Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 395
Offentligt
1917143_0001.png
Ankestyrelsens praksisundersøgelse om 225-timersreglen
Tabelsamling
Juni 2018
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 395: Praksisundersøgelse af 225-timersreglen og praktikertjek af kontanthjælpsloft og 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
1917143_0002.png
2
INDHOLDSFORTEGNELSE
Side
Bilag 5 Tabelsamling
3
Titel
Ankestyrelsens undersøgelse om 225-timersreglen
Udgiver
Ankestyrelsen, januar 2018
ISBN nr
EAN 9 788 778 113 566
Layout
Identitet & Design AS
Kontakt
Ankestyrelsen
Teglholmsgade 3, 2450 København SV
Telefon 33 41 12 00
Hjemmeside
www.ast.dk
E-mail
[email protected]
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 395: Praksisundersøgelse af 225-timersreglen og praktikertjek af kontanthjælpsloft og 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
1917143_0003.png
Bilag 5 Tabelsamling
Tabel 1
Kommuner og antal sager
Antal
Brøndby Kommune 153
Ishøj Kommune 183
Kerteminde Kommune 440
Københavns Kommune 101
Norddjurs Kommune 707
Silkeborg Kommune 740
Struer Kommune 671
Sønderborg Kommune 540
Guldborgsund Kommune 376
Fredericia Kommune 607
Aalborg Kommune 851
I alt
10
6
8
9
7
14
10
7
16
15
15
117
Procent
9
5
7
8
6
12
9
6
14
13
13
100
Tabel 2
Borgerens fødselsår
Antal
1940
0
Procent
0
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 395: Praksisundersøgelse af 225-timersreglen og praktikertjek af kontanthjælpsloft og 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
4
1941
1942
1943
1944
1945
1946
1947
1948
1949
1950
1951
1952
1953
1954
1955
1956
1957
1958
1959
1960
1961
1962
1963
1964
1965
1966
1967
1968
1969
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2
4
1
1
0
2
4
1
5
3
2
1
3
4
2
2
1
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2
3
1
1
0
2
3
1
4
3
2
1
3
3
2
2
1
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 395: Praksisundersøgelse af 225-timersreglen og praktikertjek af kontanthjælpsloft og 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
5
1970
1971
1972
1973
1974
1975
1976
1977
1978
1979
1980
1981
1982
1983
1984
1985
1986
1987
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
4
5
1
2
4
2
2
4
1
5
3
4
5
1
4
5
1
3
1
4
1
4
4
4
2
1
0
1
1
3
4
1
2
3
2
2
3
1
4
3
3
4
1
3
4
1
3
1
3
1
3
3
3
2
1
0
1
1
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 395: Praksisundersøgelse af 225-timersreglen og praktikertjek af kontanthjælpsloft og 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
1917143_0006.png
6
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
I alt
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
117
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
100
Tabel 3
Borgerens køn
Antal
Kvinde
Mand
I alt
52
65
117
Procent
44
56
100
Tabel 4
Hvordan er borgeren visiteret på afgørelsestidspunktet/tidspunktet for
kommunens vurdering efter § 13 f, stk. 9?
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 395: Praksisundersøgelse af 225-timersreglen og praktikertjek af kontanthjælpsloft og 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
1917143_0007.png
7
Antal
Jobparat
Uddannelsesparat
Aktivitetsparat
Ikke oplyst
I alt
23
4
90
0
117
Procent
20
3
77
0
100
Tabel 5
Tidspunkt for kommunens afgørelse om nedsættelse eller bortfald af hjælpen
Antal
Januar 2017
Februar 2017
Marts 2017
April 2017
Maj 2017
Juni 2017
Juli 2017
August 2017
Ikke relevant - borgeren er undtaget jf. § 13 f, stk. 9
Ikke relevant - borgeren opfylder arbejdskravet
Ikke relevant - bortfaldsdatoen var ikke nået på indsendelsesdagen
I alt
8
6
3
8
8
5
8
2
49
10
10
117
Procent
7
5
3
7
7
4
7
2
42
8
8
100
Tabel 6
Hvilken persongruppe tilhører borgeren?
Antal
Ægtefælle
Ugift
Ikke oplyst
I alt
37
77
3
117
Procent
31
66
3
100
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 395: Praksisundersøgelse af 225-timersreglen og praktikertjek af kontanthjælpsloft og 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
1917143_0008.png
8
Tabel 7
Hvilket forhold drejer sagen sig om
Antal
§ 13 f, stk. 9
§ 13 f, stk. 12
Ordinært og ustøttet arbejde
I alt
78
29
10
117
Procent
67
25
8
100
Tabel 8
Hvad er resultatet af kommunens vurdering efter § 13 f, stk. 9?
Antal
Borgerens arbejdsevne er så begrænset, at vedkommende ikke kan opnå
beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked – borgeren er undtaget fra 225-
timersreglen
Borgerens arbejdsevne er IKKE så begrænset, at vedkommende ikke kan opnå
beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked – borgeren er ikke undtaget fra
225-timersreglen
Borgeren er undtaget, fordi kommunen og borger er påbegyndt udfyldelsen af
rehabiliteringsplanens forberedende del
Borgeren er undtaget, men kommunen har truffet afgørelse om nedsættelse
eller bortfald af hjælpen
I alt
78
100
2
3
3
4
28
36
45
Procent
58
Tabel 9
Er kommunens seneste vurdering efter § 13 f, stk. 9, en fortsættelse af en
tidligere vurdering?
Antal
Ja
Nej
Kan ikke vurderes på det foreliggende grundlag
I alt
33
11
1
45
Procent
73
24
2
100
Tabel 10
Hvis nej: På hvilket tidspunkt vurderer kommunen, at borger er omfattet af §
13 f, stk. 9?
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 395: Praksisundersøgelse af 225-timersreglen og praktikertjek af kontanthjælpsloft og 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
1917143_0009.png
9
Antal
Før afsendelse af varslingsbrev
Mellem varslingsbrev og partshøring
Efter partshøring, men før afgørelse
Vurderingen er foretaget i forbindelse med at borger klager over afgørelsen
Nedsættelse eller bortfald ophører på grund af nye oplysninger
I alt
5
3
1
0
2
11
Procent
45
27
9
0
18
100
Tabel 11
Hvilke lægelige oplysninger er der i sagen? (Afkryds evt. flere)
Antal
Der er ingen lægelige oplysninger i sagen
Statusattest fra borgers egen læge
Speciallægeerklæring
Generel helbredsattest
Journaloplysninger eller epikriser fra hospital
Vurdering fra kommunens lægekonsulent
Aktuel situation fra psykolog
Lægeattest til rehabiliteringsteamet
Udtalelse fra psykiater
I alt
23
32
4
15
12
2
3
1
1
75
Procent
31
43
5
20
16
3
4
1
1
100
Tabel 12
Hvornår er de lægelige oplysninger indhentet?
Antal
Mindre end 1 måned før vurderingen er
foretaget
1-3 måneder før vurderingen er foretaget
3-6 måneder før vurderingen er foretaget
Mere end 6 måneder før vurderingen er
foretaget
9
9
24
12
12
32
8
Procent
11
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 395: Praksisundersøgelse af 225-timersreglen og praktikertjek af kontanthjælpsloft og 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
1917143_0010.png
10
Ikke relevant
I alt
25
75
33
100
Tabel 13
Foreligger der i øvrigt oplysninger om helbredsmæssige eller sociale forhold,
som er relevante for vurderingen af arbejdsevnen?
Antal
Ja
Nej
I alt
52
23
75
Procent
69
31
100
Tabel 14
Foreligger der oplysninger om borgerens deltagelse i tilbud, som beskriver
borgerens arbejdsevne eller funktionsniveau, forud kommunens vurdering af
arbejdsevnen efter § 13 f, stk. 9?
Antal
Ja
Nej
I alt
28
47
75
Procent
37
63
100
Tabel 15
Hvor mange tilbud, som beskriver borgerens funktionsniveau/arbejdsevne har
vi oplysninger om, at borger har deltaget i forud for afgørelsen/tidspunktet for
vurderingen efter § 13 f, stk. 9?
Antal
1
2
3
4
Ingen
I alt
23
3
1
0
48
75
Procent
31
4
1
0
64
100
Tabel 16
Tilbud 1. Hvilken type tilbud er der tale om?
Antal
Virksomhedspraktik
24
Procent
89
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 395: Praksisundersøgelse af 225-timersreglen og praktikertjek af kontanthjælpsloft og 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
1917143_0011.png
11
Ansættelse med løntilskud
Andet tilbud – vejledning og
opkvalificering/særligt tilrettelagte
projekter og uddannelsesforløb,
kombinerede tilbud, behandlingslignende
tilbud
I alt
0
3
0
11
27
100
Tabel 17
Hvad er formålet med tilbuddet?
Antal
Afprøvning/afklaring af arbejdsevnen
Afklaring i forhold til det ordinære
arbejdsmarked
Andet
Formålet fremgår ikke
I alt
7
8
27
26
30
100
4
8
Procent
15
30
Tabel 18
Hvor mange timer om ugen har borgeren skullet deltage i tilbuddet?
Antal
Mindre end 5 timer om ugen
6-10 timer om ugen
11-15 timer om ugen
16-20 timer om ugen
21-25 timer om ugen
26-30 timer om ugen
31-35 timer om ugen
Mere end 35 timer om ugen
Ikke oplyst
I alt
2
5
3
4
2
3
1
6
1
27
Procent
7
19
11
15
7
11
4
22
4
100
Tabel 19
Hvor mange timer har borger reelt deltaget i tilbuddet?
Antal
Procent
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 395: Praksisundersøgelse af 225-timersreglen og praktikertjek af kontanthjælpsloft og 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
1917143_0012.png
12
Mindre end 5 timer om ugen
6-10 timer om ugen
11-15 timer om ugen
16-20 timer om ugen
21-25 timer om ugen
26-30 timer om ugen
31-35 timer om ugen
Mere end 35 timer om ugen
Ikke oplyst
I alt
4
3
1
3
0
1
0
1
14
27
15
11
4
11
0
4
0
4
52
100
Tabel 20
Er der i forbindelse med tilbuddet taget hensyn til borgerens skånebehov?
Antal
Ja
Nej
Kan ikke vurderes på det foreliggende grundlag
Ikke relevant
I alt
9
3
11
4
27
Procent
33
11
41
15
100
Tabel 21
Foreligger der en vurdering af borgers arbejdsevne fra tilbudsstedet?
Antal
Ja
Nej
Ikke relevant
I alt
8
17
2
27
Procent
30
63
7
100
Tabel 22
Kan borgeren arbejde fuldt effektivt i den tid, pågældende deltager i tilbuddet?
Antal
Procent
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 395: Praksisundersøgelse af 225-timersreglen og praktikertjek af kontanthjælpsloft og 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
1917143_0013.png
13
Fuldt effektivt – borgerens funktionsevne er ikke nedsat i forhold til
effektivitet
Borgeren kan ikke arbejde fuldt effektivt
Kan ikke vurderes på det foreliggende grundlag
I alt
8
30
3
16
27
11
59
100
Tabel 23
Tilbud 2: Hvilken type tilbud er der tale om?
Antal
Virksomhedspraktik
Ansættelse med løntilskud
Mentorstøtte
Andet tilbud – vejledning og
opkvalificering/særligt tilrettelagte
projekter og uddannelsesforløb,
kombinerede tilbud, behandlingslignende
tilbud
I alt
4
100
2
2
0
0
Procent
50
50
0
0
Tabel 24
Hvad er formålet med tilbuddet?
Antal
Afprøvning/afklaring af arbejdsevnen
Afklaring i forhold til det ordinære
arbejdsmarked
Andet
Formålet fremgår ikke
I alt
3
0
4
75
0
100
0
1
Procent
0
25
Tabel 25
Hvor mange timer om ugen har borgeren skullet deltage i tilbuddet?
Antal
Mindre end 5 timer om ugen
6-10 timer om ugen
0
0
Procent
0
0
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 395: Praksisundersøgelse af 225-timersreglen og praktikertjek af kontanthjælpsloft og 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
1917143_0014.png
14
11-15 timer om ugen
16-20 timer om ugen
21-25 timer om ugen
26-30 timer om ugen
31-35 timer om ugen
Mere end 35 timer om ugen
Ikke oplyst
I alt
0
0
1
0
0
3
0
4
0
0
25
0
0
75
0
100
Tabel 26
Hvor mange timer har borger reelt deltaget i tilbuddet?
Antal
Mindre end 5 timer om ugen
6-10 timer om ugen
11-15 timer om ugen
16-20 timer om ugen
21-25 timer om ugen
26-30 timer om ugen
31-35 timer om ugen
Mere end 35 timer om ugen
Ikke oplyst
I alt
0
0
0
0
1
0
0
1
2
4
Procent
0
0
0
0
25
0
0
25
50
100
Tabel 27
Er der i forbindelse med tilbuddet taget hensyn til borgerens skånebehov?
