Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 330
Offentligt
1899060_0001.png
Bilag b. Samlet oversigt over forslag fra arbejdsgruppen om asbest
Denne oversigt er delt op i de 5 temaer, der er blevet drøftet i arbejdsgruppen om asbest (forundersøgelser, indkapsling og sporadisk udsættelse,
kommunikation, Arbejdstilsynets tilsynsindsats og øvrige forslag). 20 af nedenstående 64 forslag indgår helt eller delvist i arbejdsgruppens katalog
med anbefalinger til beskæftigelsesministeren, hvor de 5 temaer dog er blevet samlet til 4 temaer (styrkelse af forundersøgelser, klarhed om roller og
pligter, fælles kommunikationsindsats om asbest og øvrige forslag til initiativer). Resten af forslagene falder uden for kommissoriet for
arbejdsgruppens arbejde, og/eller der er ikke enighed mellem parterne om at gå videre med forslaget.
Temaet
Forslaget
Afsender
Forundersøgelser:
1.
Ny BFA-vejledning om
forundersøgelser
2.
Præcisering af reglerne om
forundersøgelser og udvidelse af
kravet om forundersøgelse
3.
Præcisering af vejledninger om
asbest ift. forundersøgelser.
4.
Krav om rapport med resultatet af
forundersøgelsen, der indgår i
byggejournal og PSS
Det foreslås, at BFA BA udarbejder en vejledning om forundersøgelser, som
integreres i Asbesthuset.
Det foreslås, at udtrykket ”foru dersøgelse” i dføres i beke dtgørelse .
Det tilføjes, at bygherrer, der ikke er omfattet af bekendtgørelsen også skal udføre
forundersøgelse.
Det foreslås, at AT- og BFA BA vejledninger præciseres ift. forundersøgelser, så det
beskrives, hvordan forundersøgelser foretages mv.
Det foreslås, at der stilles krav om, at resultaterne af forundersøgelsen
dokumenteres i en rapport, der kan indgå i byggejournalen og PSS, og at bygherren
skal videreformidle denne rapport. Resultatet af bygherrens identifikation af
asbest i bygningen indgår således i udbudsmaterialet ved udbud af offentlige
byggeprojekter.
Det foreslås, at der stilles krav om, at rapporten indsendes til AT inden arbejdet
påbegyndes, ved arbejde, der i forvejen skal anmeldes til AT.
Det foreslås, at det dokumenteres i byggejournalen, hvor og hvornår der har
fundet asbestsanering sted, samt at arbejdsgiverens registrering af asbest også
DA
LO
LO
LO
5.
Krav om at rapporten indsendes
til AT, inden arbejdet påbegyndes
6.
Krav om, at asbestsanering og
arbejdsgiverens registrering af
LO
LO
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 330: Orientering om anbefalinger fra arbejdsgruppen om asbest, fra beskæftigelsesministeren
1899060_0002.png
asbest dokumenteres i
byggejournalen
7.
Krav om at bygherren skal tage
højde for resultatet af
forundersøgelsen
8.
Krav om rådgiveren eller den
projekterende skal gennemføre en
asbestsaneringsanalyse
9.
Standard for prøvetagning ift.
forundersøgelser om asbest
indføres i byggejournalen.
Det foreslås, at bygherren skal tage højde for resultatet af forundersøgelsen, som
rådgiveren eller den projekterende rådgiver ham om.
LO
10.
Retningslinjer for
forundersøgelser
11.
Certificeringsordning for
prøveudtagere/rådgivere for
forundersøgelser
Det foreslås, at der stilles krav om, at rådgiveren og den projekterende skal
gennemføre en asbestsaneringsanalyse som led i deres ydelse til bygherren, når
ydelsen har relation til asbest. Analysen giver anvisninger på mulighederne for at
fjerne asbest.
Det foreslås, at der udarbejdes en standard for prøvetagning vedr. forekomst af
asbest i bygninger. Standarden beskriver bl.a. at prøvetageren laver en strategi
som inkl. såvel synlig som skjult asbest. Standarden skal spejle miljølovgivningens
krav til udarbejdelse af miljøkortlægningsrapporter.
