Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 412
Offentligt
1920581_0001.png
Notat
Vejledende udtalelse om opgørelsesperioder
for indtægtsgrundlaget ved beregning af pen-
sion efter kalenderårsmodellen
3. juni 2018
J. Nr. 17/17201
SYD/STS
Ved lov nr. 574 af 10. juni 2014 om anvendelse af indkomstregisteret ved indtægts-
regulering af social pension og boligstøtte m.v. blev der med virkning for 2015
indført nye regler om beregning af social pension (kalenderårsmodellen), herunder
regler om efterregulering af pension.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering er af Ankestyrelsen og Udbetaling
Danmark blevet gjort opmærksom på, at der er i praksis synes at være tvivl om,
hvordan reglerne for omregning og efterregulering i forbindelse de opgørelsesperi-
oder, der blev indført med kalenderårsmodellen, skal fortolkes. Følgende udtalelse
er udarbejdet med henblik på at afklare de spørgsmål, der har været rejst angående
opgørelsesperioder for indtægtsgrundlaget ved beregning af pension.
Formålet med efterreguleringen er, at for meget pension kan kræves tilbagebetalt,
og for lidt pension kan efterbetales, hvis det viser sig, at pensionen i løbet af året
har været beregnet på enten et for lavt eller for højt indkomstgrundlag i forhold til
den faktiske indkomst i perioden ifølge årsopgørelsen eller indkomstregisteret.
Det er ikke hensigten med kalenderårsmodellen, at der ved efterreguleringen skal
opstå tilbagebetalingskrav og efterbetalingskrav af andre årsager end spørgsmål om
indkomstgrundlaget.
Det følger af bestemmelserne om indtægtsgrundlag i lov om social pension
§§
27, 29 og 32 a
at opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget er det kalenderår
eller den del af et kalenderår, som pensionsudbetalingen vedrører. (Efter lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. følger
reglerne om indtægtsgrundlag af §§ 25 og 26.)
Pensionsudbetalingen i henhold til et indtægtsgrundlag er afgørende for, om opgø-
relsesperioden for indtægtsgrundlaget er et helt kalenderår eller en del af et kalen-
derår. Opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget er den samme ved beregningen
af den foreløbige (løbende udbetaling) og den endelige pension (efterregulering),
jf. § 39 b, stk. 1, som fastslår, at efterreguleringen sker på baggrund af årsopgørel-
sen og oplysninger fra indkomstregistret. Det eneste relevante vurderingstema i
forbindelse med efterreguleringen er derfor, om pensionen har været beregnet på et
for højt eller lavt indkomstgrundlag.
Hvis en pensionist modtager pension i henhold til flere indtægtsgrundlag inden for
samme kalenderår, fastlægges opgørelsesperioden for det enkelte indtægtsgrundlag
Bestemmelserne om indtægtsgrundlag
1
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 412: Orientering om status på efterregulering af pension efter kalenderårsmodellen, fra beskæftigelsesministeren
for sig. En pensionist anses for at modtage pension i henhold til flere indtægts-
grundlag, selv om indtægtens størrelse i løbet af året betyder, at pensionen bereg-
nes til 0 kr.
Opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget er det kalenderår,
pensionsudbetalingen vedrører
Opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget er et helt kalenderår, når opgørelsespe-
rioden regnes fra kalenderårets start
den 1. januar.
Når opgørelsesperioden er et helt kalenderår, opgøres indtægtsgrundlaget forelø-
bigt på grundlag af forskudsopgørelsen. Det maksimale bundfradrag for folkepen-
sionister på 60.000 kr. reduceres ikke (jf. § 29, stk. 1, nr. 7). Den opgjorte indtægt
nedsættes med årlige fradragsbeløb, og der anvendes årlige pensionsbeløb (jf. §
49).
Efterreguleringen sker på baggrund af årsopgørelsens oplysninger om den faktiske
indkomst i hele året. Det maksimale bundfradrag for folkepensionister på 60.000
kr. reduceres ikke (jf. § 29, stk. 1, nr. 7). Den opgjorte indtægt nedsættes med årli-
ge fradragsbeløb, og der anvendes årlige pensionsbeløb (jf. § 49).
Omregnes pensionen i løbet af året (med virkning for resten af året, jf. § 39, stk. 6),
eller er pensionsudbetalingen ophørt i løbet af året, vedrører pensionsudbetalingen
for perioden før omregnings- eller ophørstidspunktet kalenderåret. Opgørelsesperi-
oden for indtægtsgrundlaget er derfor hele kalenderåret, både når den foreløbige og
den endelige pension beregnes for januar måned og frem til omregnings- eller op-
hørstidspunktet. Pensionen vil derved altid blive efterreguleret i forhold til det ind-
komstgrundlag og de beregningsregler, som pensionisten er blevet oplyst om i for-
bindelse med den løbende udbetaling.
Pensionen omregnes (med virkning for resten af året) når der sker en ændring af de
personlige forhold, som har betydning for pensionens størrelse, eller pensionistens
ægtefælle eller samlever dør.
Pensionen
omregnes
fx i følgende situationer med virkning for resten af året:
Pensionisten ændrer samlivsstatus (ved indgåelse/ophævelse af ægteskab
eller samliv)
Pensionistens ægtefælle/samlever bliver modtager af førtidspension eller
folkepension
Pensionisten eller pensionistens ægtefælle/samlever får varigt ophold i bo-
tilbud/plejehjem/plejebolig
Pensionistens ægtefælles/samlevers pension ophører eller genoptages (fx
ved opsat pension, udlandsophold, fængselsophold)
Indtræder der ændringer af de personlige forhold, som betyder, at pensionen skal
omregnes, skal pensionisten oplyses om de nye regler for beregning og efterregule-
ring af pensionen, som vil gælde med virkning fra omregningstidspunktet til årets
udgang.
