Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 370
Offentligt
1908457_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Manglende indsats for dagpengemodtagere
CVR 10172748
Kære medlemmer af Beskæftigelsesudvalget
11. juni 2018
Det går godt for den danske økonomi, beskæftigelsen er høj, og vi skal nu bruge
opsvinget til at få alle med.
Som minister er jeg imidlertid meget bekymret over, at en stor andel borgere i be-
skæftigelsessystemet ikke får den indsats, de har ret og pligt til. Blandt andet frem-
går det af mit svar på BEU alm. del spm. 551, som blev stillet efter ønske fra Len-
nart Damsbo-Andersen (S), at 25.759 dagpengemodtagere ikke havde påbegyndt et
aktivt tilbud inden for tidspunktet for ret og pligt. Det svarede til godt en tredjedel
af alle dagpengemodtagerne i den pågældende opgørelse.
En aktiv indsats kan være med til at forkorte ledighedsperioden for dagpengemod-
tagere. Derfor har jeg skrevet til samtlige danske kommuner for at gøre opmærk-
som på min bekymring over den manglende aktiv indsats, herunder også manglen-
de samtaler i kontaktforløbet.
Derudover har jeg den 9. april sendt et særskilt brev til de kommuner, som har mi-
nimum 250 dagpengemodtagere i målgruppen, og hvor 50 pct. eller flere ikke har
modtaget et aktiv tilbud til tiden. Det drejer sig om Hillerød, Brøndby, Roskilde,
Holbæk, Køge, Rudersdal og Faaborg-Midtfyn Kommune. I brevet bad jeg om en
skriftlig redegørelse for:
J.nr.
2018 - 3729
Hvad de syv kommuner generelt gør for at sikre, at dagpengemodtagere ikke
overlades til sig selv på offentlig forsørgelse.
Hvad de syv kommuner fremadrettet vil gøre for, at dagpengemodtagere får en
rettidig indsats.
Fristen for at indsende redegørelserne var den 1. maj. Alene Holbæk og Roskilde
Kommune overholdt fristen, mens de øvrige kommuner leverede i løbet af maj - ef-
ter at de en eller flere gange var blevet rykket.
Jeg har gennemgået de indsendte redegørelser, som jeg også har vedlagt til udval-
gets orientering. Det er min vurdering, at kun Roskilde og Holbæk Kommune sva-
rer tilfredsstillende på de to ovenstående spørgsmål. Rudersdal Kommune svarer
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Orientering om brev til kommunerne vedrørende manglende indsats for dagpengemodtagere, fra beskæftigelsesministeren
delvist tilfredsstillende på spørgsmålene, mens Faaborg-Midtfyn, Brøndby, Hille-
rød og Køge Kommune ikke svarer tilfredsstillende.
Både Roskilde og Holbæk Kommune beskriver konkrete initiativer, de har taget el-
ler vil tage for at sikre, at dagpengemodtagere får en aktiv indsats til tiden, samt
hvordan de vil følge op herpå. Begge redegørelser er underskrevet af borgmesteren.
Desuden har Holbæk Kommune sendt en opfølgende redegørelse, som dokumente-
rer, at der er blevet rettet op på indsatsen for samtlige forsikrede ledige.
Redegørelsen fra Rudersdal Kommune, der ligeledes er underskrevet af borgmeste-
ren, indeholder en kort gennemgang af, hvilken indsats, der i dag tilbydes i kom-
munen. Beskrivelsen af den fremadrettede indsats er imidlertid ikke konkret og
mangler en angivelse af, hvordan kommunen reelt vil følge op på manglerne. Jeg
har derfor bedt om en opfølgende redegørelse fra Rudersdal Kommune.
Faaborg-Midtfyn, Brøndby, Hillerød og Køge Kommune har alle indsendt redegø-
relser, der vurderes at være utilstrækkelige. Derfor har jeg bedt alle fire kommuner
om en opfølgende redegørelse.
