Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 312
Offentligt
1894059_0001.png
2017
2017
Resultater fra Brugerundersøgelse 2017
Januar 2018
SAMLET
HOVEDRAPPORT
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
0
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0002.png
Indhold
1.
2.
Introduktion, læsevejledning og kommentarer til årets resultater (s.3)
Virksomhedernes overordnede vurdering af kontakten med Arbejdstilsynet (s.6)
2.1 Virksomhedernes overordnede vurdering af kontakten
2.2 Forslag til hvordan Arbejdstilsynet bedre understøtter virksomhederne
3.
Effekt ved at varsle tilsyn (s.9)
3.1 Var virksomhedens medarbejdere varslet om tilsynet?
3.2 Betydning for Arbejdstilsynets efterfølgende reaktion
3.3 Betydning for virksomhedernes forberedelse
3.4 Sammenhæng mellem virksomhedernes forberedelse og Arbejdstilsynets reaktion
4.
Virksomhedernes vurdering af selve tilsynsbesøget (s.15)
4.1 Oplevelsen af tilsynsbesøget
4.2 Udbyttet af tilsynsbesøget
4.3 Tilsynsbesøgets betydning for opmærksomhed og tiltag på arbejdsmiljøområdet
4.4 Forslag til at gøre tilsynsbesøg bedre
5.
Effekt ved at tildele afgørelser (s.26)
5.1 Oplevelsen af afgørelserne
5.2 Effekt af de skriftlige afgørelser
5.3 Andre tiltag igangsat efter en afgørelse
6.
7.
Udbytte af samtale om sundhedsfremme (s.31)
Vurdering af andre af Arbejdstilsynets arbejdsmiljøindsatser (s.34)
7.1 Smiley ordningen (kendskab og betydning)
7.2 Arbejdstilsynets callcenter (kendskab)
7.3 Arbejdstilsynets hjemmeside (kendskab og indtryk)
8.
1
Bilag (separat dokument med oplysninger om datagrundlag og anvendt spørgeskema)
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0003.png
1. Introduktion
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Introduktion, læsevejledning og kommentarer til årets resultater
Overordnede vurdering af kontakten med Arbejdstilsynet
Effekt ved at varsle tilsyn
Vurdering af selve tilsynsbesøget
Effekt ved at tildele afgørelser
Udbytte af samtale om sundhedsfremme
Vurdering af andre af Arbejdstilsynets arbejdsmiljøindsatser
Bilag (separat dokument)
2
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0004.png
Introduktion og formål
1.1
Denne rapport indeholder hovedresultater fra årets
brugerundersøgelse i Arbejdstilsynet. Formålet med
undersøgelsen og rapporten er primært at belyse,
hvorledes virksomhederne oplever og reagerer på
Arbejdstilsynets tilsyn og dermed bidrage til at indkredse
relevante forbedringsområder i tilsynsarbejdet.
udvælgelse af virksomheder, hvor Arbejdstilsynet har
afsluttet og registreret tilsynsbesøg. Alle virksomheder er
kontaktet i 2017 og svarene er indsamlet løbende
gennem 2017 (enkelte svar modtaget uge 1 2018).
De 1.838 deltagere er opdelt på målinger af
effekterne af besøget samt den umiddelbare
opfattelse heraf. Derudover vurderes svarene opdelt
på forskellige karakteristika på virksomhederne, som
f.eks. Størrelse, afgørelser ved besøget, mm. og
derfor vil N (population) variere figurerne imellem.
tidligere år.
Undersøgelsen er baseret på en løbende og stratificeret
Udvalgte resultater sammenstilles med resultater fra
Stikprøvens størrelse, besvarelsesprocenten samt
fordelingen af svar på brancher, virksomheds-
størrelser mv. gør, at resultaterne vurderes
repræsentative for de risikobaserede tilsyn,
Arbejdstilsynet har gennemført i 2017. Se i øvrigt
nærmere om datagrundlaget i bilaget.
Parallelt med gennemførelsen af brugerundersøgelsen er
der gennem 2017 blevet gennemført nogle mindre ad hoc
undersøgelser. Derved har udvalgte virksomheder svaret
på uddybende spørgsmål som tillæg til spørgeskemaet i
perioder henover 2017.
Via e-mail har 4.637 virksomheder modtaget en invitation
til at vurdere det tilsynsbesøg de har haft af
Arbejdstilsynet. 1.838 virksomheder har besvaret
henvendelsen svarende til en svarprocent på 40%.
3
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0005.png
Læsevejledning
1.2
I spørgeskemaundersøgelsen er der ved en række
spørgsmål anvendt en 5-trins skala samt mulighed
Læsevejledning
I afrapporteringen vises
for at svare ”Ved ikke”.
resultaterne grafisk forenklet som en 3-trinsskala,
idet de to bedste svarkategorier er sammenlagt og
tilsvarende de to dårligste svarkategorier.
”Ved ikke”-
svar er ikke synlige i figurer og indgår
ikke i procentfordelinger. Det samlede antal
besvarelser angivet på 1-5
skalaen ses som ”n=xx”
ud for hvert spørgsmål. I bunden af hver figur ses
det samlede antal besvarelser som ”N=x” og her er
”Ved ikke” kategorien inkluderet.
Ved sammenligninger til 2016 er det andelen af
positive svar, der sammenlignes og uden
indregning af ”Ved ikke”.
I figurer, hvor der benchmarkes til andre datasæt,
er der placeret en pil, som viser om andelen af
positive svar afviger signifikant fra andelen af
positive svar i de data, der sammenholdes med.
Pilene kan pege i tre retninger:
- opad og er grøn
(viser signifikant positiv
forskel i andelen af positive svar)
- ligeud og er orange
(viser ingen signifikant
forskel i andelen af positive svar)
- eller nedad og er rød
(viser signifikant
negativ forskel i andelen af positive svar)
En positiv eller negativ ændring defineres som
signifikant, hvis andelen af positive, der
sammenlignes med, ligger uden for 95 procents
konfidensintervallet.
Antallet ”N”, der angiver det samlede antal
besvarelser til hvert spørgsmål (inkl. ”Ved ikke”),
varierer efter tilsynstype, om det er et
opfølgningsspørgsmål eller effektspørgsmål mv. Se
det anvendte spørgeskema i bilag hvor kriterier er
angivet for hvert spørgsmål.
© CapaHouse ApS
4
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0006.png
Overordnede kommentarer til årets resultater
Resultater
Anbefalinger og ideer
1.3
Brugerundersøgelsen viser overordnet, at hoved-
parten af de danske virksomheder, der har
modtaget et tilsynsbesøg i 2017, er positive over
for Arbejdstilsynet og bakker op om indsatsen.
Virksomhedernes kvalitative kommentarer
indeholder en række bemærkninger og forslag,
der kan bruges i det fremadrettede arbejde med
at udvikle processen omkring tilsynsindsatsen
(optimere oplevet service, kontrol/kvalitet samt
produktiviteten hos såvel AT som virksomheden).
På trods af en stor individuel variation i tilfreds-
hed fra virksomhed til virksomhed, ses der kun få
ændringer i virksomhedernes samlede oplevelse
af Arbejdstilsynet i 2017.
