Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 362
Offentligt
23. marts 2018
Bekendtgørelse om uddannelse i vurdering af psykisk arbejdsmiljø for certificeringsorganers
auditorer
I medfør af § 65 d i lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 1084 af 19. september 2017, som ændret
ved lov nr. 1543 af 19. december 2017, fastsættes efter bemyndigelse:
Kapitel 1
Formål og område
§ 1. Uddannelse i vurdering af psykisk arbejdsmiljø har til formål at sikre, at certificeringsorganer råder over
de rette kompetencer i forhold til at auditere det psykiske arbejdsmiljø på virksomheder, herunder at
auditorer har de nødvendige kompetencer til at integrere og håndtere vurdering af det psykiske
arbejdsmiljø i deres audit.
§ 2. Formålet med denne bekendtgørelse er at beskrive, hvornår certificeringsorganers auditorer skal have
gennemført en uddannelse i vurdering af psykisk arbejdsmiljø.
Stk. 2. Formålet er endvidere at beskrive, hvilke kompetencer, certificeringsorganers auditorer skal være i
besiddelse af efter at have gennemført uddannelse i vurdering af psykisk arbejdsmiljø.
Stk. 3 Videre er det formålet at beskrive, hvornår kravet om uddannelse i vurdering af psykisk arbejdsmiljø
kan fraviges.
§ 3. Kravet om uddannelse i vurdering af psykisk arbejdsmiljø gælder for certificeringsorganer, der udsteder
anerkendte arbejdsmiljøcertifikater.
§ 4. Virksomheder med ansatte, der er omfattet af lov om arbejdsmiljø, og som ønsker at få certificeret sit
arbejdsmiljøledelsessystem og få udstedt et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat, skal anvende et
certificeringsorgan, der opfylder kravene i § 5.
Kapitel 2
Krav om uddannelse i vurdering af psykisk arbejdsmiljø
§ 5. For at et certificeringsorgan kan udstede et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat til en virksomhed, skal
certificeringsorganet sikre, at den eller de auditorer, der auditerer virksomhedens arbejdsmiljø-
ledelsessystem, har gennemført uddannelse i vurdering af psykisk arbejdsmiljø som beskrevet i denne
bekendtgørelse.
Stk. 2. Ved auditorer forstås certificeringsorganets personale, som har til opgave at efterprøve, om
virksomhederne lever op til de krav, der følger af regler og standarder.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 362: Orientering om ny bekendtgørelse om uddannelse i vurdering af psykisk arbejdsmiljø for certificeringsorganernes auditorer, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 3. Stk. 1 finder ikke anvendelse i de tilfælde, hvor
1. certificeringsorganet har og anvender en procedure til identifikation af auditorer, der ved anden
uddannelse har tilegnet sig kompetencer til at vurdere det psykiske arbejdsmiljø ved audit på
certificerede virksomheder,
2. certificeringsorganet på baggrund af proceduren nævnt i nr. 1, i enkeltstående tilfælde konkret har
identificeret en auditor, der har komptence til at vurdere det psykiske arbejdsmiljø ved audit på
certificerede virksomheder, og
3. proceduren nævnt i nr. 1, og identifikationen nævnt i nr. 2, opfylder betingelserne i henholdsvis §
10, stk. 1 og 2.
§ 6. Uddannelsen i vurdering af psykisk arbejdsmiljø har fokus på de væsentlige arbejdsmiljøforhold inden
for de psykosociale belastninger, som fremgår af bilag 1.
§ 7. De kompetencer, som auditorerne skal være i besiddelse af efter at have gennemført uddannelsen i
vurdering af psykisk arbejdsmiljø, fremgår af bilag 2.
Kapitel 3
Uddannelsens opbygning
§ 8. Uddannelsen i vurdering af psykisk arbejdsmiljø er modulopbygget og har en varighed af i alt fire dage.
Stk. 2. Det første modul består af to sammenhængende undervisningsdage om viden og færdigheder i
forhold til vurdering af psykisk arbejdsmiljø, jf. bilag 2.
Stk. 3. Det andet og tredje modul består af enkeltstående undervisningsdage om konkrete erfaringer.
Kapitel 4
Dokumentation for gennemført uddannelse i psykisk arbejdsmiljø
§ 9. Auditorer, der har gennemført uddannelse i vurdering af psykisk arbejdsmiljø efter denne
bekendtgørelse, får udstedt et bevis for gennemført uddannelse.
Stk. 2. Beviset kan udstedes i digital udgave.
Kapitel 5
Procedure for vurdering af kompetence
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 362: Orientering om ny bekendtgørelse om uddannelse i vurdering af psykisk arbejdsmiljø for certificeringsorganernes auditorer, fra beskæftigelsesministeren
§ 10. Procedure til identifikation af auditorer, der ved anden uddannelse har tilegnet sig kompetencer til
at vurdere det psykiske arbejdsmiljø ved audit på certificerede virksomheder, skal være godkendt af DANAK
eller et tilsvarende anerkendt akkrediteringsorgan, inden anvendelse.
