Arbejdsmarkedsafdeling
Sønderborg Kommune
Att.: Jan Prokopek Jensen
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Kære Jan Prokopek Jensen
Tak for den fremsendte evalueringsrapport om revalideringsindsatsen i Sønderborg
Kommune.
Jeg er glad for høre, at Sønderborg Kommune gør en indsats for at få ledige i ud-
dannelse og job, og at I følger op på, hvad der kommer ud af jeres revalideringsfor-
løb. Det er altid vigtigt, at man som kommune bruger de redskaber, der lokalt vur-
deres at være mest effektive for at få udsatte ledige tilbage på arbejdsmarkedet.
Den fremsendte kvalitative evaluering viser, at de berørte borgere i overvejende
grad er godt tilfredse med den indsats, de har fået gennem revalideringsordningen.
Evalueringen kan imidlertid ikke bruges til sige noget om effekten af revaliderings-
indsatsen. Jeg har dog noteret mig, at der i det fremsendte henvises til en effekteva-
luering af revalidering, som I har fået foretaget i 2015. Den er jeg meget interesse-
ret i at se, idet jeg ikke har kendskab til evalueringer, som med sikkerhed påviser
en effekt af revalidering.
Det er med andre ord ikke muligt - på baggrund af eksisterende viden - at fastslå
om revalidering har større eller mindre effekter end andre former for indsatser i den
aktive beskæftigelsespolitik. Det skal bl.a. ses i lyset af, at det er svært umiddelbart
at sammenligne effekterne af revalidering med effekterne af den øvrige aktive-
ringsindsats, da revalideringsforløbene typisk er meget lange i sammenligning med
andre former for aktivering. Samtidig bruges revalidering ikke på samme målgrup-
per som andre indsatser, da det netop gælder, at en række andre muligheder skal
være afprøvet før, der kan bevilliges revalidering.
Revalidering består i dag i højere grad af ordinær uddannelse, som nu udgør mere
end halvdelen af de igangværende forløb. Der er i det ordinære uddannelses- og
SU-system gode rammer for længerevarende ordinær uddannelse med de mulighe-
der for handicaptillæg ved videregående uddannelser, dobbeltklip til enlige forsør-
gere og øvrige støtteordninger, der er her. Disse muligheder i SU-systemet fandtes
ikke, da man oprindeligt indførte revalidering.
Der er samtidig muligheder for længerevarende uddannelse inden for rammerne af
det øvrige beskæftigelsessystem for borgere, der er berettiget til en forsørgelses-
ydelse. Fx kan borgere, der er over 30 år og berettiget til kontanthjælp, efter en
konkret vurdering få et tilbud i form af en studie- eller erhvervskompetencegivende
uddannelse. Det stilles der ikke særlige betingelser til, og der er heller ikke regler
om maksimal længde.
17. maj 2018
J.nr. 18/04942