Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 376
Offentligt
1910574_0001.png
NOTAT
Februar 2018
Status Jobreform fase I
I forbindelse med 1-årsdagen for indførslen af jobreform fase I er der udarbejdet et
statusnotat. Notatet fokuserer på den gruppe af ydelsesmodtagere, som blev berørt
af reformen første gang i oktober 2016 og følger gruppen et år frem.
Sammenfatning
6,1 pct.
af de loftsberørte er i beskæftigelse 12 måneder efter, de blev berørt 1.
oktober 2016. Dog gælder
16,5
pct., hvis der alene ses på de jobparate.
10,7
pct. af de, der udelukkende er berørt af 225-timersreglen, er i beskæftigel-
se 12 måneder efter, de blev berørt 1. oktober 2016. Det gælder
13,7
pct., hvis
der alene ses på de jobparate.
10,5 pct.
af de loftsberørte, der fortsat er på ydelse efter et år, har haft ordinære
timer i løbet af de sidste12 måneder.
20,2 pct.
af de, der udelukkende er berørt af 225-timersreglen, der fortsat er på
ydelse efter et år, har haft ordinære timer i løbet af de sidste 12 måneder.
15,5 pct.
af de varslede til omfattelse af 225-timersreglen, er i beskæftigelse i
september 2017. Samtidig er 6 pct. i uddannelse.
Indledning
Den 1. oktober 2016 trådte Jobreform fase I i kraft. Formålet med reformen er at
sikre, at det kan betale sig for ydelsesmodtagere i kontanthjælpssystemet at komme
ud på arbejdsmarkedet og blive selvforsørgende. Ydelsesmodtagere i kontant-
hjælpssystemet omfatter kontanthjælps-, uddannelseshjælps- og integrationsydel-
sesmodtagere. Boks 1 gennemgår kort de mest centrale elementer i reformen.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 376: Orientering om nye tal vedrørende Jobreform fase I, fra beskæftigelsesministeren
1910574_0002.png
Boks 1. Centrale elementer i reformen
Loft over ydelsesniveauet i kontanthjælpssystemet.
Der indføres et
loft over niveauet af den kontanthjælpslignende ydelse, boligstøtte
og særlig støtte. Hvis det samlede ydelsesniveau overstiger lofts-
grænsen, reduceres der i boligstøtte og særlig støtte. Der reduceres
ikke i den kontanthjælpslignende ydelse eller de børnerelaterede
ydelser. Ingen kan reduceres mere end summen af boligstøtte og
særlig støtte.
Et skærpet krav om rådighed.
Ydelsesmodtagere i kontanthjælps-
systemet skal løbende leve op til et krav om 225 timers ordinær be-
skæftigelse indenfor de seneste 12 måneder for at bibeholde retten
til den fulde ydelse.
Nedsat ret til ferie.
Retten til ferie med kontant- eller uddannelses-
hjælp sættes ned fra 5 til 4 uger, for at øge deres rådighed for ar-
bejdsmarkedet.
Antallet af ydelsesmodtagere i kontanthjælpssystemet har været stigende frem til
sommeren 2016. I sommeren 2016 var der knap 160.000 fuldtidspersoner i kon-
tanthjælpssystemet. Siden sommeren 2016 har antallet af ydelsesmodtagere haft en
faldende tendens. I september 2017 var knap 140.000 fuldtidspersoner i kontant-
hjælpssystemet, jf. figur 1. Samtidig er antallet af ydelsesmodtagere i kontant-
hjælpssystemet med ordinære arbejdstimer steget siden sommeren 2016. I septem-
ber 2017 havde 9.300 ydelsesmodtagere ordinær beskæftigelse ved siden af deres
ydelse, jf. figur 2.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 376: Orientering om nye tal vedrørende Jobreform fase I, fra beskæftigelsesministeren
1910574_0003.png
Figur 1. Fuldtidspersoner i
kontanthjælpssystemet fordelt på ydelsestype,
januar 2015-september 2017
Antal
180.000
160.000
140.000
120.000
100.000
80.000
60.000
40.000
20.000
0
Antal
180.000
160.000
Figur 2. Antal ydelsesmodtagere i
kontanthjælpssystemet med ordinær
beskæftigelse, januar 2015-september 2017
Antal
12.000
Antal
12.000
10.000
140.000
120.000
100.000
6.000
80.000
60.000
40.000
2.000
20.000
0
0
4.000
8.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
Kontanthjælp
Integrationsydelse
Uddannelseshjælp
Sæsonkorrigeret
Kontanthjælp
Integrationsydelse
Uddannelseshjælp
Sæsonkorrigeret
Kilde: Jobindsats.dk
Kilde: KMD og STARs ydelsesregistre samt E-indkomst.
