Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 412
Offentligt
1920580_0001.png
NOTAT
Juni 2018
J. Nr. 18/02181
Nærmere om problemstillingen vedrørende
efterregulering af social pension
SYD/STS
Problemstilling
Kalenderårsmodellen indebærer at, der sker en efterregulering af social pension,
dvs. at der foretages en endelig beregning af ydelsens størrelse, når den skattemæs-
sige årsopgørelse foreligger. Det betyder også, at der skal ske henholdsvis tilbage-
betaling eller efterbetaling af ydelsen, hvis den faktiske indkomst viser sig at være
henholdsvis højere eller lavere end forudsat ved udbetalingen i løbet af året.
Den utilsigtede efterregulering af pension kan opstå i pensionssager, hvor der op-
træder et såkaldt periodeskift
hvorved der opstår en ny opgørelsesperiode for
beregning af pension. Problemstillingen gør sig kun gældende i sager om efterregu-
lering af pension
og altså ikke i sager om efterregulering af boligstøtte. Efterregu-
leringsmetoden har kun konsekvenser i disse pensionssager ift. tilbagebeta-
ling/efterbetaling, såfremt indkomsten er meget ujævnt fordelt over året. Det vurde-
res på nuværende tidspunkt, at der er tale om ca. 5.400 sager om året (ud af ca. 1,4
mio. pensionister).
Sagerne handler om, at der i løbet af året er sket nogle konkrete ændringer i pensi-
onistens forhold, fx at pensionisten bliver samlevende i løbet af året, eller pensioni-
stens ægtefælle overgår til pension i løbet af året.
Ændringen i pensionistens forhold betyder, at pensionen skal omregnes i løbet af
året, og året skal periodeopdeles ved efterreguleringen.
I den første del af året (før omregningstidspunktet) er de løbende pensionsudbeta-
linger beregnet ud fra den forventede årsindkomst, som fremgår af forskudsopgø-
relsen. I den sidste del af året (efter omregningstidspunktet) er de løbende pensi-
onsudbetalinger beregnet ud fra den indkomst, pensionisten forventes at have re-
sten af året, dvs. en periodeopdelt beregning, som kun vedrører en del af året. Når
året er omme, og årsopgørelsen foreligger, skal der ske efterregulering af pensio-
nen.
Spørgsmålet i sagerne handler om, hvordan efterreguleringen af pensionen skal ske
for den første periode, dvs. hvordan pensionen skal beregnes for perioden før om-
regningstidspunktet. Det samme spørgsmål opstår i sager, hvor pensionen er ophørt
i løbet af året, fx som følge af fængselsophold eller opsat pension.
Formålet med efterreguleringen er, at for meget pension kan kræves tilbagebetalt,
og for lidt pension kan efterbetales, hvis det viser sig, at pensionen i løbet af året
har været beregnet på enten et for lavt eller for højt indkomstgrundlag i forhold til
den faktiske indkomst i perioden ifølge årsopgørelsen eller e-Indkomst.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 412: Orientering om status på efterregulering af pension efter kalenderårsmodellen, fra beskæftigelsesministeren
Det er ikke hensigten med kalenderårsmodellen, at der ved efterreguleringen skal
opstå tilbagebetalingskrav og efterbetalingskrav af andre årsager end spørgsmål om
indkomstgrundlaget.
Udbetaling Danmark har imidlertid indrettet sin praksis på en måde, så der kan
opstå tilbagebetalingskrav og efterbetalingskrav ved efterreguleringen, fordi der
laves en periodeopdelt beregning ved efterreguleringen for perioden før omregning.
Den periodeopdelte beregning adskiller sig fra den måde de løbende pensionsudbe-
talinger for den samme periode blev beregnet på, da de løbende udbetalinger skete
ud fra en årsberegning.
Det indebærer bl.a., at Udbetaling Danmark efter det oplyste ikke kan indfri for-
ventningerne om effektivitet og digitaliseringsklar lovgivning, ligesom der i efter-
reguleringen for 2015 og 2016 kan være sket en utilsigtet efterregulering af folke-
pensionen for visse pensionister.
2