Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 330
Offentligt
1899058_0001.png
Maj 2018
Til beskæftigelsesministeren
Anbefalinger fra arbejdsgruppen om asbest
J.nr. 20185100066
KUI
Indholdsfortegnelse:
Kapitel 1. Kommissorium og baggrund
Kapitel 2. Arbejdsgruppens sammensætning og møderækken
Kapitel 3. Kort om asbest som arbejdsmiljøproblem i Danmark
Kapitel 4. Anbefalingerne
4.1. Styrkelse af forundersøgelserne i byggeriet - forslag til initiati-
ver
4.2. Klarhed om roller og pligter - forslag til initiativer
4.3. Fælles kommunikationsindsats om asbest - forslag til initiativer
4.4. Øvrige forslag til initiativer
Bilag:
a.
b.
c.
d.
Kommissorium
Oversigt over forslag
Vidensoverblik om asbest
Regler og fakta om asbest
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 330: Orientering om anbefalinger fra arbejdsgruppen om asbest, fra beskæftigelsesministeren
Kapitel 1. Kommissorium og baggrund
I foråret 2017 besluttede beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen at nedsætte
en arbejdsgruppe om asbest med arbejdsmarkedets parter, som skulle afdække
behovet for nye initiativer om asbest på arbejdsmiljøområdet.
Formålet med arbejdsgruppens arbejde var at afdække og drøfte mulige initiativer
på asbestområdet, der kunne medvirke til, at antallet af beskæftigede, der udsættes
for asbest, på sigt vil falde.
Baggrunden var en række møder mellem ministeren, Socialdemokratiet, Enhedsli-
sten og lønmodtagerorganisationerne om asbest samt et ønske om at begrænse an-
tallet af ansatte, der bliver udsat for asbest i Danmark.
Arbejdsgruppens arbejde blev rammesat i et kommissorium, jf. bilag a. En forud-
sætning for arbejdet i arbejdsgruppen var, at nye initiativer på asbestområdet, som
arbejdsgruppen foreslog, skulle være omkostningsneutrale i forhold til såvel admi-
nistrative byrder for virksomhederne som omkostninger for det offentlige, med
mindre der kunne opnås enighed mellem parterne om andet. En anden forudsæt-
ning var, at initiativerne skulle holde sig inden for Beskæftigelsesministeriets res-
sortområde.
Som resultat af arbejdsgruppens arbejde, skulle gruppen i første kvartal af 2018
levere et katalog med fælles anbefalinger til beskæftigelsesministeren.
Med dette katalog afleverer arbejdsgruppen om asbest i enighed 20 anbefalinger til
ministeren. Flere af anbefalingerne forudsætter finansiering for at kunne gennemfø-
res, hvorfor der også har pågået drøftelser i Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i
Bygge & Anlæg om bl.a. økonomi og prioritering af de forslag, der skal gennemfø-
res i Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i Bygge & Anlæg. Kataloget indeholder
anbefalinger, der forudsætter ekstern finansiering fra f.eks. fonde eller lignende,
hvis de skal realiseres. Det er konkret angivet i kataloget, hvis en anbefaling kræ-
ver ekstern finansiering.
Arbejdsgruppens anbefalinger holder sig inden for rammerne i asbestdirektivet og
dansk implementering.
Som bilag b til kataloget er til orientering en samlet oversigt over de forslag, som
er kommet fra arbejdsgruppen i forløbet. De 20 anbefalinger, som arbejdsgruppen
afleverer i enighed, indgår helt eller delvist i denne samlede oversigt.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 330: Orientering om anbefalinger fra arbejdsgruppen om asbest, fra beskæftigelsesministeren
Kapitel 2. Arbejdsgruppens sammensætning og mø-
derækken
Arbejdsgruppen blev sammensat med repræsentanter fra arbejdsgiversiden, repræ-
sentanter fra lønmodtagersiden, en repræsentant for Bygherreforeningen, en fælles
repræsentant for Danske Arkitektvirksomheder og Foreningen af Rådgivende Inge-
niører samt repræsentanter for Arbejdstilsynet.
Fra arbejdsgiversiden har følgende deltaget i arbejdsgruppens arbejde:
Jens Skovgaard Lauritsen, Dansk Arbejdsgiverforening
Mette Møller Nielsen, Dansk Byggeri
Søren Eggert Beck, Dansk Byggeri
Charlotte Kettelsen, Tekniq.
Fra lønmodtagersiden har følgende deltaget i arbejdsgruppens arbejde:
Ulrik Spannow, Bygge- Anlægs- og Trækartellet
Søren Schytte, Blik- og Rørarbejderforbundet
Flemming Hansen, 3F.
Fra Bygherreforeningen har Hanne Ullum deltaget og fra Danske Arkitektvirksom-
heder og Foreningen af Rådgivende Ingeniører har Lisbeth Odsbjerg deltaget i
arbejdsgruppens arbejde.
Fra Arbejdstilsynet har følgende deltaget i arbejdsgruppens arbejde:
Thomas Hjortenberg
Katrine Krone
Kell Guldager Petersen
Birgitte Lund
Sonja Mikkelsen
Birgit Højgaard Pedersen.