Det foreslås, at der udarbejdes retningslinjer for forundersøgelser, så der sikres en
høj kvalitet af disse.
Det foreslås, at der indføres en certificeringsordning for prøvetagere/rådgivere for
forundersøgelser, så der sikres en høj kvalitet af disse.
LO
LO
ARK & FRI
ARK & FRI
Indkapsling og sporadisk
udsættelse:
12.
Præcisering af vejledninger ift.
sporadisk udsættelse
Det foreslås, at AT og BFA BA præciserer i deres vejledninger, hvornår der er risiko
for sporadisk udsættelse, fx ved fjernelse af asbest og renovering af ældre
bygninger uden gode forundersøgelser og forebyggende foranstaltninger,
herunder ved arbejde på lofter.
Det foreslås, at adgangen til at indkapsle og forsegle asbest ophæves. Ændringen
vil omfatte de dele af bygningen, der bliver berørt af renoveringsarbejdet.
Det forslås, at der indføres obligatorisk asbestundervisning på erhvervsskoler for
alle fagretninger, som kan komme i kontakt med asbest, herunder også sporadisk
LO
13.
Forbud mod indkapsling af
asbest
14.
Obligatorisk asbestundervisning
på erhvervsskolerne
LO
ARK & FRI
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 330: Orientering om anbefalinger fra arbejdsgruppen om asbest, fra beskæftigelsesministeren
1899060_0003.png
udsættelse og forebyggelse af dette.
Kommunikation:
15.
Vejledning til små bygherrer,
boligselskaber og offentlige
bygherrer
16.
Oplysningskampagne til
bygningsejere
17.
AT udbygger temaside om
asbest ift. roller i byggeriet
18.
AT supplerer BFA vejledning om
asbest med information om
forundersøgelser
19.
Styrkelse af viden om
forundersøgelse, registrering af
asbest og kemisk APV i værdikæden
20.
Oplysningskampagne på sociale
medier
21.
Samling af alle relevante
materialer om asbest på en
hjemmeside
22.
AT og BFA vejledninger justeres,
så de bliver lettere at forstå
23.
Information fra AT og BFA BA
synkroniseres
24.
BFA BA pixiebog om asbest
25.
AT og BFA BA gennemfører 3-
Det foreslås, at der laves en målrettet vejledningsindsats mod de små bygherrer,
boligselskaber og offentlige bygherrer om asbest evt. med fondsfinansiering
Oplysningskampagne til bygningsejere via f.eks. Bolius, Facebook, ol.
Det foreslås at udbygge AT’s
temaside om asbest med information om forskellige
roller i byggeriet, pligter og håndtering af mistanke om asbest.
Det foreslås, at AT supplerer bl.a. temasiden om asbest med yderligere
information om forundersøgelser
DA
ARK & FRI
DA
DA
Det foreslås, at styrke, at viden om forundersøgelse, registrering af asbest og
kemisk APV deles i værdikæden.
LO
Oplysningskampagne om asbest på sociale medier, målrettet de unge både på
erhvervsskoler og de yngre håndværkere.
Det foreslås, at der kunne laves en samling af alle vigtige links vedr. asbest på en
hjemmeside (både ift. arbejdsmiljø, sundhed og affald)
ARK & FRI
ARK & FRI
Det foreslås, at information og vejledninger fra BFA-BA og AT gøres så let at forstå
som muligt. Eksisterende vejledninger justeres, hvor det er muligt at gøre
informationen lettere at forstå.
Det foreslås, at information fra AT og BFA BA synkroniseres, så modtagerne i
højere grad oplever at have en indgang til viden om asbest.
Det foreslås, at BFA BA udarbejder kort information om asbest målrettet
arbejdsgivere og ansatte.
Det foreslås, at AT og BFA BA gennemfører en 3-årige kommunikationsindsats om
LO
LO
LO
LO
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 330: Orientering om anbefalinger fra arbejdsgruppen om asbest, fra beskæftigelsesministeren
1899060_0004.png
årige informationsindsats rettet
mod mindre bygherrer,
projekterende og rådgivende og
udførende firmaer
26.
