Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 350
Offentligt
1906468_0001.png
Notat
Notat til Folketingets Europaudvalg, Udlændinge- og Integrationsudvalg og Be-
skæftigelsesudvalg om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-483/17, Tarola
1. Indledning
Court of Appeal of Ireland har anmodet EU-Domstolen om en præjudiciel fortolk-
ning af artikel 7, stk. 3, litra c), i opholdsdirektivet
1
. Bestemmelsen giver en uni-
onsborger ret til at bevare sin status som arbejdstager i mindst seks måneder i
tilfælde, hvor personen bliver
”uforskyldt
arbejdsløs efter udløbet af en tidsbe-
grænset ansættelseskontrakt af mindre end et års varighed eller uforskyldt har
mistet sit arbejde i løbet af de første tolv måneder”
(understregning tilføjet). Dette
skal ifølge bestemmelsen være behørigt konstateret, og personen skal tilmelde sig
arbejdsformidlingen som arbejdssøgende.
Sagen handler om, hvorvidt en unionsborger, som bliver uforskyldt arbejdsløs
efter at have arbejdet i to uger uden at have en tidsbegrænset ansættelseskon-
trakt, har ret til at bevare sin arbejdstagerstatus efter bestemmelsen. Som det
forelagte spørgsmål er stillet, skal EU-Domstolen kun tage stilling til, om bestem-
melsen skal fortolkes, så den også gælder for en unionsborger uden en tidsbe-
grænset ansættelseskontrakt. Det kan dog ikke udelukkes, at aspektet om ar-
bejdsforholdets varighed i relation til opnåelse af arbejdstagerstatus også vil blive
berørt i sagen.
2. Sagens faktiske omstændigheder og de præjudicielle spørgsmål
Appellanten i hovedsagen er den rumæske statsborger Neculai Tarola, som kom
til Irland i maj 2007. I dette år arbejdede han i to kortere perioder fra den 5. juli
den 30. juli og igen fra 15. august til den 14. september, hvorefter han blev ar-
bejdsløs. Det fremgår ikke klart af sagen, hvorvidt han efterfølgende i perioden fra
2008 til 2013 forblev i Irland, idet han over for de irske myndigheder har afgivet
modstridende oplysninger herom. Efter det oplyste fik han dog i 2013 på ny an-
sættelse hos en virksomhed i Irland i perioden fra den 22. juli til 24. september
1
1. juni 2018
EU-ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Charlotte Berendtsen
Tel.
Mail
Sags nr.
Akt-id
61983478
[email protected]
2017 - 15973
439990
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/38/EF af 29. april 2004 om unionsborgeres og deres
familiemedlemmers rets til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område, om ændring
af forordning (EF) nr. 1612/68 og om ophævelse af direktiv 64/221/EØF, 68/360/EØF, 72/194/EØF,
73/148/EØF, 75/34/EØF, 75/35/EØF, 90/364/EØF, 90/365/EØF, og 93/96/EØF (EU-tidende 2004, L
158, s. 77), som ændret.
Side
1/3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 350: Indlæg for EU-Domstolen vedrørende arbejdstagerbegrebet, fra beskæftigelsesministeren
2013. Dernæst kan det lægges til grund, at han i perioden 8. juli til 22. juli 2014
havde ansættelse i en bygge- og anlægsvirksomhed i Irland, hvor han oppebar en
indkomst på 1.309 EUR. Ansættelsen var ikke baseret på en tidsbegrænset ansæt-
telseskontrakt.
Derefter blev han uforskyldt arbejdsløs og tilmeldte sig arbejdsformidlingen som
arbejdssøgende. Det er dog oplyst at han arbejdede kort som selvstændig under-
leverandør i perioden 17. november til 5. december 2014.
Han har i flere omgange forgæves søgt om økonomisk understøttelse i Irland ved
ansøgning af henholdsvis 21. september 2013, 26. november 2013, og senest ved
ansøgning om arbejdsløshedsydelse den 6. november 2014. Sidstnævnte skete
med henvisning til, at han ved sin seneste ansættelse i juli 2014 havde opnået
arbejdstagerstatus og dermed ret til arbejdsløshedsydelse, hvilket er genstanden
for den verserende sag. Ansøgningen blev afslået og efterfølgende appelleret til
den irske High Court, som stadfæstede afslaget med henvisning til, at Tarolas an-
sættelse som løsarbejder i den pågældende periode på to uger i juli 2014 ikke
berettigede ham til at bevare sin status som arbejdstager efter opholdsdirektivets
artikel 7, stk. 3, litra c), da der ikke var tale om ansættelse på en tidsbegrænset
kontrakt.