Der har været afholdt i alt seks møder i arbejdsgruppen. Første møde blev afholdt
den 19. juni 2017. Andet møde blev afholdt den 23. september 2017. Tredje møde
blev afholdt den 17. november 2017. Fjerde møde blev afholdt den 10. januar
2018, femte møde blev afholdt den 25. januar 2018, og det sidste møde blev af-
holdt den 22. marts 2018.
På møderne har der bl.a. været oplæg fra Lars Vedsmand, COWI, om hhv. forun-
dersøgelser og sporadisk udsættelse for asbest samt Øjvind Omland fra Arbejds-
medicinsk Klinik i Aalborg om aktuel asbesteksponering som helbredsproblem.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 330: Orientering om anbefalinger fra arbejdsgruppen om asbest, fra beskæftigelsesministeren
Kapitel 3. Asbest som arbejdsmiljøproblem i Dan-
mark
Det er over 30 år siden, at asbest blev forbudt i Danmark. Alligevel findes asbest
stadig i ældre bygninger.
Ansatte i bygge- og anlægsbranchen kan fortsat blive udsat for asbest i forbindelse
med såvel nedrivning som renoveringsopgaver, men også gennem sporadisk udsæt-
telse i den ældre del af bygningsmassen. Der er derfor behov for fortsat at have
fokus på faren fra asbest i bygge- og anlægsbranchen og på, hvor i byggeriet asbest
kan findes.
Byggeriets organisationer er enige om at fremme sundhed og sikkerhed i byggeriet
og er derfor enige om at arbejde for, at stadig færre risikerer udsættelse for asbest,
så sygdom grundet asbestudsættelse forebygges. Byggeriets parter ønsker at frem-
me, at den ældre bygningsmasse i Danmark bliver fri for asbest på sigt.
Arbejdsgruppens i alt 20 anbefalinger er bygget op over fire temaer, som har været
drøftet i arbejdsgruppen. Temaerne er:
Styrkelse af forundersøgelser i byggeriet.
Klarhed om roller og pligter.
Fælles kommunikationsindsats om asbest.
Øvrige forslag.
Nogle af anbefalingerne handler om, at der skal udarbejdes nyt eller revideres eksi-
sterende materialer, mens andre anbefalinger handler om den efterfølgende formid-
ling. Formidlingen vil ske i takt med, at de nye materialer m.v. bliver færdige, og
planlægningen af formidlings- og kommunikationsindsatsen iværksættes derfor
først, når materialerne er ved at være færdiggjort. Planlægningen vil ske i samar-
bejde med Arbejdstilsynet.
Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i Bygge & Anlæg og Arbejdstilsynet deltager
aktivt i udmøntning af anbefalingerne, og Branchefællesskabet for Bygge & Anlæg
påtænker at disponere ressourcer til at udvikle informations- og vejledningsmateri-
ale om asbest og til formidling om asbest.
Bidrag fra andre aktører har også betydning for mulighederne for at udmønte anbe-
falingerne. Organisationerne påtænker at søge om støtte fra bl.a. fonde med til-
knytning til byggeri og arbejdsmiljø i forbindelse med kommunikation af viden om
asbest til byggeriets aktører og indhentning af viden om asbestholdige materialers
levetid. Endvidere vil eventuel støtte fra Arbejdsmiljøforskningsfonden kunne åbne
for ny viden om asbestudsættelse og grundlaget for at vælge mellem at sanere eller
indkapsle asbest.
Nogle anbefalinger vil kunne sættes i værk umiddelbart, mens andre vil blive gen-
nemført senere, afhængigt af hvornår der kan tilvejebringes økonomi til det.
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 330: Orientering om anbefalinger fra arbejdsgruppen om asbest, fra beskæftigelsesministeren
Arbejdstilsynet vil løbende følge udviklingen i implementeringen af de anbefalin-
ger, som ministeren igangsætter på baggrund af afrapporteringen, og indkalde par-
terne til en statusdrøftelse efter behov.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 330: Orientering om anbefalinger fra arbejdsgruppen om asbest, fra beskæftigelsesministeren
1899058_0006.png
Kapitel 4. Anbefalingerne
4.1. Styrkelse af forundersøgelserne i byggeriet
4.1.1. Ny branchevejledning om forundersøgelser om asbest
Arbejdsgruppen anbefaler, at Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i Bygge & An-
læg udarbejder en vejledning om forundersøgelser i forbindelse med asbest.
Vejledningen beskriver gældende regler om forundersøgelser og angi-
ver retningslinjer for, hvordan forundersøgelser foretages. Herudover
skal vejledningen indeholde gode eksempler på forundersøgelser og
anbefalinger om god praksis ved prøvetagning. Vejledningen skal pege
på, hvordan forundersøgelser kan afdække såvel synlig som skjult as-
best.
I vejledningen skal indgå et budskab om vigtigheden af at viderefor-
midle resultater af forundersøgelse i byggeprocessen, samt hvordan
dette kan gøres.
Vejledningen er selvstændig eller integreres i eksisterende materiale fra Branche-
fællesskabet for arbejdsmiljø i Bygge & Anlæg, herunder asbesthuset.dk og de
vejledninger om asbest, der allerede er udarbejdet af Branchefællesskabet for ar-
bejdsmiljø i Bygge & Anlæg.