Stk. 2. Ved konkret identifikation på baggrund af proceduren nævnt i stk. 1, skal grundlaget for at en
auditor ved anden uddannelse har tilegnet sig alle de kompetencer, som er beskrevet i bilag 2,
efterfølgende dokumenteres overfor DANAK eller et tilsvarende anerkendt akkrediteringsorgan.
Stk. 3. Ved et tilsvarende anerkendt akkrediteringsorgan forstås et akkrediteringsorgan, som er
medunderskriver af relevante EA eller IAF multilaterale aftaler om gensidig anerkendelse.
Kapitel 6
Ikrafttræden
§ 11. Bekendtgørelsen træder i kraft den xx. yy 201x.
Stk. 2. Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse på anerkendte arbejdsmiljøcertifikater, der er udstedt før
bekendtgørelsens ikrafttræden. For sådanne certifikater finder de hidtil gældende regler anvendelse frem
til førstkommende recertificering.
Arbejdstilsynet, den xx.yy 2018
Søren Kryhlmand
/
Anette Lerche
Bilag 1
Væsentlige arbejdsmiljøforhold indenfor psykosociale belastninger, jf. § 6
a. Vold, trusler om vold og andre traumatiske hændelser i arbejdet.
b. Stor arbejdsmængde og tidspres, herunder også tidspres, der øger risikoen for ulykker.
c. Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 362: Orientering om ny bekendtgørelse om uddannelse i vurdering af psykisk arbejdsmiljø for certificeringsorganernes auditorer, fra beskæftigelsesministeren
d. Mobning, herunder seksuel chikane.
Bilag 2
Kompetencer, som auditorerne skal være i besiddelse af efter at have gennemført uddannelsen i
vurdering af psykisk arbejdsmiljø, jf. § 7.
1. Uddannelsesmål
Den enkelte auditor kan integrere og håndtere det psykiske arbejdsmiljø i sin auditering af
arbejdsmiljøledelsessystemet.
Den enkelte auditor kan vurdere, om arbejdet er sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt i forhold til de
psykosociale belastninger, der er nævnt i bilag 1. Vurderingen foretages inden for lovgivningens rammer og
gældende praksis.
Den enkelte auditor kan give afvigelser, observationer m.v. hvis arbejdet ikke er sikkerheds- og
sundhedsmæssigt forsvarligt i forhold til de psykosociale belastninger, der er nævnt i bilag 1.
2. Kompetencer
Viden om psykisk arbejdsmiljø
Den enkelte auditor har viden om psykisk arbejdsmiljø og lovgivningen på området, herunder hvilken rolle
arbejdsgivere, arbejdsledere og ansatte har i forbindelse med det psykiske arbejdsmiljø.
Den enkelte auditor har viden om Arbejdstilsynets konstaterings- og påbudspraksis inden for psykisk
arbejdsmiljø, jf. bilag 1.
Den enkelte auditor har viden om, hvordan man holder sig opdateret om udviklingen i Arbejdstilsynets
konstaterings- og påbudspraksis inden for psykisk arbejdsmiljø.
Færdigheder i forhold til psykisk arbejdsmiljø
Den enkelte auditor kan afdække risikofaktorer, forebyggende foranstaltninger og arbejdsmæssige
Konsekvenser og på denne baggrund gennemføre en vurdering af det psykiske
arbejdsmiljø.
Den enkelte auditor kan anvende data, der er tilgængelig før audit, i forberedelse og gennemførelse af
audit samt i en efterfølgende vurdering af det psykiske arbejdsmiljø, herunder data i form af
arbejdspladsvurderinger, sygefraværsstatistikker, trivselsmålinger, arbejdsmiljøorganisationens referarter
og planer m.v.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 362: Orientering om ny bekendtgørelse om uddannelse i vurdering af psykisk arbejdsmiljø for certificeringsorganernes auditorer, fra beskæftigelsesministeren
Den enkelte auditor kan under audit anvende de metoder til afdækning af det psykiske arbejdsmiljø, som
Arbejdstilsynet benytter, herunder gennemføre samtaler med arbejdsgivere, arbejdsledere, ansatte og
arbejdsmiljøorganisationen samt anvende spørgeguides, tjeklister, observationer og vurderingsværktøjer.
Den enkelte auditor kan anvende resultaterne af de indsamlede data til at vurdere, om der er væsentlige
psykiske arbejdsmiljøproblemer på virksomheden, som Arbejdstilsynet ville give påbud om, og den enkelte
auditor kan give afvigelser, observationer m.v. inden for psykisk arbejdsmiljø.