Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 414
Offentligt
1921170_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
3. juli 2018
Ændring af lov om Lønmodtagernes Garantifond
CVR 10172748
Kære Beskæftigelsesudvalg
Jeg fremsender hermed til jeres orientering udkast til lovforslag om ændring af lov
om Lønmodtagernes Garantifond, som netop er sendt i ekstern høring.
Lovforslaget udmønter følgende initiativ i den politiske aftale af 5. oktober 2017
om forebyggelse af konkurser i plejesektoren:
”Nyt
kig på LG-loven
Partierne bag aftalen er enige om vigtigheden af at se på lovgivningen om Løn-
modtagernes Garantifond (LG). Der skal ses på mulighederne for, at LG kan læg-
ge ud for lønmodtagerens krav i forbindelse med en konkurs i de tilfælde, hvor der
er tvivl om, hvem der i sidste ende skal betale
hvis et krav fx bestrides af arbejds-
givers bo. Regeringen vil gå videre med at undersøge mulighederne for et konkret
forslag, herunder muligheden for at lovgive på området, som vil skulle forhandles i
Beskæftigelsesministeriet. Det bemærkes, at der ikke er afsat finansiering til for-
slaget eller foretaget økonomiske beregninger heraf.”
Baggrunden for den politiske aftale og det konkrete initiativ om LG-loven var et
antal konkurser hos private leverandører af hjemmehjælp. I forbindelse med sådan-
ne konkurser er det blevet gjort gældende af boet efter en privat leverandør, at der
har fundet en virksomhedsoverdragelse sted til en kommune forud for konkursen,
og at det derfor efter virksomhedsoverdragelsesloven er kommunen som erhverver,
der hæfter for lønmodtagertilgodehavender, der bestod på overdragelsestidspunk-
tet. Fra kommunernes side er det blevet afvist, at der har fundet en virksomheds-
overdragelse sted forud for konkursen, hvilket har betydet, at de pågældende løn-
modtagere hverken har kunnet få deres tilgodehavende dækket af LG eller kom-
munen, før det ved domstolene afgøres, om der har fundet en virksomhedsoverdra-
gelse sted forud for konkursen eller ej.
Det foreslås, at LG-loven ændres, så LG lægger ud for lønmodtagerkrav i sager om
virksomhedsoverdragelse, hvor kravet efter sagens afgørelse enten skal dækkes af
LG eller af en offentlig erhverver eller garantistiller.
Lovforslaget går grundlæggende ud på, at en lønmodtager
i tilfælde, hvor et løn-
modtagerkrav bestrides af en arbejdsgiver eller dennes bo under henvisning til, at
J.nr.
2018 - 2276
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 414: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om Lønmodtagernes Garantifond, fra beskæftigelsesministeren
der har fundet en virksomhedsoverdragelse til en offentlig erhverver sted forud for
de situationer, der er beskrevet i lovens § 1, stk. 1, nr. 1-4
kan overdrage sit krav
til LG. Det betyder, at lønmodtagerne hurtigt kan få udbetalt deres tilgodehavende i
stedet for at skulle afvente en afklaring af, hvem der i sidste ende skal udrede tilgo-
dehavendet.
Hvis det efterfølgende fastslås, at der
ikke
har fundet en virksomhedsoverdragelse
sted forud for de i § 1, stk. 1, nr. 1-4, angivne situationer, vil det være LG, som un-
der alle omstændigheder skal betale lønmodtagertilgodehavendet. Hvis det derimod
fastslås, at der
har
fundet en virksomhedsoverdragelse sted, er det den offentlige
erhverver, som skal udrede tilgodehavendet, og LG kan få dækket kravet, som LG
har overtaget fra lønmodtageren, af den offentlige erhverver. Det foreslås endvide-
re, at lønmodtageren kan overdrage kravet til LG, hvor der foreligger en offentlig
garanti i forhold til en privat erhverver, idet der heller ikke i sådanne tilfælde vil
være risiko for, at LG ikke kan få dækning for krav, som LG har overtaget fra en
lønmodtager. Som følge af, at LG i givet fald uden videre vil kunne få dækning fra
kravet af en offentlig erhverver eller af en offentlig garantistiller, er det alene i til-
fælde, hvor de pågældende lønmodtagerkrav i øvrigt kan anfægtes, fx hvis der er
tale om nærtstående, at LG kan afvise at overtage et lønmodtagerkrav som beskre-
vet.
Forslaget har ikke konsekvenser i forhold til andre bestemmelser i LG-loven eller
lovgivningen i øvrigt. Lovforslagets økonomiske konsekvenser vil alene bestå i, at
LG skal administrere udlæg og eventuelt inddrive udlagte beløb.
Lovforslaget forventes fremsat i åbningsugen (oktober I 2018) med henblik på
ikrafttræden den 1. januar 2019.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2