Pensionsudbetalingen
ophører
fx i følgende situationer:
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 412: Orientering om status på efterregulering af pension efter kalenderårsmodellen, fra beskæftigelsesministeren
1920581_0003.png
Pensionisten overgår fra førtidspension til folkepension
Pensionisten indsættes til strafafsoning i fængsel
Pensionisten opsætter pensionen i løbet af året
Pensionisten får fast bopæl i udlandet (kun i visse tilfælde)
Eksempel 1: En pensionist modtager førtidspension fra begyndelsen af året og overgår
til at modtage folkepension i løbet af året. Opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget
for den foreløbige og den endelige udbetaling af førtidspension er hele kalenderåret.
Dvs. at opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget også er hele kalenderåret i forbin-
delse med efterreguleringen, selv om udbetalingen af førtidspension er ophørt i løbet
af året.
Opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget er den del af kalen-
deråret, pensionsudbetalingen vedrører
Opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget er kortere end kalenderåret, når opgø-
relsesperioden regnes fra den 1. februar eller senere, fx ved overgang til folkepen-
sion i løbet af året eller ved ændringer i de personlige forhold i løbet af året som
medfører omregning.
Når opgørelsesperioden er kortere end kalenderåret, opgøres indtægtsgrundlaget
foreløbigt på grundlag af oplysninger fra borgeren til Udbetaling Danmark om den
forventede indkomst i perioden frem til kalenderårets udgang. Indkomster, der ikke
fremgår af indkomstregisteret, fordeles ligeligt over kalenderåret.
Det maksimale bundfradrag for folkepensionister på 60.000 kr. reduceres for-
holdsmæssigt, hvis folkepensionisten kun modtager folkepension en del af året (jf.
§ 29, stk. 1, nr. 7).
1
Har pensionisten modtaget folkepension før opgørelsesperioden, nedsættes det
fulde bundfradrag efter omregning med det anvendte bundfradrag, dvs. den del af
bundfradraget, der er anvendt i perioden før opgørelsesperioden. Det anvendte
bundfradrag kan maksimalt være det for perioden forholdsmæssigt opgjorte bund-
fradrag.
Eksempel 2:
En pensionists ægtefælle dør i juni måned og får derfor omregnet pensionen med
virkning for juli måned. Pensionisten har i perioden før omregningen haft en arbejds-
indkomst på 40.000 kr. Det for perioden forholdsmæssige opgjorte bundfradrag er
30.000 kr. Indkomsten i perioden har derfor været højere end det for perioden for-
holdsmæssige opgjorte bundfradrag. Efter omregning indgår et i forhold til perioden
efter omregning forholdsmæssigt opgjort bundfradrag. Det vil sige, at der indgår
30.000 kr. i beregningen efter omregning.
Eksempel 3:
1
Reglen om bundfradrag er forskellig fra reglen om forholdsmæssige fradragsbeløb. Reglen om forholdsmæssige
bundfradrag afhænger af, om der modtages pension en del af året. Reglen om forholdsmæssige fradragsbeløb og
pensionsbeløb finder anvendelse, når opgørelsesperioden er kortere end kalenderåret.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 412: Orientering om status på efterregulering af pension efter kalenderårsmodellen, fra beskæftigelsesministeren
En pensionist bliver samlevende pr. 1. august. Pensionisten har i perioden før omreg-
ning haft en arbejdsindkomst på 10.000 kr. Det for perioden forholdsmæssige opgjorte
bundfradrag er 35.000 kr. Indkomsten i perioden har derfor været under det for perio-
den forholdsmæssigt opgjorte bundfradrag. Efter omregning nedsættes det fulde bund-
fradrag med det anvendte bundfradrag svarende til den arbejdsindkomst, der har været
i perioden før omregning. Det vil sige, at der indgår 50.000 kr. i beregningen efter
omregning.
Den opgjorte indtægt nedsættes med forholdsmæssige fradragsbeløb, og der an-
vendes forholdsmæssige pensionsbeløb (jf. § 49).
Efterreguleringen sker på baggrund af oplysninger i indkomstregisteret og evt.
oplysninger fra borgeren til Udbetaling Danmark om den faktiske indkomst i den
del af kalenderåret, som pensionsudbetalingen vedrører. Det betyder, at opgørel-
sesperioden for indtægtsgrundlaget er den samme periode ved beregningen af den
foreløbige og den endelige pension. Indkomster, der ikke fremgår af indkomstregi-
steret, fordeles ligeligt over kalenderåret.
Overgang til pension i løbet af året
Opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget er kortere end kalenderåret, når en per-
son overgår til pension i løbet af året.
Fx i følgende situationer:
En person når folkepensionsalderen og overgår til at modtage folkepension
(herunder i forbindelse med overgang fra førtidspension)
En person tilkendes førtidspension
En person overgår til at modtage folkepension efter at have haft opsat pen-
sionen fra folkepensionsalderen og frem
Eksempel 4:
En førtidspensionist når pensionsalderen i løbet af året og overgår til at modtage fol-
kepension. Opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget for den foreløbige og den en-
delige udbetaling af folkepensionen er kortere end kalenderåret. (Jf. ovenfor under ek-
sempel 1 er opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget for den foreløbige og den en-
delige udbetaling af førtidspension hele kalenderåret.)
Pensionsudbetalingen genoptages i løbet af året
Opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget er kortere end kalenderåret, når pensi-
onsudbetalingen genoptages i løbet af året.
Fx i følgende situationer:
Pensionsudbetalingen genoptages efter en periode med opsat pension (pen-
sionisten har haft modtaget pension i en periode, hvorefter pensionen har
været opsat i en periode)
Pensionsudbetalingen genoptages efter en periode, hvor pensionen har væ-
ret inddraget som følge af fængselsophold
Pensionsudbetalingen genoptages efter en periode med ophold i udlandet
Eksempel 5:
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 412: Orientering om status på efterregulering af pension efter kalenderårsmodellen, fra beskæftigelsesministeren
En pensionist er bosat i udlandet, og modtager grundbeløb fra begyndelsen af året.