CapaHouse vurdering er, som ved de tidligere
undersøgelser, at de summerede resultater i
brugerundersøgelsen dækker over en del
variation, der bl.a. vil kunne tilskrives udsving i
kvaliteten af de leverede tilsynsbesøg.
Det anbefales at undersøge og afdække årsager til en
forholdsvis stor variationen i virksomhedernes
opfattelse af Arbejdstilsynets tilsyn og service.
Kan der identificeres interne serviceparametre hos
arbejdstilsynet som kan forklare udsving (møde-
booking-forløb, sagsbehandlingstid, medarbejder-
anciennitet mv) som kan styres bedre fremadrettet?
Kan der arbejdes strategisk med udvikling af
Arbejdstilsynets kontrol- og serviceopgaver.
Eksempelvis adskille og eller tydeliggøre de to
funktioner mere i kontaktforløbet?
Kan arbejdsmiljøindsatsen styrkes gennem nye
samarbejder med andre myndigheder?
Kan indsatsen styrkes gennem nye individualiserbare
digitale værktøjer der kan nå ud til de enkelte
medarbejdere (app´s )?
Kan kvaliteten af virksomhedernes måde at
organisere arbejdsmiljøarbejdet afdækkes helt eller
delvist via andre processer end anmeldte/uanmeldte
besøg (selvangivelser, certificeringer…)?
© CapaHouse ApS
5
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0007.png
2. Vurdering af kontakten
1.
Introduktion, læsevejledning og kommentarere til årets resultater
2.
Overordnede vurdering af kontakten med Arbejdstilsynet
2.1 Virksomhedernes overordnede vurdering af kontakten
2.2 Forslag til hvordan Arbejdstilsynet bedre understøtter virksomhederne
Effekt ved at varsle tilsyn
Vurdering af selve tilsynsbesøget
Effekt ved at tildele afgørelser
Udbytte af samtale om sundhedsfremme
Vurdering af andre af Arbejdstilsynets arbejdsmiljøindsatser
Bilag (separat dokument)
3.
4.
5.
6.
7.
8.
6
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0008.png
Virksomhedernes overordnede vurdering af kontakten med AT
- sammenlignet med forgående år
Alle virksomheder i 2017
Vi har haft en god dialog med Arbejdstilsynet om arbejdsmiljø på virksomheden
n=1817
Vores virksomhed har fået en fair og professionel behandling i kontakten med
Arbejdstilsynet
n=1809
Vi har fået en større viden om arbejdsmiljø
n=1759
Sammenligning
Positive
2016
Sammenligning
2.1
79%
15%
6%
81%
82%
12%
6%
82%
43%
43%
15%
47%
Vi er i stand til at handle på baggrund af den viden, vi har fået om arbejdsmiljø
n=1731
0%
10%
20%
66%
25%
9%
66%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
I høj el. meget høj grad
I nogen grad
Slet ikke el. i ringe grad
N = 1838
Virksomhederne er i 2017 fortsat meget positive over for kontakten med AT og holder det forholdsvis høje tilfredshedsniveau, der blev nået
i 2016. Med positiv forstås, at de ”I høj el. meget høj grad” er enige i de udsagn, der ses i figuren. Den positive andel af
svar er markeret
med grøn farve på de liggende søjler.
Afvigelser i forhold til 2016 ses at være marginale bortset fra på det mindst positive område hvor 43 procent bekræfter, at de
”I
høj el.
meget høj grad” har fået større viden om arbejdsmiljø gennem kontakten med AT. Her ses et fald på 4 procentpoint. Der er 15 procent
negative, som har angivet, at de ”Slet ikke el. i ringe grad” har fået større viden om arbejdsmiljø i kontaktforløbet (i 2016
var det 12
procent). Årsagen kan være at virksomhederne generelt har opnået et højere vidensniveau inden mødet med Arbejdstilsynet.
© CapaHouse ApS
7
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0009.png
Forslag til hvordan Arbejdstilsynet generelt kan blive bedre til at
støtte virksomhedernes arbejdsmiljøindsats
Tema
Udvælgelse og prioritering af virksomheder for
tilsyn
Varsling og organisering af tilsynsbesøg
Faglig niveau og brancheindsigt
Tilsynsførendes attitude og professionalisme
Dialogform, vejledning og inspiration
Væsentlighedsfokus og pragmatisme ved tilsyn
2.2
Antal Eksempel/ typisk svar
53
25
13
17
13
12
Det virker som om man har mere fokus på virksomheder som har udenlandske ansatte, det føles
chikanerende.
...Hvis jeg kunne ønske - ville jeg foretrække anmeldte besøg hvor alle dokumentationerne blev
drøftet - samt uanmeldte der udelukkende var runderinger.
Lave nogle specialiserede team der ved noget om de typer virksomheder de besøger
Undlad at sætte ekstremt arrogante narcisistiske magtsyge ansatte til udføre tilsyn!
Det er enkelt. Fuck alt det parpir nusseri Det er totalt spild af tid Kom ind af døren som en
samarbejdspartner og ikke politi…
..i stedet for at fokusere på om der er manualer til almindeligt håndværktøj som ingen gider at
læse, har fokus på dokumentation for at medarbejderen er uddannet til at bruge værktøjet og er i
besiddelse af passende svendebrev.
Vi sender dokumentation ind til tiden, men hører ingenting. Da tidsfristen er udløbet tager jeg selv
kontakt til AT, og får at vide at sagen er lukket tilfredsstillende. Hvorfor har man så et system der
ikke automatisk sender os en mail når sagen lukkes?
Klare beskrivelser af hvad der skal være tilstede for forskellige virksomheder og templates hertil.
Ideelt set skulle al kommunikation til det offentlige være samlet et sted og mængden automatisk
tilpasse sig selskabet.
Det er på en eller anden måde ikke objektivt. Det ærgrer mig. Derfor efterspørger jeg en eller
anden form for vidensdatabase om branchen - så både vi og arbejdstilsynet kan sikre at alle i
branchen behandles lige.
Vedr. mærkning af de produkter vi bruger, vil det være en bedre løsning, hvis AT henvender sig til
leverandørerne og ikke os som brugere
Det ville være fint, såfremt vi kunne aftale en årlig audit med AT - mod betaling naturligvis.
Vi havde et godt besøg uden anmærkn. hvilket vi normalt heller ikke har. Årsagen skyldes ikke
mindst, at vi i det daglige har en privat arbejdsmiljørådg. tilknyttet som sparringspartner.
Dette spørgeskema bør sendes ud indenfor en 1 uge efter besøget, da jeg højst sandsynligt ikke
kan huske besøget i ovenstående detaljeret = spørgsmål :)
Tilbagemelding og opfølgning på tilsynsbesøg
14
Skriftlig information fra AT
22
Obejktiv og ensartet regelfortolkning
Overordnet om tilsynssystemet og reglerne
Andre forslag til AT
7
7
11
Diverse bemærkninger
Input til brugerundersøgelsen
26
9
Samlet
229
De enkelte kommentarer findes i bilag
De 1.838 deltagere har afgivet kommentarerne. Der er tale om en skønsmæssig inddeling af forslag i temaer.
8
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0010.png
3. Varsling af tilsyn
1.
