Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 370
Offentligt
1908465_0001.png
Til beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen
Arbejdsmarked
Administrationen
Lindevej 5
5750 Ringe
Tlf. 72 530 530
Fax 72 530 531
[email protected]
www.fmk.dk
Som opfølgning på Beskæftigelsesministerens henvendelse d. 9/4, følger her en
redegørelse af indsatsen overfor forsikrede ledige i Faaborg-Midtfyn Kommune.
1) hvad gør FMK generelt, for at sikre at dagpengemodtagere ikke overlades til sig
selv på offentlig forsørgelse?
d. 17.5.2018
Siden 2016 har tilbud til forsikrede ledige i Faaborg-Midtfyn Kommune
hovedsageligt omhandlet jobkonsulentbistand. Dette byggede på en vurdering af,
at målgruppen var stærk nok til selvstændigt at skaffe praktikpladser, og at interne
tilbud ikke vurderes tilstrækkeligt relevante for denne gruppe borgere. I takt med
det økonomiske opsving, med tilhørende nedbringelse af målgruppen, viser det sig
nødvendigt med justeringer i indsatsen, da målgruppen i stigende grad har svært
ved at matche arbejdsmarkedets behov. Dette øger behovet for opkvalificering og
brancheskift. Siden efteråret 2017 har tilbuddene til forsikrede ledige i FMK derfor
været til revision, så de matcher målgruppen, som den ser ud i dag.
2) Hvad gør FMK fremadrettet, for at dagpengemodtagere får en rettidig indsats?
Siden efteråret 2017 har FMK været i gang med analyse på dagpengeområdet for
at klarlægge, hvilke indsatser som har mest effekt og værdi for de forsikrede ledige
borgere. Herunder en afklaring af hvilke tilbud der er behov for, hos borgere med
risiko for langtidsledighed (særligt borgere med 6-16 måneders ledighed).
Det har resulteret i følgende indsatser og initiativer, som vil blive implementeret
løbende henover den kommende periode:
Intensivering af anvendelsen af
jobkonsulent
hos målgruppen
Styrket internt samarbejde med Team Virksomhedsservice, med det formål
at sikre kendskab til arbejdsmarkedets behov mhp. målrettet
opkvalificering, såvel som at sikre virksomhederne den nødvendige
arbejdskraft
Anvendelse af virksomhedsmentorer, til borgere med særlig risiko for
langtidsledighed
Anvendelse af sprogmentorer for borgere med anden etnisk baggrund og
ringe danskkundskaber
Redefinering af jobformidler-rollen, så borgeren oplever en mere
sammenhængende og intensiv indsats
Oprettelse af jobklub som selvstændigt tilbud
Seniorvikar
særlig indsats for ledige over 50 år, hvor vikarbureauer
anvendes til at reetablere borgerens forbindelse til arbejdsmarkedet.
Vikarjobs kan fungere som en trædesten til varig tilknytning til
arbejdsmarkedet.
Sagsid.:
Kontakt
Lasse Schultz Pedersen
Dir. tlf. 72 53 75 87
mail:
[email protected]
Side 1
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Orientering om brev til kommunerne vedrørende manglende indsats for dagpengemodtagere, fra beskæftigelsesministeren
1908465_0002.png
Indsatserne for forsikrede ledige er målrettet efter, hvor længe borgeren har været
ledig. Det betyder, at tilbuddene til en forsikret ledig borger ændrer sig i takt med
ledighedsperioden. Det afgørende for valg af indsats er borgerens behov.
0-6 måneders ledighed
En borger med 0-6 måneders ledighed kan, udover sine samtaler på jobcentret,
blive tilbudt kursus i jobsøgning og CV-skrivning for at booste sin skriftlige profil.
Derudover er der mulighed for jobrettet uddannelse, samt læse-, skrive- og
regnekurser efter behov. Sagsbehandler vil foretage en vurdering af behov for real
kompetencevurdering, ligesom borger kan indgå i projekt uddannelsesløft, som
FMK deltager i. Seniorer inviteres til informationsmøder om seniorvikar-projektet,
ligesom der lægges fokus på voksenlærlingeordningen, brancheskift og den
regionale uddannelsespulje.
6-16 måneders ledighed
Borgere med 6-16 måneders ledighed vil blive tilbudt et intensiveret samtaleforløb i
jobcentret. Pt. udarbejdes der ligeledes
et internt tilbud kaldet ”Vejen
tilbage til
arbejdsmarkedet”,
et jobsøgningskursus som kan foregå sideløbende med praktik
eller lignende. For denne målgruppe er der desuden fokus på jobopkvalificering,
brancheskift samt jobrotation.
16+ måneders ledighed
Efter 16 måneders ledighed fortsætter det intensiverede samtaleforløb i jobcentret.
Borger tilbydes i denne fase at deltage i Jobklub, som er et koncentreret
jobsøgningstilbud. Borgeren får i denne fase fortsat jobkonsulentbistand, ligesom
der er mulighed for telefonisk opfølgning fra jobcentret under virksomhedsrettede
indsatser. Der er i denne fase fokus på private løntilskud, jobopkvalificering,
brancheskift, uddannelsesløft, voksenlærlinge og jobrotation.
Side 2