Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 379
Offentligt
1912333_0001.png
OVERSIGT
13-06-2018
Iværksatte initiativer på arbejdsmiljø- og ar-
bejdsskadeområdet
J.nr. 2018 - 2338
CAL
JDLM
Beskæftigelsesministeren nedsatte i sommeren 2017 efter aftale med arbejdsmiljø-
forligskredsen et ekspertudvalg om udredning af arbejdsmiljøindsatsen, som er i
gang med en ambitiøs gentænkning af den samlede arbejdsmiljøindsats. Ekspert-
udvalget afrapporterer i september 2018.
Udover ekspertudvalget er der igangsat en lang række andre initiativer på arbejds-
miljøområdet, som skal sikre, at danskerne trygt kan gå på arbejde, og at der bliver
taget hånd om de mennesker, som får en arbejdsskade.
Ny tilsynsmetode i byggeriet
Beskæftigelsesministeren har i september 2017 med opbakning fra arbejdsmiljøfor-
ligskredsen, Dansk Byggeri og BAT-Kartellet iværksat en indsats i byggeriet, som
skal medvirke til at få antallet af arbejdsulykker til at falde og reducere den fysiske
overbelastning i branchen.
Indsatsen indebærer, at tilsynsmetoden i byggeriet den 1. november 2017 blev æn-
dret og nu i højere grad er tilpasset byggeriets særlige kompleksitet med mange
skiftende arbejdssteder og flere forskellige aktører på byggepladsen. Arbejdstilsy-
net kommer uanmeldt på byggepladserne og afdækker arbejdsmiljøproblemer på
hele byggepladsen
og ikke kun på den enkelte virksomhed. Det vil sige, at der
både er fokus på de rammer, der er sat af byggeledelsen, projekterende og bygher-
rer, og på arbejdsmiljøproblemer i den enkelte virksomhed. Derudover går Ar-
bejdstilsynet i højere grad i dialog med virksomhederne, byggeledelsen, projekte-
rende og bygherren om planlægning og samarbejde for at forebygge ulykker og
nedslidning.
Erfaringerne med den nye tilsynsmetode er positive. Med den nye metode finder
Arbejdstilsynet materielle arbejdsmiljøproblemer på næsten halvdelen af de besøg-
te bygge- og anlægsvirksomheder. Ved det risikobaserede tilsyn var det kun tilfæl-
det ved ca. 13 pct. af besøgene. Samtidig er antallet af gange, hvor en tilsynsføren-
de kører forgæves, faldet betydeligt.
Den nye tilsynsmetode er i første omgang et forsøg. Når ekspertudvalgets anbefa-
linger foreligger, skal der tages stilling til en permanent tilsynsmetode i byggeriet.
Arbejdsgruppen om asbest
I foråret 2017 blev der nedsat en arbejdsgruppe om asbest. Arbejdsgruppen har i
maj 2018 afleveret 20 anbefalinger, som der er enighed om.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 379: Orientering om iværksatte initiativer på arbejdsmiljøområdet, fra beskæftigelsesministeren
Anbefalingerne er inddelt i fire emner:
Styrkelse af forundersøgelserne i byggeriet
Klarhed om roller og pligter
Fælles kommunikationsindsats om asbest
Øvrige forslag til initiativer
Det er forventningen, at anbefalingerne vil medvirke til, at antallet af beskæftigede,
der udsættes for asbest, vil falde. Derfor er det også ambitionen at opnå enighed om
en politisk aftale om anbefalingerne.
Regelkampagnen for bedre arbejdsmiljøregler
Der har i foråret 2018 kørt en kampagne for bedre arbejdsmiljøregler, der skal være
med til at forbedre de danske regler om arbejdsmiljø. I kampagnen har borgere,
virksomheder og organisationer haft mulighed for at komme med forslag til, hvor-
dan arbejdsmiljøregler kan forbedres. Kampagnen er afsluttet 1. juni 2018, og de
mange modtagne forslag er ved at blive gennemgået.