Introduktion, læsevejledning og kommentarer til årets resultater
2.
Overordnede vurdering af kontakten med Arbejdstilsynet
3.
Effekt ved at varsle tilsyn
3.1 Var virksomhedens medarbejdere varslet om tilsynet?
3.2 Betydning for Arbejdstilsynets efterfølgende reaktion
3.3 Betydning for virksomhedernes forberedelse
3.4 Sammenhæng mellem virksomhedernes forberedelse og Arbejdstilsynets reaktion
Vurdering af selve tilsynsbesøget
Effekt ved at tildele afgørelser
Udbytte af samtale om sundhedsfremme
Vurdering af andre af Arbejdstilsynets arbejdsmiljøindsatser
Bilag (separat dokument)
4.
5.
6.
7.
8.
9
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0011.png
Var virksomhedens medarbejdere varslet at Arbejdstilsynet ville
komme på tilsyn?
2017, Fordeling af alle svar
90%
80%
70%
3.1
81%
Ved Risikobaseret tilsyn tager
Arbejdstilsynet i udgangspunkt kontakt
til virksomhedens hovedafdeling en til
fire mdr. før et tilsynsbesøg.
Det ses, præcist som i 2016, at hos de
fleste af virksomhederne (81 procent
svarende til 812), var medarbejderne på
forhånd orienteret om det forestående
tilsyn.
At nogen ikke er varslet eller vidste om
de var varslet, kan enten skyldes at
virksomheden reelt ikke har modtaget
varslet eller, at informationen er tabt i
virksomhedens interne kommunikation.
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
15%
4%
N = 997
Ja
2016
81%
Nej
15%
Ved ikke
4%
10
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0012.png
Varsling af de Risikobaserede tilsyn sammenholdt med hvorvidt
tilsynet medførte en reaktion fra Arbejdstilsynets side
3.2
Var virksomheden varslet at der kom tilsyn?
Resultat af de risikobaserede tilsyn
Ingen reaktion
Vejledning
Formel afgørelse
Ja
58%
13%
13%
16%
100%
Nej
56%
7%
21%
15%
100%
Ved ikke
58%
11%
17%
14%
100%
Materiel afgørelse
Samlet (N=997)
Tabellen viser, at virksomheder, der kan nå at forberede sig på et tilsyn, får færre materielle afgørelser. Det er således ”kun”
13 procent af
de virksomheder, der er varslet, der modtager en ”Formel afgørelse” mod 21 procent blandt dem, der ikke oplyste, at de var varslet.
11
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0013.png
Søgte virksomhederne der var varslet, ekstra arbejdsmiljøinformation
inden besøget?
2017, Fordeling af alle svar
50%
50%
45%
3.3a
40%
35%
30%
25%
20%
35%
Der var 812 virksomheder, der på
forhånd vidste, at de ville få et
tilsynsbesøg. Heraf oplyste 43
procent (353), at de havde søgt
efter arbejdsmiljøinformation inden
tilsynet.
I 2016 var der 48 procent i 2016 der
havde søgt efter
arbejdsmiljøinformation inden
tilsynet.
De 353 virksomheder afgav samlet
426 svar, da en virksomhed kan
vælge flere svar-kategorier.
50 procent af svarene omhandler
brug af AT´s hjemmeside, som
således er den hyppigst anvendte
kilde til arbejdsmiljøinformation
forud for et varslet tilsynsbesøg.
Brugen af interne videnspersoner
steg fra 30 til 35 procent, hvilket
måske kan se som udtryk for, at
virksomhederne selv har fået en
øget viden om arbejdsmiljøforhold.
© CapaHouse ApS
15%
10%
5%
0%
9%
6%
Ja - vi kontaktede
Arbejdstilsynet
telefonisk
2016
8%
Ja - vi besøgte
Ja - vi trak på nogle
Ja - vi kontaktede andre
hjemmesiden
interne videnspersoner
arbejdsmiljøaktører
N = 426
www.arbejdstilsynet.dk
49%
30%
13%
12
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0014.png
Gennemførte virksomheder der var varslet, nogle
arbejdsmiljøaktiviteter inden besøget?
2017, Fordeling af alle svar
60%
3.3b
54%
50%
Af de 812 virksomheder, der var klar
over, at de ville få et tilsynsbesøg,
oplyste 469 (54 procent), at de ikke på
forhånd gennemførte nogle arbejds-
miljøaktiviteter.
De resterende 343 virksomheder afgav
405 svar om, at de nåede at arbejde
med deres APV og eller andre tiltag.
Virksomhederne foretager sig mindre i
2017, hvor 54 procent ikke foretog sig
noget imod 51 procent i 2016.
N er i figuren større end antallet af
virksomheder da nogle har svaret ja til
både at have arbejdet med APV og ja
til at de nåede nogle andre tiltag.
40%
30%
24%
22%
20%
10%
0%
Ja - vi nåede at arbejde med
vores APV
(arbejdspladsvurdering)
2016
26%
Ja - vi nåede nogle andre tiltag
Nej - vi foretog os ikke noget
N = 874
22%
51%
13
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0015.png
Reaktioner fra Arbejdstilsynet opdelt efter hvorvidt virksomheden på
forhånd havde gennemført nogle arbejdsmiljøaktiviteter før tilsynet
3.4
Virksomhedernes aktiviteter efter varsling af tilsyn
Ja,
vi nåede nogle
andre tiltag
52%
18%
13%
17%
100%
Ja,
vi nåede at arbejde
med vores APV
61%
12%
13%
15%
100%
Nej,
vi foretog os ikke
noget
58%
12%
13%
16%
100%
Resultat af de risikobaserede tilsyn
Ingen reaktion
Vejledning
Formel afgørelse
Materiel afgørelse
Samlet (N=997)
Ovenstående figur viser, at de varslede virksomheder tilsyneladende stort set får lige mange afgørelser, uanset om de gennemfører
arbejdsmiljø-aktiviteter inden tilsynsbesøget eller ej. Det kan måske skyldes, at virksomheder med orden i arbejdsmiljøet er klar over dette,
og derfor ikke foretager sig noget ekstraordinært. Dvs. virksomheder med lidt arbejdsmiljøproblemer når at rette lidt op på det.
Uanset ovenstående fordeling så modtager virksomheder, der har fået varslet et tilsyn, generelt færre afgørelser end virksomheder, der ikke
er varslet jf. figuren i afsnit 3.2.
14
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0016.png
4. Tilsynsbesøget
1.
2.
3.
4.
Introduktion, læsevejledning og kommentarer til årets resultater
Overordnede vurdering af kontakten med Arbejdstilsynet
Effekt ved at varsle tilsyn
Vurdering af selve tilsynsbesøget
4.1 Oplevelsen af tilsynsbesøget
4.2 Udbyttet af tilsynsbesøget
4.3 Tilsynsbesøgets betydning for opmærksomhed og tiltag på arbejdsmiljøområdet
4.4 Forslag til at gøre tilsynsbesøg bedre
Effekt ved at tildele afgørelser
Udbytte af samtale om sundhedsfremme
Vurdering af andre af Arbejdstilsynets arbejdsmiljøindsatser
Bilag (separat dokument)
5.
6.
7.
8.
