Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 320
Offentligt
1895636_0001.png
FAKTA
25. april 2018
Status for den nye tilsynsmetode i Bygge- og anlægs-
branchen
J.nr. 20185200143
MV/ADA/ØS
TR/SNL/KRL
Sammenfatning
Forsøget med den nye tilsynsmetode i bygge- og anlægsbranchen viser, at:
Arbejdstilsynet finder materielle arbejdsmiljøproblemer (fx ulykkesrisici) på
48,9 pct. af de besøgte bygge- og anlægsvirksomheder. Tidligere blev der med
det risikobaserede tilsyn kun fundet materielle arbejdsmiljøproblemer på 12,8
pct. af de besøgte bygge- og anlægsvirksomheder.
Der gives flest afgørelser om ulykkesrisici.
Den ny tilsynsmetode giver et større udbytte af den tid, som Arbejdstilsynet
anvender på virksomhederne.
De tilsynsførende kører sjældnere forgæves med den ny tilsynsmetode (5,5 pct.
af gangene) i forhold til i det risikobaserede tilsyn (34,4 pct. af gangene).
Uddybning
Forsøget med den nye tilsynsmetode i bygge- og anlægsbranchen trådte i kraft
1. november 2017 og har til formål at nedbringe antallet af ulykker og nedslid-
ning i branchen ved, at Arbejdstilsynet er mere til stede hos virksomhederne og
bedre kan følge op på konstaterede arbejdsmiljøproblemer.
Der var i 2016 over dobbelt så stor risiko for, at ansatte i bygge- og anlægsbran-
chen kommer ud for en ulykke, end gennemsnittet for alle brancher. Andelen af
muskel-skeletoverbelastede i bygge- og anlægsbrancherne var i 2016 også over
dobbelt så stor som gennemsnittet for alle brancher.
Den ny tilsynsmetode er tilrettelagt ud fra byggeriets særlige kompleksitet med
skiftende arbejdssteder og flere aktører. Med den ny metode starter tilsynet
uanmeldt på byggepladsen, dér hvor arbejdsmiljørisiciene er. Arbejdstilsynet
afdækker arbejdsmiljøet på alle de virksomheder, der er på byggepladsen. Der-
efter gennemføres dialogmøder og opfølgende tilsyn, som er målrettet mod de
virksomheder og byggepladser, hvor der er konstateret arbejdsmiljøproblemer.
Den ny tilsynsmetode indenfor bygge- og anlæg er illustreret nedenfor:
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 320: Status for den nye tilsynsmetode i bygge- og anlægsbranchen, fra beskæftigelsesministeren
1895636_0002.png
Tilsyn og afgørelser
Tabel 1 nedenfor viser antallet af tilsyn og dialogmøder, som er gennemført i de
første fire og en halv måned af forsøget. Tabellen viser, at Arbejdstilsynet har
besøgt 517 byggepladser, hvor der er ført tilsyn med 1.093 virksomheder inden-
for bygge- og anlægsbranchen. Der er ofte tale om større bygge- og anlægsvirk-
somheder, fordi det er disse virksomheder, der ofte arbejder på byggepladserne.
De små virksomheder med 1-9 ansatte udgør ca. en fjerdedel af de virksomhe-
der, som Arbejdstilsynet har ført tilsyn med i den ny metode.
Tabel 1: Antal besøgte byggepladser, dialogmøder og opfølgningsbesøg i perioden 1. november 2017
til 15. marts 2018
Antal besøgte byggepladser, B/A virksomheder og antal dialogmøder
Antal besøgte byggepladser
Antal B/A virksomheder, der har fået tilsyn på byggepladserne*
Antal dialogmøder med virksomheder
Antal dialogmøder med byggepladsens aktører
Antal dialogmøder med bygherrer
*Det bemærkes, at Arbejdstilsynet også fører tilsyn med virksomheder fra andre brancher, der arbejder på byggepladsen.
517
1.093
340
47
29
Tabel 2 nedenfor viser, at Arbejdstilsynet med den ny metode har fundet mate-
rielle arbejdsmiljøproblemer (fx ulykkesrisici) på 48,9 pct. af de 1.093 besøgte
bygge- og anlægsvirksomheder. Det er en langt højere andel end i det risikoba-
serede tilsyn, hvor Arbejdstilsynet i første halvår 2017 fandt materielle ar-
bejdsmiljøproblemer på 12,8 pct. af de 1.085 besøgte bygge- og anlægsvirk-
somheder.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 320: Status for den nye tilsynsmetode i bygge- og anlægsbranchen, fra beskæftigelsesministeren
1895636_0003.png
Tabel 2: Antal besøgte B/A virksomheder samt andelen med minimum én materiel afgørelse indenfor
hhv. den ny B/A tilsynsmetode og det risikobaserede tilsyn
Tilsynsmetode
periode
Antal besøgte B/A-
virksomheder
Ny tilsynsmetode
1. nov. 2017
15. marts
2018
Risikobaserede tilsyn
første halvår af 2017
Andel af virksomhe-
der med min. én
materiel afgørelse
48,9 pct.
12,8 pct.
1.093
1.085
Forklaringen på stigningen i afgørelses-hitraten skal blandt andet findes i må-
den, hvorpå den ny metode adskiller sig fra det risikobaserede tilsyn.
Med det risikobaserede tilsyn på bygge- og anlægsområdet blev der taget ud-
gangspunkt i den enkelte virksomhed, hvor Arbejdstilsynet alene anvendte op-
lysninger om virksomhedens hjemmeadresse. Det var Arbejdstilsynets erfaring,
at virksomhederne ofte henviste de tilsynsførende til arbejdssteder (fx bygge-
pladser), hvor der ikke foregik relevant arbejde. Dette vurderes at være en væ-
sentlig årsag til, at der med det risikobaserede tilsyn blev afdækket færre ar-
bejdsmiljøproblemer. I den nye tilsynsmetode finder Arbejdstilsynet byggeplad-
serne via eksisterende kilder som fx byggepladsanmeldelser (større byggerier
skal anmeldes til Arbejdstilsynet), samt klager og lokalt kendskab fra de tilsyns-
førende.
Den ny metode betyder, at der føres tilsyn med en større andel af store virksom-
heder, i forhold til det risikobaserede tilsyn, fordi det er de større bygge- og an-
lægsvirksomheder, der ofte arbejder på byggepladserne. De store virksomheder
har ofte større arbejdsopgaver på den enkelte byggeplads, og derfor større risiko
for at overtræde arbejdsmiljøloven. Analysen viser dog, at når virksomheder in-
denfor samme størrelse sammenlignes, så afdækker den ny metode fortsat mate-
rielle arbejdsmiljøproblemer på en langt større andel af bygge- og anlægsvirk-
somhederne end med den tidligere metode.
Den ny metode indebærer, at Arbejdstilsynet kan møde en virksomhed flere
gange, hvor den inden for det risikobaserede tilsyn som udgangspunkt kun fik ét
risikobaseret tilsyn om året. Dermed vil sandsynligheden for at se et bredere ud-
snit af den enkelte virksomheds arbejdsprocesser og afdække eventuelle ar-
bejdsmiljøproblemer være højere med den ny metode. Da Arbejdstilsynet med
den ny metode kan føre tilsyn med den samme virksomhed flere gange, er det
også relevant at se på afgørelseshitraten for de virksomheder, der kun føres til-
syn med en enkelt gang. Resultaterne fra de første 4�½ måned af forsøget viser,
at det dog også en meget stor andel af disse virksomheder, der har fået materiel-
le afgørelser (43 pct.) i forhold til det risikobaserede tilsyn (12,8 pct.).
