu i deres sommerhus.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0035.png
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 1
|
35
Sikring af løn- og arbejdsvilkår
for fleksjobbere
Forslag 6
Ved ansættelse i fleksjob skal løn- og arbejdsvilkår fastsættes i samarbejde med de faglige organisationer.
Løn og arbejdsvilkår, herunder arbejdstiden, fastsættes efter de kollektive overenskomster på ansættelses-
området, herunder efter de sociale kapitler. I ikke-overenskomstdækket ansættelse fastsættes løn og arbejds-
vilkår, herunder arbejdstiden, efter de kollektive overenskomster på et sammenligneligt ansættelsesområde.
Før reformen gjorde det sig gældende, at forhandling
af løn- og arbejdsvilkår i fleksjob skulle ske i sam-
arbejde med de faglige organisationer. Ifølge de nye
regler indgås en aftale om fleksjob mellem den ansatte
og arbejdsgiveren. Først herefter kan den faglige orga-
nisation inddrages.
Ændringen fra ’skal’ til ’kan’ medfører mere usikre an-
sættelsesforhold, aftaler langt under overenskomstens
timeløn og med manglende pensionsindbetaling.
Det gør det sværere for denne gruppe at holde på deres
ret, fordi de ofte har skrevet under på aftalen uden at den
har været tjekket af den overenskomstbærende faglige
organisation. Ofte skubber jobcentrene på og tvinger
fleksjobberne til at acceptere de ringere vilkår ved at true
med sanktioner (karantæne).
Sikres de korrekte forhold, vil fleksjobbernes lønninger
stige, fleksløntilskuddet falde, og på den lange bane vil
bidrag til arbejdsmarkedspensionen mindske de sam-
fundsmæssige pensionsudgifter.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0036.png
36
|
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 6
Lone
Lone er i praktik 14 timer om ugen. Efter praktikperio-
den på 13 uger oplyser arbejdsgiveren, at han gerne vil
ansætte hende i virksomheden i fleksjob.
Der indkaldes til et etableringsmøde med jobcentret,
arbejdsgiver og Lone.
Der er hurtigt enighed om, at hun skal ansættes, men
så oplyser arbejdsgiveren, at virksomheden er nystartet
og har en anstrengt økonomi, derfor vil han kun betale
for 7 timer, men forventer, at hun er på arbejdspladsen
i 14 timer. (det vil sige at arbejdsintensiteten sættes til
50 procent). Dette til trods for, at hun i praktikperioden
har løst de samme opgaver som de øvrige kolleger, der
er ansat på ordinære vilkår. Der har hverken været flere
pauser eller skånehensyn, da hendes skånehensyn alene
er nedsat arbejdstid.
Lone er ikke interesseret i at arbejde under de vilkår,
når det er dokumenteret, at hun udfører opgaverne på
samme tid som de ordinært ansatte. Hun er dog nød-
saget til at acceptere vilkårene og sige ja til jobbet, da
jobcentret ellers vil give hende 3 ugers karantæne.
Erik
Erik er ansat som trykker. Han invaliderer sin hånd i en
arbejdsulykke i 2012. I januar 2015 bliver han bevilget
fleksjob. Han finder et job som hestetrækker i oktober
2016, hvor han arbejder 3 timer ugentligt med en effek-
tivitet på 50 procent. Lønnen alt inkl. er kr. 120 i timen,
svarende til den løn en stutterimedhjælper, der sædvan-
ligvis laver arbejdet, får.
Han får altså hverken tillæg, pensionsbidrag eller frit-
valgsordning.
Erik ønsker ikke at køre en faglig sag på dette pga. sin
utilfredshed med kommunen og sit behov for at få ro
i forhold til de øvrige sager om erstatningsansvar og
arbejdsskadesag.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0037.png
VÆRDIG REFORM – FORSLAG 6
|
37
Anja
Anja, kontorassistent, tilbydes kr. 110 i timen alt inklu-
siv uden pension, ved jobsamtale til fleksjob.
Jobkonsulenten fra kommunen truer med karantæne,
såfremt hun ikke tager imod jobbet. Hun rejser en faglig
sag i fagforeningen og får overenskomstmæssig løn in-
klusiv pension, indbetaling til fritvalgskonto og feriedage.
Arbejdsgiver føler sig med rette fejlvejledt af den kom-
munale jobkonsulent.
Nye sager på vej
HK er ved at forberede en række sager, hvor fleksjob-
ansatte medlemmer ikke har fået overenskomstmæssige
vilkår. Hvis fagforeningen havde været inddraget i for-
handlinger om fleksjobbene kunne sagerne have været
undgået. De fleste af sagerne handler om manglende
ansættelsesbevis, manglende pensionsindbetalinger,
manglende indbetaling til fritvalgskonto og manglende
indbetaling til feriefridage. I alt svarende til ca. 13-14
procent af lønnen.
Her kommer nogle eksempler på denne type sager:
Fleksjobber ansat i fitnesscenter. Aflønnes uden
pension og betaling til fritvalgsordning samt mang-
lende ansættelsesbevis.
Fleksjobber opsiges i sit fleksjob med kassebetjening
og produktion af smørrebrød, da hun rejser krav om
pension, fritvalgsordning og feriefridage.
2 fleksjobansatte i tøjforretning. Krav om fritvalg og
pension samt manglende ansættelsesbevis.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0038.png
38
|
VÆRDIG REFORM
Publikationen udgives i samarbejde med:
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0039.png
VÆRDIG REFORM
|
39
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Materiale til 3F, HK, BUPL, Dansk Magisterforening og FOAs foretræde om reformen om førtidspension og fleksjob
1812772_0040.png
NOVEMBER 2017
Værdig reform
Case-samling – 6 konkrete forslag
til forbedring af bestemmelserne
om fleksjob og førtidspension
#VærdigReform. Det er et stærkt samarbejde, der danner baggrund
for de 6 forslag, der er stillet til forbedring af førtidspensions- og fleks-
jobreformen. Hele 59 organisationer står bag forslagene.
Det er på tide, at der handles. Loven skal ændres, så der ikke længere
er syge, nedslidte og mennesker med handicap, der kommer i klemme
i det system, der burde holde hånden under dem. Vi har igennem årtier
opbygget et velfærdssamfund, som er beundret verden over.
Lad os holde fast i de grundlæggende værdier om værdighed – også for
dem, der har brug for hjælp.
Intentionerne med førtidspensions- og fleksjobreformen var gode.
Desværre har det vist sig, at der mange steder er problemer med den
praktiske udførelse. En lang række mennesker bliver fastholdt i lang-
trukne, uværdige forløb. Lovgivningen giver mulighed for meget lange
forløb, hvor syge mennesker parkeres uden udsigt til reel afklaring.
Det har ingen konsekvenser for fx kommunerne, mens borgernes
retssikkerhed klemmes.
I denne case-samling har vi udvalgt en række eksempler på mennesker
fra vidt forskellige organisationer, der alle er fortvivlede over den måde,
de er blevet behandlet på – ofte med store personlige og økonomiske
konsekvenser.
Vi har snart levet i 5 år med reformen. Hvis vi skal bevare et værdigt
samfund, er vi nødt til at rette den til nu.