4.1.2. Arbejdstilsynet tilpasser relevante AT-vejledninger, asbestguiden og
Arbejdstilsynets hjemmeside i øvrigt ift. forundersøgelser
Arbejdsgruppen anbefaler i forlængelse af ovenstående anbefaling, at Arbejdstilsy-
net gennemgår og tilpasser relevante AT-vejledninger, asbestguiden og Arbejdstil-
synets hjemmeside i øvrigt under hhv. asbest og bygge- og anlæg, så reglerne om
forundersøgelser, herunder de forskellige aktørers pligter ift. arbejdsmiljøreglerne i
byggeprocessen, tydeliggøres. Det anbefales, at følgende beskrives yderligere:
De forskellige aktørers pligter i forbindelse med identificering af
asbest.
Reglerne om forundersøgelser.
Reglerne om bygherrens medvirkeransvar, se også anbefaling
4.2.1. om serviceeftersyn af udvalgte regler i asbestbekendtgørel-
sen.
Beskrivelse af hvilke krav, der gælder, når der kun er én arbejdsgi-
ver på byggepladsen.
4.2. Klarhed om roller og pligter
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 330: Orientering om anbefalinger fra arbejdsgruppen om asbest, fra beskæftigelsesministeren
1899058_0007.png
4.2.1. Serviceeftersyn af udvalgte regler i asbestbekendtgørelsen
Parterne er enige om, at det i dag i visse bestemmelser i asbestbekendtgørelsen kan
være svært at se, hvem der er pligtsubjektet, da nogle af asbestbekendtgørelsens
bestemmelser gælder for
enhver,
der skal udføre et arbejde med asbest, herunder
den selvstændige, mens nogle af bestemmelserne alene gælder for
arbejdsgiveren
med ansatte.
Parterne er endvidere enige om, at bekendtgørelsen bærer præg af at være en sam-
menskrivning af to tidligere bekendtgørelser; bekendtgørelse om asbest og be-
kendtgørelse om registrering af asbest, samtidigt med at bekendtgørelse om asbest
implementerer asbestdirektivet.
Arbejdsgruppen anbefaler derfor, at der gennemføres et servicetjek af udvalgte
regler i asbestbekendtgørelsen med henblik på, at der skabes mere klarhed i regler-
ne og dertil en mere klar struktur med henblik på at sikre bedre beskyttelse af de
ansatte.
Samtidigt anbefaler arbejdsgruppen, at relevant vejledning på området styrkes,
f.eks. i forhold til bedre forklaring af det ansvar bygherrer har om at medvirke til,
at arbejdsgiverne kan overholde arbejdsmiljøreglerne.
Medvirkeransvaret handler om at sikre en klar ansvarsfordeling mellem bygherrer
og arbejdsgivere, således at der ikke er tvivl om, at det er arbejdsgiveren, der har
hovedansvaret for arbejdets forsvarlige planlægning, tilrettelæggelse og udførelse,
mens bygherren har ansvaret for koordinering i forhold til sikkerhed og sundhed,
og herunder i forhold til fællesforanstaltninger på byggepladsen.
Medvirkeransvaret angår alle bygherrer, herunder også private boligejere, der age-
rer som bygherrer på bolig til eget brug. Medvirkeransvaret gælder også, når der
kun er én arbejdsgiver på pladsen. Det vil sige, at hvis den private bygherre har
viden om f.eks. asbest i bygningen, skal han videregive det til arbejdsgiveren, også
selvom der kun er én arbejdsgiver.
Arbejdsgruppen anbefaler, at følgende bestemmelser i asbestbekendtgørelsen ind-
går i servicetjekket:
Konsekvensændring af § 1, stk. 3,
så det tydeligt fremgår af reg-
lerne, at § 24
som oprindelig tiltænkt
også skal gælde lovens
udvidede område, hvilket ikke er tilfældet i dag. Det betyder, at §
24 som langt de fleste bestemmelser i asbestbekendtgørelsen også
gælder for selvstændige.
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 330: Orientering om anbefalinger fra arbejdsgruppen om asbest, fra beskæftigelsesministeren
§ 3, stk. 2:
Det er umiddelbart vurderingen, at der er meget få ar-
tikler (tekniske hjælpemidler) tilbage med asbest. Med henblik på
yderligere at gøre brug af potentialet i REACH for at begrænse
markedsføring henholdsvis anvendelse af asbestholdige tekniske
hjælpemidler afdækker Arbejdstilsynet, om undtagelsen for tekni-
ske hjælpemidler med asbest kan ophæves eller i hvilket omfang,
den kan indskrænkes.
Arbejdsgruppen om asbest er enig om, at reglerne på området med fordel kan gøres
mere klare og peger på, at der bør skabes en mere logisk struktur og opbygning i
bestemmelserne for at tydeliggøre hierarkiet/logikken i reglerne. Dette kan evt. ske
ved at sammenskrive nogle af bestemmelserne i kapitel 6 om registrering og kapitel
7 om nedrivnings-, reparations- og vedligeholdelsesarbejde. Arbejdsgruppen anbe-
faler i den forbindelse, at følgende bliver en del af servicetjekket:
§ 23:
Det fremgår af AT-vejledningen om asbest, at bestemmelsen
gælder for arbejdsgivere, der ejer eller bruger en bygning. Dette
fremgår imidlertid ikke klart af § 23. Det afdækkes derfor, om det
kan præciseres i § 23, hvilke arbejdsgivere, der er omfattet af plig-
ten til at registrere asbestholdige materialer, som er beskadigede,
eller som i øvrigt indebærer risiko for udsættelse for asbest.