Pensionisten flytter til Danmark i løbet af året, og begynder at modtage pensionstil-
læg. Opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget vedrørende pensionstillægget er kor-
tere end kalenderåret. Opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget vedrørende grund-
beløbet er hele kalenderåret.
Omregning i løbet af året med virkning for resten af året
Opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget er kortere end kalenderåret, når pensio-
nen omregnes i løbet af året med virkning for resten af året, når der sker en æn-
dring af de personlige forhold, som har betydning for pensionens størrelse, eller
pensionistens ægtefælle eller samlever dør.
Hvis der sker en ændring af de personlige forhold i løbet af året, som har betydning
for pensionens størrelse, omregnes pensionen med virkning fra den 1. i måneden
efter de ændrede forhold til kalenderårets udgang (dog tidligst fra det tidspunkt,
hvor borgeren vidste eller burde vide, at pensionen skulle omregnes fra som følge
af ændringerne i de personlige forhold).
Hvis pensionistens ægtefælle eller samlever dør, omregnes pensionen med virkning
fra dagen efter dødsfaldet (modtages efterlevelsespension, omregnes pensionen
med virkning fra dagen efter ophør af udbetaling af efterlevelsespension).
Folkepensionens grundbeløb omregnes ikke i løbet af året, hvis der sker en æn-
dring af de personlige forhold, eller hvis pensionistens ægtefælle eller samlever
dør, fordi ændringen eller dødsfaldet ikke har betydning for grundbeløbets størrel-
se, som alene afhænger af pensionistens egen indtægt ved personligt arbejde.
Pensionen omregnes fx i følgende situationer med virkning for resten af året:
Pensionisten ændrer samlivsstatus (ved indgåelse/ophævelse af ægteskab
eller samliv)
Pensionistens ægtefælle/samlever bliver modtager af førtidspension eller
folkepension
Pensionisten eller pensionistens ægtefælle/samlever får varigt ophold i bo-
tilbud/plejehjem/plejebolig
Pensionistens ægtefælles/samlevers pension ophører eller genoptages (fx
ved opsat pension, udlandsophold, fængselsophold)
Eksempel 6: En pensionist modtager folkepension som enlig og bliver samlevende i
løbet af året. Der sker omregning af pensionstillægget med virkning fra den 1. måned
efter de ændrede forhold. Opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget vedrørende pen-
sionstillægget som samlevende er kortere end kalenderåret. (Ændringen af de person-
lige forhold har ikke betydning for grundbeløbets størrelse. Grundbeløbet skal derfor
ikke omregnes, og opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget vedrørende grundbelø-
bet er som følge heraf hele kalenderåret. Opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget
vedrørende pensionstillægget før omregningstidspunktet er hele kalenderåret, fordi
den løbende og den endelige pensionsudbetaling regnes fra kalenderårets begyndelse
den 1. januar.)
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 412: Orientering om status på efterregulering af pension efter kalenderårsmodellen, fra beskæftigelsesministeren
Eksempel 7: En pensionist modtager førtidspension som samlevende og bliver enlig i
løbet af året. Der sker omregning af førtidspensionen. Opgørelsesperioden for ind-
tægtsgrundlaget vedrørende førtidspensionen som enlig er kortere end kalenderåret.
(Opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget vedrørende førtidspensionen før omreg-
ningstidspunktet er hele kalenderåret, fordi den løbende og den endelige pensionsud-
betaling regnes fra kalenderårets start
den 1. januar.)
Eksempel 8:
En pensionist overgår til pension i løbet af året. Måneden efter opsætter pensionistens
ægtefælle sin pension. Pensionisten skal derfor have omregnet pensionstillægget. Op-
gørelsesperioden for indtægtsgrundlagene for grundbeløb og pensionstillæg før om-
regningstidspunktet er fra tidspunktet for overgangen til pension og til årets udgang,
dvs. kortere end kalenderåret. Opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget for pensi-
onstillægget, efter ægtefællen har opsat sin pension, er fra omregningstidspunktet til
årets udgang, dvs. også kortere end kalenderåret. Ved efterreguleringen er opgørelses-
perioderne samme perioder, som ved udbetalingen.
Reglerne om kalenderårsmodellen har den utilsigtede konsekvens, at arbejdsind-
komst for en periode, hvor en pensionist eller dennes ægtefælle/samlever opsætter
pensionen i løbet af året, indgår i indtægtsgrundlaget forud for opsætningsperioden.
STAR er derfor ved at udarbejde et lovforslag med henblik på at ændre reglerne for
så vidt angår denne målgruppe.
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 412: Orientering om status på efterregulering af pension efter kalenderårsmodellen, fra beskæftigelsesministeren
Regler
Lov om social pension (lovbekendtgørelse nr. 1208 af 17. no-
vember 2017)
”Indtægtsgrundlag
§ 27.
For folkepensionister opgøres indtægtsgrundlaget for grundbeløb efter pensionistens indtægt
ved personligt arbejde. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om opgørelse af ind-
tægt ved personligt arbejde.
Stk. 2.
Opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget efter stk. 1 er det kalenderår eller den del af et
kalenderår, som pensionsudbetalingen vedrører. De enkelte indkomster i indtægtsgrundlaget henføres
til den måned og det år, som de skattemæssigt henføres til.
Stk. 3.
Indkomster, herunder fradragsberettigede udgifter, der ikke fremgår af indkomstregisteret,
jf. lov om et indkomstregister, fordeles ligeligt over kalenderåret.
Stk. 4.
Indtægtsgrundlaget efter stk. 1 og 3 opgøres foreløbigt hver måned på grundlag af for-
skudsopgørelsen, når opgørelsesperioden er et helt kalenderår, jf. dog stk. 5. Hvis opgørelsesperioden
er kortere end kalenderåret, opgøres indtægtsgrundlaget efter stk. 1 og 3 på grundlag af oplysninger
fra borgeren til Udbetaling Danmark, jf. dog stk. 5.
Stk. 5.
