Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
Orientering om ikrafttrædelse af nye digitaliserede regler på
barselsområdet pr. 1. juli
CVR 10172748
Til Beskæftigelsesudvalget
Jeg skriver til jer for at orientere om, at reglerne om digitalisering af barselslovens
beskæftigelseskrav og beregning træder i kraft den 1. juli 2018.
29. juni 2018
J.nr.
2018 - 4354
Jeg har tidligere orienteret jer om, at barselslovens beskæftigelseskrav og bereg-
ning digitaliseres ved lov nr. 288 af 29. marts 2017. Det er disse regler, der træder i
kraft nu. Ændringerne betyder, at Udbetaling Danmark fremover kan benytte op-
lysningerne fra indkomstregisteret i barselssager.
Udbetaling Danmark har forberedt it-systemet med de nødvendige systemændrin-
ger, og systemet er ifølge Udbetaling Danmark klar til at håndtere de ændrede reg-
ler rettidigt. Udbetaling Danmark forventer, at implementeringen af de nye regler
kan gennemføres uden problemer for de kommende udbetalinger for de personer,
der bliver omfattet af reglerne.
Udbetaling Danmark har desuden oplyst, at de står klar med ekstra ressourcer i pe-
rioden efter idriftsættelse den 1. juli 2018, så eventuelle tekniske problemer og fejl
kan håndteres straks, efter de opstår.
Udbetaling Danmark har endvidere informeret arbejdsgivere, kommuner og borge-
re. Der er lagt informationer på borger.dk og virk.dk, og der er blevet informeret
via nyhedsbreve i NemRefusion og i ’Fagligt Nyt’ til kommunerne.
Da de nye regler først anvendes i sager for lønmodtagere, der har første fraværsdag
den 1. juli eller senere, forventer Udbetaling Danmark kun få sager efter de nye
regler i perioden lige efter reglernes ikrafttrædelse.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen