Udkast
til
bekendtgørelse om forretningsorden for Arbejdsmiljøklagenævnet
I medfør af § 81 a, stk. 12, i lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 1084 af 19. september 2017, som
ændret ved lov nr. 1543 af 19. december 2017, og lov om udstationering af lønmodtagere m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 366 af 12. april 2017, som ændret ved § 52 i lov nr. 60 af 30. januar 2018 og lov nr.
xxx, fastsættes:
§ 1.
Arbejdsmiljøklagenævnet behandler klager over afgørelser truffet af Arbejdstilsynet i medfør af lov om
arbejdsmiljø (arbejdsmiljøloven), herunder forvaltningsretlige spørgsmål der knytter sig hertil.
Stk. 2. Arbejdsmiljøklagenævnet behandler også klager over afgørelser truffet af Arbejdstilsynet i medfør af
lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (udstationeringsloven), herunder forvaltningsretlige spørgsmål
der knytter sig hertil.
Stk. 3.
Arbejdsmiljøklagenævnets afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
§ 2.
Arbejdsmiljøklagenævnet består af en formand og af følgende beskikkede medlemmer:
1) Tre medlemmer indstillet af Landsorganisationen i Danmark.
2) Et medlem indstillet af Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd.
3) Et medlem indstillet af Akademikernes Centralorganisation.
4) Et medlem indstillet af Dansk Arbejdsgiverforening og Landbrug og Fødevarer i Fællesskab.
5) Et medlem indstillet af Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger og Landbrugsraadet i
fællesskab.
6) Et medlem indstillet af Finanssektorens Arbejdsgiverforening.
7) Et medlem indstillet af KL, Danske Regioner og Finansministeriet i fællesskab.
8) Et medlem indstillet af Ledernes Hovedorganisation.
9) Et medlem med særlig teknisk sagkundskab indstillet af Danmarks Tekniske Universitet.
10) Et medlem med særlig arbejdsmedicinsk sagkundskab indstillet af Sundheds- og Ældreministeriet.
Stk. 2.
Formanden skal være ansat i Ankestyrelsen og skal have bestået juridisk kandidateksamen. Som
hovedregel varetages formandshvervet af en ankechef, men formandshvervet kan efter styrelseschefens
bestemmelse varetages af en medarbejder, der ikke er chef, forudsat den pågældende opfylder
uddannelseskravet i retssikkerhedslovens § 51, stk. 2.
Stk. 3.
De beskikkede medlemmer samt én eller flere stedfortrædere for hver af disse udpeges af
beskæftigelsesministeren for fire år ad gangen og kan genudpeges. Finder udpegning sted i løbet af en
periode, gælder den kun til periodens udløb.
Stk. 4.
Sekretariatsbetjeningen af Arbejdsmiljøklagenævnet varetages af Ankestyrelsen.
§ 3.
Fristen for at indgive klage efter § 1, stk. 1 og 2, er 4 uger, efter at afgørelsen er meddelt den
pågældende. Klager over afgørelser truffet i medfør af udstationeringslovens § 7 f kan dog ikke tillægges