AT og BFA BA gennemfører 3-
årige informationsindsats rettet
mod større bygherrer
asbest på baggrund af initiativ 7 modellen om koordinerede indsatser. Indsatsen
rettes mod mindre bygherrer, projekterende og rådgivende og udførende firmaer.
Det foreslås, at AT og BFA BA gennemfører en 3-årige kommunikationsindsats om
asbest på baggrund af initiativ 7 modellen om koordinerede indsatser. Indsatsen
rettes mod større offentlige og private bygherrer.
LO
Arbejdstilsynet tilsynsindsats:
27.
AT henviser til asbesthuset på
tilsyn
28.
Tilsynskampagne med fokus på
asbest
29.
Undersøgelse af om asbest
medtages i den kemiske APV
30.
Undersøgelse af, hvorvidt
asbestudsatte jævnligt tilbydes
helbredsundersøgelse
31.
Undersøgelse af de største
asbestproblemer
32.
Udvidet felt af kilder til
identifikation af asbest
33.
Styrke tilsynet med
asbestuddannelse
34.
Kontrol med grænseværdien
35.
Årlig redegørelse om reaktioner
DA
Det foreslås, at der indføres tilsynskampagner med særlig fokus på håndtering af
asbest på byggepladserne.
Det foreslås, at det undersøges, hvorvidt virksomheder, der udfører
renoveringsarbejde i ældre bygninger, medtager risici for sporadisk udsættelse for
asbest i den kemiske APV.
Det foreslås, at det undersøges, hvorvidt personer, der er blevet udsat for asbest,
bliver helbredsundersøgt med jævne mellemrum.
ARK & FRI
LO
LO
Det foreslås, at det undersøges, hvorvidt asbestarbejde gennemføres fuldt
forsvarligt, og hvilke bestemmelser, der er de største problemer med at efterleve.
Det foreslås, at undersøge, hvorvidt AT kan benytte et udvidet felt af kilder til at
identificere arbejdssteder med risiko for udsættelse for asbest, jf. AT notat af april
2015.
Det foreslås at undersøge, hvorvidt AT bør styrke tilsynet med gennemført
asbestuddannelse hhv. relevant oplæring og instruktion.
Det forslås at undersøge, hvorvidt AT fører kontrol med, at grænseværdien
overholdes.
Det foreslås, at AT
udarbejder e årlig redegørelse o reaktio er og AT’s
LO
LO
LO
LO
LO
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 330: Orientering om anbefalinger fra arbejdsgruppen om asbest, fra beskæftigelsesministeren
1899060_0005.png
36.
Skærpet tilsyn med asbest
37.
Taskforce til tilsyn med asbest
38.
Undersøge praksis vedr.
sanktioner
39.
AT reagerer mere vidtgående
end afgørelse uden handlepligt
40.
Tilsyn bag asbestsluser
41.
Instruks om asbest
erfaringer med efterlevelse af asbestreglerne
Det foreslås, at AT fører et skærpet tilsyn med asbest, bl.a. med fokus på kritiske
arbejdsprocesser, risiko for sporadisk udsættelse for asbest, unge og uerfarne
ansatte og mestre samt de formelle krav.
Det foreslås, at AT etablerer en task force til tilsyn med asbest, og at AT tilføres 6
årsværk til at styrke tilsynet med asbest.
Det foreslås, at praksis vedr. sanktioner ved overtrædelse af asbestreglerne
undersøges mhp. at øge udnyttelsen af de gældende sanktionsmuligheder,
herunder at det i højere grad ifaldes straf.
Det foreslås, at AT reagerer mere vidtgående end afgørelse uden handlepligt ved
forseelser, hvor ansatte er blevet udsat for asbest
Det foreslås, at AT også fører tilsyn bag asbestsluser og andre steder med kendt
forekomst af asbest
Det foreslås, at AT udarbejder en tilsynsinstruks om asbest, der sikrer effektiv
håndhævelse af reglerne om asbest, både hvad angår udsættelse ved sanering og
sporadisk udsættelse.
LO
LO
LO
LO
LO
LO
Øvrige forslag:
42.
Udvidet samarbejde med
miljømyndighederne i sager om
overtrædelse af miljølovgivningen
43.
National strategi og program for
sikker fjernelse af asbest
44.