Faaborg-Midtfyn Kommune tilkendegiver ikke at ville foretage justeringer, og det
fremgår ikke af redegørelsen, hvordan og hvornår kommunen vil følge op på, at
borgerne får den indsats, de har ret til i henhold til loven. Faaborg-Midtfyn frem-
hæver selv, at de har brug kræfterne på at tilpasse indsatsen for dagpengemodtage-
re. Jeg har her påpeget, at en omlægning af indsatsen ikke er en gyldig begrundelse
for at tilsidesætte lovgivningens krav om aktiv indsats til tiden.
Fra Brøndby Kommune har jeg modtaget et meget kortfattet brev fra jobcenterche-
fen. Brevet forklarer, at kommunen har haft fokus på det kvalitative indhold i sam-
taler
i forbindelse med et konkret projektforløb; ”jobrettet samtale”. Beskrivelsen
af, hvad kommunen fremadrettet vil gøre, er ikke konkret og indeholder ikke reelle
mål for, hvornår indsatsen vil leve op til loven. Selvom jeg kun kan bakke op om
projektet, så har jeg overfor Brøndby understreget, at ledige borgere har ret til et
aktiveringstilbud til tiden, og at Brøndby som kommune er forpligtet til at overhol-
de reglerne.
Fra Hillerød Kommune har borgmesteren fremsendt en redegørelse, der dels be-
skriver en intensiveret samtaleindsats samt en styrket tværfaglig indsats, dels at der
har været en stigning i dagpengeledigheden De fremadrettede skridt, som Hillerød
beskriver, er mangelfulde og svære at vurdere eller følge op på. Af den grund har
jeg bedt om en opfølgende redegørelse, ligesom jeg har fremhævet, at en oppriori-
tering af samtaler ikke er en gyldig begrundelse for at tilsidesætte krav til aktiv ind-
sats.
Fra Køge Kommune har Beskæftigelsesministeriet modtaget en redegørelse i form
af en relativt kortfattet mail fra en teamleder i Velfærdsforvaltningen. Det fremgår,
at kommunen anvender vikariater/deltidsansættelser for målgruppen, og at det
derfor ikke er kommunens opfattelse, at borgere generelt går passive på offentlig
forsørgelse. I de lokale medier er Køge Kommune blevet fremhævet som en fore-
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Orientering om brev til kommunerne vedrørende manglende indsats for dagpengemodtagere, fra beskæftigelsesministeren
gangskommune i forhold til at få dagpengemodtagere hurtigt i job. Redegørelsen
beskriver imidlertid kun i meget begrænset omfang, hvad kommunen faktisk gør,
og hvad den påtænker at gøre for aktiv indsats. Jeg har derfor bedt om en opføl-
gende redegørelse.
Jeg til udvalgets orientering vedlagt mine opfølgende breve til de syv kommuner.
Fristen for at indsende opfølgende redegørelser er den 8. august. Her ser jeg frem
til, at de fem kommuner vil dokumentere, hvordan og hvornår de vil sikre, at bor-
gerne mødes med den indsats, de har ret til i henhold til loven.
Jeg tager situationen meget alvorligt og følger området tæt. Blandt andet har jeg
igangsat arbejdet med en survey, der skal afklare, hvorfor nogle borgere ikke får
den aktive indsats i kommunerne, som de er berettiget til. Desuden har jeg - som
tidligere tilkendegivet for udvalget - bestilt en samlet redegørelse for den kommu-
nale aktiveringsindsats, som skal danne afsæt for en årlig drøftelse af den aktive
indsats på tværs af ydelsesmålgrupper i Beskæftigelsesudvalget.
Jeg vil atter understrege, at ledige borgere har ret til et aktiveringstilbud til tiden,
og at kommunerne er forpligtede til at overholde reglerne. Som nævnt er reglerne
vedtaget med afsæt i, at der er evidens for, at aktiv indsats kan være med til at for-
korte ledighedsperioden for dagpengemodtagere. Derfor er det uacceptabelt, at fle-
re borgere i beskæftigelsessystemet ikke får den indsats, de er berettiget til. Det
skal vi have rettet op på.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3