Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 449
Offentligt
1932674_0001.png
Hovedbevægelser på finanslovforslaget
for 2019
i forhold til finansloven for 2018
August 2018
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 449: Forslag til finanslov for 2019 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
Reserver
Merudgiften på 48,9 mio. kr. skyldes, at reserverne på finansloven for 2018 er nulstillet og
udmøntet på bloktilskudsaktstykket for 2019. På forslag til finanslov for 2019 er bevillingen
forhøjet som følge af forskudt ikrafttræden for visse målgrupper i initiativet om forenkling af den
økonomiske styring af beskæftigelsesindsatsen, jf. Aftale med regeringen, Dansk Folkeparti og
Radikale Venstre om Erhvervs og Iværksætterinitiativer af november 2017. De
kommunaløkonomiske konsekvenser forhandles med de kommunale parter (§ 17.19.78.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 21,7 mio. kr. skyldes en forventet stigning i aktiviteten fra 45.100 helårspersoner i
2018 til 51.300 helårspersoner i 2019. Merudgiften kan henføres til indfasningen af Aftale mellem
den daværende SRSF-regering, Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om en
reform af førtidspension og fleksjob af juni 2012 (§ 17.31.39.).
Mindreudgiften på 5.222,5 mio. kr. skyldes, at det ikke længere er muligt at udtræde af
efterlønsordningen og få tidligere indbetalt efterlønsbidrag udbetalt kontant og skattefrit som følge
af Aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti om flere år på arbejdsmarkedet af juni 2017 (§
17.31.51.).
Merudgiften på 116,2 mio. kr. skyldes primært, at kontoen er under indfasning og at der afholdes
udgifter der tidligere blev afholdt på § 17.56.02. Ledighedsydelse. Der forventes en stigning i
aktiviteten fra 6.600 helårspersoner i 2018 til 10.200 helårspersoner i 2019. Merudgiften kan
henføres til indfasningen af Aftale mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti
og Det Konservative Folkeparti om reform af refusionssystemet og tilpasninger i
udligningssystemet af februar 2015 (§ 17.35.25.).
Mindreudgiften på 1.060,6 mio. kr. skyldes Aftale om Erhvervs- og Iværksætterinitiativer om
initiativet om forenkling af den økonomiske styring af beskæftigelsesindsatsen, der afskaffer
refusion på kontoen pr. 1. januar 2019. På grund af forskudt ikrafttræden er der dog refusion
vedrørende dagpengemodtagere indtil 1. juli 2019 (§ 17.46.03.).
Mindreudgiften på 264,8 mio. kr. skyldes Aftale om Erhvervs- og Iværksætterinitiativer om
initiativet om forenkling af den økonomiske styring af beskæftigelsesindsatsen, der afskaffer
refusion på kontoen pr. 1. januar 2019. På grund af forskudt ikrafttræden er der dog refusion
vedrørende sygedagpengemodtagere indtil 1. juli 2019 (§ 17.46.07.).
Mindreudgiften på 306,8 mio. kr. skyldes, at ordningen udfases i 2019. Således udbetales der kun
jobpræmier for 4 måneder i 2019 (§ 17.46.63.).
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 449: Forslag til finanslov for 2019 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
Mindreudgiften på 42,6 mio. kr. skyldes en faldende bevillingsprofil jf. Aftale mellem regeringen
(V), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2017 af
november 2016 (§ 17.46.64.).
Merudgiften på 29,1 mio. kr. skyldes en rebudgettering af den særlige jobrotationsordning fra en
puljestyret reservationsbevilling til en aktivitetsstyret lovbunden bevilling som ny underkonto 20 til
§ 17.46.74, jf. Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti om finansiering af indsatser for at forebygge og nedbryde parallelsamfund og
aftale om Landsbyggefondens ramme til fysiske forandringer af de udsatte boligområder mv. i
perioden 2019-2026 fra maj 2018. Merudgiften er sammensat af en udgift på 61,7 mio. kr. for
underkonto 10. Ordinær jobrotation og 56,9 mio. kr. for underkonto 20. Jobrotation til særlige
grupper. Adskilt er begge konti budgetteret med en forventet mindreudgift i 2019 grundet et
forventet fald i antal helårspersoner på samlet set 447 helårspersoner (§ 17.46.74.).