Præcisering af pligtsubjektet i
asbestbekendtgørelsens § 24
45.
Kravet om registrering af asbest
udvides til at gælde al asbest, også
udvendigt
46.
Krav om at offentlige bygherrer
og bygherrer for offentligt støttet
byggeri registrerer forekomst af
asbest i database
Det foreslås, at AT undersøger, om der kan videregives information fra
miljømyndigheden til AT om sager om overtrædelse af miljøreglerne om asbest.
Det foreslås, at der fra politisk side vedtages en national strategi for sikker
fjernelse af asbest, og at der iværksættes et program for sikker fjernelse af asbest.
Det foreslås, at pligtsubjektet i asbestbekendtgørelsens § 24 om registrering af
asbest præciseres, da det er uklart, om det er arbejdsgiveren, der skal foretage
denne registrering.
Det foreslås, at kravet om registrering af asbest udvides til at omfatte alle
asbestholdige materialer, så kravet ikke kun vedrører indvendig asbest, jf. § 26.
DA
LO
LO
LO
Det foreslås, at offentlige bygherrer og bygherrer for offentlig støttet byggeri får til
opgave at registrere viden om forekomst af asbest i egne bygninger i en database,
hvortil offentligheden får adgang. Databasen vil også kunne indeholde
forundersøgelser.
LO
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 330: Orientering om anbefalinger fra arbejdsgruppen om asbest, fra beskæftigelsesministeren
1899060_0006.png
47.
Udvendigt støvende
asbestarbejde reguleres som
indvendigt asbestarbejde
48.
Asbest som en del af pensum på
byggeuddannelser
49.
Krav om, at arbejdsgiveren skal
videregive viden om asbest til
underentreprenører
50.
Kravet om arbejdsplan udvides
til at gælde for alt arbejde, hvor der
er risiko for asbest og ikke kun
nedrivning
51.
Udvidelse af uddannelseskravet
Det foreslås, at udvendigt arbejde under tag (inddækning) samt arbejde med
skifereternit og andet støvende asbestarbejde udendørs reguleres som indvendigt
arbejde.
Det foreslås, at asbest, herunder sporadisk udsættelse, indgår i pensum på
byggeuddannelser, såvel videregående uddannelser som erhvervsuddannelser.
Det foreslås, at der i asbestbekendtgørelsen stilles krav om, at arbejdsgiveren skal
videregive viden om asbestforekomst til sine underentreprenører.
LO
LO
LO
Det foreslås, at kravet om arbejdsplan i asbestbekendtgørelsen udvides til at gælde
for alt arbejde, hvor der er risiko for udsættelse for asbest og ikke kun nedrivning
og fjernelse af asbest.
LO
52.
Screeningsordning for bygninger
for asbest ifm. renovering og
nedrivning
53.
Udvidelse af anmeldelseskravet
54.
Etablering af elektronisk
platform for registrering af
asbestprotokoller
55.
Det offentlige går foran mht.
sikker fjernelse af asbest
Det foreslås, at uddannelseskravet udvides, så der er krav om asbestuddannelse
ved fjernelse af asbest og støvende asbestarbejde i øvrigt og ikke kun ved
indvendig nedrivning af asbest.
Det foreslås, at der indføres en screeningsordning i lighed med PCB-screeningen,
som udløses ifm. renovering og nedrivning af bygninger.
Det foreslås at udvide kravet om anmeldelse fra at omfatte indvendigt og andet
støvende arbejde til at omfatte alt arbejde med risiko for udsættelse for asbest.
Det foreslås, at der etableres en elektronisk platform for registrering af
asbestprotokoller, fx i EASY eller virk.dk.
LO
ARK & FRI
LO
LO
56.
Nedsætte grænseværdien for
asbest
Det foreslås, at offentlige bygherrer og bygherrer for offentligt støttet byggeri
opfordres til at gå foran på asbestområdet, bl.a. ved at kortlægge forekomst af
asbest, offentliggøre information om registreret asbest, udarbejde gode
forundersøgelser og udarbejde planer for sanering.
Det foreslås med inspiration i evalueringen af asbestdirektivetat nedsætte
grænseværdien for asbest fra niveauet i direktivet på 0,1 fibre per cm3 (som i DK).
