Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 413
Offentligt
1921110_0001.png
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
brug af køberet eller tegningsret til aktier m.v. i ansættelsesforhold
(Udvidelse af aftalefriheden i optionsordninger)
§1
I lov nr. 309 af 5. maj 2004 om brug af køberet eller tegningsret til aktier m.v. i ansættelsesforhold
foretages følgende ændringer:
1.
§ 4
affattes således:
Ӥ
4.
Lønmodtageren og arbejdsgiveren kan aftale, at arbejdsgiveren ved lønmodtagers fratræden kan
tilbagekøbe aktier eller anparter, der er erhvervet i henhold til en ordning eller aftale omfattet af § 1, til
markedspris.”
2.
§ 5
ophæves.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
1
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 413: Lovudkast: Lovforslag om ændring af aktieoptionsloven, fra beskæftigelsesministeren
1921110_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Nærværende lovforslag, der vedrører ophævelse af begrænsninger i aftalefriheden i relation til udformning
af aktieoptionsprogrammer mv., udgør en udmøntning af et af initiativerne i den politiske aftale af 12.
november 2017 om erhverv- og iværksætterinitiativer, der blev indgået mellem regeringen (Venstre, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Radikale Venstre. Det fremgår af pkt. 1.4. i
aftalen,
at der ”etableres aftalefrihed til at i dgå såkaldte ”vesti g-aftaler” i
optje t, bortfalder, år e
tilbagekøb af aktier
til
edarbejderaktieprogrammer,
herunder at det bliver muligt at aftale, at medarbejderaktier, som på fratrædelsestidspunktet endnu ikke er
edarbejder opsiges”, og at der ”etableres aftalefrihed til at i dgå aftale o
arkedspris ved fratrædelse”.
Baggrunden for det beskrevne initiativ i den politiske aftale af 12. november 2017 er en anbefaling fra det i
regi af Erhvervsministeriet etablerede iværksætterpanel, der i relation til brug af optioner og warrants har
peget på behovet for øget aftalefrihed og klarhed. Panelet har vurderet, at en højere grad af fleksibilitet i
forbindelse med udformningen af aktieoptionsordninger og en forenkling af reglerne vil kunne understøtte
anvendelsen af sådanne ordninger til gavn for såvel medarbejdere som virksomheder. Ikke mindst i forhold
til virksomheder, der er nyetablerede og i en vækstfase, er muligheden for at indgå aftaler og etablere
ordninger, der giver en lønmodtager ret til som led i ansættelsesforholdet at købe aktier eller anparter eller
tegne nyudstedte aktier eller anparter på et senere tidspunkt, attraktiv.
2. lovforslagets hovedpunkter
Lovforslaget fjerner de begrænsninger i aftalefriheden, som findes i lov om brug af køberet eller tegningsret
til aktier m.v. i ansættelsesforhold §§ 4 og 5, jf. det ovenfor anførte om den politiske aftale af 12. november
2017. Derfor foreslås det, at en bestemmelse om, at et tilbagekøb af aktier eller anparter til markedspris
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 413: Lovudkast: Lovforslag om ændring af aktieoptionsloven, fra beskæftigelsesministeren
1921110_0003.png
kan aftales, indsat i § 4 i stedet for den gældende bestemmelse, som blandt andet deklaratorisk regulerer
retsstillingen ved ansættelsens ophør på grund af lønmodtagers opsigelse. Mens den gældende § 4 således
kan fraviges ved aftale, er den gældende § 5 præceptiv, og kan således ikke fraviges ved aftale til ugunst for
lønmodtager. Bestemmelsen, der blandt andet regulerer retsstillingen ved ansættelsens ophør på grund af
arbejdsgivers opsigelse, foreslås ophævet.
2.1. Gældende ret
Lov om brug af køberet og tegningsret til aktier m.v. i ansættelsesforhold (aktieoptionsloven) regulerer
adgangen til at etablere ordninger i ansættelsesforhold, hvorefter lønmodtagere får adgang til på et senere
tidspunkt at erhverve eller få tildelt aktier eller anparter. Loven omfatter ikke ordninger, hvor lønmodtager
umiddelbart tildeles eller erhverver aktier eller anparter uden at skulle afvente en modningsperiode. Loven
er fra 2004 og er ikke ændret siden.