Antal
Ja
Nej
Kan ikke vurderes på det foreliggende grundlag
Ikke relevant
I alt
0
0
3
1
4
Procent
0
0
75
25
100
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 395: Praksisundersøgelse af 225-timersreglen og praktikertjek af kontanthjælpsloft og 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
1917143_0015.png
15
Tabel 28
Foreligger der en vurdering af borgers arbejdsevne fra tilbudsstedet?
Antal
Ja
Nej
Ikke relevant
I alt
1
3
0
4
Procent
25
75
0
100
Tabel 29
Kan borgeren arbejde fuldt effektivt i den tid, pågældende deltager i tilbuddet?
Antal
Fuldt effektivt – borgerens funktionsevne er ikke nedsat i forhold til
effektivitet
Borgeren kan ikke arbejde fuldt effektivt
Kan ikke vurderes på det foreliggende grundlag
I alt
0
3
4
0
75
100
1
Procent
25
Tabel 30
Tilbud 3: Hvilken type tilbud er der tale om?
3.2.6.1.
Antal
Virksomhedspraktik
Ansættelse med løntilskud
Mentorstøtte
Andet tilbud – vejledning og
opkvalificering/særligt tilrettelagte
projekter og uddannelsesforløb,
kombinerede tilbud, behandlingslignende
tilbud
I alt
1
100
1
0
0
0
Procent
100
0
0
0
Tabel 31
Hvad er formålet med tilbuddet?
Antal
Procent
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 395: Praksisundersøgelse af 225-timersreglen og praktikertjek af kontanthjælpsloft og 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
1917143_0016.png
16
Afprøvning/afklaring af arbejdsevnen
Afklaring i forhold til det ordinære
arbejdsmarked
Andet
Formålet fremgår ikke
I alt
0
0
0
0
1
0
1
100
0
100
Tabel 32
Hvor mange timer om ugen har borgeren skullet deltage i tilbuddet?
Antal
Mindre end 5 timer om ugen
6-10 timer om ugen
11-15 timer om ugen
16-20 timer om ugen
21-25 timer om ugen
26-30 timer om ugen
31-35 timer om ugen
Mere end 35 timer om ugen
Ikke oplyst
I alt
0
0
0
0
0
1
0
0
0
1
Procent
0
0
0
0
0
100
0
0
0
100
Tabel 33
Hvor mange timer har borger reelt deltaget i tilbuddet?
Antal
Mindre end 5 timer om ugen
6-10 timer om ugen
11-15 timer om ugen
16-20 timer om ugen
21-25 timer om ugen
26-30 timer om ugen
31-35 timer om ugen
0
0
0
0
0
0
0
Procent
0
0
0
0
0
0
0
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 395: Praksisundersøgelse af 225-timersreglen og praktikertjek af kontanthjælpsloft og 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
1917143_0017.png
17
Mere end 35 timer om ugen
Ikke oplyst
I alt
0
1
1
0
100
100
Tabel 34
Er der i forbindelse med tilbuddet taget hensyn til borgerens skånebehov?
Antal
Ja
Nej
Kan ikke vurderes på det foreliggende grundlag
Ikke relevant
I alt
0
0
1
0
1
Procent
0
0
100
0
100
Tabel 35
Foreligger der en vurdering af borgers arbejdsevne fra tilbudsstedet?
3.3.5.
Antal
Ja
Nej
Ikke relevant
I alt
0
1
0
1
Procent
0
100
0
100
Tabel 36
Kan borgeren arbejde fuldt effektivt i den tid, pågældende deltager i tilbuddet?
Antal
Fuldt effektivt – borgerens funktionsevne er ikke nedsat i forhold til
effektivitet
Borgeren kan ikke arbejde fuldt effektivt
Kan ikke vurderes på det foreliggende grundlag
I alt
0
1
1
0
100
100
0
Procent
0
Tabel 37
Tilbud 4: Hvilken type tilbud er der tale om?
Antal
Procent
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 395: Praksisundersøgelse af 225-timersreglen og praktikertjek af kontanthjælpsloft og 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
1917143_0018.png
18
Virksomhedspraktik
Ansættelse med løntilskud
Mentorstøtte
Andet tilbud – vejledning og
opkvalificering/særligt tilrettelagte
projekter og uddannelsesforløb,
kombinerede tilbud, behandlingslignende
tilbud
I alt
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Tabel 38
Hvad er formålet med tilbuddet?
