Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 35
Offentligt
1810159_0001.png
Dato
Side
13. oktober 2017
1 af 4
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
[email protected], [email protected], [email protected]
Landbrug & Fødevarers høringssvar
Lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Et nyt dagpengesystem for fremtidens arbejdsmarked)
Landbrug & Fødevarer takker for muligheden for at komme med bemærkninger til
”Forslag til lov
om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Et nyt
dagpengesystem for fremtidens arbejdsmarked)”.
Det nuværende dagpengesystem er utidssvarende for de store grupper på
arbejdsmarked, der ikke har et traditionelt lønarbejde, men er selvstændige eller har en
kombination af selvstændig virksomhed og lønarbejde. Dette gør sig særlig gældende for
en stor gruppe af landmænd.
Af samme årsag har Landbrug & Fødevarer med stor interesse fulgt afrapportering fra
arbejdsgruppen om selvstændige i dagpengesystemet og indgåelsen af den politiske
”Aftale om et nyt dagpengesystem for fremtidens arbejdsmarked”.
Landbrug & Fødevarers har følgende kommentarer til lovforslaget:
Satsberegning og afskaffelse af mindstesatsen
Helt overordnet bakker Landbrug & Fødevarer op om de foreslåede ændringer om, at
optjening af ret til dagpenge og satsberegning sker på baggrund af en summering af al
indtægt fra både selvstændig virksomhed og lønmodtageraktiviteter.
Landbrug & Fødevarer er dog bekymret for, at den foreslåede model for satsberegning vil
ramme nogle selvstændige, herunder landmænd hårdt, specielt når mindstesatsen
afskaffes. Eksempelvis kan en del landmænd som rammes af lave afregningspriser og et
faldende overskud få et meget lavt beregningsgrundlag, selvom de har arbejdet på fuld
tid i mange år og tidligere har haft et stort overskud.
De nye regler betyder også, at en del ældre landmænd og ægtefællebedrifter vil komme i
klemme, når efterlønssatsen skal beregnes.
Som reglerne er udformet vil selvstændige, der bliver ledige inden den 1/7 i året risikere,
ikke at få en satsberegning på 2 hele år. Dette stiller selvstændige væsentlig ringere end
lønmodtagere, der altid har 2 års beregningsgrundlag.
Landbrug & Fødevarer opfordrer til, at selvstændige i stedet kan
vælge,
om de vil have
beregnet satsen efter trin 1 eller trin 2, så der altid er en mulighed for at få udregnet
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Henvendelse af 31/10-17 fra Landbrug & Fødevarer vedr. et nyt dagpengesystem for fremtidens arbejdsmarked
1810159_0002.png
Side 2 af 4
satsen på baggrund af de 2 bedste år inden for de seneste 5 års afsluttede regnskabsår.
På samme måde som reglerne er i dag.
Det må lægges til grund, at der er stor forskel på at have en fast lønmodtagerindkomst,
uanset konjunkturerne i samfundet, og selvstændiges indkomstgrundlag, der er meget
afhængig af konjunkturerne og svingende afregningspriser.
For så vidt angår mindstesatsen på 82 % opfordrer Landbrug & Fødevarer til, at den
bevares i den kommende bekendtgørelse således, at selvstændige fortsat har mulighed
for at få udbetalt dagpenge og efterløn med en mindstesats frem for en individuelt
beregnet sats. Mindstesatsen beskytter bl.a. personer, der har haft selvstændig
virksomhed på fuld tid i hele sit arbejdsliv, men på grund af faldende indtjening før
overgang til dagpenge eller efterløn ikke kan opnå maks. dagpenge.
Medarbejdende ægtefælle med overført indkomst
I den politiske aftale fremgår det, at en medarbejdende ægtefælle, der får overført
indkomst i regnskabet, anses for at være selvstændig og vil få beregnet en dagpengesats
på baggrund af det overførte beløb.
Det ærgrer Landbrug & Fødevarer, da ægtefæller ifølge skattelovgivningen er begrænset
til at overføre max 230.600 kr. (2017) i indkomst om året, hvilket fratrukket
arbejdsmarkedsbidrag og 90 % efterlader en medarbejdende ægtefælle med en
dagpengesats på ca. 190.000 kr. Det har den betydelige konsekvens, at en
medarbejdende ægtefælle med overført indkomst aldrig kan opnå maks. dagpenge. Med
andre ord afstedkommer det, at en ægtefælle med overført indkomst vil få ca. 30.000 kr.
mindre i årlig ydelse, selvom vedkommende arbejder på fuld tid.
Landbrug & Fødevarer opfordrer til, at medarbejdende ægtefæller, der får overført et
beløb i regnskabet, anses som selvstændig og skal dele overskuddet 50/50 ved
beregning af dagpengesatsen.
Man bør som minimum kunne vælge de 2 bedste ud af 5 regnskabsår af de beløb, der er
overført til medarbejdende ægtefæller, ellers forudser vi, at der vil være nogle
medarbejdende ægtefæller, der vil komme i klemme.
Ophør
Længden af forpagtningsaftaler ved ophør
Efter de nuværende regler skal forpagtningsaftaler være 5-årige og gensidigt uopsigelige.
Dette skal ses i lyset af den tidligere dagpengeperiode på 7 år. I dag hvor
dagpengeperioden er nedsat til 2 år opfordrer Landbrug og Fødevarer til, at der ikke
stilles krav til forpagtningskontraktens varighed.