Større åbenhed om dødsulykker
Der er skabt større åbenhed om de tragiske ulykker, hvor en person mister livet på
sit arbejde. Det sker ved, at Arbejdstilsynet nu offentliggør en kort nyhed umiddel-
bart efter, at der er sket en dødsulykke i forbindelse med et arbejde. Nyheden inde-
holder dels fakta om ulykken, dels information om forebyggende foranstaltninger.
Derudover udveksler Arbejdstilsynet og AES fremadrettet data mere systematisk,
sådan at Arbejdstilsynet kan vurdere, om alvorlige arbejdsulykker, der udvikler sig
til dødsulykker, skal registreres på Arbejdstilsynets barometer over dødsulykker.
Justering af samarbejdscirkulære ml. Arbejdstilsynet og politiet
Samarbejdscirkulæret mellem Arbejdstilsynet og politiet blev justeret i september
2017. Cirkulæret blev revideret som følge af drøftelserne på et samråd i Beskæfti-
gelsesudvalget i maj 2016 om dødsulykker i trafikken.
Beskæftigelsesudvalget har efterfølgende efterspurgt yderligere konkrete ændringer
i cirkulæret. De foreslåede ændringer drøftes mellem Beskæftigelsesministeri-
et/Arbejdstilsynet og Justitsministeriet/Rigspolitiet med henblik på at foretage
yderligere justering af cirkulæret.
Ændring af Arbejdstilsynets praksis i dødsulykker med nærtstå-
ende
Siden 1. januar 2016 har Arbejdstilsynet i sager om grove arbejdsmiljøovertrædel-
ser, hvor nærtstående er kommet til skade eller afgået ved døden, taget stilling til,
om der kunne gøres et strafferetligt ansvar gældende mod arbejdsgiveren enten i
form af et tiltalefrafald eller, hvis betingelserne herfor ikke var opfyldt, en bøde. Et
tiltalefrafald udgør en strafferetlig sanktion, som indebærer, at der bliver placeret et
strafferetligt ansvar, idet gerningsmanden anses for skyldig.
Beskæftigelsesministeren har i april 2018 på baggrund af drøftelser med Folketin-
gets partier besluttet at ændre praksis, så Arbejdstilsynet nu indstiller til politiet, at
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 379: Orientering om iværksatte initiativer på arbejdsmiljøområdet, fra beskæftigelsesministeren
der gøres et strafferetligt ansvar gældende i sagen uden at forholde sig til mulighe-
den for at meddele et tiltalefrafald. Det vil i sidste ende være op til politiet og an-
klagemyndigheden at beslutte, om sagen henlægges, om påtale i sagen opgives,
eller om der søges placeret et strafferetligt ansvar i sagen i form af et tiltalefrafald
eller en bøde.
Social dumping
Regeringen har med finanslovsaftalerne prioriteret en indsats for at sikre ordnede
forhold på det danske arbejdsmarked også i forhold til udenlandske virksomheder
og deres ansatte. Det er bl.a. sikret via den fælles myndighedsindsats mellem Ar-
bejdstilsynet, skattemyndighederne og politiet, hvor myndighederne håndhæver
danske regler, herunder arbejdsmiljøet for udenlandske ansatte.
Epoxy
Arbejdsmiljøforligskredsen har tiltrådt en række anbefalinger fra Arbejdsmiljørådet
på epoxy-området, som skal medvirke til forebyggelse af sygdomme relateret til
arbejde med epoxy og isocyanater. Anbefalingerne skal dermed være med til at
gøre det mere sikkert for ansatte at arbejde med epoxy og isocyanater. Den seneste
status viser, at der er fremdrift i anbefalingerne, og at flere af initiativerne allerede
er gennemført eller er tæt på at være gennemført.
Smiley-eftersyn
Beskæftigelsesministeren har sammen med arbejdsmiljøforligskredsen besluttet at
justere smileyordningen på arbejdsmiljøområdet. Arbejdstilsynets eftersyn af ord-
ningen har vist, at ordningen giver en overordnet indikation på, hvordan arbejds-
miljøet er på en virksomhed, men der er også plads til forbedringer. Ordningen vil
derfor pr. 1. juli 2018 blive justeret således, at fx varigheden af den grønne smiley
forkortes fra 5 år til 3 år, og at virksomheder med en grøn smiley kan udtages til et
nyt risikobaseret tilsyn, hvis Arbejdstilsynet har en konkret indikation på, at der er
arbejdsmiljøproblemer på virksomheden, fx ved en klage eller ulykke.