§ 24:
Bestemmelsen skal gælde for enhver, der skal udføre et ar-
bejde med asbest. Det afdækkes, hvordan det kan præciseres, hvem
der er omfattet af pligten til at registrere, hvor der er anvendt as-
best eller asbestholdigt materiale, inden reparation, vedligeholdel-
se, installation eller lignende bygningsmæssige foranstaltninger
påbegyndes.
Det undersøges samtidigt, hvordan formuleringen af § 24 om regi-
strering kan tænkes sammen med formuleringen i § 29. Det tyde-
liggøres i reglerne, at undersøgelsespligten i § 29 gælder for såvel
indvendigt som udvendigt asbestarbejde, sådan at det er tydeligt
formidlet i reglerne, at der ift. udvendigt asbestarbejde er en pligt
til at undersøge, om der er asbestholdige materialer.
Det skal i den forbindelse også afdækkes, om det kan præciseres,
hvem der er omfattet af pligten til - inden et nedrivnings- eller ved-
ligeholdelsesarbejde påbegyndes - at fastslå hvilke materialer, der
kan formodes at indeholde asbest, eventuelt ved at indhente oplys-
ninger hos ejerne.
8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 330: Orientering om anbefalinger fra arbejdsgruppen om asbest, fra beskæftigelsesministeren
1899058_0009.png
§ 26:
Forholdet mellem registreringsbestemmelserne i asbestbe-
kendtgørelsen og reglerne om kemisk APV i bekendtgørelsen om
arbejde med stoffer og materialer analyseres nærmere. Baggrunden
for analysen er, at udarbejdelsen af den lovpligtige kemiske APV
ikke indeholder krav til egentlig registrering af konkret forekomst
af asbest; kemisk APV handler om at sikre, at risikoen for udsæt-
telse fra asbest fra f.eks. beskadigede indkapslinger identificeres
og håndteres, mens asbestbekendtgørelsen stiller krav om egentlig
registrering. Hertil kommer, at der i byggepladsbekendtgørelsens §
7, stk. 2, er krav om, at arbejdsgiveren skal udarbejde en skriftlig
vurdering om arbejdets udførelse ved særligt farligt arbejde. Det
gælder f.eks. asbest. Det vurderes, om det er hensigtsmæssigt, at §
24 omfattes af § 26.
Endelig anbefaler arbejdsgruppen, at ordet ”forundersøgelse” indføres i
bygherre-
bekendtgørelsens § 11, når bekendtgørelsen revideres næste gang.
4.2.2. Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i Bygge & Anlæg præciserer rele-
vante vejledninger, så risiko for udsættelse for asbest tydeliggøres
Arbejdsgruppen anbefaler, at Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i Bygge & An-
læg præciserer i asbesthuset.dk og i øvrige vejledninger om asbest, hvornår der er
risiko for udsættelse, f.eks. ved mindre serviceopgaver, fjernelse af asbest og reno-
vering af ældre bygninger uden gode forundersøgelser og forebyggende foranstalt-
ninger, herunder ved arbejde på lofter og mangelfuld rengøring.
Oplysningerne integreres i eksisterende materialer f.eks. på hjemmesiderne asbest-
huset.dk og på byggeproces.dk.
4.2.3. Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i Bygge & Anlæg udarbejder kort
vejledning om asbest til hurtigt print
Arbejdsgruppen anbefaler, at Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i Bygge & an-
læg udarbejder kort vejledning (om, hvad arbejdsgiver og ansatte gør, når de ufor-
varende støder på asbest). Vejledningen skal kunne tilgås let og være til hurtigt
print.
4.2.4. Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i Bygge & Anlæg laver procesdia-
gram om at dele viden om asbest i værdikæden
Arbejdsgruppen anbefaler, at Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i Bygge & An-
læg udarbejder et procesdiagram til at illustrere de forskellige aktørers pligter ved-
rørende opbygning af viden om forekomst af asbest i byggeprojektet, og der anfø-
res budskaber om vigtigheden af at videregive og efterspørge viden om asbest.
9
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 330: Orientering om anbefalinger fra arbejdsgruppen om asbest, fra beskæftigelsesministeren
Arbejdet synkroniseres med Arbejdstilsynets tilsvarende arbejde.
4.2.5. Arbejdstilsynet præciserer relevante vejledninger og øvrige materialer,
så risiko for udsættelse for asbest tydeliggøres
Arbejdsgruppen anbefaler, at Arbejdstilsynet præciserer i relevante vejledninger
om asbest, hvornår der er risiko for udsættelse, f.eks. ved mindre serviceopgaver,
fjernelse af asbest og renovering af ældre bygninger uden gode forundersøgelser og
forebyggende foranstaltninger, herunder ved arbejde på lofter og mangelfuld ren-
gøring.
Oplysningerne integreres i eksisterende materialer samt f.eks. på Arbejdstilsynets
hjemmeside.
4.2.6. Arbejdstilsynet beskriver roller og pligter i byggeprocessen på temasi-
den om asbest
Arbejdsgruppen anbefaler, Arbejdstilsynet udbygger sin temaside om asbest ift.
roller i byggeriet, pligter og håndtering af mistanke om asbest.