LO
LO
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 330: Orientering om anbefalinger fra arbejdsgruppen om asbest, fra beskæftigelsesministeren
1899060_0007.png
57.
Ejere af offentlige bygninger og
erhvervsbyggeri screener for asbest
58.
Indsamling af data om
asbestudsættelse
59.
DK arbejder for at EU-
Kommissionen iværksætter
initiativer på baggrund af EP
resolution om asbest fra 2013
60.
Begrænse retten til at
markedsføre artikler med asbest
61.
Styrkelse af videngrundlaget om
asbest i Danmark ved at gennemføre
forskning, analyse og intervention
om asbest i byggeriet hvad angår:
Det foreslås at anmode ejere af offentlige bygninger og erhvervsbyggeri om at
screene for asbest, udarbejde planer til håndtering af risici og gøre information om
asbestforekomst tilgængelig for offentligheden og arbejdstagere.
Det foreslås at indsamle data om asbestudsættelse.
Det foreslås, at DK arbejder for, at EU- Kommissionen iværksætter initiativer på
baggrund af Europa-Parlamentets resolution om asbest fra 2013
LO
LO
LO
Det foreslås, at retten til at markedsføre artikler med asbest ophæves i
asbestbekendtgørelsens § 3, stk. 2 (udmøntning af indstilling fra AMR af 22.
oktober 2015)
LO
kvantitativ forekomst opgjort på bygningstype, bygherretype og
bygningsmaterialetype; oprindelig asbest; indkapslet asbest; beskadiget,
indkapslet asbest; saneret asbest mv.
asbestholdige materialers levetid, herunder holdbarhed af forsegling og
indkapsling
omfanget af og kvaliteten af forundersøgelser, registrering, kortlægning mv.
kilder til udsættelse, herunder sporadisk udsættelse
asbest og helbred, herunder lavdosis-udsættelse
data om eksponering i arbejdsmiljøet, herunder hvorvidt såkaldt ikke-støvende
arbejde er støvende; frigivelse af asbest fra indkapslet og forseglet asbest, bl.a. i
skoler og sportshaller; frigivelse af asbest ved boring og anden bearbejdning af
asbestholdige tage, herunder lægning af nyt tag ovenpå eksisterende asbesttag;
forekomst af støv fra asbest på lofter i bygninger med asbest; og hvorvidt
nedrivning udsætter andre fag på byggepladsen for sporadisk udsættelse asbest
identifikation af gode, ajourførte metoder til sikker fjernelse af asbest og andet
arbejde med risiko for udsættelse for asbest, identifikation af erfaringer fra den
specialiserede nedriverbranche, der med fordel kan overføres til den øvrige
byggebranche
LO
LO
LO
LO
LO
LO
LO
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 330: Orientering om anbefalinger fra arbejdsgruppen om asbest, fra beskæftigelsesministeren
1899060_0008.png
62.
Styrke myndighedssamarbejdet
om asbest
63.
Undersøge om asbest kan
integreres i andre indsatser
64.
Indarbejde asbest i
tilstandsrapporter
indhentning af viden om asbest-indsatser i andre lande, herunder Frankrig, Polen
og Holland
Det foreslås, at beskæftigelsesministeren retter henvendelse til de relevante
ressortområder mhp. at få undersøgt, om der er grundlag for at opnå positiv
synergi ved at skabe bedre sammenhæng mellem bestemmelser om asbest i
forskellige regelsæt, herunder regelsæt om arbejdsmiljø, affald, byggetilladelser
samt tilstands- og energirapporter.
Det foreslås, at det undersøges, om ønsket om sikker fjernelse af asbest kan
integreres i andre indsatser, fx indsatser om energirenovering af bygninger.
Det foreslås, at beskæftigelsesministeren retter henvendelse til
erhvervsministeriet, der er ansvarlig for huseftersynsordningen, der vedrører
tilstandsrapporter, mhp. at få det undersøgt, om der er grundlag for, at
tilstandsrapporter ved handel med ældre ejendomme tillige skal indeholde
oplysninger om forekomst af asbest.
LO
LO
LO
LO