Antal
Afprøvning/afklaring af arbejdsevnen
Afklaring i forhold til det ordinære
arbejdsmarked
Andet
Formålet fremgår ikke
I alt
0
0
0
0
0
0
0
0
Procent
0
0
Tabel 39
Hvor mange timer om ugen har borgeren skullet deltage i tilbuddet?
Antal
Mindre end 5 timer om ugen
6-10 timer om ugen
11-15 timer om ugen
16-20 timer om ugen
21-25 timer om ugen
26-30 timer om ugen
31-35 timer om ugen
Mere end 35 timer om ugen
Ikke oplyst
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Procent
0
0
0
0
0
0
0
0
0
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 395: Praksisundersøgelse af 225-timersreglen og praktikertjek af kontanthjælpsloft og 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
1917143_0019.png
19
I alt
0
0
Tabel 40
Hvor mange timer har borger reelt deltaget i tilbuddet?
Antal
Mindre end 5 timer om ugen
6-10 timer om ugen
11-15 timer om ugen
16-20 timer om ugen
21-25 timer om ugen
26-30 timer om ugen
31-35 timer om ugen
Mere end 35 timer om ugen
Ikke oplyst
I alt
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Procent
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Tabel 41
Er der i forbindelse med tilbuddet taget hensyn til borgerens skånebehov?
3.3.3.
Antal
Ja
Nej
Kan ikke vurderes på det foreliggende grundlag
Ikke relevant
I alt
0
0
0
0
0
Procent
0
0
0
0
0
Tabel 42
Foreligger der en vurdering af borgers arbejdsevne fra tilbudsstedet?
Antal
Ja
Nej
Ikke relevant
0
0
0
Procent
0
0
0
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 395: Praksisundersøgelse af 225-timersreglen og praktikertjek af kontanthjælpsloft og 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
1917143_0020.png
20
I alt
0
0
Tabel 43
Kan borgeren arbejde fuldt effektivt i den tid, pågældende deltager i tilbuddet?
Antal
Fuldt effektivt – borgerens funktionsevne er ikke nedsat i forhold til
effektivitet
Borgeren kan ikke arbejde fuldt effektivt
Kan ikke vurderes på det foreliggende grundlag
I alt
0
0
0
0
0
0
0
Procent
0
Tabel 44
Vurderer vi, at kommunens vurdering efter § 13 f, stk. 9, er korrekt?
Antal
Ja
Nej
Kan ikke vurderes på det foreliggende grundlag
I alt
55
7
16
78
Procent
71
9
21
100
Tabel 45
Hvis Ja: Hvorfor vurderer vi, at kommunens vurdering er korrekt?
Antal
Kommunens vurdering er i overensstemmelse med de helbredsmæssige
oplysninger i sagen
Kommunens vurdering er i overensstemmelse med resultatet af en
arbejdsprøvning/oplysninger om borgerens arbejdsevne fra tilbudsstedet
De hensyn, der er taget i forbindelse med tilbuddet, er så omfattende, at de
afviger fra forholdene på det ordinære arbejdsmarked
Borgerens arbejdsevne er uafklaret
Anden årsag
I alt
25
14
55
45
25
100
2
4
7
13
32
Procent
58
Tabel 46
Hvis Nej: Hvorfor vurderer vi, at kommunens vurdering ikke er korrekt?
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 395: Praksisundersøgelse af 225-timersreglen og praktikertjek af kontanthjælpsloft og 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
1917143_0021.png
21
Antal
Kommunens vurdering er ikke i overensstemmelse med de helbredsmæssige
oplysninger i sagen
Kommunen har ikke vurderet borgerens arbejdsevne i overensstemmelse med sit
eget (tidligere) skøn.
Kommunens vurdering er ikke i overensstemmelse med resultatet af en
arbejdsprøvning/oplysninger om borgerens arbejdsevne fra tilbudsstedet.
Kommunen har foretaget vurderingen på et utilstrækkeligt oplysningsgrundlag.
De hensyn, der er taget i forbindelse med tilbuddet, er så omfattende, at de
afviger fra forholdene på det ordinære arbejdsmarked
Anden årsag
I alt
4
7
0
0
1
0
3
Procent
43
0
14
0
0
57
100
Tabel 47
Efter hvilken bestemmelse har kommunen forlænget perioden på 12
kalendermåneder?