Arbejdet synkroniseres med Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i Bygge & An-
lægs tilsvarende arbejde.
4.2.7. Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i Bygge & Anlæg samler alle rele-
vante materialer om asbest i Asbesthuset.dk
Arbejdsgruppen anbefaler, at Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i Bygge & An-
læg for at skabe overblik over væsentlige materialer om asbest laver en samling af
alle vigtige links vedrørende asbest i Asbesthuset.dk (både ift. arbejdsmiljø, sund-
hed og affald). Arbejdsgruppen anbefaler det samme for Arbejdstilsynet.
Anbefalingen handler om, at det skal være nemt og hurtigt at kunne tilegne sig den
nødvendige viden om asbest, og at Asbesthuset.dk og Arbejdstilsynets hjemmeside
skal være indgange.
4.2.8. Arbejdstilsynet samler alle relevante materialer om asbest på Arbejds-
tilsynets hjemmeside
Arbejdsgruppen anbefaler, at Arbejdstilsynet ligesom Branchefællesskabet for
arbejdsmiljø i Bygge & Anlæg laver en samling af alle vigtige links vedrørende
asbest på Arbejdstilsynets hjemmeside (både ift. arbejdsmiljø, sundhed og affald).
10
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 330: Orientering om anbefalinger fra arbejdsgruppen om asbest, fra beskæftigelsesministeren
Anbefalingen handler om, at det skal være nemt og hurtigt at kunne tilegne sig den
nødvendige viden om asbest, og at Asbesthuset.dk og Arbejdstilsynets hjemmeside
skal være indgangen.
4.2.9. Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i Bygge & Anlæg gennemgår og
justerer alle relevante vejledninger om asbest, så de bliver lettere at forstå
Arbejdsgruppen anbefaler, at Branchefællesskabet for Bygge- og Anlæg gennem-
går og justerer alle relevante vejledninger, hvor der står noget om asbest, så de
gøres så lette som muligt at forstå.
Begrundelsen er, at mange i byggeriet har svært ved at tilegne sig information fra
dokumenter med megen tekst. Klar kommunikation styrker målgruppens mulighed
for at sikre den nødvendige beskyttelse mod udsættelse for asbest.
Arbejdet synkroniseres med Arbejdstilsynets tilsvarende arbejde.
4.2.10. Arbejdstilsynet gennemgår og justerer alle relevante vejledninger om
asbest, så de bliver lettere at forstå
Arbejdsgruppen anbefaler, at Arbejdstilsynet gennemgår og justerer alle relevante
vejledninger, hvor det står noget om asbest, så de gøres så lette som muligt at for-
stå.
Begrundelsen er, at mange i byggeriet har svært ved at tilegne sig information fra
dokumenter med megen tekst. Klar kommunikation styrker målgruppens mulighed
for at sikre den nødvendige beskyttelse mod udsættelse for asbest.
Arbejdet synkroniseres med Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i Bygge & An-
lægs tilsvarende arbejde.
4.2.11. Undersøgelse af og information om sanering kontra indkapsling af
asbest
Arbejdsgruppen anbefaler, at der udarbejdes informationsmateriale om de fordele,
der kan være ved at fjerne asbest fremfor at indkapsle det. Materialet kan evt. være
i form af et faktaark/en vejledning. Parterne afklarer snarest, hvor anbefalingen
bedst forankres, herunder anbefalingens tidsperspektiv, og drøfter i den forbindelse
koblingen til kommunikationsindsatsen rettet mod større og mindre bygherrer. I
faktaarket/vejledningen kan indgå, at der bl.a. kan være følgende fordele ved at
fjerne kontra indkapsle identificeret asbest:
At begrænse risiko for spredning af asbest efter indkapsling.
11
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 330: Orientering om anbefalinger fra arbejdsgruppen om asbest, fra beskæftigelsesministeren
At kunne dokumentere i markedsføringsøjemed ved udlejning eller
salg af ejendomme, at brugere/ejere ikke risikerer asbestudsættel-
se.
At sikre sig mod (uventede) udgifter til asbestsanering ved fremti-
dige reparations- og vedligeholdelsesarbejder.
At sikre sig mod krav fra lejere om kompensation eller lignende,
hvis der skal ske indgreb eller vedligeholdelse i asbestholdige
bygningsdele som uforudset kan medføre midlertidige fraflytning
eller indskrænket brug af bygningen i en periode.
Faktaarket/vejledningen kan indeholde konkrete cases med økonomioverslag på
sanering kontra indkapsling.
Informationen kommunikeres ud f.eks. i forbindelse med kommunikationsindsat-
sen i de øvrige forslag, der er rettet mod bygherrer i arbejdsgruppens anbefalinger.
4.2.12. Nedsættelse af den danske grænseværdi for asbest
Tre europæiske lande, Tyskland, Frankrig og Holland har fastsat en lavere grænse-
værdi for asbest end asbestdirektivet.
Arbejdsgruppen anbefaler, at Arbejdstilsynet går i dialog med Det Nationale
Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) med henblik på, at NFA foretager en
nærmere vurdering af det dokumentationsgrundlag, der har dannet baggrund for
nedsættelse af grænseværdien for asbest i hhv. Tyskland, Frankrig og Holland.
