21. marts 2018
J.nr. 18/01143
UDKAST
[3. ansøgningsrunde]
Bekendtgørelse om frikommuneforsøg II på beskæftigelses- og
sygedagpengeområdet
I medfør af § 116 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 1342 af 21. november 2016, § 55 i lov
nr. 1482 af 23. december 2014 om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., § 110, stk. 1, i lov om aktiv
socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 269 af 21. marts 2017, og § 80 i lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 826 af
23. juni 2017, fastsættes efter bemyndigelse:
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Beskæftigelsesministeren har givet tilladelse til, at der gennemføres forsøg på beskæftigelses- og
sygedagpengeområdet for følgende frikommunenetværk:
1) En mere fleksibel og effektiv beskæftigelsesindsats, herunder nytænkning af integrationsområdet. Netværket omfatter
følgende frikommuner: Aalborg, Brønderslev, Frederikshavn, Hjørring, Jammerbugt, Læsø, Mariagerfjord, Morsø,
Rebild, Thisted og Vesthimmerlands Kommuner.
2) En plan for en sammenhængende indsats sammen med borgeren. Netværket omfatter følgende frikommuner: Allerød,
Ballerup, Fredensborg, Frederikssund, Furesø, Gribskov, Halsnæs, Helsingør og Hillerød Kommuner.
3) Børn som vores vigtigste ressource. Netværket omfatter følgende frikommuner: Gladsaxe, Guldborgsund og Ikast-
Brande Kommuner.
Stk. 2.
En frikommune kan alene igangsætte forsøg efter denne bekendtgørelse, som netværket har søgt om og fået
godkendt. Forsøg efter bekendtgørelsen administreres og finansieres fuldt ud af frikommunen.
Stk. 3.
Frikommunen skal fortsat indberette data om den aktive indsats i henhold til bekendtgørelse om det fælles
datagrundlag og statistiske datavarehus for beskæftigelsesindsatsen.
Stk. 4.
Forsøg efter denne bekendtgørelse skal være iværksat senest den 1. oktober 2018.
Kapitel 2
Forsøg i frikommunenetværket En mere fleksibel og effektiv beskæftigelsesindsats
§ 2.
Beskæftigelsesministeren har givet tilladelse til, at der i frikommunenetværket En mere fleksibel og effektiv
beskæftigelsesindsats, jf. § 1, stk. 1, nr. 1, gennemføres forsøg som nævnt i §§ 3-24.
Mikrolån
§ 3.
Personer, der deltager i forsøget om mikrolån, jf. § 9 i lov om frikommunenetværk, er undtaget fra reglerne om
varighedsbegrænsningen for tilbud om vejledning og opkvalificering til personer omfattet af § 2, nr. 10, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og reglerne om uddannelsespålæg til personer omfattet af § 2, nr. 12, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, f.eks. når jobcenteret giver tilbud om vejledning og opkvalificering i form af forløbet
”fra
ledig til
virksomhedsejer”.
Stk. 2.
Forsøget indebærer en fravigelse af
1) § 21 b, stk. 3-8 og 10, om uddannelsespålæg i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
2) § 75 a, stk. 4, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats om, at tilbud om vejledning og opkvalificering højst kan have en
varighed på 6 uger for personer omfattet af lovens § 2, nr. 10, og
3) § 36 i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Formkrav ved lovpligtige samtaler
§ 4.
Frikommunerne fastlægger selv tilrettelæggelsen af det individuelle kontaktforløb, som skal gennemføres efter kapitel 7
og § 73 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats for personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-4, 6, § 2, nr. 7, som modtager
ledighedsydelse efter lov om aktiv socialpolitik, § 2, nr. 11 og 12-14, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 2.
Forsøget indebærer, at frikommunerne selv fastlægger rammerne for indholdet af kontaktforløbet, kontaktform og
hyppighed af kontakten. Frikommunen skal i forhold til det konkrete forsøg tage stilling til, om forsøget berører samarbejdet