Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 319
Offentligt
1895370_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 319
Offentligt
TALE
Beskæftigelsesministerens tale til samråd i Beskæfti-
gelsesudvalget den 22. februar 2017 om sagsbehand-
lingstiderne i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Spørgsmål BA
Formanden for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) er-
kender, at 28 måneders ventetid i en arbejdsskadesag er for
lang tid, og mener, at en rimelig sagsbehandlingstid er 12
måneder, jf. Politiken 13/1-17:
”Ventetiden stiger igen
…igen” og ”Formand: Det vil tage år, men
vi skal blive
bedre”.
Ministeren bedes redegøre for årsagerne til stignin-
gen i ventetiden i AES, samt hvad ministeren agter at gøre
for at nå målet på 12 måneder.
Indledning
Tak for invitationen til samrådet, som handler om et meget
vigtigt emne
sagsbehandlingstiderne på arbejdsskadeområ-
det.
Jeg vil gerne starte med at slå noget helt fast, som I har hørt
mig sige før:
Sagsbehandlingstiderne på arbejdsskadeområ-
det er generelt for lange, og en sagsbehandlingstid på mere
end to år er uacceptabel.
Vi kan ikke være det bekendt over for de mennesker, der er
kommet alvorligt til skade på deres arbejde.
Det er i sig selv belastende at få en arbejdsskade. De menne-
sker, som har passet deres arbejde og bidraget til vores sam-
fund, bliver ramt ekstra hårdt, når de ikke længere kan arbej-
de som før skaden.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 319: Orientering om opfølgning på samråd AK-AM om anerkendelse af arbejdsskader, fra beskæftigelsesministeren
De er i en økonomisk og arbejdsmæssig sårbar situation. Det
kan være svært at komme videre, og det kan være svært at
bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet.
Det er derfor helt afgørende, at vi får bragt sagsbehandlings-
tiden væsentligt ned. Jeg mener ikke, at det kan vente tre til
fire år, som Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
AES
har
givet indtryk af i artiklen i Politiken.
Vi skal se en forbedring allerede næste år.
Men tilbage til samrådsspørgsmålet, som handler om
årsa-
gerne
til den stigende sagsbehandlingstid, og
hvad jeg agter
at gøre
for at bringe sagsbehandlingstiden ned.
Stigningen i sagsbehandlingstiden
Lad mig starte med at slå fast, at det er bestyrelsen for AES,
der har driftsansvaret på arbejdsskadeområdet. Det er deres
pligt at rette op på sagsbehandlingstiden inden for de regler,
der gælder. Det er en del af en retssikkerhedsmæssig og for-
svarlig forvaltning af området.
Som jeg forstår det, er der flere grunde til, at sagerne, som
AES afslutter med en tilkendelse af erstatning for tab af er-
hvervsevne, tager længere tid.
For det første
er der tale om komplicerede juridiske afgørel-
ser og ofte alvorlige skader. Jo mere kompliceret sagen er,
desto flere oplysninger skal AES indhente, og jo længere tid
vil sagsbehandlingen tage.
For det andet
skal den tilskadekomnes helbredsmæssige til-
stand og erhvervsmæssige situation være afklaret og stabil,
før AES kan træffe en afgørelse. Derfor må afgørelserne tit
udsættes, til der er sket en afklaring fx i kommunen eller
sundhedsvæsenet.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 319: Orientering om opfølgning på samråd AK-AM om anerkendelse af arbejdsskader, fra beskæftigelsesministeren
For det tredje
steg sagsbehandlingstiden i Arbejdsskadesty-
relsen fra 2014 til 2015 på grund af strammere krav til sags-
behandlingen
dels som følge af kritik fra Kammeradvoka-
ten, dels som følge af en Højesteretsdom, der ændrede per-
sonskadebegrebet for arbejdsulykker.
Derudover oplevede styrelsen en ekstraordinær høj persona-
leomsætning.
Der er altså
som jeg forstår det
ikke ét enkelt eller sim-
pelt svar på, hvorfor sagsbehandlingstiderne er steget.
Selvom den tidligere Arbejdsskadestyrelse iværksatte en
række initiativer til at nedbringe sagsbehandlingstiderne, bæ-
rer AES stadig rundt på den pukkel af tunge og komplicerede
sager, som blev opbygget i 2014.
Særligt i forhold til sager om
erhvervsevnetab,
som har den
længste sagsbehandlingstid, må man bare sige, at der ikke
findes nogen snuptagsløsninger. Og sagerne om erhvervsev-
netab vil også fremover være de sager, der tager længst tid at
afslutte.
Men det er som sagt på ingen måde acceptabelt, at der er til-
skadekomne, der skal vente over to år på en afgørelse
hel-
ler ikke selvom sagen er kompliceret.
Det bringer mig videre til spørgsmålet om, hvad der gøres
for at bringe sagsbehandlingstiderne ned.