Kampagne for anmeldelse af arbejdsulykker
Den 1. marts blev kampagnen ”Gør det nu
-
anmeld ulykker” lanceret. Kampagnen
kører i hele 2018 med yderligere to delkampagner, der lanceres i hhv. juni og sep-
tember 2018.
Kampagnen har to centrale budskaber:
1.
”Sådan anmelder du en arbejdsulykke”. Her præsenteres information om det
nye anmeldesystem EASY
2.
”Det er vigtigt at anmelde en arbejdsulykke”. Her formidles
viden om anmel-
dereglerne, fx hvornår en anmeldepligtig ulykke har fundet sted, og at arbejds-
giveren har pligt til at anmelde.
Arbejdsmiljørådet har hovedansvaret for kampagnen, som er udviklet i et tæt sam-
arbejde med Arbejdstilsynet. De fem Branchefællesskaber for Arbejdsmiljø, Vi-
denscenter for Arbejdsmiljø (VFA) og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES)
indgår i projektgruppen for kampagnen, der gennemføres i et tværgående samar-
bejde for at sikre bred opbakning fra parterne og en større gennemslagskraft.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 379: Orientering om iværksatte initiativer på arbejdsmiljøområdet, fra beskæftigelsesministeren
Brandfolks arbejdsmiljø
Forskningsprojekterne Epibrand og Biobrand har dels kortlagt danske brandfolks
eventuelle øgede risiko for specifikke kræftformer og dels målt danske brandfolks
udsættelse for sod og partikler under og efter brandslukning. Resultaterne af pro-
jekterne blev præsenteret for Beskæftigelsesudvalget ved en teknisk gennemgang
den 17. januar 2018.
Emnet er herefter drøftet i arbejdsmiljøforliskredsen, og på den baggrund vil mini-
steren snart komme med et udspil til en politisk aftale med forligskredsen om at
styrke brandfolks arbejdsmiljø. Det skal sikre, at de danske brandstationer i endnu
højere grad end i dag arbejder med at forebygge sundhedsskadelig udsættelse for
partikler og sod.
Arbejdstilsynets adgang til at tale med ansatte
Den 15. maj 2018 blev et forslag om ændring af arbejdsmiljøloven vedtaget i Fol-
ketinget. Lovændringen giver udtrykkelig hjemmel til, at Arbejdstilsynet under
tilsyn kan tale med de ansatte, uden at andre, herunder arbejdsgiver, er til stede.
Denne ret gælder for alle typer samtaler med en ansat ad gangen og ikke planlagte
samtaler med flere ansatte ad gangen. Lovændringen giver endvidere udtrykkelig
hjemmel til, at Arbejdstilsynet kan gennemføre på forhånd planlagte gruppesamta-
ler med ansatte, når det er arbejdsmiljøfagligt begrundet. Særligt for disse samtaler
gælder, at arbejdsgiver har ret til at være stede, medmindre Arbejdstilsynet vurde-
rer, at formålet derved forspildes. Lovændringen træder i kraft 1. juli 2018.
Opfølgning på MeToo-kampagnen
I februar 2018 blev der fra beskæftigelsesministeren og ligestillingsministeren ud-
sendt en opfordring til landets ledere, virksomheder og offentlige institutioner om
at bryde tabuet og tale om respekt, god tone og omgangsform på arbejdspladsen.
Med brevet blev det understreget, at det er vigtigt, at man på arbejdspladsen aktivt,
løbende forebygger og har de rette redskaber til at håndtere seksuel chikane, og
give nogle gode råd, som kan være med til at understøtte indsatsen.
Derudover blev der den 9. april 2018 afholdt en offentlige høring om seksuel chi-
kane med deltagelse af arbejdsmarkedets parter, hvor udfordringer og mulige løs-
ninger blev drøftet.