Den registrerede indkomst er summen af indkomsten i opgørelsesperioden ifølge indkomst-
registeret og øvrige indkomster ifølge enten forskudsopgørelsen eller oplysninger fra borgeren. Over-
stiger den registrerede indkomst i opgørelsesperioden indtægtsgrundlaget opgjort efter stk. 4, opgøres
indtægtsgrundlaget efter stk. 1 og 3 hver måned på grundlag af den registrerede indkomst i opgørel-
sesperioden.
Stk. 6.
Indtægten afrundes nedad til nærmeste beløb, der er deleligt med 100.
Stk. 7.
Den opgjorte indtægt nedsættes med et fradrag, jf. § 49, stk. 1, nr. 2.
Stk. 8.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at fordelingen, jf. stk. 3, kan fraviges, når
det drejer sig om indkomster og udgifter ved selvstændig erhvervsvirksomhed.
§ 28.
(Ophævet)
§ 29.
Indtægtsgrundlaget for pensionstillæg, varmetillæg efter § 14, stk. 2, og helbredstillæg efter
§ 14 a opgøres på grundlag af pensionistens og en eventuel ægtefælles eller samlevers samlede ind-
tægt. Indtægtsgrundlaget opgøres således:
1) Personlig indkomst med tillæg af positiv kapitalindkomst, der anvendes til beregning af ind-
komstskat efter personskattelovens § 7, dog før de deri nævnte grundbeløb og bundfradrag, samt
aktieindkomst, der beskattes efter personskattelovens § 8 a, stk. 1 og 2, bortset fra aktieudbytte op
til 5.000 kr.
2) Opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget efter nr. 1 er det kalenderår eller den del af et ka-
lenderår, som pensionsudbetalingen vedrører. De enkelte indkomster i indtægtsgrundlaget henfø-
res til den måned og det år, som de skattemæssigt henføres til.
3) Indkomster, herunder fradragsberettigede udgifter, der ikke fremgår af indkomstregisteret, for-
deles ligeligt over kalenderåret.
4) Indtægtsgrundlaget efter nr. 1 og 3 opgøres foreløbigt hver måned på grundlag af forskudsop-
gørelsen, når opgørelsesperioden er et helt kalenderår, jf. dog nr. 5. Hvis opgørelsesperioden er
kortere end kalenderåret, opgøres indtægtsgrundlaget efter nr. 1 og 3 på grundlag af oplysninger
fra borgeren til Udbetaling Danmark, jf. dog nr. 5.
5) Den registrerede indkomst er summen af indkomsten i opgørelsesperioden ifølge indkomstregi-
steret og øvrige indkomster ifølge enten forskudsopgørelsen eller oplysninger fra borgeren. Over-
stiger den registrerede indkomst i opgørelsesperioden indtægtsgrundlaget opgjort efter nr. 4, op-
gøres indtægtsgrundlaget efter nr. 1 og 3 hver måned på grundlag af den registrerede indkomst i
opgørelsesperioden.
6) Det beregnede indtægtsgrundlag er summen af den hidtidige indkomst i opgørelsesperioden
ifølge indkomstregisteret opregnet til hele opgørelsesperioden og en forholdsmæssig andel af de
indkomster i den seneste årsopgørelse, der ikke registreres i indkomstregisteret. Udbetaling Dan-
mark kan efter et konkret skøn forhøje indtægtsgrundlaget, jf. nr. 4 og 5, hvis pensionisten mod-
tager helbredstillæg, jf. § 14 a, og det beregnede indtægtsgrundlag overstiger indtægtsgrundlaget
opgjort efter nr. 4 eller 5 med 20 pct. Det skønnede indtægtsgrundlag kan ikke overstige det be-
regnede indtægtsgrundlag.
7) Ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget efter nr. 1-6 fradrages en folkepensionists indtægt ved
personligt arbejde opgjort efter § 27, stk. 1-5, på op til i alt 60.000 kr. i et kalenderår. Det maksi-
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 412: Orientering om status på efterregulering af pension efter kalenderårsmodellen, fra beskæftigelsesministeren
male fradrag reduceres forholdsmæssigt, hvis pensionisten kun modtager folkepension i en del af
året.
8) Ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget efter nr. 1 bortses fra tilbagebetalte efterløns- og fleks-
ydelsesbidrag.
Stk. 2.
Personer, der lever i et samlivsforhold, hvor den ene eller begge har modtaget pension fra
før den 1. marts 1999, betragtes som enlige i forhold til opgørelsen af indtægtsgrundlaget efter stk. 1,
medmindre de indleder et nyt samlivsforhold efter den 1. marts 1999.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler for, hvorledes indkomster efter stk. 1, der ikke er
skattepligtige her i landet, og indkomster, som er omfattet af § 5 i lov om beskatning af søfolk, skal
indgå i indtægtsgrundlaget.
Stk. 4.
I indtægtsgrundlaget efter stk. 1 og 3 foretages følgende fradrag:
1) Fradrag for skattepligtig social pension og fradrag for skattepligtig pension udbetalt efter lov-
givningen i en anden EU/EØS-medlemsstat og omfattet af og beregnet efter forordning (EF) nr.
883/04 om koordinering af de sociale sikringsordninger samt for pension udbetalt efter lovgivnin-
gen i et land, med hvilket der er indgået overenskomst om samordning af pension. Beskæftigel-
sesministeren fastsætter regler for, hvorledes fradrag for pensioner som nævnt i 1. pkt., der ikke er
skattepligtige her i landet, skal fradrages.
2) Fradrag for ophørsstøtte efter lov om ophørsstøtte til jordbrugere og lov om ophørsstøtte til er-
hvervsfiskere.
3) Fradrag for hjælp efter § 27 a og efterlevelseshjælp efter § 85 a i lov om aktiv socialpolitik.
4) Fradrag for engangsbeløb efter § 15 d, stk. 4.
5) Fradrag for indkomster i opgørelsesperioden, der har medført krav om refusion eller tilbagebe-
taling af pension for tidligere opgørelsesperioder eller kalenderår.
Stk. 5.
Ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget for beregning af pensionstillæg for en pensionist, der
er gift eller samlevende med en person, som ikke modtager social pension, nedsættes ægtefællens
eller samleverens indtægter, der indgår i indtægtsgrundlaget, med et fradragsbeløb, jf. § 49, stk. 1, nr.
4. Fradraget efter 1. pkt. skal dog som minimum svare til ægtefællens eller samleverens indtægter, der
hidrører fra personligt arbejde, delpension, kontanthjælp, ressourceforløbsydelse, uddannelseshjælp,
sygedagpenge, arbejdsløshedsdagpenge, midlertidig arbejdsmarkedsydelse, kontantydelse, integrati-
onsydelse, ledighedsydelse, efterløn eller fleksydelse, på op til 10.000 kr.
Stk. 6.
Den opgjorte indtægt afrundes nedad til nærmeste beløb, der er deleligt med 100.
Stk. 7.
Den opgjorte indtægt nedsættes ved beregning af pensionstillæg med et fradrag, jf. § 49,
stk. 1, nr. 5.
Stk. 8.
Den opgjorte indtægt nedsættes ved beregning af varmetillæg og helbredstillæg med et fra-
drag, jf. § 49, stk. 1, nr. 6.
Stk. 9.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at fordelingen, jf. stk. 1, nr. 3, kan fravi-
ges, når det drejer sig om indkomster og udgifter ved selvstændig erhvervsvirksomhed.
Kapitel 6
Årlig fastsættelse, omregning, bortfald, tilbagebetaling m.v.
§ 39.
Pensionen fastsættes hver 1. januar på grundlag af indtægten opgjort efter §§ 27, 29 og 32 a.
Stk. 2.
Pensionen i kalenderåret omregnes i løbet af året, hvis
1) det månedligt opgjorte indtægtsgrundlag afviger fra det hidtil anvendte indtægtsgrundlag og en
beregning på grundlag af det opgjorte indtægtsgrundlag fører til en ændring af pensionens størrel-
se eller
2) der sker en ændring af de personlige forhold, som har betydning for pensionens størrelse, eller
3) pensionistens ægtefælle eller samlever dør.
Stk. 3.
Omregning efter stk. 2, nr. 1, sker med virkning for hele opgørelsesperioden. Helbredstil-
læg omregnes dog kun med virkning fra den 1. i førstkommende måned, hvor pensionen i øvrigt
beregnes på grundlag af det nye indtægtsgrundlag.
Stk. 4.
Omregning efter stk. 2, nr. 2, sker med virkning fra den 1. i måneden efter de ændrede for-
hold, dog tidligst fra det tidspunkt, hvor borgeren vidste eller burde vide, at pensionen skulle omreg-
nes som følge af ændringer i de personlige forhold, jf. § 42.
Stk. 5.
Omregning efter stk. 2, nr. 3, sker med virkning fra dagen efter pensionistens ægtefælles el-
ler samlevers dødsfald. For en efterlevende ægtefælle eller samlever, der modtager efterlevelsespen-
sion, omregnes pensionen med virkning fra dagen efter ophør af udbetaling af efterlevelsespension, jf.
§ 48.
8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 412: Orientering om status på efterregulering af pension efter kalenderårsmodellen, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 6.
Ved omregning af pension efter stk. 2, nr. 2 og 3, ændres opgørelsesperioden for indtægts-
grundlaget til perioden fra det tidspunkt, som pensionen omregnes med virkning fra, til kalenderårets
udgang.
Stk. 7.
Den supplerende pensionsydelse efterbetales, hvis Udbetaling Danmark inden 6 måneder
efter udgangen af januar modtager nye oplysninger fra pensionisten om formuen pr. 1. januar, som
viser, at formuen ikke oversteg formuegrænsen, og betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
Stk. 8.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler, der sikrer, at Udbetaling Danmark og kom-
munalbestyrelsen modtager oplysninger, der har betydning for den årlige fastsættelse og omregning af
pensionen.
§ 39 b.
Udbetaling Danmark foretager årligt en endelig efterregulering af pensionen for det forud-
gående kalenderår, jf. dog stk. 4. Efterreguleringen sker på baggrund af årsopgørelsen og oplysninger
fra indkomstregisteret. Afgørelse om efterregulering af pensionen genoptages ikke, som følge af at
afgørelse om årsopgørelsen genoptages, jf. dog stk. 3.
Stk. 2.
Oplyser pensionisten til Udbetaling Danmark, at årsopgørelsen er påklaget, kan Udbetaling
Danmarks endelige afgørelse om efterregulering af pensionen ikke træffes, før klagesagen om årsop-
gørelsen er færdigbehandlet.
Stk. 3.
Afgørelse om efterregulering kan genoptages, hvis en genoptagelse af årsopgørelsen med-
fører en ændring af pensionistens eller dennes ægtefælles eller samleveres årsindkomst på mindst
25.000 kr.
Stk. 4.
Helbredstillæg, jf. § 14 a, efterreguleres ikke.
Stk. 5.
Viser efterreguleringen, at pensionisten har fået for lidt udbetalt i pension, efterbetaler Ud-
betaling Danmark den resterende pension. Viser efterreguleringen, at pensionisten har fået for meget
udbetalt i pension, skal den overskydende pension tilbagebetales til Udbetaling Danmark, jf. dog stk.
6.
Stk. 6.
Udbetaling Danmark kan ikke kræve tilbagebetaling efter stk. 5, hvis tilbagebetalingskravet
for et kalenderår udgør mindre end 250 kr.”
Lovforslag nr. 166 af 26. marts 2014 om ændring af lov om social
pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og al-
mindelig førtidspension m.v., lov om individuel boligstøtte og lov
om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag (An-
vendelse af indkomstregisteret ved indtægtsregulering af social
pension og boligstøtte m.v.)