Lovens §§ 4 og 5 fastlægger, hvordan retsstillingen er med hensyn til uudnyttede tildelte købe- eller
tegningsrettigheder til aktie eller anparter ved ansættelsesforholdets ophør. Hovedprincippet er, at
sådanne rettigheder bevares, hvis ophøret skyldes opsigelse fra arbejdsgiverside, mens de fortabes, hvis
lønmodtageren selv siger op. Dette hovedprincip kan ikke fraviges til skade for lønmodtageren, jf. § 8, stk.
1, mens der godt kan aftales vilkår, som er mere gunstige for lønmodtageren, jf. § 8, stk. 2. Hvis ophøret af
ansættelsen skyldes arbejdsgivers opsigelse, bevarer lønmodtageren endvidere i medfør af den gældende §
5, stk. 1, 2. pkt., ret til en i forhold til lønmodtagerens ansættelsestid i regnskabsåret forholdsmæssig andel
af de tildelinger, som lønmodtageren ville have haft ret til i henhold til aftale eller sædvane, hvis
lønmodtageren havde været ansat ved regnskabsårets afslutning eller på tildelingstidspunktet.
Da loven ikke kan fraviges til ugunst for lønmodtageren, jf. § 8, stk. 1, vil det heller ikke være i
overensstemmelse med loven at aftale, at fx aktier eller anparter tilbagekøbes af arbejdsgiveren ved
lønmodtagerens fratræden, da en sådan klausul i en optionsordning kan være til ugunst for lønmodtageren.
2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås i overensstemmelse med den politiske aftale af 12. november 2017 at give mulighed for at
medarbejderaktieprogrammer kan etableres uden de begrænsninger, der gælder i dag ved at ændre
affattelsen af lovens § 4 og ophæve § 5. Herved opnås det, som er tilsigtet med den politiske aftales pkt.
1.4., idet restriktionerne omkring, hvad der kan aftales om retsstillingen i relation til købe- og
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 413: Lovudkast: Lovforslag om ændring af aktieoptionsloven, fra beskæftigelsesministeren
1921110_0004.png
tegningsrettigheder til aktier mv. ved ophør af ansættelsesforholdet, afskaffes, og det fastsættes, at der
kan indgås aftaler om, at arbejdsgiver kan tilbagekøbe aktier til markedspris ved fratræden.
De foreslåede ændringer har ikke betydning for lovens øvrige bestemmelser. Lovens § 3 om pligten til at
oplyse overfor lønmodtageren berøres eksempelvis ikke, og lovens § 8 om, at loven alene kan fraviges til
gunst for lønmodtageren, er fortsat gældende. Dette betyder blandt andet, at det ikke med vedtagelsen af
de foreslåede ændringer bliver muligt at indgå aftale eller etablere ordninger, hvorefter arbejdsgiveren kan
tilbagekøbe aktier under markedsprisen ved fratræden. Det vil ligeledes heller ikke være muligt på forhånd
i en ordning eller aftale omfattet af § 1 bindende at fastsætte et bestemt kronebeløb, som arbejdsgiver kan
tilbagekøbe aktier for, hvorimod der godt vil kunne indgås aftale om en højere pris end markedsprisen. Det
kan f.eks. være det dobbelte af markedsprisen ved tilbagekøb ved lønmodtagerens fratræden. At der skal
være tale om tilbagekøb indebærer, at lønmodtagerens ret med hensyn til de pågældende aktier eller
anparter skal udspringe af en ordning eller aftale omfattet af lovens § 1, idet det ikke med nærværende
lovforslag er hensigten at regulere forhold ud over ordninger og aftaler, der er beskrevet i lovens § 1.