Nedenstående tabel 3 viser, hvor mange afgørelser Arbejdstilsynet har afgivet
til virksomheder med den ny metode. Der gives flest afgørelser inden for ulyk-
kesrisici. Afgørelser om bygherrer, kemi, støv og biologi samt muskel- og ske-
letbesvær følger herefter. Afgørelserne omfatter både afgørelser afgivet til virk-
somheder i bygge- og anlægsbranchen og virksomheder i andre brancher, som
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 320: Status for den nye tilsynsmetode i bygge- og anlægsbranchen, fra beskæftigelsesministeren
1895636_0004.png
Arbejdstilsynet fører tilsyn med på byggepladserne. Fx afgives afgørelser om
bygherrer ofte til virksomheder fra kontorbranchen, fx når boligselskaber eller
kommuner er bygherrer. Med alle brancher inkluderet har Arbejdstilsynet ført
tilsyn med 1.411 virksomheder i de første 4�½ måned af den ny metode.
Tabel 3: Fordeling af afgørelser om arbejdsmiljøproblemer
Arbejdsmiljøproblemer
Ulykkesrisici
Bygherrer, udbydere mv.
Kemi, støv og biologi
Muskel- og skeletbesvær (MSB)
Varme og kulde
Krav til egenindsatsen
Andre arbejdsmiljøemner
Støj
Indeklima
Områder udenfor arbejdsmiljøloven
Vibrationer
Antal afgørelser
774
156
114
91
43
42
21
15
10
2
1
Tidsforbrug og kørsel
Det gennemsnitlige tidsforbrug pr. besøgt virksomhed er undersøgt for hhv. den
nye B/A-metode og det risikobaserede tilsyn. Det er estimeret, at der anvendes
ca. 4 timer pr. besøgt virksomhed indenfor den ny metode og ca. 4 timer pr. be-
søgt virksomhed indenfor det risikobaserede tilsyn. Således ser tidsforbruget pr.
besøgt virksomhed umiddelbart uændret ud. Timeforbruget for den ny metode
er beregnet ved at summere tid brugt på byggepladstilsyn (i perioden 1. nov.
2017 til 28. feb. 2018) og de deraf affødte dialogmøder og opfølgningstilsyn.
De 4 timer pr. besøgt virksomhed er dermed en gennemsnitstid pr. virksomhed,
som Arbejdstilsynet har ført tilsyn med på en byggeplads.
Det ensartede tidsforbrug skal ses i lyset af, at Arbejdstilsynet med den ny me-
tode finder langt flere virksomheder med materielle afgørelser end med det risi-
kobaserede tilsyn. I forbindelse med tidligere opgørelser af det risikobaserede
tilsyn er det vist, at Arbejdstilsynet bruger længere tid på virksomheder, der
modtager afgørelser end virksomheder, der ikke modtager afgørelser. Set i det
lys vurderes det, at der er et større udbytte af den tid, Arbejdstilsynet anvender
på virksomhederne.
Det skal også tages i betragtning, at Arbejdstilsynet med den ny metode fører
tilsyn med hele byggepladsen, herunder også fællesområde, samt at der er et
større fokus på kontrol og dialog med flere af de centrale aktører i bygge- og an-
lægsbranchen. Disse nye elementer, som ikke indgik i det risikobaserede tilsyn,
har ikke kostet ekstra tid. Også i det lys vurderes der at være et større udbytte af
Arbejdstilsynets tid på virksomhederne.
Tilsynscentrenes foreløbige erfaring er, at de tilsynsførende har et større tids-
forbrug til forberedelse og afrapportering af tilsynene, hvilket hænger sammen
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 320: Status for den nye tilsynsmetode i bygge- og anlægsbranchen, fra beskæftigelsesministeren
1895636_0005.png
med det forhold, at der afgives flere afgørelser og det forhold, at der er tale om
et forsøg, som ikke er fuldt ud IT-understøttet.
