Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 395
Offentligt
1917139_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Praksisundersøgelse af 225-timersreglen og praktikertjek af
kontanthjælpsloft og 225-timersreglen
CVR 10172748
Ankestyrelsen har netop gennemført praksisundersøgelsen, der belyser tre centrale
områder af kommunernes administration af 225-timersreglen. I undersøgelsen gen-
nemgår Ankestyrelsen 122 sager fra 11 kommuner med henblik på at vurdere, om
kommunernes vurderinger i de pågældende sager er i overensstemmelse med lov-
givning og Ankestyrelsens praksis.
Det glæder mig at konstatere, at resultaterne af praksisundersøgelsen af 225-
timersreglen er overvejende positive.
Ankestyrelsen finder at:
Kommunernes vurderinger af undtagelse fra 225-timersreglen på grund af be-
grænset arbejdsevne er rigtige i 7 ud af 10 sager. Det er en høj andel henset til
reglerne indebærer komplekse skønsmæssige vurderinger og der samtidig er tale
om nyere lovgivning med begrænset praksis i form af principafgørelser.
Der er i 20 ud af 21 sager om forlængelse af optjeningsperioden på grund af
sygdom tilstrækkelig dokumentation for den sygdom, der har ført til forlængel-
sen.
Kommunernes vurderinger af arbejdets karakter i samtlige 10 sager om ordinært
og ustøttet arbejde er korrekte.
Ankestyrelsen er desuden kommet med en række anbefalinger til kommunernes
administration af reglerne, som peger på konkrete forhold, kommunerne skal have
opmærksomhed på.
Jeg har anmodet Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering om at følge op på
Ankestyrelsens anbefalinger over for landets kommuner. Praksisundersøgelsen skal
efter retssikkerhedsloven desuden behandles på et kommunalbestyrelsesmøde i de
medvirkende kommuner. Anbefalingerne vil også indgå i en kommende revision af
vejledning om 225-timersreglen for ægtepar og ugifte der modtager hjælp efter lov
om en aktiv socialpolitik § 11.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har endvidere - som opfølgning på
Jobreform fase I - gennemført et praktikertjek af kontanthjælpsloftet og 225-
timersreglen. Dette praktikertjek har haft til formål at undersøge, om borgerne og
de kommunale sagsbehandlere forstår mekanismerne og incitamenterne i kontant-
27. juni 2018
J.nr.
2018 - 1845
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 395: Praksisundersøgelse af 225-timersreglen og praktikertjek af kontanthjælpsloft og 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
hjælpsloftet og 225-timersreglen, og hvorvidt borgere og kommunale sagsbehand-
lere forstår at omsætte mekanismerne i praksis.
Her er jeg også er glad for at kunne fortælle, at resultatet af praktikertjekket også er
gennemgående positiv. Undersøgelsen viser bl.a., at langt de fleste sagsbehandler-
ne forstår mekanismerne og incitamenterne i kontanthjælpsloftet og 225-timers-
reglen, og at over halvdelen af borgerne i en survey selv har tilkendegivet, at de
forstår de regler, der bliver formidlet. Især en del af de jobparate borgere har æn-
dret deres jobsøgningsadfærd.
Praktikertjekket har affødt 8 anbefalinger og 22 løsningsforslag, hvor der er mulig-
hed for forbedring. Medarbejderne har bl.a. tilkendegivet, at de har formidlings- og
forståelsesmæssige udfordringer i forhold til den konkrete udmøntning af meka-
nismerne i ydelsesudbetalingerne af både kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen,
når borgeren har ordinære timer ved siden af kontanthjælpen.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering vil følge systematisk op på de anbe-
falinger om forslag, der er kommet ud af praktikertjekket.
Styrelsen vil,
som en del af startpakken til projektet ’Flere skal med projektet’ of-
fentliggøre en pjece med enkel formidling af reglerne, som også indeholder en
række cases, der beskriver, hvilken økonomisk gevinst en person, der har få ordi-
nære og ustøttede timer, opnår ved arbejde.
Til projektet ’Flere skal med’
arbejder
styrelsen også på at få udviklet et værktøj, hvor det er muligt at beregne de økono-
miske fordele af lønnet beskæftigelse. Værktøjet skal hurtigt kunne anskueliggøre
konsekvensen af at tage et lønnet arbejde ved siden af kontanthjælpen. Når bereg-
neren er testet af, skal den ud til alle kommuner.
Jeg vil afslutningsvis endnu engang understrege, at det er glædeligt, vi ser så posi-
tive resultater af Ankestyrelsens undersøgelse og praktikertjekket, og at vi nu føl-
ger systematisk op på de anbefalinger, som undersøgelserne har givet anledning til.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2