I forhold til forslaget om, at det skal være muligt at aftale tilbagekøb af aktier og anparter til markedspris i
en ordning eller aftale omfattet af § 1, bemærkes i øvrigt, at tilbagekøb i overensstemmelse med en sådan
aftale forudsætter, at der er grundlag for at fastlægge markedsprisen for de pågældende aktier eller
anparter på tilbagekøbstidspunktet. Dette grundlag vil eventuelt kunne fastlægges i forbindelse med, at der
indgås aftale om tilbagekøb til markedspris ved fratræden. Er der derimod tale om aktier eller anparter, der
i henhold til ordningen slet ikke er omsættelige på det åbne marked, vil en klausul om tilbagekøb til
markedspris ikke kunne effektueres. I en sådan ordning vil et eventuelt tilbagekøb i forbindelse med en
fratræden kunne ske i overensstemmelse med de almindelige aftaleretlige principper, der er fastlagt i
aftaleloven og udviklet i retspraksis.
Begge ændringer
nyaffattelsen af § 4 og ophævelsen af § 5
udgør en styrkelse af aftalefriheden, så
rammerne for udformning af ordninger og aftaler om købe- eller tegningsret til aktier m.v. udvides. Det vil
fortsat være muligt at indgå aftaler eller etablere ordninger under samme betingelser som efter den
gældende lov, og aftaler eller ordninger, der er indgået eller etableret under den gældende lov, vil fortsat
være gældende, indtil de eventuelt ændres.
2.3. Forholdet til anden lovgivning
Lovforslaget ændrer ikke på forholdet til anden lovgivning, da de foreslåede ændringer ikke påvirker lovens
anvendelsesområde. Loven regulerer således ikke forhold vedrørende aktier eller anparter, som en
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 413: Lovudkast: Lovforslag om ændring af aktieoptionsloven, fra beskæftigelsesministeren
1921110_0005.png
lønmodtager har fået ejendomsretten over, men det fremgår af den foreslåede § 4, at der mellem
lønmodtager og arbejdsgiver kan indgås aftale om tilbagekøb til markedspris af aktier eller anparter, der er
erhvervet i henhold til en ordning eller aftale omfattet af § 1.
3. De økonomiske konsekvenser for det offentlige
Vedtagelse af lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
4. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
Ingen.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Vedtagelse af lovforslaget vurderes at have begrænsede økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Konsekvenserne afhænger af, i hvilket omfang og på hvilken måde den udvidede aftalefrihed
udmøntes i en optionsordning, der indgås aftale om mellem arbejdsgiver og lønmodtager.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 9. juli 2018 til den 27. august 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer: KL, Danske Regioner, Dansk Arbejdsgiverforening,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Kristelig Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark, FTF,
Akademikerne, Kristelig Fagbevægelse, Lederne, Centralorganisationernes Fællesudvalg, Kommunale
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 413: Lovudkast: Lovforslag om ændring af aktieoptionsloven, fra beskæftigelsesministeren
1921110_0006.png
Tjenestemænd og Overenskomstansatte. Derudover har forslaget været sendt i høring hos Advokatrådet,
Den danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Østre Landsret, Vestre Landsret samt Sø- og
Handelsretten.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser /
mindreudgifter
Hvis ja, angiv omfang
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Ingen
Negative konsekvenser /
merudgifter
Hvis ja, Angiv omfang
Ingen
Implementeringskonsekvenser for stat, Ingen
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Begrænsede
Begrænsede
Ingen
Begrænsede
Begrænsede
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem principper for
implementering af
erhvervsrettet EU-regulering (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej X
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 413: Lovudkast: Lovforslag om ændring af aktieoptionsloven, fra beskæftigelsesministeren
1921110_0007.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af aktieoptionslovens § 4, stk. 1, at retten til at udnytte tildelte købe- eller tegningsrettigheder til
aktier eller anparter bortfalder, hvis ansættelsesforholdet ophører på grund af lønmodtagers opsigelse, og
hvis andet ikke er aftalt. Af § 4, stk. 2 og 3 følger, at hvis ansættelsesforholdet hæves af lønmodtager på
grund af grov misligholdelse af ansættelsesforholdet fra arbejdsgiverside eller hvis lønmodtager fratræder
pligtmæssigt som følge af en aldersgrænse eller kan oppebære folkepension eller alderspension bevares
retten til at udnytte tildelte købe- eller tegningsrettigheder dog.