Krænkende handlinger
På baggrund af den politiske løsning med justering af Metodeudvalgets anbefalin-
ger vil der ske en ændring i bekendtgørelse om arbejdets udførelse. Bekendtgørel-
sesændringen forventes at træde i kraft 15. november 2018. Justeringen medfører,
at Arbejdstilsynet fremover kan træffe afgørelser om krænkende handlinger, som
ikke har mobningens systematik, når de krænkende handlinger udgør en sikker-
heds- eller sundhedsmæssig risiko.
Kampagne om helbredskontrol af natarbejdere
Inden udgangen af juni igangsættes en kampagne om helbredskontrol af natarbej-
dere, som ministeren efter et møde med Horesta og 3F bestilte hos Arbejdstilsynet.
Baggrunden for kampagnen er en undersøgelse, der viser, at kun et mindretal af
arbejdsgivere, især inden for bar-, restaurations- og hotelbranchen, giver deres
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 379: Orientering om iværksatte initiativer på arbejdsmiljøområdet, fra beskæftigelsesministeren
natarbejdende medarbejdere det lovbestemte tilbud om helbredskontrol. Kampag-
nematerialet består af en pjece, som skal uddeles/udsendes til arbejdsgivere i rele-
vante brancher, nyheder på Arbejdstilsynets kommunikationskanaler og en SoMe
indsats på Facebook og LinkedIn.
Digitale forbedringer
I april 2017 lanceredes et nyt, digitalt anmeldesystem for farlige produkter (Pro-
duktregisteret). Den nye digitale løsning betyder, at virksomhederne selv kan an-
melde deres produkter i Produktregisteret og ikke skal afvente en sagsbehandling i
Arbejdstilsynet for at få et såkaldt ”P-nummer” til deres produkt.
I juni 2017 lanceredes et forbedret digitalt system til anmeldelse af arbejdsulyk-
ker/arbejdsskader. Det nye EASY er blevet mere brugervenligt og flere af funktio-
nerne er blevet forenklet.
I marts 2018 blev det nye system til anmeldelse af erhvervssygdomme (ESS) sat i
drift. Det nye system gør det lettere for læger og tandlæger at anmelde erhvervs-
sygdomme og sikrer samtidig valide data og informationer om erhvervssygdomme.
Modernisering af arbejdsskadesystemet
Regeringen ønsker at forenkle arbejdsskadesystemet, så tilskadekomne ikke fast-
holdes i et kompliceret arbejdsskadeforløb, men kan fokusere på at vende tilbage i
arbejde. Med udgangspunkt i anbefalingerne til et moderne arbejdsskadesystem,
som et ekspertudvalg fremlagde i 2014, vil regeringen indlede drøftelser med ar-
bejdsmarkedets parter om arbejdsskadesystemet med henblik på en politisk aftale i
efteråret 2018.
Tryg og sikker sagsbehandling for veteraner i arbejdsskadesy-
stemet
Beskæftigelsesministeren offentliggjorde den 4. september 2017 fire initiativer,
som skal sikre, at veteraner kan være trygge ved, at de får den arbejdsskadeerstat-
ning, som de har krav på. Initiativpakken indebærer;
1. En forsøgsperiode (2018-2021) med ret til en ekstra speciallægeundersøgelse
en second opinion
i de sager, hvor AES umiddelbart vurderer, at en anmel-
delse om PTSD skal afvises. Den ekstra speciallægeundersøgelse skal sikre, at
veteraner kan være trygge ved afgørelsen i deres konkrete arbejdsskadesag. Ini-
tiativet er påbegyndt.
2. En praksisundersøgelse af området, udført af Ankestyrelsen. Undersøgelsen
forventes færdiggjort oktober 2018. Undersøgelsen skal bl.a. belyse, om de af-
gørelser, hvor AES har afvist at anerkende en veterans PTSD som en arbejds-
skade, er korrekte og i overensstemmelse med regler og praksis;
3. Nedbringelse af sagsbehandlingstiden for veteraner i AES. Regeringen har
øremærket midler fra satspuljen;
4. Forbedring af kvaliteten af speciallægeerklæringer. AES har siden januar 2018
anvendt en ny skabelon ifm indhentelsen af speciallægeerklæringer. Dette skal
sikre, at erklæringerne indeholder alle nødvendige og relevante oplysninger.
5