Landbrug & Fødevarer finder det urimeligt, at forpagtningsaftalen skal være 5-årig, hvis
man fx ophører med hovedbeskæftigelsen som 64-årig og kan gå på folkepension som
65-årig.
En kortere forpagtningsperiode vil samtidig gøre det mere fleksibelt ved generationsskifte
af virksomheder, der kan indebære behov for ændringer inden for en kortere periode.
For så vidt angår efterløn bør forpagtningsaftalen kun have en længde svarende til
efterlønsperioden. Der henvises til 400-timers ordningen, hvor forpagtningen skal svare til
efterlønsperioden. Denne ordning har fungeret upåklageligt i mange år.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Henvendelse af 31/10-17 fra Landbrug & Fødevarer vedr. et nyt dagpengesystem for fremtidens arbejdsmarked
1810159_0003.png
Side 3 af 4
For personer der modtager dagpenge med selvstændig bibeskæftigelse, opfordrer
Landbrug & Fødevarer til, at de gældende regler videreføres således, at der ikke er noget
krav om forpagtningskontraktens varighed.
Medarbejdende ægtefæller med lønaftale
Landbrug & Fødevarer finder det ærgerligt, at en medarbejdende ægtefælle med
lønaftale har en karensperiode på 3 uger ved opsigelse, på trods af, at arbejdet i
virksomheden betragtes som lønmodtageraktivitet.
Landbrug & Fødevarer opfordrer til, at karensperioden afskaffes for medarbejdende
ægtefælle der opsiges fra virksomheden.
Skind deponeret på pelsauktioner og andelshaverkonti
Ved ophør med minkavl, bør det som i dag, fortsat være muligt at ophøre, hvis skindet er
deponeret ved Danske Pelsauktioner. Selvom man er ophørt går der oftest op til 1 år eller
mere før skindene er solgt. Derfor kan der være nødvendigt at forblive CVR registreret
indtil salget er gennemført.
Det skal bemærkes, at der ikke er mulighed for at være frivilligt momsregistreret i denne
situation.
Landbrug & Fødevarer vil særligt henlede opmærksomheden på udbetaling af
andelshaverkonti og personlig ansvarlige konti fra selskaber som bl.a. Danish Crown og
Arla, da disse - jf. deres vedtægter skal pålægges 25 % moms. Dette betyder, at de
tidligere landmænd i en periode på 3-5 år, hvor kontiene udbetales, skal opretholde deres
CVR registrering. Andelshaverkonti udbetales først, når man er ophørt som andelshaver.
Omstændighederne taget i betragtning opfordrer Landbrug & Fødevarer til, at der
indsættes særregler, der gør det muligt, at dispensere for kravet om CVR afmelding.
Bibeskæftigelse
nedsættelse af dagpengeperioden for bibeskæftigelse med
selvstændig virksomhed fra 1�½ år til 7 måneder
I de gældende regler kan lønmodtagere med bibeskæftigelse få dagpenge i halvandet år.
Landbrug & Fødevarer finder, at de foreslåede ændringer, hvor perioden nedsættes til 7
måneder, er en væsentlig forringelse.
Landbrug & Fødevarer bakker op om dagpengekommissionens rapport om selvstændige
i dagpengesystemet, der har peget på, at man kan ophæve begrænsningen, hvis man
har haft en selvstændig virksomhed som bibeskæftigelse i 12 måneder forud for
ledigheden.
Landbrug & Fødevarer opfordrer derfor til, at al bibeskæftigelse med selvstændig
virksomhed holdes helt uden for dagpengebegrænsningen.
Vi er glade for, at deltidslandmænd, som har lønmodtagerarbejde over 30 timer om ugen
inden ledighed, kan bevare landbruget uden at blive ramt af dagpengebegrænsningen på
30 uger. Men desværre betyder det også, at deltidslandmænd, som har haft
lønmodtagerarbejde under 30 timer om ugen, vil blive ramt at dagpengebegrænsningen.
Fradrag på �½ time pr. dag ved pasning af dyr
Ifølge de nuværende regler skal der ske fradrag i dagpengene, hvis der er dyr på en
ejendom
svarende til en halv time pr. dag alle ugens 7 dage. Dette gælder for begge
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Henvendelse af 31/10-17 fra Landbrug & Fødevarer vedr. et nyt dagpengesystem for fremtidens arbejdsmarked
1810159_0004.png
Side 4 af 4
ægtefæller, også selvom den ene ægtefælle fx kun fører kassebogen 15 minutter om
ugen.
Landbrug & Fødevarer
opfordrer til,
at reglen om, at der altid skal ske fradrag med en
halv time pr. dag afskaffes. Der bør i stedet ske et fradrag ud fra konkrete forhold og
alene for den ægtefælle der udfører arbejdet. Endvidere bør der ikke ske fradrag ved
sæsonarbejde som fx biavl og i perioder, hvor der ikke er produktion.
Landbrug & Fødevarer står til rådighed for uddybning og yderligere drøftelse.
Med venlig hilsen
Charlotte Drachmann Jørgensen
Bodil Irene Jensen
Chefkonsulent
Erhvervspolitik
D +4533394025
M +4530831050
E [email protected]
Specialkonsulent
Jura & skat
D +45 8740 5219
M +45 5054 7580
E [email protected]