15
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0017.png
Virksomhedernes oplevelse af tilsynsbesøget
4.1a
Alle virksomheder i 2017
Årsagen til besøget blev forklaret på en klar og forståelig måde
n=1058
Sammenligning
Positive
2016
Sammenligning
83%
14%
3%
84%
Der blev fokuseret på de væsentligste arbejdsmiljøproblemer
n=1047
Vi fik en god forklaring på risikoen ved de problemer, som den tilsynsførende
påpegede (hvis intet påpeget vælg ”Ved ikke”)
n=763
Der blev også fokuseret på de gode ting, vi havde gjort for arbejdsmiljøet på
virksomheden
n=1030
0%
10%
20%
30%
75%
19%
7%
76%
75%
19%
7%
74%
68%
21%
11%
67%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
I høj el. meget høj grad
I nogen grad
Slet ikke el. i ringe grad
N = 1076
Virksomhederne oplever ikke, at Arbejdstilsynet er så opmærksomme på de gode arbejdsmiljøinitiativer, virksomhederne selv har arbejdet
med. Det er det sammen billede, der er set de seneste år, og det understøttes af mange kvalitative kommentarer om at Arbejdstilsynet har
et snævert fokus på at finde ”hullerne i osten” eller at ”hakke nogle punkter af i et skema”. Omvendt kan det konstateres, at
68% af
virksomhederne trods alt fortsat er positive omkring dette spørgsmål.
Generelt synes Arbejdstilsynets tilsynsbesøg ikke at have ændret sig væsentligt de seneste år
set ud fra virksomhedernes
tilbagemeldinger.
16
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0018.png
Oplevelsen af tilsynsbesøget blandt virksomheder med og uden
afgørelse
Med afgørelse
Årsagen til besøget blev forklaret på en klar og forståelig måde
n=307
Sammenligning
Positive
Uden afgørelse
Sammenligning
4.1b
76%
18%
6%
86%
Der blev fokuseret på de væsentligste arbejdsmiljøproblemer
n=307
Vi fik en god forklaring på risikoen ved de problemer, som den tilsynsførende
påpegede (hvis intet påpeget vælg ”Ved ikke”)
n=285
Der blev også fokuseret på de gode ting, vi havde gjort for arbejdsmiljøet på
virksomheden
n=295
0%
10%
20%
67%
24%
9%
78%
69%
22%
9%
78%
53%
27%
20%
74%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
I høj el. meget høj grad
I nogen grad
Slet ikke el. i ringe grad
N = 312
Virksomheder der modtager en afgørelser efter et tilsynsbesøg er signifikant mindre positive end dem der ikke modtager en formel reaktion
fra Arbejdstilsynet. Det gælder i særlig grad på spørgsmålet om hvorvidt der også blev fokuseret på de gode ting virksomheden havde gjort,
men det gælder også de øvrige spørgsmål.
Logisk set burde tilfredsheden med den måde ”Årsagen til besøget…” blev forklaret, være ens for virksomheder med og uden en
efterfølgende afgørelse. Noget tyder på, at en afgørelse mere virker som en ”rød klud” end en ”en øjenåbner” på en del af virksomhederne.
Det er 532 af virksomhederne i brugerundersøgelsen, der har fået en afgørelse, men kun 312 af disse virksomheder har fået spørgsmål om
oplevelsen af selve tilsynsbesøget. Derfor er N=312.
17
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0019.png
Oplevelsen af tilsynsbesøget blandt virksomheder med 1-4 ansatte
4.1c
Virksomheder med 1-4 ansatte
Årsagen til besøget blev forklaret på en klar og forståelig måde
n=219
Sammenligning
Positive
Øvrige
Sammenligning
81%
13%
6%
83%
Der blev fokuseret på de væsentligste arbejdsmiljøproblemer
n=215
Vi fik en god forklaring på risikoen ved de problemer, som den tilsynsførende
påpegede (hvis intet påpeget vælg ”Ved ikke”)
n=155
Der blev også fokuseret på de gode ting, vi havde gjort for arbejdsmiljøet på
virksomheden
n=207
0%
10%
20%
30%
76%
16%
7%
75%
77%
15%
8%
74%
68%
24%
8%
68%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
I høj el. meget høj grad
I nogen grad
Slet ikke el. i ringe grad
N = 221
Der ses ikke nogen signifikant forskel på oplevelsen af tilsynsbesøget blandt virksomheder med 1-4 medarbejdere og øvrige virksomheder
Dette gjaldt også i 2016 men resultatet adskiller sig fra 2015, hvor virksomheder med 1-4 ansatte var signifikant mere positive på tre af fire
delspørgsmål. Virksomheder med 1-4 ansatte er defineret som dem, der har registreret 1-4 ansatte i såvel P-enheden som i CVR-enheden.
18
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0020.png
Virksomhedernes udbytte af tilsynsbesøget
- hvilken effekt har det efterfølgende haft i virksomheden?
4.2a
Alle virksomheder i 2017
Vi fik en bedre forståelse for, hvorfor det er vigtigt, at arbejdsmiljøforholdene er i
orden
n=999
Sammenligning
Positive
2016
Sammenligning
47%
39%
15%
47%
Den tilsynsførendes vejledning har hjulpet os videre med vores arbejdsmiljøarbejde
n=1004
46%
38%
16%
43%
Efter besøget stod det klart, hvad vi skulle gøre (hvis intet påpeget vælg ”Ved ikke”)
n=672
0%
10%
20%
30%
70%
22%
8%
69%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
I høj el. meget høj grad
I nogen grad
Slet ikke el. i ringe grad
N = 1076
Den oplevede positive effekt af tilsynsbesøg steg markant i 2015 og er siden blevet fastholdt, endda med en signifikant stigning i 2017 på
spørgsmålet om hvorvidt den tilsynsførendes vejledning har hjulpet virksomheden videre med arbejdsmiljøarbejdet.
Knap halvdelen af virksomhederne oplever nu at tilsynsbesøget i 2017 , i høj el meget høj grad, har bidraget til at hjælpe virksomheden
videre med arbejdsmiljøarbejdet samt skabt bedre forståelse for, hvorfor der er vigtigt at arbejdsmiljøforholdene er orden.
Den anden halvdel af virksomhederne der ikke oplever at tilsynsbesøget har hjulpet dem videre med arbejdsmiljøarbejdet, kan enten være
i den situation at: 1) der faktisk ikke er et behov for yderligere indsats eller 2) at der er et behov, men at virksomhederne ikke erkender
dette eller, 3) at der er et behov, men at den tilsynsførendes vejledning ikke har været en hjælp.
19
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0021.png
Udbyttet af tilsynsbesøget for virksomheder med og uden en skriftlig
afgørelse
Med afgørelse
Vi fik en bedre forståelse for, hvorfor det er vigtigt, at arbejdsmiljøforholdene er i
orden
n=302
Sammenligning
Positive
Uden afgørelse
Sammenligning
4.2b
41%
42%
17%
49%
Den tilsynsførendes vejledning har hjulpet os videre med vores arbejdsmiljøarbejde
n=302
48%
34%
18%
44%
Efter besøget stod det klart, hvad vi skulle gøre (hvis intet påpeget vælg ”Ved ikke”)
n=297
0%
10%
20%
30%
71%
21%
8%
70%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
I høj el. meget høj grad
I nogen grad
Slet ikke el. i ringe grad
N = 312
Virksomheder der modtager en skriftlig afgørelse er meget mindre positive i deres oplevelse af tilsynsbesøget end øvrige virksomheder jf.
figur 4.1b. Dette samme gælder så ikke for virksomhedernes efterfølgende udbytte at tilsynsbesøget. Her ses virksomhederne med og uden
en afgørelse at være lige positive.