Det er opgjort, hvor ofte Arbejdstilsynet kører forgæves. Opgørelsen viser, at
Arbejdstilsynet sjældnere kører forgæves med den ny tilsynsmetode i forhold
til det risikobaserede tilsyn. I forbindelse med det risikobaserede tilsyn i 2017
har Arbejdstilsynet kørt forgæves 34,4 pct. af de gange, hvor Arbejdstilsynet er
kørt ud for at udføre et besøg med en BA-virksomhed. En opgørelse for de før-
ste 4�½ måned af den ny metode viser, at Arbejdstilsynet med den ny metode er
kørt forgæves i 5,5 pct. af de gange, hvor der køres ud for at udføre et besøg.
Det er relevant at se på, om den ny tilsynsmetode er mere kørselseffektiv sam-
menlignet med det risikobaserede tilsyn. Det er dog ikke muligt at lave en præ-
cis opgørelse af, hvor meget kørsel der er brugt på hhv. den ny og den tidligere
tilsynsmetode, fordi registrering af kørsel ikke knytter sig til en bestemt til-
synsmetode.
Det er i stedet muligt at opgøre kørsel for den gruppe af tilsynsførende, som
bl.a. fører tilsyn med bygge- og anlægsbranchen. Det vil sige, at opgørelsen vil
indeholde kørsel for tilsyn indenfor alle de brancher og tilsynstyper
1
, som den
pågældende gruppe af tilsynsførende udfører. Arbejdstilsynet har lavet en sådan
opgørelse og har sammenlignet kørslen i en periode, hvor det nye tilsyn er gen-
nemført, med kørslen i en tidligere periode, hvor det risikobaserede tilsyn blev
gennemført. Dette giver en indikator for, om det nye tilsyn har påvirket kørslen.
Analysen viser, at antallet af virksomhedstimer pr. kørselstime er steget fra 3,0
timer i perioden med det tidligere tilsyn til 4,4 timer i perioden med det nye til-
syn. Med andre ord anvendes der i perioden med den nye tilsynsmetode færre
kørselstimer i forhold til, hvor mange timer den tilsynsførende bruger på virk-
somhedernes arbejdsmiljø. Det vurderes, at de færre forgæves tilsyn bidrager
positivt til færre kørselstimer pr. virksomhedstime. Det er usikkert, om den me-
re optimale kørsel kan fastholdes, fordi der kan være en risiko for, at man skal
køre længere for at besøge nye byggepladser, efterhånden som forsøget skrider
frem.
Hvorvidt den forbedrede kørselseffektivitet kan tilskrives den ny tilsynsmetode
er vanskelig at sige. Sammenligner man med kørslen blandt de øvrige tilsynsfø-
rende ses det, at kørselseffektivitet også her er forbedret, men ikke i samme
grad (fra 4,6 virksomhedstimer pr. kørselstime i den tidligere periode til 4,9 i
den ny periode). Det kan tyde på, at den ny tilsynsmetode bidrager til en forbed-
ret kørselseffektivitet.
Tilsynsgruppen fører primært tilsyn med bygge- og anlægsbranchen, men har fx også et
mindre antal tilsyn med virksomheder i branchegruppen Energi og råstoffer. Tilsynsgrup-
pen gennemfører forskellige typer af tilsyn som fx risikobaserede tilsyn, social dumping,
tilsyn med større infrastrukturprojekter, ulykkesundersøgelser og bygge-anlæg forsøg.
1
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 320: Status for den nye tilsynsmetode i bygge- og anlægsbranchen, fra beskæftigelsesministeren
1895636_0006.png
Tabel 4: Virksomhedstime per kørselstime
Kørselstid i bygge- og anlægsgruppen
Perioden januar
2017
maj 2017
3,0
4,6
Perioden november
2017
marts 2018
4,4
4,9
Virksomhedstime pr. kørselstime i bygge- og
anlægsgruppen
Virksomhedstime pr. kørselstime i de øvrige
tilsynsgrupper
* Opgørelsen af kørselstid er opgjort på baggrund af de timer, der var registreret i systemet i april 2018. Dermed indeholder
opgørelsen timer for hele marts 2018, hvor de øvrige ovenstående opgørelser er til og med 15. marts 2018.
6