Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 385
Offentligt
1914099_0001.png
Kommuner, Regioner og Ankestyrelsen
Styrelsen for
Arbejdsmarked
og Rekruttering
Njalsgade 72A
2300 København S
T: 72 21 74 00
E: [email protected]
www.star.dk
Dato:20. juni 2018
Orientering om lov om ændring af lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats og lov om social
pension (Ressourceforløb og dokumentations-
krav for tilkendelse af førtidspension)
Folketinget har den 24. maj 2018 vedtaget lovforslag L 193, Forslag til lov om æn-
dring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om social pension (Ressource-
forløb og dokumentationskrav for tilkendelse af førtidspension)
Lovforslaget som vedtaget ved 3. behandling kan findes i Retsinformation på
www.retsinformation.dk og på Folketingets hjemmeside www.ft.dk., som lov nr.
553 af 29. maj 2018.
Loven trådte i kraft den 1. juni 2018.
Forudsætning for iværksættelse af ressourceforløb
Med ændringen af
§ 68 a, stk. 2,
i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, skrives det ind
i loven, at ressourceforløb er relevant, når der er et udviklingsperspektiv i forhold til ar-
bejdsevnen,
Lovændringen betyder, at det er en forudsætning for at iværksætte et ressourceforløb, at der
kan peges på indsatser, hvor der er en realistisk forventning om, at borgeren kan drage nytte
af indsatsen, og på sigt forbedre sin situation og blive i stand til at deltage på arbejdsmarke-
det, fx i et fleksjob.
Der skal visiteres til ressourceforløb, hvis der på sigt er en mulighed for, at borgerens ar-
bejdsevne kan udvikles i en sådan grad, at borgeren vil kunne blive i stand til at have ind-
tægtsgivende arbejde i form af ordinære timer eller i et fleksjob, eventuelt efter gennemfø-
relse af en uddannelse. Er dette ikke tilfældet, skal kommunen vurdere, om der i stedet skal
indledes en sag om førtidspension.
Der skal således ikke iværksættes ressourceforløb, hvis det enten er dokumenteret eller det
på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres ved delta-
gelse i et sådant forløb.
Ændringen skal ses i sammenhæng med præciseringen af dokumentationskrav i sager om
førtidspension i lov om social pension.
J. Nr. 18/01792
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 385: Orienteringsskrivelse som følge af vedtagelsen af L 193, fra beskæftigelsesministeren
Dokumentationskravet i sager om førtidspension
Ændringen af
§ 16, stk. 2,
og §
18, stk. 1,
skal skabe klarhed om sammenhængen
mellem iværksættelse af ressourceforløb og dokumentationskravet i forbindelse
med tilkendelse af førtidspension.
Med ændringen i lov om social pension tydeliggøres det, at lovens krav om doku-
mentation ikke må føre til, at der iværksættes indsatser, herunder ressourceforløb,
som ikke er relevante i forhold til udvikling af borgerens arbejdsevne.
Lovændringen skal sikre, at der ikke er tvivl om, at der kan ske tilkendelse af før-
tidspension uden forudgående deltagelse i ressourceforløb både i sager, hvor det
1) på grund af særlige forhold (helbredsmæssige) er helt åbenbart, at den pågæl-
dendes arbejdsevne ikke kan forbedres, og i sager, hvor det
2) er dokumenteret, at det er helt åbenbart, at den pågældendes arbejdsevne ikke
kan forbedres.
Det betyder, at der ikke længere kan visiteres til ressourceforløb alene med den
begrundelse, at det ikke kan udelukkes, at borgerens arbejdsevne kan forbedres.
Det er dog fortsat udgangspunktet, at en borger skal have deltaget i mindst ét res-
sourceforløb, før der kan tilkendes førtidspension.
Kommunerne skal således både være opmærksomme på at iværksætte ressource-
forløb forud for tilkendelse af førtidspension, når dette er relevant, og på at doku-
mentationskravet ved tilkendelse af førtidspension i visse sager kan være opfyldt,
uden at borgeren har deltaget i et ressourceforløb
.
Lovændringen udvider ikke målgruppen for førtidspension, men det forventes, at
den vil betyde, at en mindre andel borgere vil få tilkendt førtidspension på et tidli-
gere tidspunkt.
Ikrafttrædelse
Præciseringen af reglerne har virkning fra den 1. juni 2018.
Kommunerne er ikke generelt forpligtet til at genoptage sager om borgere, som
allerede deltager i et ressourceforløb som følge af lovændringen. Den enkelte
kommune må dog konkret vurdere, om der er borgere i ressourceforløb, som på
grund af lovændringen vurderes at opfylde betingelserne for førtidspension.
Hvis kommunen har kendskab til sådanne sager, skal kommunen tage borgerens
sag op til fornyet vurdering. Sagerne behandles i rehabiliteringsteamet efter de
gældende regler.
Hvis en borger henvender sig til kommunen og anmoder om, at der tages stilling
til, om der kan tilkendes førtidspension med henvisning til den nye lovgivning, skal
kommunen træffe afgørelse herom på det foreliggende grundlag. Sådanne sager
skal behandles efter reglerne om afgørelser i sager om førtidspension efter
§ 17,
stk. 2,
i lov om social pension.
Ophævelse af principafgørelser
Kommunerne skal være opmærksomme på, at Ankestyrelsen har kasseret princip-
afgørelserne 33-15 og 92-16 som følge af lovændringen.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 385: Orienteringsskrivelse som følge af vedtagelsen af L 193, fra beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Bent Nielsen
Kontorchef
3