Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 319
Offentligt
1895371_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 447
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Lennart Damsbo-Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
13. juni 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 16. maj 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
447 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lennart
Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 447:
J.nr. 2017-3638
”Af artiklen ”Kun hver anden får medhold: Det har aldrig været sværere at få
aner-
kendt
en arbejdsulykke” bragt i Ugebrevet A4 den 5. maj 2017 fremgår
det, at kun
hver anden anmeldte arbejdsulykke bliver anerkendt som arbejdsskade, jf.
http://www.ugebreveta4.dk/det-har-aldrig-vaeret-svaerere-at-faa-anerkendt-
en-ar_20803.aspx. Vurderer ministeren, at Højesteretdommen fra december 2016 -
der omtales i fagbladet Chaufføren fra april 2017 og som betyder, at en arbejdsska-
de ikke må afvises med henvisning til, at en rask person ikke ville få en skade af
den givne påvirkning
vil få en betydning for antallet af sager, hvor arbejdsulyk-
ken anerkendes som arbejdsskade?”
Svar:
Jeg er optaget af, at mennesker, der bliver syge eller får helbredsmæssige gener på
grund af en skade på deres arbejde, får anerkendt skaden i arbejdsskadesystemet og
får den hjælp og støtte, som de er berettiget til. Det er domstolene og arbejdsska-
demyndighederne i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og Ankestyrelsen, som fast-
lægger den nærmere praksis for, hvornår en arbejdsskade kan anerkendes efter ar-
bejdsskadesikringsloven.
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bidrag fra Arbejdstilsy-
net, som har oplyst følgende:
”Ved
en højesteretsdom fra november 2013, som omtales i den i spørgsmålet
nævnte artikel i Ugebrevet A4, har Højesteret fundet, at forbigående smerter, der
ikke kræver behandling, men går over af sig selv, normalt ikke vil kunne være en
personskade i arbejdsskadesikringslovens forstand. Efterfølgende har Ankestyrel-
sen i en række principafgørelser præciseret rækkevidden af dommen, hvilket har
betydet en nedgang i antallet af arbejdsulykker, der anerkendes som arbejdsskader.
Den i spørgsmålet omtalte højesteretsdom fra 2016 præciserer yderligere retsstil-
lingen med hensyn til konkret bevisvurdering af årsagssammenhængen mellem
hændelse/påvirkning og personskadebegrebet. Dommen fastslår, at en skadevolder
også skal kompensere skadelidte for følger, der skyldes skadelidtes særlige disposi-
tioner eller forudbestående lidelser, når disse følger udløses af arbejdsulykken.
Dommen vurderes at være i overensstemmelse med hidtidig praksis på området.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 319: Orientering om opfølgning på samråd AK-AM om anerkendelse af arbejdsskader, fra beskæftigelsesministeren
Arbejdstilsynet har forelagt Ankestyrelsen og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
spørgsmålet om, hvorvidt højesteretsdommen fra november 2016 forventes at ville
få betydning for antallet af anerkendte arbejdsulykker. Ankestyrelsen har oplyst
følgende:
”Udgangspunktet for vurderingen i ulykkessager er, om skadelidte ha
r godtgjort
en skade, og hvad den mest sandsynlige årsag hertil er.
Efter højesteretsdommen af 9. november 2016 om ulykkesbegrebet er det blevet
yderligere understreget, at vurderingen af, om en hændelse kan anerkendes, er et
spørgsmål om en konkret bevisbedømmelse. Altså har skadelidte ført sit bevis for
årsagssammenhæng mellem hændelse og personskade.
Det er Ankestyrelsens vurdering, at der med højesteretsdommen ikke er tale om en
praksisændring, men om en præcisering af praksis.
Det er derfor Ankestyrelsens opfattelse, at højesteretsdommen ikke umiddelbart vil
påvirke antallet af afgørelser om anerkendelse af ulykker.”
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har i det hele henvist til Ankestyrelsens svar.”
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2