I vurderingen skal indgå de erfaringer, der er fra de tre lande efter nedsættelsen,
herunder om muligt betydningen for arbejdsmiljøet. NFA skal om muligt vurdere
den forventede betydning af en nedsættelse af grænseværdien i forhold til udsættel-
sen på de danske arbejdspladser.
Grænseværdien for asbest i Danmark svarer til den grænseværdi, der er fastsat i
direktiv 2009/148/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af arbejdstagere mod
farerne ved under arbejde at være udsat for asbest.
Det fremgår af Kommissionens opfølgning på evalueringen af asbestdirektivet, at
der er tilgængelig viden, der kan understøtte, at man overvejer nedsættelsen af EU-
grænseværdien, men at det bør undersøges nærmere i SCOEL.
Hvis NFA vurderer, at der er et tilstrækkeligt grundlag for at nedsætte grænsevær-
dien, anbefaler arbejdsgruppen, at Arbejdstilsynet iværksætter en proces om ned-
sættelse af det videnskabelige kvalitetsudvalg.
12
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 330: Orientering om anbefalinger fra arbejdsgruppen om asbest, fra beskæftigelsesministeren
1899058_0013.png
4.3. Fælles kommunikationsindsats
Arbejdsgruppen anbefaler, at Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i Bygge & An-
læg og Arbejdstilsynet gennemfører en formidlings- og kommunikationsindsats.
Indsatsen bliver gennemført som en koordineret indsats efter initiativ 7-modellen.
4.3.1. Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i Bygge & Anlæg iværksætter på
baggrund af de nye materialer en formidlings- og kommunikationsindsats om
asbest
Arbejdsgruppen anbefaler, at Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i Bygge & An-
læg i årene 2019, 2020 og 2021 gennemfører en strategisk formidlings- og kom-
munikationsindsats om asbest, hvor bl.a. de nye materialer kommunikeres ud i
branchen gennem Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i Bygge & Anlæg og orga-
nisationernes egne kanaler.
Indsatsen består af to dele, dels en formidlingsindsats, som Branchefællesskabet for
arbejdsmiljø i Bygge & Anlæg afsætter ressourcer til, og dels en større kommuni-
kationsindsats, som vil blive gennemført såfremt ressourcerne kan tilvejebringes
ved supplerende, ekstern finansiering fra f.eks. fonde.
Formidlingsindsats rettet mod virksomheder og ansatte i branchen
For at sikre, at viden om asbest og forebyggelse spredes til flere i branchen, vil
Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i Bygge & Anlæg gennemføre en formid-
lingsindsats. Indsatsen formidler viden om asbest og forebyggelse samt instruktion
og oplyser om relevante materialer om asbest.
Formidlingen fra Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i Bygge & Anlæg målrettes
de enkelte aktører, unge samt erhvervsuddannelser og sker via Branchefællesskabet
for arbejdsmiljø i Bygge & Anlægs hjemmesider og nyhedsbreve. Organisationerne
i byggeriet deltager i formidlingen ved at informere om asbest i artikler i branche-
og fagblade og i forbindelse med uddannelsesaktiviteter, møder m.v.
Arbejdsgruppen anbefaler, at Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i Bygge & An-
læg og Arbejdstilsynet fortsat koordinerer indsatsen på asbest i regi af initiativ 7,
men også at dette udbygges til løbende dialog i perioden om muligheder for syn-
kroniseret kommunikation om asbest i forhold til branchen.
Kommunikationsindsats rettet mod byggeriets aktører
Såfremt der kan opnås ressourcer fra fonde eller lignende, vil Byggeriets organisa-
tioner igangsætte en mere omfattende strategisk indsats om asbest, der sigter på at
komme endnu længere ud med viden om asbest, forebyggelse og handlinger i for-
13
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 330: Orientering om anbefalinger fra arbejdsgruppen om asbest, fra beskæftigelsesministeren
1899058_0014.png
hold til de enkelte aktører i byggeriet, det vil sige udførende virksomheder, ansatte,
herunder unge, små og professionelle bygherrer samt rådgivende og projekterende.
Byggeriets organisationer påtænker at integrere den ekstra kommunikationsindsats
om asbest i en samlet indsats om ”fortidens synder” (asbest og andre farlige stoffer
og materialer som PCB, klorerede paraffiner, gammel mineraluld, bly og andre
metaller, forurenet jord m.v.). Initiativet om fortidens synder knyttes til Branche-
fællesskabet for arbejdsmiljø i Bygge & Anlæg og omfatter både en kommunikati-
onsindsats og udarbejdelse af vejledningsmaterialer fra Branchefællesskabet for
arbejdsmiljø i Bygge & Anlæg.
Det anbefales, at indsatsen bliver gennemført som en koordineret indsats mellem
Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i Bygge & Anlæg og Arbejdstilsynet efter
initiativ 7-modellen.
4.3.2. Arbejdstilsynet informerer om de nye materialer om asbest
Arbejdsgruppen anbefaler, at Arbejdstilsynet løbende informerer branchen om de
nye materialer og resultatet af servicetjekket.