Anm.: Tallene dækker over summen af kontanthjælps-, uddannelseshjælps- og integrationsydelsesmodtagere, der i
en given måned har været registreret med en lønindtægt i E-indkomst. Efterregistreringer bevirker, at antal
beskæftigede i december måned ikke nødvendigvis afspejler arbejdstimer præsteret i denne måned.
Status for personer berørt af Jobreform I i oktober 2016
I oktober 2016 modtog 153.700 personer en kontanthjælpslignende ydelse. Af disse
oplevede 38.600 personer en reduktion som følge af enten kontanthjælpsloftet,
225-timersreglen eller begge. 27.300 oplevede en reduktion som følge af kontant-
hjælpsloftet, 9.100 som følge af 225-timersreglen og 2.100 oplevede en reduktion
som følge af begge dele. 114.400 var ikke berørt af jobreformen.
En stor del af de personer, som modtog en kontanthjælpslignende ydelse i oktober
2016, er fortsat på kontanthjælp i september 2017. Det gælder 53,4 pct. af de job-
eller uddannelsesparate og 71,8 pct. af de aktivitetsparate.
Knap 19,4 pct. af de job- eller uddannelsesparate ydelsesmodtagere i oktober 2016,
var i beskæftigelse 12 måneder efter. Fordelt på jobreform status, var 16,5 pct. af
de loftsberørte i beskæftigelse 12 måneder efter, mens det samme gælder for 13,7
pct. af de, der udelukkende var berørt af 225-timersreglen.
Andelen i beskæftigelse i september 2017 for den samlede gruppe af aktivitetspara-
te var 4,8 pct. For personer berørt af 225-timersreglen er andelen i beskæftigelse
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 376: Orientering om nye tal vedrørende Jobreform fase I, fra beskæftigelsesministeren
1910574_0004.png
7,1 pct., mens andelen blandt personer berørt af både kontanthjælpsloftet og 225-
timersreglen er 9,5 pct., jf. tabel 1.
Det skal understreges, at det ikke er tilfældigt, hvorvidt en person er berørt af kon-
tanthjælpsloftet, 225-timersreglen eller begge. Forskelle imellem grupperne kan
derfor ikke nødvendigvis tolkes som en isoleret reformeffekt, da der også uden
reformen vil være forskelle i afgangsmønstre grupperne imellem.
Tabel 1. Arbejdsmarkedsstatus for ydelsesmodtagere i kontanthjælpssystemet, fordelt efter visitationskategori og
jobreformstatus, oktober 2016.
Status 12 måneder efter
Kontanthjælp
Alle
Loft
Alle ydelsesmod-
tagere
225 regel
Begge
Ingen
Alle
Loft
Job- eller uddan-
nelsesparat
225 regel
Begge
Ingen
Alle
Loft
Aktivitetsparat
225 regel
Begge
Ingen
64,5
70,8
76,5
67,8
62,0
53,4
57,0
74,3
65,8
49,8
71,8
74,9
79,2
69,7
Uddannelse
6,6
5,7
2,9
7,9
7,1
12,4
14,4
2,6
7,5
13,5
3,7
3,1
3,3
8,5
Beskæftigelse
9,8
6,1
10,8
12,7
10,5
19,4
16,5
13,7
16,0
20,7
4,8
3,0
7,1
9,5
Selvforsørgelse
6,3
3,7
6,2
5,9
6,9
9,9
7,4
6,6
7,1
10,7
4,5
2,6
5,7
4,8
Andre ydelser
Antal
12,9 153.600
13,8
3,7
5,6
27.300
9.100
2.100
13,5 115.100
4,9
4,7
2,8
3,6
5,2
15,2
16,3
4,8
7,6
15,5
51.300
6.200
5.100
1.100
39.000
99.000
21.100
4.000
1.100
72.800
70,6
3,8
5,1
5,0
Kilde: DREAM samt KMD, TASS og STARs ydelsesregistre.