Følgende fremgår af pkt. 2.2.3.2. i de almindelige bemærkninger:
”Ved omregning i løbet af året vil pensionen i den resterende del af året udgøre diffe-
rencen mellem den nu beregnede pension i hele kalenderåret fratrukket den pension,
som hidtil er udbetalt i kalenderåret. Beregningen foretages særskilt for hvert pensi-
onsbeløb, dvs. grundbeløb og pensionstillæg m.v. Det gælder dog ikke for helbredstil-
læg, som foreslås fastsat endeligt på grundlag af det aktuelle indtægtsgrundlag dvs. en
ændring af indtægtsgrundlaget har kun virkning for fremtidige udbetalinger af hel-
bredstillæg. Om baggrunden herfor henvises til afsnit 2.2.4. om årlig symmetrisk ef-
terregulering.
Ved omregning i løbet af kalenderåret som følge af ændringer af personlige forhold,
sker omregning efter forslaget med virkning fra tidspunktet for ændringen i kalender-
året (den 1. i måneden efter ændringen, dog fra dagen efter en ægtefælles eller samle-
vers død). Forslaget skal ses i sammenhæng med efterreguleringen, jf. nedenfor, og
ønsket om at sikre pensionisterne en pension, der så korrekt som muligt afspejler de-
res faktiske indtægts-
og personlige forhold.”
Følgende fremgår af pkt. 2.2.4.2. i de almindelige bemærkninger:
9
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 412: Orientering om status på efterregulering af pension efter kalenderårsmodellen, fra beskæftigelsesministeren
”Hvis
pensionen har været eller skulle have været omregnet i løbet af året på grund af
ændringer af personlige forhold, herunder dødsfald, skal der foretages en periodeop-
delt efterregulering.”
Følgende fremgår af de specielle bemærkninger til § 1, nr. 1:
”Det
foreslås i
§ 27 stk. 2,
at opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget er indtægten i
det aktuelle kalenderår, dvs. det kalenderår som pensionsudbetalingen vedrører. Der
foreslås ingen ændringer med hensyn til hvilke indtægter, der indgår i indtægtsgrund-
laget.
Opgørelsesperioden kan dog være kortere end kalenderåret, hvis der er tale om en ny
pensionist, eller pensionen skal omregnes som følge af ændret personlige forhold eller
dødsfald. Opgørelsesperioden ændres også, dvs. bliver kortere end kalenderåret, hvis
pensionsudbetalingen midlertidig afbrydes og efterfølgende genoptages, fx ved fæng-
selsophold eller opsat pension. Opgørelsesperioden, når pensionsudbetalingen genop-
tages eller omregnes på grund af personlige forhold, vil være perioden fra det tid-
punkt, som pensionen genudbetales eller omregnes med virkning fra, til kalenderårets
udgang. Ved omregning som følge af et ændret indtægtsskøn, jf. § 39, stk. 2, nr. 1,
ændres opgørelsesperioden ikke.
I
§ 27, stk. 4,
foreslås, at indtægtsgrundlaget opgøres foreløbigt hver måned på grund-
lag af forskudsopgørelsen. Pensionisten kan ændre sin forskudsopgørelse i løbet af
året. Det er den aktuelle forskudsopgørelse, som skal anvendes ved den månedlige
opgørelse af det foreløbige indtægtsgrundlag og beregning af den pension, som skal
udbetales i måneden, dvs. forskudsopgørelsen ultimo den foregående måned (måne-
den før pensionsudbetalingen) eller senere. Hvis opgørelsesperioden er kortere end et
kalenderår kan forskudsopgørelsen ikke anvendes. I dette tilfælde foreslås det, at pen-
sionen fastsættes på grundlag af oplysninger fra borgeren om den forventede indkomst
i opgørelsesperioden.”
Følgende fremgår af de specielle bemærkninger til § 1, nr. 11:
”… Forslaget til § 39, stk. 2, nr. 2 og 3, svarer til gældende regler,
jf. lov om social
pension.
Ved ændringer af personlige forhold, jf. forslagets § 39, stk. 4, foreslås, at pensionen
omregnes med virkning fra den 1. i måneden efter ændringen. Omregningen kan dog
nu tidligst ske med virkning fra den 1. januar i det aktuelle år, jf. forslaget til § 39, stk.
2, der præciserer, at det alene er pensionen i kalenderåret, der omregnes.
§ 39, stk. 3 og 4
sikrer, at pensionisten får så korrekt en pension som muligt i kalen-
deråret i lyset af de faktiske indkomstforhold og personlige forhold. Hvis ændringen
er sket med virkning fra det foregående år, vil virkningen heraf eventuelt kunne indgå
i efterreguleringen af pensionen for det foregående år. Hvis udbetaling Danmark mod-
tager oplysning om ændrede forhold så sent i kalenderåret, at en omregning ikke kan
nå at få betydning for den udbetalte pension i kalenderåret, vil virkningen af ændrin-
gen indgå ved den årlige efterregulering af pensionen i kalenderåret.
Social pension udbetales månedligt. Hvis der ved en omregning allerede er udbetalt
pension i opgørelsesperioden, vil den månedlige pension i resten af opgørelsesperio-
den blive beregnet på grundlag af forskellen mellem pensionen i opgørelsesperioden,
som nu beregnet efter omregningen, fratrukket den pension, som allerede er udbetalt i
10
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 412: Orientering om status på efterregulering af pension efter kalenderårsmodellen, fra beskæftigelsesministeren
opgørelsesperioden. Den månedlige pension i resten af opgørelsesperioden fremkom-
mer ved at dividere denne forskel med det antal udbetalingsmåneder, der resterer af
opgørelsesperioden. Derved sikres det, at den faktisk udbetalte pension i opgørelses-
perioden kommer til at svare til den ved omregningen beregnede samlede pension for
opgørelsesperioden. Denne beregning foretages for førtidspensionen, folkepensionens
grundbeløb, pensionstillæg, varmetillæg og supplerende pensionsydelse (hvor et æn-
dret indtægtsgrundlag dog først kan få betydning for den udbetalte pension i forbin-
delse med den årlige efterregulering), dvs. for de indtægtsafhængige pensionsdele,
som er foreløbigt fastsat, bortset fra helbredstillæg. Størrelsen af de enkelte forskels-
beløb kan aldrig blive mindre end 0. Det indebærer, at en eventuel for meget udbetalt
pension i første del af året eventuelt ikke kan nå at blive udlignet ved kalenderåret ud-
gang. En resterende difference indgår i efterreguleringen.