Mindreudgiften på 122,5 mio. kr. skyldes, at der ikke længere budgetteres på kontoen efter en
rebudgettering af den særlige jobrotationsordning fra en puljestyret reservationsbevilling til en
aktivitetsstyret lovbunden bevilling som ny underkonto 20 til § 17.46.74, jf. Aftale mellem
regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om
finansiering af indsatser for at forebygge og nedbryde parallelsamfund og aftale om
Landsbyggefondens ramme til fysiske forandringer af de udsatte boligområder mv. i perioden 2019-
2026 fra maj 2018. På kontoen optages tilbageløb fra tilsagn afgivet før 1. januar 2019. Der er
adgang til, at der kan overføres op til 1 mio. kr. i 2019 til administration af endnu ikke afsluttede
projekter (§ 17.46.75.).
Mindreudgiften på 128,9 mio. kr. skyldes et forventet fald i antallet af ledighedsydelsesmodtagere
hørende til § 17.56.02 fra ca. 4.900 fuldtidspersoner i 2018 til ca. 2.900 fuldtidspersoner i 2019 som
følge af indfasningen af Aftale mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti og
Det Konservative Folkeparti om reform af refusionssystemet og tilpasninger i udligningssystemet af
februar 2015. Aftalen medfører, at udgifterne til ledighedsydelse fremadrettet primært afholdes på §
17.35.25. Ledighedsydelse (§ 17.56.02.).
Merudgiften på 359,7 mio. kr. skyldes primært en forventet stigning i aktiviteten fra 25.900
helårspersoner i 2018 til 34.800 helårspersoner i 2019. Merudgiften kan henføres til indfasningen af
Aftale mellem den daværende SRSF-regering, Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti om en reform af førtidspension og fleksjob af juni 2012 samt Aftale mellem den
daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om reform af
refusionssystemet og tilpasninger i udligningssystemet af februar 2015 (§ 17.56.04.).
Merudgiften på 343,5 mio. kr. skyldes en forventet stigning i aktiviteten fra ca. 24.500
helårspersoner i 2018 til ca. 33.300 helårspersoner i 2019. Merudgiften kan henføres til indfasningen
af Aftale mellem den daværende SRSF-regering, Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 449: Forslag til finanslov for 2019 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
Folkeparti om en reform af førtidspension og fleksjob af juni 2012 samt Aftale mellem den
daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om reform af
refusionssystemet og tilpasninger i udligningssystemet af februar 2015 (§ 17.56.05.).
Mindreudgiften på 20,0 mio. kr. skyldes et fald i prognosen for antallet af personer omfattet af
integrationsprogrammet (§ 17.62.04.).
Merudgiften på 26,8 mio. kr. skyldes en niveaujustering på baggrund af de seneste års regnskaber (§
17.62.05.).
Merindtægten på 55,0 mio. kr. skyldes en niveaujustering på baggrund af de seneste års regnskaber
(§ 17.62.05.).
Merudgiften på 2.418,8 mio. kr. skyldes en forventet stigning i antallet af helårspersoner fra ca.
29.500 helårspersoner i 2018 til ca. 41.900 helårspersoner i 2019. Merudgiften skal ses i
sammenhæng med en samlet forventet stigning i antallet af førtidspensionister på grund af stigende
pensionsalder jf. Aftale mellem den daværende VK-regering, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre
om senere tilbagetrækning af maj 2011. Stigningen i det samlet antal førtidspensionister kommer til
udtryk på denne konto, da førtidspension tilkendt 1. juli 2014 eller senere budgetteres på denne
konto, jf. Aftale mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti om reform af refusionssystemet og tilpasninger i udligningssystemet af
februar 2015. Afgangen de første år forventes at være yderst begrænset i den tidlige
indfasningsperiode samtidig med at der forventes stigende antal tilkendelser. (§17.64.10.).
Merindtægten på 1.939,7 mio. kr. skyldes en stigende aktivitet på ordningen, og deraf et stigende
medfinansieringsbehov (§17.64.10.).