Anm.: 3.309 personer har uoplyst visitationskategori. Personer, som mister en hel hjælp og derfor ikke optræder i
ydelsesregistret indgår ikke i tabellen. Arbejdsmarkedsstatus er baseret på forsørgelsesgrundlaget den sidste uge i
september 2017. Kontanthjælp dækker over de kontanthjælpslignende ydelser kontanthjælp, uddannelseshjælp og
integrationsydelse.
Ydelsesmodtagere med ordinær beskæftigelse
Kontanthjælpsloftet øger incitamentet til at tage få timers ordinær beskæftigelse,
ved siden af den kontanthjælpslignende ydelse. Ved få timer kan den enkelte per-
son arbejde sig fri af loftet og få en del af eller hele den reducerede boligstøtte eller
særlig støtte retur. Siden reformens ikrafttræden har omkring 1.700 personer hver
måned arbejdet sig ud at loftet, dvs. arbejdet nok timer ved siden af deres ydelse til
at få udbetalt den boligstøtte eller særlige støtte, som den enkelte ydelsesmodtager
er berettiget til.
Antallet af ydelsesmodtagere i kontanthjælpssystemet, som i oktober 2016 modtog
ydelse og som fortsat er ydelsesmodtagere i september 2017, er 108.100. Langt
størstedelen af disse har ikke haft nogen ordinær beskæftigelse, i løbet af perioden.
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 376: Orientering om nye tal vedrørende Jobreform fase I, fra beskæftigelsesministeren
1910574_0005.png
Blandt de jobparate er andelen, som opnår 225 timers beskæftigelse indenfor et år
12,0 pct. Andelen er størst blandt personer hverken berørt af kontanthjælpsloftet
eller 225 timers reglen (12,7 pct.) og lavest for personer udelukkende berørt af 225-
timers reglen (8,9 pct.), jf. tabel 2.
For aktivitetsparate ydelsesmodtagere i kontanthjælpssystemet er andelen, som
opnår 225 timers ordinær beskæftigelse indenfor et år, 2,7 pct. For de aktivitetspa-
rate, som var berørt af 225-timersreglen i oktober 2016, er andelen, som har haft
mindst 225 timers ordinært arbejde i løbet af et år 4,2 pct. Andelen med ordinær
beskæftigelse er lavest for personer, som udelukkende er berørt af kontanthjælps-
loftet og højest for personer berørt af både kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Antallet af ordinære timer for ydelsesmodtagere i oktober 2016, som fortsat er på ydelse i september 2017,
fordelt på jobreformstatus.
Ingen timer
Alle
Loft
Alle ydelsesmod-
tagere
225 regel
Begge
Ingen
Alle
Job-
/Uddannelses-
parat
Loft
225 regel
Begge
Ingen
Alle
Loft
Aktivitetsparat
225 regel
Begge
Ingen
85,9
89,5
79,8
77,0
85,7
71,1
71,9
74,5
73,2
70,2
91,3
93,5
85,9
80,3
Antal timer
51-112
1-50 timer
timer
4,4
3,2
6,2
6,2
4,5
8,2
7,4
7,8
6,4
8,6
3,0
2,2
4,3
6,1
2,1
1,8
3,3
3,7
2,1
4,0
4,1
3,9
4,4
3,9
1,5
1,2
2,7
3,2
113-224
timer
2,4
1,9
4,0
4,5
2,3
4,7
5,0
4,9
5,2
4,7
1,6
1,2
3,0
4,1
225+ timer
5,2
3,6
6,7
8,6
5,4
12,0
11,6
8,9
10,9
12,7
2,7
1,8
4,2
6,4
Gns.
timetal
Antal
242 108.100
216
206
214
252
266
250
215
237
278
206
184
188
185
214
20.300
7.200
1.500
79.000
29.200
3.700
3.900
700
20.800
76.400
16.600
3.300
800
55.700
91,1
3,1
1,5
1,5
2,8
Kilde: KMD, TASS og STARs ydelsesregistre samt E-indkomst.