Antal
Sygdom - § 13 f, stk. 12, nr. 1
Uddannelse m.v. - § 13 f, stk. 12, nr. 6
I alt
24
8
29
Procent
83
27
100
Tabel 48
Hvor mange gange har kommunen udskudt optjeningsperioden på 12
kalendermåneder?
4.1.1.
Antal
1
2
3
4
Kommunen har ikke udskudt bortfaldsdatoen
Ikke oplyst
18
1
2
0
1
2
Procent
75
4
8
0
4
8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 395: Praksisundersøgelse af 225-timersreglen og praktikertjek af kontanthjælpsloft og 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
1917143_0022.png
22
I alt
24
100
Tabel 49
Er borgeren undtaget efter § 13 f, stk. 9, på tidspunktet for udskydelsen?
Antal
Ja
Nej
I alt
3
21
24
Procent
12
88
100
Tabel 50
Vurderer vi, at det er korrekt af kommunen at udskyde perioden efter § 13 f,
stk. 12, nr. 1?
Antal
Ja
Nej
I alt
0
3
3
Procent
0
100
100
Tabel 51
Dokumentation for sygdom foreligger i form af
Antal
Registrering af sygefravær i borgerens
journal (fritagelse fra rådighed pga.
sygdom)
Statusattest fra læge
Lægeerklæring
Andre lægelige oplysninger
Fraværsoversigt fra borgerens tilbudssted
Tro- og loveerklæringer underskrevet af
borger
I alt
21
100
7
2
2
1
1
33
10
10
5
5
14
Procent
67
Tabel 52
Har kommunen indhentet lægelige oplysninger i forbindelse med vurderingen?
Antal
Ja
10
Procent
48
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 395: Praksisundersøgelse af 225-timersreglen og praktikertjek af kontanthjælpsloft og 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
1917143_0023.png
23
Nej
Ikke oplyst
I alt
9
2
21
43
9
100
Tabel 53
Vurderer vi, at der er tilstrækkelig dokumentation for borgerens sygdom?
Antal
Ja
Nej
Kan ikke vurderes på det foreliggende grundlag
I alt
20
1
0
21
Procent
95
5
0
100
Tabel 54
Hvorfor har kommunen forlænget perioden på 12 kalendermåneder?
Antal
Borgeren har været under ordinær uddannelse
Borgeren har været under anden uddannelse
Borgeren har været under opkvalificering til uddannelse
Borgeren har modtaget en anden offentlig forsørgelsesydelse
I alt
4
4
0
0
8
Procent
50
50
0
0
100
Tabel 55
Oplysninger om forlængelsesgrunden foreligger i form af
Antal
Oplysninger fra borger
Oplysninger fra kommunen om afbrydelse i
perioden med hjælp
Andet
I alt
3
8
38
100
0
5
Procent
0
63
Tabel 56
Har kommunen beregnet en ny bortfaldsdato?
Antal
Procent
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 395: Praksisundersøgelse af 225-timersreglen og praktikertjek af kontanthjælpsloft og 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
1917143_0024.png
24
Ja
Nej
Ikke oplyst
I alt
12
4
0
16
75
25
0
100
Tabel 57
Har kommunen meddelt borgeren den nye bortfaldsdato?
6.4.
Antal
Ja
Nej
Kan ikke vurderes på det foreliggende
grundlag
I alt
12
100
12
0
0
Procent
100
0
0
Tabel 58
Er forlængelsen foretaget korrekt?
Antal
Ja
Nej
Kan ikke vurderes på det foreliggende
grundlag
I alt
16
100
6
9
1
Procent
38
56
6
Tabel 59
Hvad er resultatet af kommunens vurdering?
Antal
Der er tale om ordinært og ustøttet arbejde
– timerne tæller med i opgørelsen af
arbejdskravet
Der er ikke dokumentation for, at der er
tale om ordinært og ustøttet arbejde –
timerne tæller ikke med i opgørelsen af
arbejdskravet
I alt
10
100
0
0
10
Procent
100
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 395: Praksisundersøgelse af 225-timersreglen og praktikertjek af kontanthjælpsloft og 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
1917143_0025.png
25
Tabel 60
Hvad har borgeren arbejdet med?