Til brug for sin stillingtagen til Tarolas appel af High Courts afgørelse, har den irske
appeldomstol forelagt EU-Domstolen følgende spørgsmål:
”Hvis e statsborger i e a de EU-medlemsstat
efter at have udøvet retten
til fri bevægelighed i tolv måneder ankommer til værtsmedlemsstaten og har
arbejde (undtagen ifølge en tidsbegrænset ansættelseskontrakt) i en periode
på to uger, hvorefter han bliver uforskyldt arbejdsløs, bevarer denne borger
da sin status som arbejdstager i yderligere mindst seks måneder med henblik
på anvendelsen af artikel 7, stk. 3, litra c), og artikel 7, stk. 1, litra a), i
direktiv 2004/38/EF, således at han har ret til at modtage sociale ydelser
eller social sikring på samme grundlag som statsborgere bosiddende i
værts edle sstate ?”
3. Regeringens interesse og synspunkter i sagen
Opholdsdirektivets artikel 7, stk. 3, litra c), er gennemført i dansk ret ved § 3, stk.
2, nr. 3 og 4, i bekendtgørelse nr. 474 af 12. maj 2011 om ophold i Danmark for
udlændinge, der er omfattet Den Europæiske Unions regler (EU-
opholdsbekendtgørelsen).
Den danske implementering afspejler en opfattelse af litra c), som to selvstændige
led, hvoraf det andet led
ed ordlyde : ”
uforskyldt har mistet sit arbejde i løbet
af de første tolv måneder” ikke er afgrænset til arbejdstagere med en tidsbegræn-
set ansættelseskontrakt, jf. EU- opholdsbekendtgørelsens § 3, stk. 2, nr. 3 og 4.
Spørgsmålet skal derfor besvares bekræftende.
Side
2/3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 350: Indlæg for EU-Domstolen vedrørende arbejdstagerbegrebet, fra beskæftigelsesministeren
1906468_0003.png
Efter gennemgang af de skriftlige indlæg i sagen kan det efter regeringens opfat-
telse ikke udelukkes, at EU-Domstolen også vil udtale sig om, hvorvidt et ansæt-
telsesforhold af kun to ugers varighed er tilstrækkeligt for at kunne opnå og beva-
re status som arbejdstager.
Regeringen afgiver på den baggrund indlæg i sagen.
Det vil i indlægget blive fremhævet, at det tilkommer de nationale myndigheder
at foretage den konkrete samlede bedømmelse af det omhandlede arbejdsforhold
med henblik på at vurdere, om en unionsborger udøver en reel og faktisk beskæf-
tigelse, der ikke er af så ringe omfang, at den fremtræder som et rent marginalt
supplement. Dette er iflg. EU-Domstolens faste praksis forudsætningen for at
opnå status som arbejdstager på grundlag af artikel 45 i Traktaten om Den Euro-
pæiske Unions Funktionsmåde, som overordnet regulerer arbejdskraftens frie
bevægelighed.
I den forbindelse vil der blive argumenteret for, at varigheden af et givent arbejds-
forhold kan indgå i den samlede vurdering af, om arbejdstagerstatus er opnået.
Det kan tale imod arbejdstagerstatus, såfremt arbejdsaktiviteten har været kort-
varig eller uregelmæssig, kun er udøvet sporadisk eller som en tjeneste, da dette
kan indikere, at arbejdsaktiviteten ikke er reel, således at den udgør et marginalt
supplement. Det forhold, at en arbejdsaktivitet har været kortvarig eller tidsbe-
grænset, kan dog ifølge Domstolens praksis ikke i sig selv udelukke arbejdstager-
status, når andre elementer indikerer, at der er tale om reel og faktisk beskæfti-
gelse.
Side
3/3