Anm.: 2.500 personer har uoplyst visitationskategori. Personer, som mister en hel hjælp og derfor ikke optræder i
ydelsesregistret indgår ikke i tabellen. Der er optalt timer i ustøttet beskæftigelse over det rullende år 1. oktober
2016
30.september 2017.
Beskæftigelse blandt varslede til 225-timersreglen
Personer, som pr. 1. oktober 2016 blev omfattet af 225-timersreglen blev varslet pr.
1. juli 2016. Tabel 3 viser beskæftigelsesomfanget blandt ydelsesmodtagere i okto-
ber 2016 henholdsvis før og efter varslingstidspunktet. Det gennemsnitlige antal
timer blandt de omfattede af 225-timersreglen var forud for varslingen 176, mens
det efter varslingen var 208 timer. Andelen med beskæftigelse er ligeledes højere,
idet 22,0 pct. havde ordinær beskæftigelse efter varslingstidspunktet mod 17,5 pct.
forud for varslingstidspunktet.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 376: Orientering om nye tal vedrørende Jobreform fase I, fra beskæftigelsesministeren
1910574_0006.png
For personer berørt af 225-timersreglen i oktober 2016 er det gennemsnitlige antal
timer efter varslingen dobbelt så højt som forud for varslingen. Andelen med ordi-
nære timer er ligeledes højere.
For alle ydelsesmodtagere er det gennemsnitlig antal timer lavere i perioden efter
1. juli 2016, mens andelen med beskæftigelse er højere, jf. tabel 3.
Sammenlignet med samme periode i 2015, var der ligeledes blandt alle ydelses-
modtagere et fald i det gennemsnitlige timetal samt en mindre stigning i andelen af
ydelsesmodtagere med ordinære timer.
Tabel 3. Beskæftigelse blandt ydelsesmodtagere i oktober 2016,
3 mdr. før og 3 mdr. efter varslingstidspunktet 1. juli 2016.
2. kvartal
Varslede for 225-timersreglen
- gns. antal timer
- andel med ordinære timer (pct.)
Berørte af 225-timersreglen
- gns. antal timer
- andel med ordinære timer (pct.)
Alle ydelsesmodtagere
- gns. antal timer
- andel med ordinære timer (pct.)
Alle ydelsesmodtagere (2015)
- gns. antal timer
- andel med ordinære timer (pct.)
Kilde: KMD, TASS og STARs ydelsesregistre.
144
8,4
129
8,6
132
9,7
122
10,9
55
8,9
108
13,8
176
17,5
208
22,0
3. kvartal
Status over gruppen af varslede til 1. oktober 2016.
I figur 3 gennemgås, hvad der er sket for den store gruppe af borgere, der blev
varslet om omfattelse af 225-timersreglen pr 1.oktober 2016. Figuren gennemgår,
hvad der sker i de forskellige faser af reglen: I perioden fra varsling til omfattelse, i
perioden efter omfattelse, samt hvad der er forsørgelsesstatus for de pågældende
borgere et år efter Jobreform I trådte i kraft.
Opgørelsen viser, at 5.800 personer, svarende 15,5 pct. af de personer, der blev
varslet til omfattelse, er kommet i beskæftigelse i perioden fra varsling til
september 2017, mens ca 2.200 personer er overgået til SU, svarende til 6 pct.
Der tages udgangspunkt i de ca. 37.700 borgere, der blev retmæsigt varslet til
omfattelse af 225-timersreglen. Herudover har ca. 12.800 personer været varslet
ved en fejl. Af disse var ca. 2.100 ikke på kontanthjælp på varslingstidspunktet og
10.700 var ikke i målgruppen for at blive nedsat som følge af forslaget; primært
uddanelseshjælpsmodtagere, der allerede var på den lavest mulige ydelse.
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 376: Orientering om nye tal vedrørende Jobreform fase I, fra beskæftigelsesministeren
Af de 37.400 personer, der blev varslet om omfattelse inden 1. juli 2016, er ca.
9.500 blevet undtaget fra 225-timersreglen af deres sagsbehandler inden omfattelse
den 1. oktober. Ydermere er ca 4.900 personer i perioden fra varsling i juni 2016
til omfattelse pr. 1. oktober 2016 afgået fr ydelsen i kontanthjælpssystemet. Heraf
er ca. 2.200 personer kommet i beskæftigelse, mens ca. 1.900 er på en anden
offentlig ydelse (heraf er 71 pct. overgået til SU). De resterende ca. 800 personer er
enten selvforsørgende, gået på pension, udrejst eller døde i perioden.