Antal
1 Ledelsesarbejde
21 Arbejde inden for naturvidenskab og
ingeniørvirksomhed
22 Arbejde inden for sundhedsområdet
23 Undervisning og pædagogisk arbejde
24 Arbejde inden for økonomi,
administration og salg
25 Arbejde inden for informations- og
kommunikationsteknologi
26 Arbejde inden for jura,
samfundsvidenskab og kultur
31 Teknikerarbejde inden for videnskab,
ingeniørvirksomhed og skibs- og luftfart
32 Teknikerarbejde og assisterende arbejde
inden for sundhedsområdet
33 Arbejde inden for forretningsservice,
økonomi, administration og salg
34 Arbejde inden for jura,
samfundsvidenskab og kultur
35 Informations- og
kommunikationsteknikerarbejde
41 Almindeligt kontor- og sekretærarbejde
42 Kundeservice
43 Almindeligt beregnings- og
registreringsarbejde
44 Andet almindeligt kontor- og
kundeservicearbejde
51 Servicearbejde
52 Salgsarbejde (ekskl. agentarbejde)
53 Omsorgsarbejde
3
0
0
30
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Procent
0
0
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 395: Praksisundersøgelse af 225-timersreglen og praktikertjek af kontanthjælpsloft og 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
1917143_0026.png
26
54 Rednings- og overvågningsarbejde
61 Arbejde inden for landbrug og gartneri
ekskl. medhjælp
62 Arbejde inden for skovbrug, fiskeri og
jagt
71 Håndværkspræget arbejde inden for
byggeri, undtagen elektrikerarbejde
72 Metal- og maskinarbejde
73 Præcisionshåndværk og grafisk arbejde
74 Arbejde inden for det elektriske og
elektroniske område
75 Fødevarefremstilling, snedkeriarbejde,
beklædningsfremstilling og beslægtede
håndværk
81 Operatørarbejde ved stationære anlæg
og maskiner
82 Monteringsarbejde
83 Chaufførarbejde og førere af køretøjer
og mobile maskiner
91 Rengøringsarbejde
92 Manuelt arbejde inden for landbrug,
skovbrug og fiskeri
93 Manuelt arbejde inden for
råstofudvinding, bygge- og anlægssektoren,
produktion og transport
94 Manuelt arbejde med tilberedning af
mad
95 Gadesalg og -service
96 Renovationsarbejde og andet manuelt
arbejde
Andet
I alt
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2
0
20
0
1
10
2
20
0
2
0
20
2
10
20
100
Tabel 61
Hvilken dokumentation foreligger der for arbejdstimerne?
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 395: Praksisundersøgelse af 225-timersreglen og praktikertjek af kontanthjælpsloft og 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
1917143_0027.png
27
Antal
Lønsedler
Ansættelseskontrakt
Andet
I alt
5
2
6
10
Procent
50
20
60
100
Tabel 62
Hvad er borgerens timeløn?
Antal
0-20 kr. pr. time
21-40 kr. pr. time
41-60 kr. pr. time
61-80 kr. pr. time
81-100 kr. pr time
101-120 kr. pr time
Over 121 kr. pr. time
Borger er månedslønnet
Borger har ikke fået løn for arbejdet
Der foreligger ikke oplysninger om løn i
sagen
I alt
10
100
0
0
0
0
0
2
8
0
0
0
Procent
0
0
0
0
0
20
80
0
0
0
Tabel 63
Vurderer vi, at timelønnen er sædvanlig for det arbejde, borgeren har udført?
Antal
Ja
Nej
Kan ikke vurderes på det foreliggende grundlag
Borgeren har ikke fået løn for arbejdet
I alt
10
0
0
0
10
Procent
100
0
0
0
100
Tabel 64
Er der oplysninger i sagen om andre vilkår for ansættelsen end løn?
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 395: Praksisundersøgelse af 225-timersreglen og praktikertjek af kontanthjælpsloft og 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
1917143_0028.png
28
Antal
Ja
Nej
I alt
3
7
10
Procent
30
70
100
Tabel 65
Vurderer vi, at der er tale om ordinært og ustøttet arbejde?
Antal
Ja
Nej
Kan ikke vurderes på det foreliggende grundlag
I alt
10
0
0
10
Procent
100
0
0
100
Tabel 66
Vurderer vi, at kommunens vurdering af, om der er tale om ordinært og
ustøttet arbejde, er korrekt?
Antal
Ja
Nej
Kan ikke vurderes på det foreliggende grundlag
I alt
10
0
0
10
Procent
100
0
0
100