NOTAT
28-08-2018
Særlig kontrol med større infrastrukturprojekter
Hvordan planlægges der særlig kontrol med større infrastrukturprojekter?
Beskæftigelsesministeriet har bedt om bidrag fra Arbejdstilsynet, som oplyser føl-
gende:
”Der
har siden 2015 været afsat midler til Arbejdstilsynet til en indsats over for
store infrastrukturprojekter mv., jf. tabel 1. Indsatsen har bl.a. fokus på udfordrin-
ger forbundet med anvendelse af udenlandske underentreprenører og arbejdskraft.
Der blev med finansloven for 2018 afsat yderligere 6,3 mio. kr. i 2018 og 5,4 mio.
kr. i 2019 til at videreføre indsatsen ved større infrastrukturprojekter mv. Herunder
bl.a. metrobyggeriet i København og etableringen af de nye supersygehuse.
Tabel 1
Bevilling til Arbejdstilsynets indsats over for store infrastrukturprojekter mv.
Mio. kr. (2018-pl)
Indsats ved store infrastrukturprojekter
2015
5,4
2016
5,4
2017
5,4
2018
11,7
2019
5,4
Store og komplekse byggerier med mange aktører, herunder mange udenlandske
entreprenører og medarbejdere, indebærer store udfordringer i forhold til håndte-
ring af sikkerheden, både i forhold til bygherres forpligtelse til at sørge for at tilret-
telægge og koordinere samarbejdet på byggepladserne og i forhold til de enkelte
entreprenørers ansvar for at udføre arbejdet i overensstemmelse med reglerne. An-
vendelse af udenlandsk arbejdskraft fra forskellige lande giver ligeledes erfarings-
mæssigt en række udfordringer i forhold til sikkerheden, bl.a. pga. forskelle i sik-
kerhedskultur samt sprogbarrierer.
Udvælgelse
For at et projekt kan komme i betragtning inden for infrastrukturindsatsen, vil det
først og fremmest skulle opfylde følgende kriterier:
Samlet anlægssum på minimum 1 mia. kr.
Centrale dele af den egentlige byggeperiode finder sted inden for initiativets
tidsramme.
Eksempelvis er metrobyggeriet og Ringstedbanen omfattet af indsatsen, ligesom
der også føres tilsyn med etableringen af bl.a. Fjordforbindelsen Frederikssund og
Storstrømsbroen.