Det leder frem til, at ca. 23.000 personer pr. 1. oktober omfattes af 225-timers-
reglen. Heraf nedsættes 11.700 personer , mens 11.300 ikke er blevet nedsat og
dermed har opfyldt kravet om 113 timers beskæftigelse inden for 6 måneder
(timekravet i indfasningsperioden frem til april 2017). For disse to omfattede
grupper er opgjort deres status 12 måneder senere, i september 2017.
For de 11.300, der i oktober havde opfyldt timekravet, observeres det at 2.400
personer et år senere er nedsat som følge af reglen, hvilket viser, at de på et senere
tidspunkt ikke har kunnet opfylde timekravet. En stor del af gruppen, svarende til
ca 3.900 personer, har derimod forladt en omfattet ydelse. Heraf er ca. 2.200 i
beskæftigelse i september 2017, mens 1.100 er afgået til en anden ydelse. De
resterende ca. 600 personer er enten selvforsørgende, gået på pension, udrejst eller
døde i perioden. De resterende ca. 5.000 personer er i september 2017 fortsat på en
omfattet ydelse men stadig ikke nedsat. Heraf opfylder ca. 2.400 personer fortsat
kravet om 225 timers beskæftigelse inden for det seneste år, mens ca. 1.300
personer er undtaget fra 225-timersreglen pr. 1 september 2017 og ca. 1.300 har
fået forlænget deres optjeningsperiode.
For så vidt angår de ca. 11.700 personer, der blev nedsat i ydelse pr. 1 oktober
2016, er ca. 6.200 fortsat nedsat et år efter, mens 2.900 ikke længere er nedsat.
Blandt de personer, der ikke længere er nedsat, er ca. 1.500 pr. 1. september 2017
undtaget fra reglen, mens 1.400 vurderes at have opfyldt timekravet, da de ikke
længere er sat ned i ydelse i september 2017. Hertil kommer, at 2.600 personer
ikke længere er på en omfattet ydelse i september 2017. Heraf er 1.400 i
beskæftigelse, mens 800 er overgået til en anden ydelse. De resterende ca. 400
personer er enten selvforsørgende, gået på pension, udrejst eller døde i perioden.
Personer, der har mistet en hel ydelse og ikke er kommet i beskæftigelse, også vil
indgå i denne gruppe.
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 376: Orientering om nye tal vedrørende Jobreform fase I, fra beskæftigelsesministeren
1910574_0008.png
Figur 3. Gruppen af varslede for 225-timersreglen pr. 1 oktober 2016: Status det førtste år.
2.600 personer ikke
længere på ydelse i
september 2017
11.700 personer
nedsat 1. oktober
som følge af 225
timers reglen
Yderligere
12.800 varslet,
der ikke var i
målgruppen for
225
timersreglen
37.400 varslede til
nedsættelse i
oktober i juni
2016
6.200 personer er
fortsat nedsat i
september 2017
2.900 personer er i
september 2017
fortsat på ydelse,
men ikke længere
nedsat.
800 er overgået til en
anden ydelse i
september 2017
1.400 er i beskæftigelse
i september 2017
9.500 undtages
for reglen inden
omfattelse
23.000
omfattes af
reglen pr. 1
oktober 2016
1.500 personer er efter
1. oktober 2016 blevet
undtaget eller fået
udskydt
optjeningsperioden
1.400 personer har
opfyldt timekravet
4.900 er ikke
længere i
målgruppen
2.400 personer er
nedsat i
september 2017.
1.100 personer er
afgået til en anden
ydelse
2.200 personer er i
beskæftigelse i
september 2017.
1.300 personer er
undtaget for 225 timers
reglen i september 2017
1.900 er afgået til
en anden ydelse
2.200 er i
beskæftigelse
3.900 personer er
afgået fra relevant
ydelse i september
2017
11.300 omfattet
men ikke nedsat
pr. 1. oktober
5.000 er fortsat på
relevant ydelse i
september 2017
men ikke nedsat
1.300 personer har
fået forlænget
optjeningsperioden
2.400 opfylder
fortsat
timekravet.
8