Nedbringelse af sagsbehandlingstiderne
Sagsbehandlingstiderne skal bringes væsentligt ned, så folk
ikke skal vente to år på en afgørelse. Det har I hørt mig sige
før, og jeg har også ved flere lejligheder sagt det i offentlig-
heden.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 319: Orientering om opfølgning på samråd AK-AM om anerkendelse af arbejdsskader, fra beskæftigelsesministeren
Men endnu vigtigere
jeg har også sagt det klart og tydeligt
til bestyrelsesformanden og direktøren i AES, da jeg mødtes
med dem tidligere på måneden.
Og det er heller ikke fordi, jeg sidder tilbage med et indtryk
af, at AES ikke vil gøre noget ved problemet. Faktisk virker
det bestemt, som om bestyrelsen og direktionen tager situati-
onen alvorligt.
AES har for nylig vedtaget en 2020-strategi, hvor det blandt
andet prioriteres højt at løse
AES’
udfordringer med for lan-
ge sagsbehandlingstider og mange gamle sager.
Der er mere konkret iværksat både kortsigtede og langsigte-
de initiativer, som skal bringe sagsbehandlingstiderne ned.
Blandt andet er der ansat 40 nye medarbejdere, der i 2017
skal afvikle alle sager med en sagsalder på to år eller mere.
Det kan så
og det kan jeg lige så godt sige allerede nu
betyde, at sagsbehandlingstiden faktisk
stiger
i 2017. Det
skyldes, at AES opgør sagsbehandlingstiden for en sag, når
sagen bliver
afsluttet.
Og når AES i år afslutter rigtig mange
gamle sager, vil det trække den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid op.
Men jeg har en forventning om, at sagsbehandlingstiden i de
sager, der i dag tager længst tid at behandle, kommer til at se
helt anderledes ud i 2018. Vi skal med andre ord allerede se
en væsentlig fremgang til næste år.
Ministerens rolle
Og hvad vil jeg så
som beskæftigelsesminister
gøre for at sik-
re, at det går den rigtige vej? Det er sådan set det, samråds-
spørgsmålet går på.
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 319: Orientering om opfølgning på samråd AK-AM om anerkendelse af arbejdsskader, fra beskæftigelsesministeren
Det er som sagt AES’
bestyrelse,
der har ansvaret for driften
på arbejdsskadeområdet, og jeg har som bekendt ikke in-
struktionsbeføjelse over for AES.
Til gengæld har vi med myndighedsoverdragelsen af ar-
bejdsskadesagsbehandlingen til AES lavet en konstruktion,
hvor
arbejdsmarkedets parter
har fået en central placering i
bestyrelsen for AES.
Arbejdsmarkedets parter har en særlig indsigt og interesse i
forholdene på arbejdsskadeområdet. De ved, hvor vigtigt det
er for tilskadekomne at få en afgørelse hurtigst muligt, så de
kan komme videre fra arbejdsskadesystemet og bevare til-
knytningen til arbejdsmarkedet.
Derfor er det helt rigtigt, at arbejdsmarkedets parter nu er
med til at sætte rammerne for en sikker, effektiv og korrekt
drift på arbejdsskadeområdet.
Og det er min klare overbevisning, at bestyrelsen for AES
har rammerne til at tilrettelægge og stabilisere driften i ar-
bejdsskadesagsbehandlingen i løbet af 2017.
Men det forhold, at AES’ bestyrelse
har ansvaret for sagsbe-
handlingen på arbejdsskadeområdet, og at jeg ikke har in-
struktionsbeføjelse, betyder
heldigvis
ikke, at jeg bare
skal sidde på mine hænder.
For det første
fører Beskæftigelsesministeriet som bekendt
tilsyn med AES med henblik på at sikre, at AES forvalter
arbejdsskadeområdet forsvarligt og under hensyntagen til
tilskadekomnes retssikkerhed.
Jeg har i den forbindelse meddelt bestyrelsesformanden og
direktøren i AES, at jeg vil følge området tæt, og at jeg hvert
kvartal vil indkalde dem til et statusmøde, hvor de kan rede-
gøre for udviklingen i sagsbehandlingstiderne.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 319: Orientering om opfølgning på samråd AK-AM om anerkendelse af arbejdsskader, fra beskæftigelsesministeren
For det andet
er det nødvendigt at ændre arbejdsskadesyste-
mets lovgivningsmæssige rammer, så de i langt højere grad
understøtter en hurtig og effektiv sagsbehandling.
Derfor ønsker regeringen som bekendt at modernisere ar-
bejdsskadesystemet i samarbejde med arbejdsmarkedets par-
ter. Systemet skal forenkles, så tilskadekomne hurtigere kan
komme videre med deres liv.
Jeg regner med, at vi tager hul på de politiske drøftelser i lø-
bet af 2017.
Afslutning
Tak for ordet.
6