Arbejdstilsynets kommunikationsindsats på asbestområdet koordineres med Bran-
chefællesskabet for arbejdsmiljø i Bygge & Anlægs kommunikationsindsats i årene
2019, 2020 og 2021 i regi af initiativ 7 og det fokus, der i forvejen er på asbest,
herunder på unge og nystartede ansatte og mestre. Arbejdstilsynet vil støtte op om
det vejledningsarbejde, Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i Bygge & Anlæg
udfører og vil såvel generelt som på tilsyn henvise til de nye materialer.
4.4. Øvrige forslag
4.4.1. Udvidet samarbejde med miljømyndighederne i sager om overtrædelse
af miljølovgivningen
Parterne er enige om at anbefale, at Arbejdstilsynet undersøger, om der findes vi-
den hos miljømyndighederne fra miljøsager om asbest, der kan styrke tilsynsind-
satsen. Arbejdstilsynet kan muligvis bruge oplysninger fra miljøsager om ulovlig
håndtering af asbestaffald efter miljøreglerne i tilsynsindsatsen f.eks. som en for-
søgsordning i en periode.
Når Arbejdstilsynet har undersøgt mulighederne, tager Arbejdstilsynet efterfølgen-
de en drøftelse med parterne i arbejdsgruppen om, hvorvidt Arbejdstilsynet kan
bruge oplysningerne i tilsynsindsatsen.
4.4.2. Etablering af elektronisk platform for registrering af asbestprotokoller
14
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 330: Orientering om anbefalinger fra arbejdsgruppen om asbest, fra beskæftigelsesministeren
Parterne er enige om, at de nuværende regler om protokolføring er uhensigtsmæs-
sige. Det er i dag den enkelte virksomhed, der selv skal opbevare persondata i 40
år, hvis ansatte har været udsat for asbest. Det giver et sårbart system, ikke mindst
ved virksomhedsoverdragelser, vandskader og lign, og giver dertil udfordringer for
ansatte, der gennem en årrække er beskæftiget ved mange forskellige virksomhe-
der. Da formålet med registreringen er knyttet til behandling af en eventuel ar-
bejdsskadesag, vil det være mere oplagt med en ordning, hvor registreringen med
det samme sker i arbejdsskadesystemet, og her knyttes til den enkelte ansatte.
Parterne anbefaler derfor, at det undersøges, om der kan etableres en elektronisk
platform for registrering af asbestprotokoller, f.eks. i EASY eller virk.dk, der gør
protokolføring let og effektiv, og samtidig sikrer, at data for den enkelte ansatte er
tilgængelige i arbejdsskadesystemet mange år frem.
Arbejdstilsynet går i dialog med AES, som ejer EASY, om mulighederne, herunder
økonomien, hvorefter fremdriften drøftes med parterne bag anbefalingen.
4.4.3. Arbejdstilsynets tilsyn med arbejde med asbest
Arbejdstilsynet er en væsentlig aktør i arbejdet med at reducere ansattes udsættelse
for asbest.
Arbejdsgruppen lægger derfor vægt på, at Arbejdstilsynet fortsat prioriterer asbest-
området højt ved bl.a. at håndtere anmeldelser og klager hurtigt og sikre effektiv
håndhævelse, herunder at strafferammen for overtrædelse af reglerne om asbest
udnyttes.
Arbejdsgruppen anbefaler, at Arbejdstilsynet i løbet af 2018 udarbejder en redegø-
relse om tilsynets håndtering af og erfaringer med asbestområdet ved at udfolde det
eksisterende notat om Arbejdstilsynets tilsyn med arbejde med asbest med følgende
emner:
En beskrivelse af Arbejdstilsynets generelle reaktionsmuligheder med
særligt fokus på de reaktioner, der kan gives på asbestområdet.
En kvalitativ vurdering af omfanget af anmeldelser og klager vedr. as-
best i 2016-2017.
En kvalitativ vurdering af Arbejdstilsynets reaktioner på asbestområdet
i 2016-2017, herunder indstillinger om straf til politiet.
Om muligt en beskrivelse af politiets praksis i straffesager på asbest-
området.
En beskrivelse af den typiske bødestørrelse på asbestområdet.
En beskrivelse af Arbejdstilsynet erfaringer med asbest i forbindelse
med det nye bygge-anlægstilsyn.
I redegørelsen skal desuden indgå de kvantitative data, som var en del af beskæfti-
gelsesministerens svar til Folketinget på et samråd om asbest i 2015.
15
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 330: Orientering om anbefalinger fra arbejdsgruppen om asbest, fra beskæftigelsesministeren
1899058_0016.png
Arbejdsgruppen anbefaler, at redegørelsen opdateres i 2021.
Derudover anbefales det, at parterne
på baggrund af redegørelsen
mødes med
Arbejdstilsynet i starten af 2019 for eventuelt
at komme med ”forslag til forbedrin-
ger eller tiltag i forhold til Arbejdstilsynets tilsyn med asbestarbejde”, jf. kommis-
soriet for arbejdsgruppen, og for at drøfte om der er data, der vil være vigtige frem-
adrettet at følge udviklingen på, f.eks. antallet af anmeldelser om asbestarbejde,
antallet af klager om asbest, antallet af tilsyn, hvor der gives reaktioner og antallet
af anmeldte erhvervssygdomme - forudsat at dette kan gøres på en nem måde og
kan håndteres inden for Arbejdstilsynets bevilling.