Undtagelsen ses når virksomhederne svarer på om de fik en bedre forståelse for, hvorfor det er vigtigt at arbejdsmiljøforholdene er i orden.
Her er virksomhederne der modtog en afgørelse fortsat mindre positive end øvrige virksomheder.
Kort sagt
efter at modtage en afgørelse opleves et tilsyn mindre godt
men effekten ender med at bliver vurderet på niveau med
virksomheder uden afgørelse. Det skyldes måske at de skriftlige afgørelser tvinger en effekt igennem.
20
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0022.png
Udbyttet af tilsynsbesøget for virksomheder med 1-4 ansatte kontra
øvrige virksomheder med flere ansatte
Virksomheder med 1-4 ansatte
Vi fik en bedre forståelse for, hvorfor det er vigtigt, at arbejdsmiljøforholdene er i
orden
n=201
Den tilsynsførendes vejledning har hjulpet os videre med vores arbejdsmiljøarbejde
n=205
Sammenligning
Positive
Øvrige
Sammenligning
4.2c
48%
41%
10%
46%
48%
36%
16%
45%
Efter besøget stod det klart, hvad vi skulle gøre (hvis intet påpeget vælg ”Ved ikke”)
n=135
Den tilsynsførende kom med relevante eksempler på hvordan
arbejdsmiljøforholdene kan forbedres (hvis intet påpeget vælg "Ved ikke")
n=143
0%
10%
20%
72%
19%
10%
70%
57%
23%
20%
0%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
I høj el. meget høj grad
I nogen grad
Slet ikke el. i ringe grad
N = 221
Virksomheder med 1-4 ansatte har i 2017 generelt ikke oplevet et bedre eller dårligere udbytte af tilsynsbesøget end øvrige virksomheder.
Det er i kontrast til 2016, hvor de små virksomheder angav mere positive vurderinger end øvrige virksomheder (signifikant bedre på de to
første spørgsmål).
Spørgsmålet om hvorvidt ”Den tilsynsførende kom med relevante eksempler…” er kun præsenteret for virksomheder med 1-4
ansatte og
vurderes her positivt enigt af 57 procent af virksomhederne (ud af 143 adspurgte).
De mindre virksomheder oplever således ikke mere en positiv ”særbehandling” i forhold til de større virksomheder –
sådan som
resultaterne kunne tolkes i 2016.
21
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0023.png
Tilsynets betydning for opmærksomheden på arbejdsmiljøet
4.3a
Alle virksomheder i 2017
Ledelsen er blevet mere opmærksom på arbejdsmiljøet i virksomheden
n=739
Sammenligning
Positive
2016
Sammenligning
39%
46%
16%
42%
Medarbejderne er blevet mere opmærksomme på arbejdsmiljøet i virksomheden
n=741
35%
48%
16%
39%
Arbejdstilsynets besøg fik os til at igangsætte arbejdsmiljøaktiviteter
n=513
0%
22%
38%
40%
22%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
I høj el. meget høj grad
I nogen grad
Slet ikke el. i ringe grad
N = 542
Der ses en begrænset positiv holdning til tilsynets betydning for opmærksomheden på arbejdsmiljøet, og denne holdning er desuden
signifikant mindre positiv i 2017 end i 2016. Det gælder både for ledelsens opmærksomhed og medarbejdernes opmærksomhed.
At opmærksomheden omkring arbejdsmiljøforholdene ikke øges så meget mere efter et tilsynsbesøg, kan forklares ved, at ledelse og
medarbejdere måske på forhånd er blevet mere opmærksomme. En anden forklaring kan være, at tilsynsbesøgene har været mindre
effektfulde i 2017 sammenlignet med 2016.
Spørgsmålet om hvorvidt besøget fik virksomheden til at igangsætte arbejdsmiljøaktiviteter (tredje delspørgsmål) er kun stillet til
virksomheder
uden
en afgørelse.
22
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0024.png
Tiltag som virksomheder (uden en afgørelse) har igangsat efter tilsyn
4.3b
Tema
Fysiske foranstaltninger
Mere observante på arbejdsmiljøet
Nedskrevet/præciseret procedurer mv.
Uddannelse, formidling og involvering
Undersøgt arbejdsmiljøforholdene
Andre bemærkninger
Antal
97
65
43
41
17
35
Eksempel/ typisk svar
Udbedring af pallereoler, øjenskyl i 2 afdelinger, fast årlig opfølgning på stiger, håndværktøj m.v.
Vi har altid brugt meget tid på psykisk arbejdsmiljø, men har nu også det fysiske arbejdsmiljø på
dagsorden, da ikke alle forstod vigtigheden af at bruge de indkøbte hjælpemidler.
En mere struktureret måde at arbejde med vores arbejdsmiljø. Systematisk registrering af nærved
ulykker samt løsning af dem.
Opslag på seneste arbejdsuheld - hvis nogen - på interne infoskærme. Der registreres nu ikke blot på
antal, men også dag/skiftehold.
Undersøgelse af hvorvidt der er mobning blandt medarbejderne.
Arbejdet med nedbringelse af stor arbejdsmængde og tidspres var i gang, da tilsynsbesøget foregik,
men dette arbejde blev bedre ved at inddrage de anbefalede AT-vejledninger.
Samlet
298
Alle kommentarer findes i bilag
Ud af 542 virksomheder der
ikke
har modtaget en afgørelse, oplyser 298 om nogle af de tiltag de alligevel har igangsat efter tilsynet. Tiltagene
er grupperet i ovenstående kategorier. Det skal her bemærkes at flere af beskrivelserne indeholder flere forskellige typer tiltag.
Fysiske foranstaltninger er det hyppigste type tiltag der nævnes.
23
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0025.png
Virksomhedernes forslag til hvordan tilsynsbesøg gøres bedre
Tema
Gode oplevelser ved tilsynsbesøg
Brancheindsigt/ forståelse for virksomheden
Planlæg, forbered og informer om tilsyn
Fokus på de væsentlige og løsbare problemer
Vigtigt med dialog, sparring og inspiration
Andre ideer der kan gavne AM-indsatsen
Tilsyn med bedre og anerkendende attitude
Kvalificerede og professionelle tilsynsførende
Mere ensartede kriterer for tilsyn
Andre bemærkninger
4.4
Antal Eksempel/ typisk svar
137
26
48
28
27
34
23
9
10
6
Vi synes det var en god oplevelse vi havde ved besøget. Professionelt og fik svar på de ting vi var i tvivl om. Alt i alt
et positivt besøg. Personen var virkelig en der selv havde haft hænderne i bolledejen.