Det foreslås, at det i lovens § 4 fastsættes, at en lønmodtager og dennes arbejdsgiver kan aftale, at
arbejdsgiveren ved lønmodtagers fratræden kan tilbagekøbe aktier eller anparter, der er erhvervet i
henhold til en ordning eller aftale omfattet af § 1, til markedspris.
Hermed tilvejebringes der mulighed for at indgå aftale om tilbagekøb i forbindelse med etableringen af en
optionsordning. Bestemmelsen kan ikke fraviges til ugunst for lønmodtageren, jf. § 8, stk. 1, og der vil
derfor ikke kunne etableres ordninger som nævnt i § 1, hvorefter tilbagekøb i forbindelse med en
fratræden kan ske til mindre end markedsprisen.
En tilbagekøbsklausul som anført forudsætter, at markedsprisen kan fastlægges på tilbagekøbstidspunktet,
og er således alene anvendelig i relation til aktier eller anparter, som er eller vil blive omsættelige. Der vil i
forbindelse med indgåelse af aftale indeholdende en sådan klausul kunne fastlægges kriterier for, hvordan
markedsprisen fastsættes. Aktier eller anparter, som i henhold til en ordning eller aftale som nævnt i § 1
ikke er omsættelige, vil ikke kunne tilbagekøbes efter en klausul, som efter den foreslåede bestemmelse vil
kunne indgå i en optionsordning, og med den foreslåede bestemmelse ændres der ikke på de
aftalemæssige rammer for et eventuelt tilbagekøb af aktier eller anparter, som ikke er omsættelige på
fratrædelsestidspunktet.
Med den foreslåede bestemmelse ændres der heller ikke på ordninger, som er etableret inden ikrafttræden
af dette lovforslag. Sådanne ordninger vil fortsætte, indtil de eventuelt ændres. Også efter ikrafttræden af
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 413: Lovudkast: Lovforslag om ændring af aktieoptionsloven, fra beskæftigelsesministeren
1921110_0008.png
dette lovforslag vil der kunne etableres ordninger med samme indhold som hidtil, idet adgangen til at
indføre en tilbagekøbsklausul som beskrevet i en ordning alene udgør en udvidelse aftalefriheden.
Til nr. 2
Den gældende § 5 i aktieoptionsloven regulerer, hvad der gælder med hensyn til uudnyttede tildelte købe-
eller tegningsrettigheder til aktier eller anparter, hvis ansættelsesforholdet ophører på grund af
arbejdsgivers opsigelse samt ved berettiget bortvisning.
Efter de gældende regler sondres der mellem situationer, hvor et ansættelsesforhold ophører på grund af
lønmodtagerens opsigelse, og ophør af ansættelsesforholdet af andre årsager, og det er f.eks. ikke muligt at
aftale, at lønmodtager fortaber retten til at udnytte tildelte købe- eller tegningsrettigheder til aktier eller
anparter, hvis ansættelsesforholdet ophører på grund af arbejdsgiverens opsigelse, jf. lovens § 5, stk. 1, og
§ 8, stk. 1. Med den foreslåede ophævelse af § 5 bliver dette muligt, idet der dog intet er til hinder for, at
der fortsat etableres ordninger eller indgås aftaler i overensstemmelse med den gældende § 5.
Det foreslås, at den gældende § 5 ophæves. Herved
samt ved den foreslåede ændring af § 4
etableres
der aftalefrihed til at regulere, hvad der gælder med hensyn til uudnyttede tildelte købe- eller
tegningsrettigheder til aktier eller anparter i forbindelse med ophør af ansættelsesforholdet, i en ordning
omfattet af § 1.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2019. Loven finder anvendelse for ordninger, der
etableres efter lovens ikrafttræden.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland. Den gældende lov gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
8