4.4.4. Forskning/viden på asbestområdet
Arbejdsgruppen er enig om, at der kan være fordele i at opbygge mere viden på
asbestområdet med henblik på at kunne reducere risiko for asbestudsættelse og
sikre beskyttelse af de ansatte. Arbejdsgruppen anbefaler derfor, at der iværksættes
forskningsinitiativer inden for to spor:
Spor 1
Forskningsprojekter under Arbejdsmiljøforskningsfonden
Fondens formål er at styrke arbejdsmiljøforskningen i Danmark. Fonden støtter
forskning og udvikling i arbejdsmiljø for at forbedre arbejdsmiljøet og dermed
forebygge, begrænse og afhjælpe udstødelse af personer fra arbejdsmarkedet på
grund af arbejdsulykker, arbejdsbetingede lidelser, nedslidning m.v.
Arbejdsgruppen anbefaler, at ministeren retter henvendelse til Arbejdsmiljøforsk-
ningsfonden med henblik på, at et udbud fra fonden kan komme til at sætte fokus
på asbest ved at indeholde kriterier om dels viden om effektive forebyggelsesforan-
staltninger for ansattes eksponering ved asbestarbejde, dels viden om fordele ved at
sanere asbest frem for at indkapsle:
Projekt om viden om asbestudsættelse og forebyggelse
Erfaring fra andre områder har vist, at opdateret viden om risici kan have god
spredning og medvirke til effektiv forebyggelse. Ny viden kan give et godt grund-
lag for både myndighedernes og parternes kommunikation og indsats for at formid-
le vigtigheden af effektiv forebyggelse, først og fremmest i forbindelse med asbest,
men også ved andre støvpåvirkninger.
Arbejdsgruppen anbefaler i den forbindelse, at byggeriets parter går i dialog med
relevante forskningsmiljøer, med henblik på at disse formulerer en konkret forsk-
ningsansøgning til Arbejdsmiljøforskningsfonden. Projektet kan afdække betyd-
ningen af effektive forebyggelsesforanstaltninger for ansattes eksponering ved
asbestarbejde og komme med forslag til valg af gode arbejdsmetoder. Projektfor-
slaget kan indeholde konkrete eksponeringsmålinger ved flere hyppigt forekom-
mende arbejder med forskellige niveauer af beskyttelse.
Teknisk udredning om indkapsling versus sanering
16
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 330: Orientering om anbefalinger fra arbejdsgruppen om asbest, fra beskæftigelsesministeren
Indkapsling - herunder forsegling - af asbest indebærer en potentiel risiko for, at
håndværkere, der senere udfører arbejde ved det indkapslede asbest, bliver udsat
for asbest i arbejdsmiljøet. Sikker sanering af asbest er et vigtigt alternativ til ind-
kapsling og vil over tid reducere mængden af asbest i bygningsmassen.
Arbejdsgruppen anbefaler i den forbindelse, at byggeriets parter går i dialog med
relevante forskningsmiljøer med henblik på at disse formulerer en konkret forsk-
ningsansøgning til Arbejdsmiljøforskningsfonden om et projekt om indkapsling
kontra sanering. Projektet vil have til formål at styrke beslutningsgrundlaget for,
om der saneres eller indkapsles.
Parterne er enige om, at projektet bør indeholde tre faser:
I første fase indsamles erfaringer med de arbejdsmiljøfaglige overvejelser blandt
bygherrer og tilknyttede rådgivere/projekterende, der ligger til grund for beslutning
om at sanere eller indkapsle asbest.
I anden fase indsamles kvalitative erfaringer fra bygherrer, der ved renoveringspro-
jekter har stået over for et valg om indkapsling eller sanering, herunder de overve-
jelser om økonomi på kort og lang sigt, der har indgået i bygherrens overvejelser.
I tredje fase præsenteres en række cases, der med afsæt i fase et og to adresserer de
overvejelser, der er relevante at have med, når der skal træffes beslutning om at
sanere eller indkapsle. Det vil være en hoveddel af de beskrevne cases at adressere
økonomien knyttet til indkapsling i forhold til sanering, både på kort og på lang
sigt.
Spor 2 - Muligt projekt om asbestholdige materialers levetid
Der er behov for yderligere viden om asbestholdige materialers levetid og risikoen
for, at asbestfibre frigives til både det ydre og det indre miljø. Vidensbehovet knyt-
ter sig primært til udtjente asbesteternit i boligområder. Viden på området vil kun-
ne bruges til at vurdere, hvornår det er hensigtsmæssigt at udskifte de asbestholdige
materialer, ud fra hensyn til afgivelse af asbestfibre til arbejdsmiljø og omgivelser-
ne, snarere end materialernes tekniske holdbarhed.
Arbejdsgruppen anbefaler derfor, at parterne undersøger muligheden for et under-
søgelsesprojekt, der skal bidrage med viden om asbestholdige materialers levetid
og risikoen for frigivelse af asbest fra materialerne. Projektet forudsætter ekstern
finansiering, og parterne går i dialog med relevante interessenter med henblik på at
realisere anbefalingen.
Projektet vil primært fokusere på udvendig asbest men kan også bidrage til at bely-
se holdbarheden af indkapsling, der kan være udsat for mekanisk slid gennem åre-
ne.
17