I forslaget til
§ 39, stk. 6,
er fastsat, at hvis pensionen omregnes efter § 39, stk. 4-5,
om ændringer af personlige forhold og dødsfald, ændres opgørelsesperioden. Opgø-
relsesperioden er normalt kalenderåret, men hvis der sker ændringer af personlige for-
hold, herunder dødsfald, ændres opgørelsesperioden, der opdeles i en periode før og
efter omregningen. Det betyder, at det kun er indkomstforholdene i perioden efter æn-
dringen af de personlige forhold m.v., der bestemmer den foreløbige og den endelige
pension i den resterende del af kalenderåret
(opgørelsesperioden).”
Følgende fremgår af de specielle bemærkninger til § 1, nr. 12:
”… Det foreslås i
§ 39 b,
at pensionen fremover efterreguleres efter udløbet af kalen-
deråret. Den gældende bestemmelse (§ 39, stk. 4) om omregning med tilbagevirkende
kraft, hvis dette medfører en forhøjelse af pensionen, men højst for en periode på 6
måneder fra Udbetaling Danmark eller kommunalbestyrelsen har modtaget oplysnin-
gerne, ophæves som følge heraf, jf. bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 11. Der fo-
reslås dog indsat en bestemmelse om efterbetaling af pensionen svarende til den gæl-
dende § 39, stk. 4, for så vidt angår formueopgørelsen pr. 1. januar, der har betydning
for udbetaling af den supplerende pensionsydelse, jf. forslagets § 1, nr. 11 (§
39, stk.
7).
Efter forslaget sker der ikke efterregulering for så vidt angår formueændringer.
Hvis det efterfølgende viser sig, at pensionisten har modtaget helbredstillæg eller den
supplerende pensionsydelse, selvom formuen var over formuegrænsen, kan der dog
blive tale om at kræve disse tilbage, hvis pensionisten i ond tro ikke har overholdt sin
oplysningspligt vedrørende væsentlige formueændringer.
I
stk. 1
foreslås, at Udbetaling Danmark en gang årlig foretager en endelig efterregule-
ring af pensionen for foregående kalenderår på grundlag af oplysningerne i indkomst-
registeret og årsopgørelsen for kalenderåret, jf. dog stk. 4. Oplysningerne i indkomst-
registret er nødvendige, hvis der skal foretages en periodisering, dvs. hvis pensionen i
kalenderåret skal beregnes på grundlag af flere opgørelsesperioder. Udenlandske ind-
komster, som ikke er skattepligtige, og som medregnes i indkomstgrundlaget, vil ind-
gå i efterreguleringen med det beløb, som på dette tidspunkt er registreret i pensions-
systemet for det foregående kalenderår. Pensionisten har efter forslaget fortsat oplys-
ningspligt ved ændringer af disse indkomster. Pensionisten vil årligt i forbindelse med
den årlige pensionsmeddelelse blive bedt om at meddele eventuelle ændringer til ind-
komstgrundlaget for så vidt angår disse indkomster. Afgørelse om efterregulering kan
ikke genoptages som følge af, at afgørelse om årsopgørelsen genoptages, jf. dog stk.
3.”
11
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 412: Orientering om status på efterregulering af pension efter kalenderårsmodellen, fra beskæftigelsesministeren
Lovforslag nr. 147 af 28. februar 2017 om ændring af lov om so-
cial pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v. (Ændrede regler om meddelelse
om ret til folkepension, opsat pension m.v.)
Følgende fremgår af pkt. 2.3.2 i de almindelige bemærkninger:
”2.3. Præcisering af
reglerne om omregning og efterregulering af pension
2.3.1. Gældende ret
Ved lov nr. 574 af 10. juni 2014 om anvendelse af indkomstregisteret ved indtægtsre-
gulering af social pension og boligstøtte m.v. blev der med virkning for 2015 indført
nye regler om beregning af social pension. Lovforslagets hovedformål var at effekti-
visere og forenkle ydelsesadministrationen, at forbedre mulighederne for digital selv-
betjening og at muliggøre en mere præcis og korrekt indtægtsregulering af social pen-
sion.
Efter de nye regler (kalenderårsmodellen) er den tidsmæssige enhed - opgørelsesperi-
oden - kalenderåret. Pensionen i kalenderåret fastsættes foreløbigt på grundlag af for-
skudsopgørelsen, og efterreguleres efter årets udgang på grundlag af den skattemæssi-
ge årsopgørelse. Opgørelsesperioden kan være kortere end kalenderåret, fx hvis pen-
sionisten først er overgået til pension i løbet af kalenderåret. Kalenderåret kan også
omfatte flere opgørelsesperioder, fx hvis pensionen omregnes i løbet af året pga. æn-
drede samlivsforhold. I sidstnævnte tilfælde vil kalenderåret blive opdelt i to opgørel-
sesperioder: perioden før og perioden efter de ændrede samlivsforhold. Pensionen ud-
betales månedligt. Det månedlige beløb fremkommer som pensionen for den aktuelle
opgørelsesperiode (dvs. perioden fra ændringstidspunktet til kalenderårets udgang)
fratrukket den pension, der allerede er udbetalt i opgørelsesperioden, divideret med
det resterende antal måneder i opgørelsesperioden.
2.3.2 Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det har vist sig, at der er usikkerhed om, hvorvidt de gældende bestemmelser i § 42 i
lov om social pension og i førtidspensionsloven om tilbagebetaling af pension, hvis en
pensionist har tilsidesat sin oplysningspligt eller i øvrigt mod bedre vidende uberetti-
get har modtaget pension, finder anvendelse i forbindelse med omregning af den fore-
løbige pension i løbet af kalenderåret, og ved den årlige endelige efterregulering af
pensionen for det forudgående kalenderår. Ankestyrelsen har således i en konkret af-
gørelse lagt til grund, at § 42 finder anvendelse i forbindelse med samlivsændringer.