Sende en medarbejder, der kender til de udfordringer, som er specifikke for lige netop min branche
Vi bad om at et efterfølgende kontrol besøg ikke blev om onsdagen (hvor jeg som regel har fri) og ikke lige op til jul,
da der er travlt og ikke så meget tid. Kontrolbesøget kom onsdag den 21. december, det er bare ikke ok.
Det virker bare som tidsspild, at kontrolere taxi, bilerne er indrettet efter loven, chaufførerne er helt beviste om
rettigheder, og det der er et problem i branchen er TRAFIKKEN og FREMKOMLIGHEDEN, det kan der alligevel
ikke gøres noget ved, og det er det, der stresser chaufførerne.
Dialog frem for kontrol. I dag har virksomheden ved besøg, stort set kun fokus på at undgå en straf, og det bevirker
at man ikke får en rigtig dialog om tingene.
...men alligevel skulle vi konsultere et rådgivningsfirma som kostede os 13.000kr. Jeg synes det havde været på sin
plads at vi fik f.eks. 3 måneder til at rette op på tingene uden at blive pålagt en unødig ekstraudgift - en udgift der jo
går ud over kerneydelsen - børnehaven.
Fremhæv de gode ting, så vi ved hvad vi skal fortsætte med at gøre. Det er en god motivation for arbejdet.
Det er min vurdering at AT repæsentanten ikke var uddannet til at ser på en virksomhedsom vores. Jeg syntes det
er et problem at vi som virksomhed skal bruge �½ dag på at gå i gennem vores virksomhed, med en tilsynsførende
der ved betydlige min om arbejdsmiljø, end vi som virksomhed gør
Vi oplever at en repræsentant godkender vores set-up hvorefter den næste repræsentant udsteder straks påbud på
eksakt samme set-up/ting.
Flere havde ringet til arbejstilsyn men der kom aldrig nogen. Alle os små mester der var lejet ind blev også enige
om der måtte være nogen der havde gode forbindelser…
Samlet
332
Alle kommentarer findes i bilag
Spørgsmålet er stillet de 534 virksomheder, der har oplyst at have et begrænset eller kun i nogen grad positivt udbytte af tilsynsbesøget.
Alligevel er mange kommentarer positive
herunder de 137 der mest omhandler gode oplevelser ved tilsynsbesøget.
Øvrige kommentarer (195) er fordelt efter hvilke temaer/forslagstyper de primært adresserer. Der kan her være tale om forslag der udspringer
af både ris og ros. De omhandler forhold der kan forbedres før/under/efter tilsynsprocessen samt den tilsynsførendes kvalifikationer og eller
attitude.
Kategoriseringer er subjektive og kun vejledende. Se de konkrete kommentarer for helhedsbilledet.
Fra gruppen af kommentarer kategoriseret som “Andre ideer der kan gavne AM-indsatsen” er der uddraget nogle eksempler på næste side.
24
© CapaHouse ApS
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0026.png
Virksomhedernes forslag til hvordan tilsynsbesøg gøres bedre
eksempler fra kategorien ”Andre ideer der kan gavne AM-indsatsen”
Emner
Videndeling
Grundigere
Strategisk
Differentiering
Opfølgning
Lovgivning
Opfølgning
4.4
Eksempler
Fx lave en pjece med vigtige ting skoler kan fokusere på. Vi fik af vide at mange skoler har de samme problemer med arbejdsmiljø. Så forebyggelse frem
for påbud.
Afsætte reel tid til at besøget bliver fyldestgørende. Vedr. psykisk arbejdsmiljø, så hjælper det ikke, at man går rundt og står i døren og spørger om
personalet har det godt. Det er ikke så nemt at svare i den situation. I det hele taget være grundigere.
Jeg synes, at samarbejdet med andre instanser, eks. fødevarekontrollen bør styrkes. Ligeledes synes jeg, at det kan være vanskeligt for os, at håndtere
tingene anderledes, når f.eks. vores leverandører leverer ting på en måde, og vi skal håndtere det på en anden
Hvis AT rekvirerede materiale der kunne belyse hvor virksomheden 'er henne' mht. arbejdsmiljø, kunne besøget målrettes der kunne så frigøres tid til
områder/virksomheder der har ekstra behov for vejledning
Evt. sende mail med de gode råd, som blev givet. Også selvom de er generelle for andre virksomheder.
Sætter spørgsmålstegn ved det fornuftige i lovgivningen, som tilsyneladende ikke tillader Arbejdstilsynet at påpege behov for ændringer, uden at give
pålæg om rådgivningsfirma.
Man kan fx anerkende de tiltag der er gjort det enkelte sted. Føles som når der er forskellige medarbejder der kommer, at man ikke ved hvilken type
arbejdsplads man kommer til. Hvis man skal lave nogen tiltag efter besøg og indberetter det får man ikke respons, føles som envejskommunikation
Hvis virksomheder får dårlig anmeldelse - overvej at komme uanmeldt næste gang. Vi har internt brugt virkeligt meget tid + penge på at være så
gennemførte som overhovedet muligt. Dette burde i langt højere grad belønnes - hvor de brodne kar bør straffes ved regelmæssige besøg. Oplevelsen
som helhed var meget positiv og konstruktiv.
Det er lidt frustrerende, at man nogen gange hænger sig i, hvad vi vil kalde "bagateller" eller ting som en maskine er født med, her var det måske bedre
at gå direkte til fabrikanten, som jo har fået OK for at sælge maskinen på det danske marked.
Afsætte reel tid til at besøget bliver fyldestgørende. Vedr. psykisk arbejdsmiljø, så hjælper det ikke, at man går rundt og står i døren og spørger om
personalet har det godt. Det er ikke så nemt at svare i den situation. I det hele taget være grundigere.
Differentiering
Gå til kilden
Grundigere
Samlet
Alle kommentarer findes i bilag
Kategoriseringer er subjektive og kun vejledende. Se de konkrete kommentarer for helhedsbilledet.
25
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0027.png
5. Effekt ved at tildele
afgørelser
1.
2.
3.
4.
5.
Introduktion, læsevejledning og kommentarer til årets resultater
Overordnede vurdering af kontakten med Arbejdstilsynet
Effekt ved at varsle tilsyn
Vurdering af selve tilsynsbesøget
Effekt ved at tildele afgørelser
5.1 Oplevelsen af afgørelserne
5.2 Effekt af de skriftlige afgørelser
5.3 Andre tiltag igangsat efter en afgørelse
6.
Udbytte af samtale om sundhedsfremme
7.
Vurdering af andre af Arbejdstilsynets arbejdsmiljøindsatser
8.
Bilag (separat dokument)
26
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0028.png
Oplevelsen af de skriftlige afgørelser sammenholdt med sidste år
Virksomheder med afgørelser i 2017
Det er let at få overblik over indholdet i de skriftlige afgørelser
n=213
Sammenligning
Positive
2016
Sammenligning
63%
5.1
64%
30%
6%
Afgørelserne begrundes på en let og forståelig måde
n=213
56%
35%
9%
60%
Det fremgår klart af afgørelserne, hvad vores virksomhed skal bringe i orden
n=212
Det fremgår klart hvilke opgaver vi skal løse ud over arbejdsmiljøproblemerne (fx
inddrage ansatte og melde tilbage til Arbejdstilsynet)
n=206
Der er brugbare henvisninger til vejledningsmaterialer i de skriftlige afgørelser
n=197
0%
10%
20%
80%
16%
4%
81%
69%
25%
6%
71%
57%
27%
16%
52%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
I høj el. meget høj grad
I nogen grad
Slet ikke el. i ringe grad
N = 220
Det ses, at der hvor flest virksomheder oplever kvalitet i de skriftlige afgørelser, er på spørgsmålet om det klart fremgår af afgørelsen hvad
virksomheden skal bringe i orden. Der er dog stadig 20 procent som er usikre på opgaven efter at have læst afgørelsen.
