Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 399
Offentligt
1917422_0001.png
Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen
(Brevet er også sendt t.o.
til Folketingets Beskæftigelsesudvalg
samt partiernes beskæftigelsesordførere)
27. juni 2018
Kære beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen
Tak for drøftelserne på dialogmødet i Beskæftigelsesministeriet om evalueringen af reformen
af førtidspension og fleksjob, som Rådet for Socialt Udsatte deltog i den 12. juni. Som
opfølgning på dialogmødet fremsendes hermed Rådets bemærkninger skriftligt
og i mere
udfoldet form, end tidsrammen på mødet tillod.
Kritisabel mangel på inddragelse af borgeren
Rådet vil henlede regeringens og Folketingets opmærksomhed på, at evalueringen af reformen
af førtidspension og fleksjob viser, at kun 77 pct. af borgere i fleksjob oplever sig inddraget i
forberedelsen af sagen til rehabiliteringsteam, mens kun 61 pct. af borgere i ressourceforløb
eller på førtidspension oplever sig inddraget. Det mener Rådet ikke er tilfredsstillende.
Inddragelse i egen sag er helt afgørende for, at indsatsen bliver en succes. Opmærksomheden
skal i langt højere grad hen på den pågældende borger, som sagen berører, og hvis inddragelse
altid bør være sagens omdrejningspunkt.
Datadeling bør ikke erstatte inddragelse
I forhold til datadeling fremhæves det i evalueringen nærmest som et problem, at borgeren
bliver informant i egen sag. Rådet deler ikke den opfattelse. Det er en fordel, at borgeren
i ddrages i ege sag. Rådet vil ger e advare i od, at der i dføres et ’ ig rother’-
datadelingssystem, hvor det først og fremmest er data om borgeren
og ikke borgerens egne
inputs
som er styrende for sagen. Derved risikerer man nemlig at sætte borgeren helt
udenfor reel indflydelse på egen sag.
Borgertilfredsheden er ikke god nok
I evalueringen konstateres det, at der er generel tilfredshed blandt de berørte. Rådet
bemærker dog, at der er størst tilfredshed blandt de, der har fået fleksjob eller førtidspension
mens under 50 pct. blandt ressourceforløbsmodtagere er tilfredse. Rådet mener, at det
sender et klart signal om, at der er behov for at forbedre kvaliteten af ressourceforløbene.
Desuden bemærker Rådet, at tilfredshedsmålingen er baseret på surveys blandt 7.300
personer, der har modtaget tilbud (førtidspension, ressourceforløb, fleksjob). De mange på
kontanthjælp, som ikke har modtaget et af disse tilbud, er ikke blevet spurgt
og det er
a ge. Projektet ”Flere skal ed” viser so
eke dt, at e tredjedel af orgere, so har
været på kontanthjælp i mere end fem år, har så alvorlige problemer, at de burde være i
fleksjob, i ressourceforløb eller have fået tilkendt førtidspension. Dertil kommer en stor gruppe
langtids-kontanthjælpsmodtagere (næsten 10 pct. af gruppen), som er så stærkt belastede
pga. fx misbrug, at de ikke engang kan afklares i forhold til ressourceforløb eller førtidspension.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 399: Henvendelse af 27/6-18 fra Rådet for Socialt Udsatte om evaluering af FØP- og fleksjobreform
1917422_0002.png
Denne gruppe indgår ikke i evalueringen. Som illustration af omfanget af målgruppen kan man
blot se på den store tilslutning til initiativer som Jobcentrenes Ofre, Næstehjælperne mv.
Ressourceforløb sættes i gang for sent og har for lidt indhold
Evalueringen viser også, at der har været langt færre gennemførte ressourceforløb end
forventet
16.900 mod forventet 27.700. Det tyder på, at for få modtager ressourceforløb,
og/eller at ressourceforløbene (jf. ovenfor) sættes i gang alt for sent. 90 pct. har været udenfor
beskæftigelse i seks år eller mere. Rådet mener, at ressourceforløbene skal igangsættes langt
tidligere og have et reelt rehabiliterende indhold. Evalueringen viser, at 25 pct. af forløbene er
helt uden indsatser. Der er for en alt for stor gruppe tale om passiv parkering.
Adgangen til førtidspension er for snæver
Evalueringen viser, at 24.200 færre end forventet har fået tilkendt førtidspension. Rådet ser
dette som et udtryk for, at adgangen til førtidspension er blevet for snæver.
Tilkendelseskriterierne efterlader et alt for stort rum for fortolkning i kommunerne. Det er
dokumenteret, at andelen, der tilkendes førtidspension, er dobbelt så høj for kommuner med
høje tilkendelsesandele end for gruppen med lave tilkendelsesandele. Dertil bemærkes, at der
ikke er en sammenhæng mellem andel, som tilkendes førtidspension, og antal, som får fleksjob
eller ressourceforløb. Det lave antal førtidspensioner i nogle kommuner kan altså ikke generelt
forklares ed, at flere her har fået ressour eforlø eller fleksjo kilde: ”A alyse af ko
u al
variatio i tilke delser af førtidspe sio ”, STAR .
Rådet mener ikke, at de for nyligt vedtagne præciseringer af tilkendelseskriterierne løser
problemet i tilstrækkelig grad. En central udfordring er, at dokumentationen for tilkendelse af
eller afslag på førtidspension fortsat fokuserer på, om udvikling af arbejdsevnen er udelukket
og ikke omvendt: Dvs. på om kommunen kan dokumentere, at borgeren med alt overvejende
sandsynlighed kan udvikle en relevant arbejdsevne.
Rådet e er, at sidst æv te ”o ve dte”
krav til dokumentation fra kommunens side ville stille borgeren i en langt bedre
retssikkerhedsmæssig situation, end det er tilfældet i dag.
Fleksjobs er en succes - men øg kun timetal, hvis borgeren ønsker det
Det fremgår af evalueringen, at 78.300 er kommet i fleksjobs mod forventet 73.100. Det er
positivt, og mange har stor glæde af at få et fleksjob (evalueringen viser, at 90 pct. er tilfredse).
Evalueringen konkluderer dog, at der er et potentiale for progression i timetal. Hertil
bemærker Rådet, at alene 10 pct. af borgere i fleksjob selv vurderer, at de kommer til at øge
deres timetal, mens der faktisk er flere
17 pct. af de, som har været ansat i fleksjob i længere
tid, og 13 pct. af de, som har været ansat i kort tid
der tror, de bliver nødt til at gå ned i
timetal. Rådet vil gerne i den sammenhæng henlede opmærksomheden på, at ønsket om
progression (dvs. flere timer) altid bør komme fra borgeren selv
da det ellers kan have den
modsatte effekt og presse den enkelte for meget, så vedkommende ikke kan honorere
fleksjobbet og må give op.
Ovenfor er nævnt de punkter, som Rådet anser for særligt kritiske i forhold til socialt udsatte.
Rådet har ikke her forholdt sig til de mange andre inputs, der kom frem på mødet.
Med venlig hilsen
Jann Sjursen
2