Ved udarbejdelsen af lovforslaget til lov nr. 574 af 10. juni 2014 om kalenderårsmo-
dellen blev det forudsat, at § 42 ikke finder anvendelse. Der blev dog ikke eksplicit
taget stilling hertil i lovforslaget. Det skal ses i sammenhæng med, at pensionen i lø-
bet af kalenderåret er foreløbig, og det ikke kan afgøres om pensionen i en given op-
gørelsesperiode i kalenderåret er for høj eller lav før efter kalenderårets udgang. Det
skal også ses i sammenhæng med, at der ved omregning af pensionen i kalenderåret
alene sker en omregning af pensionen for den aktuelle opgørelsesperiode, dvs. fra æn-
dringstidspunktet til udgangen af kalenderåret. Pensionen i den del af opgørelsesperi-
oden, der resterer på det tidspunkt, hvor Udbetaling Danmark træffer afgørelse om
omregning, beregnes som pensionen i hele opgørelsesperioden (dvs. fra ændringstids-
punktet til kalenderårets udgang) fratrukket den pension, som allerede er udbetalt i
opgørelsesperioden (dvs. fra ændringstidspunktet til det tidspunkt, hvor Udbetaling
Danmark træffer afgørelse om at omregne pensionen). Der tages ikke herved stilling
12
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 412: Orientering om status på efterregulering af pension efter kalenderårsmodellen, fra beskæftigelsesministeren
til, om pensionen i den del af opgørelsesperioden, der går fra ændringstidspunktet til
det tidspunkt, hvor Udbetaling Danmark træffer afgørelse om at omregne pensionen,
har været for høj eller lav. Der beregnes heller ikke nogen samlet pension for denne
delperiode af opgørelsesperioden.
Hvis § 42 altid skulle finde anvendelse, ville det indebære, at der ved de løbende om-
regninger i kalenderåret samt ved efterreguleringen skulle tages stilling til, om pågæl-
dende havde været i god eller ond tro i en større eller mindre del af opgørelsesperio-
den. Dette ville stride mod lovændringens hovedformål om at effektivisere og forenk-
le ydelsesadministrationen, at forbedre mulighederne for digital selvbetjening og at
muliggøre en mere præcis og korrekt indtægtsregulering af social pension, jf. Folke-
tingstidende 2013-14, A, L 166 som fremsat, side 8. Det ville også stride lovens for-
mål om at sikre pensionisterne en pension, der så korrekt som muligt afspejler deres
faktiske indtægts- og personlige forhold, jf. Folketingstidende 2013-14, A, L 166 som
fremsat, side 13.
Ved målsætningen om at sikre pensionisterne en pension, der så korrekt som muligt
afspejler deres faktiske indtægts- og personlige forhold, har det været forudsat, at
Udbetaling Danmarks afgørelse om omregning af pensionen træffes hurtigt efter at
have modtaget oplysninger om ændrede indtægts- og personlige forhold. Det kan kon-
stateres, at dette ikke altid er tilfældet, når det drejer sig om ændrede samlivsforhold.
Det kan opleves som urimeligt, at borgere, som har opfyldet deres oplysningspligt, og
som derfor måske i god tro har modtaget en forkert pension i det meste af kalender-
året, efter omregning af pensionen med tilbagevirkende kraft fra tidspunktet for æn-
dringen af samlivsforholdet risikerer dels at få en meget lille pension i resten af ka-
lenderåret, dels at blive stillet over overfor et stort efterbetalingskrav ved efterregule-
ringen. Det forekommer på den baggrund rimeligt, at det ved afgørelser om ændrede
samlivsforhold ved omregningen tages hensyn til, om pensionen har været modtaget i
god eller ond tro.
Det foreslås på den baggrund, at det præciseres, at § 42 ikke finder anvendelse ved
omregning i løbet af kalenderåret og ved den årlige endelige efterregulering af pensi-
onen for det foregående kalenderår med mindre, der er tale om omregning og efterre-
gulering på grund af ændringer af personlige forhold (samlivsforhold m.v., jf. § 39,
stk. 2, nr. 2, i lov om social pension og § 38, stk. 2, nr. 2, i førtidspensionsloven).
Ideen med kalenderårsmodellen - som yderligere præciseret ved det foreliggende lov-
forslag - er, at pensionssystemet skal opbygges på samme vis som skattesystemet så-
ledes, at det er borgeren, der er ansvarlig for, at myndigheden er i besiddelse af de
korrekte oplysninger om indkomst og formue. Udbetaling Danmark kan således ikke
ændre borgerens forskudsopgørelse, selv om denne må anses for urealistisk, men Ud-
betaling Danmark kan opfordre borgeren dertil for at undgå store efterreguleringsbe-
løb."
Følgende fremgår af de specielle bemærkninger til § 1, nr. 13:
”Pensionen omregnes i løbet af kalenderåret, hvis der sker en ændring af: a) ind-
komstgrundlaget, b) personlige forhold med betydning for pensionens størrelse, og c)
pensionistens ægtefælle eller samlever dør. Ved omregning eller efterregulering af
pensionen som følge af ændringer af indkomstgrundlaget eller dødsfald har det såle-
13
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 412: Orientering om status på efterregulering af pension efter kalenderårsmodellen, fra beskæftigelsesministeren
des ingen betydning, om pensionen er modtaget i god eller ond tro. Omregningen og
efterreguleringen sker på grundlag af de faktiske indtægtsforhold og tidspunkt for
dødsfaldet.
Ved ændringer af personlige forhold vil omregning med tilbagevirkende kraft og ef-
terregulering af pension, som pensionisten uberettiget har modtaget, været betinget af,
at pensionen er modtaget mod bedre vidende, dvs. pensionisten har været i ond tro.”
14