Henvisninger til vejledningsmaterialer opleves af signifikant flere (57 procent) at være brugbare i 2017 sammenlignet med 2016 (52
procent). Der er dog stadig en del (16 procent) der finder henvisningerne ringe eller helt mangler.
På øvrige parametre ses ingen signifikante udslag i forhold til 2016.
27
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0029.png
Effekten af de skriftlige afgørelser sammenholdt med sidste år
5.2
Virksomheder med afgørelser i 2017
De arbejdsmiljøproblemer Arbejdstilsynet påpeger er væsentlige for arbejdsmiljøet
n=215
Sammenligning
Positive
2016
Sammenligning
40%
36%
24%
36%
Vi har løst de påpegede arbejdsmiljøproblemer
n=215
89%
9%
2%
85%
Løsningen af de påpegede arbejdsmiljøproblemer har forbedret vores arbejdsmiljø
n=206
0%
10%
32%
36%
32%
28%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
I høj el. meget høj grad
I nogen grad
Slet ikke el. i ringe grad
N = 220
De fleste virksomheder oplyser at de løser de problemer der påpeges i de skriftlige afgørelser. En lille gruppe (11 procent), måske dem der
ikke forstår hvad der skal bringes i orden jf slide 5.1a, løser kun i nogen grad eller slet ikke problemerne.
Der ses ellers fremgang på alle tre delspørgsmål i forhold til 2016 og fremgangen er signifikant for de to spørgsmål om ”De
arbejdsmiljøproblemer Arbejdstilsynet påpeger er væsentlige..” og om løsningerne har ”..forbedret vores arbejdsmiljø”. De skriftlige
afgørelser opleves således at have givet en større effekt i 2017 end i 2016.
28
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0030.png
Afledt effekt af afgørelser - i form af andre arbejdsmiljøtiltag
5.3a
2017, Fordeling af alle svar
48%
50%
45%
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Det ses, at mange virksomheder der
har fået en afgørelse, efterfølgende
har igangsat andre arbejdsmiljøtiltag,
der ikke angår selve afgørelsen.
Det gælder både tiltag der ligner dem
afgørelsen handlede om, men også
helt andre arbejdsmiljøproblemer.
Effektniveauet svarer stort set til det
der kunne ses i 2016.
30%
22%
Ja vi har igangsat tiltag, der
skal hindre
arbejdsmiljøproblemer, som
ligner dem, vi fik afgørelse om
2016
34%
Ja vi har igangsat tiltag, der
skal hindre helt andre
arbejdsmiljøproblemer end
dem, vi fik afgørelse om
22%
Nej vi har ikke igangsat andre
tiltag, end dem vi fik afgørelse
om at løse
N = 254
44%
29
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0031.png
Typer af andre tiltag igangsat efter tilsyn med en afgørelse
5.3b
Tema
Fysiske foranstaltninger
Mere observante på arbejdsmiljøet
Nedskrevet/præciseret APV, procedurer mv.
Uddannelse, formidling og involvering
Antal Eksempel/ typisk svar
27
9
13
8
Solafskærmning kontorbygning, løfteredskaber i andre afdelinger, spise knive udskiftet med
folieknive, afskærmninger mm
Efter besøg har vi sat et generelt punkt på dagsordenen "hvordan kan vi forbedre arbejdsmiljøet"
Vi gennemgår løbende vores hus, og har lige lavet fysisk APV, som tydeliggjorde flere punkter,
vi skulle have løst. Dette er vi i fuld gang med.
I gang med at oprette en database således at samtlige medarbejde via mobil tlf. kan tilgå
oplysninger uanset hvor de befinder sig. Bliver forhåbentlig implementeret i år 2018
Undersøgt arbejdsmiljøforholdene
Andre bemærkninger
8
7
Under x Menighedsråd hører to kirker. Vi havde besøg i x-kirken, hvor vi fik et påbud om at
gennemføre en APV, hvilket var blevet forsømt i en årrække. Vi gennemførte APV´en som
påbudt - og gennemførte samtidig en APV i sognets anden kirke
Mere sikker vinduespudsning
Samlet
72
Alle kommentarer findes i bilag
Af de 102 virksomheder der fik en afgørelse, og som samtidigt oplyste at de havde gennemført andre tiltag efter tilsynet, har 72 beskrevet
hvilke tiltag det drejer sig om. Mange af kommentarerne indeholder flere arbejdsmiljøtiltag og ikke alle er nærmere beskrevet, så opdelingen
skal tages med forbehold. Dog er der entydigt mange, der har taget fat på nogle fysiske tiltag for at forbedre arbejdsmiljøet.
30
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0032.png
6. Sundhedsfremme
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Introduktion, læsevejledning og kommentarer til af årets resultater
Overordnede vurdering af kontakten med Arbejdstilsynet
Effekt ved at varsle tilsyn
Vurdering af selve tilsynsbesøget
Effekt ved at tildele afgørelser
Udbyttet af samtale om sundhedsfremme
6.1 Oplevelsen af samtalen
6.2 Kendskab til temasiden om sundhedsfremme
7.
Vurdering af andre af Arbejdstilsynets arbejdsmiljøindsatser
8.
Bilag (separat dokument)
31
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0033.png
Udbyttet af samtalen med Arbejdstilsynet om sundhedsfremme
6.1
Samtaler om sundhedsfremme i 2017
Samtalen om sundhedsfremme var relevant
n=355
Sammenligning
Positive
2016
Sammenligning
35%
44%
21%
33%
Samtalen har inspireret os til at arbejde videre med sundhedsfremme i
virksomheden
n=340
0%
27%
45%
28%
31%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
I høj el. meget høj grad
I nogen grad
Slet ikke el. i ringe grad
N = 453
Blandt de virksomheder, der har været samtaler med om sundhedsfremme, er der ret mange der ”Slet ikke” eller ”I ringe grad” har
fundet
samtalen relevant eller inspirerende. Spredningen i besvarelserne er ret stor, og godt en femtedel af virksomhederne har ikke vidst, hvad de
skulle svare og har valgt ”Ved ikke”.
Den fremgang der kunne konstateres fra 2015 til 2016 angående hvorvidt samtalerne har inspireret til at arbejde videre med
sundhedsfremme (fra 28 til 31 procent positive) er nu røget tilbage på 27 procent, hvilket er under niveauet i 2015.
32
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0034.png
Kendskab til temasiden om sundhedsfremme på
www.arbejdstilsynet.dk
2017, Fordeling af alle svar
45%
40%
6.2
42%
43%
Temasiden om sundhedsfremme
kendes og eller har været benyttet af
58 procent af virksomhederne i 2017.
Det er markant flere end i 2016 hvor
tallet var 47 procent.
Det er kun en mindre del af
virksomhederne (15 procent) der rent
faktisk har besøgt hjemmesiden.
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
15%
0%
Nej, jeg har ikke hørt om
temasiden
2016
53%
Ja, men jeg har ikke besøgt
temasiden
36%
Ja, jeg har set temasiden og
brugt den
11%
N = 307
33
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0035.png
7. Andre arbejdsmiljøindsatser
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Introduktion, læsevejledning og kommentarer til årets resultater
Overordnede vurdering af kontakten med Arbejdstilsynet
Effekt ved at varsle tilsyn
Vurdering af selve tilsynsbesøget
Effekt ved at tildele afgørelser
Udbytte af samtale om sundhedsfremme
Vurdering af andre af Arbejdstilsynets arbejdsmiljøindsatser
7.1 Smiley ordningen (kendskab og betydning)
7.2 Arbejdstilsynets callcenter (kendskab)
7.3 Arbejdstilsynets hjemmeside (kendskab og indtryk)
7.4 OnlineAT
8.
Bilag (separat dokument)
34
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0036.png
Har virksomhederne tidligere hørt om Arbejdstilsynets smiley, og ved
de, hvor man finder dem?
2017, fordeling af alle svar
75%
7.1a
2017, Ved man hvor man finder en virksomheds smiley?
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
40%
(35%)
60%
(65%)
21%
3%
N = 629
N = 473
0%
Ja
Nej
Ja, har hørt om den
2016
Nej
20%
Ved ikke
3%
Tal i parentes
angiver 2016
77%
Tallene viser, at kendskabsniveauet i forhold til smiley-ordningen er stort set uændret fra 2016 til 2017.
Blandt dem der kender ordningen er det nu færre der ved hvor man finder en virksomheds smiley. Andelen er faldet fra 65 procent i 2016 til
60 procent i 2017.
35
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0037.png
Betydningen af at have en arbejdsmiljøsmiley
7.1b
Risikobaseret tilsyn i 2017
Det er vigtigt for vores virksomhed at have en grøn arbejdsmiljø-smiley
n=458
Sammenligning
Positive
2016
Sammenligning
78%
16%
7%
74%
En afgørelse virker mere alvorlig, fordi der følger en gul eller rød smiley med
n=443
55%
33%
12%
53%
Vi bruger den grønne smiley til at profilere virksomheden med
n=435
23%
25%
53%
23%
Jeg kigger på, hvilken arbejdsmiljø-smiley andre virksomheder har
n=449
0%
9%
24%
67%
12%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
I høj el. meget høj grad
I nogen grad
Slet ikke el. i ringe grad
N = 473
De fleste virksomheder bruger ikke, eller kun i ringe grad, den grønne smiley. Omvendt opfattes den som relativ vigtig for virksomheden.
Paradoksalt nok opfattes betydningen af arbejdsmiljøsmileyen endda at være blevet vigtigere for virksomheden i 2017 i forhold til 2016
(1. delspørgsmål) samtidig med at virksomhederne kigger mindre på andre virksomheders smiley (4. delspørgsmål)!
36
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0038.png
Virksomhedernes kendskab til og brug af Arbejdstilsynets callcenter
7.2
2017, Fordeling af alle svar
49%
50%
45%
38%
Kendskabsniveau til Arbejdstilsynets
callcenter har stort set holdt sig
uændret i 2017 efter, at det nåede et
foreløbigt højdepunkt i 2016.
Blot 38% har ikke hørt om callcentret.
Det er markant færre end i 2015, hvor
49% ikke have hørt om det og næsten
på niveau med 2016 hvor den kom
ned på 37 procent.
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
13%
0%
Jeg har talt med
Arbejdstilsynets callcenter
Jeg har hørt om
Arbejdstilsynets callcenter,
men har ikke talt med dem
48%
Jeg har ikke hørt om
Arbejdstilsynets callcenter
N = 1076
2016
16%
37%
37
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0039.png
Virksomhedernes kendskab til og brug af Arbejdstilsynets hjemmeside
7.3
2017, Fordeling af alle svar
80%
70%
71%
60%
50%
40%
30%
20%
I 2017 har 71 procent af
virksomhederne anvendt
Arbejdstilsynets hjemmeside.
Anvendelsen steg med seks
procentpoint fra 2015 til 2016 og er i
2017 blot faldet 2 procentpoint.
Kun meget få oplyser, at de ikke har
hørt om hjemmesiden.
23%
6%
10%
0%
Jeg har besøgt Arbejdstilsynets
hjemmeside
Jeg har hørt om
Arbejdstilsynets hjemmeside,
men har ikke besøgt den
22%
Jeg har ikke før hørt om
Arbejdstilsynets hjemmeside
N = 1076
2016
73%
5%
38
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0040.png
Virksomhedernes kendskab til og brug af OnlineAt
7.4a
2017, Fordeling af alle svar
70%
60%
50%
40%
60%
Kendskab og anvendelse af OnlineAt
ses stort set at være uændret fra 2016
til 2017.
27%
30%
20%
10%
0%
12%
Jeg har benyttet OnlineAt
Jeg har hørt om OnlineAt, men
har ikke benyttet systemet
30%
Jeg har ikke før hørt om
OnlineAt
58%
N = 762
2016
12%
39
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0041.png
Virksomhedernes vurdering af OnlineAt
Virksomheder der har brugt OnlineAT 2017
Sammenligning
Positive
2016
Sammenligning
7.4b
OnlineAt givet et godt overblik over de sager vi har med Arbejdstilsynet
n=90
67%
31%
2%
68%
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
I høj el. meget høj grad
I nogen grad
Slet ikke el. i ringe grad
N = 94
Virksomheder der har brugt OnlineAT i forbindelse med afgørelser 2017
Sammenligning
Positive
2016
Sammenligning
OnlineAt fungerer godt ved tilbagemelding på afgørelser fra Arbejdstilsynet
n=38
68%
21%
11%
63%
OnlineAt giver et godt overblik over hele forløbet, når man som virksomhed har fået
en afgørelse
n=37
0%
10%
20%
30%
59%
70%
22%
8%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
I høj el. meget høj grad
I nogen grad
Slet ikke el. i ringe grad
N = 38
De virksomheder, der har anvendt OnlineAt, er gennemgående ret positive. Tilfredsheden er steget en del fra 2016 til 2017 blandt
virksomheder der har anvendt OnlineAT i forbindelse med en afgørelse. Stigningen kan dog ikke siges at være statistisk signifikant, da der er
tale om relativt få besvarelser (38 virksomheder).
40
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0042.png
8. Bilag
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Introduktion, læsevejledning og kommentarer til årets resultater
Overordnede vurdering af kontakten med Arbejdstilsynet
Effekt ved at varsle tilsyn
Vurdering af selve tilsynsbesøget
Effekt ved at tildele afgørelser
Udbytte af samtale om sundhedsfremme
Vurdering af andre af Arbejdstilsynets arbejdsmiljøindsatser
Bilag (separat dokument)
8.1 Datagrundlag
8.2 Spørgeskema
41
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894059_0043.png
Kontaktinformation
Jesper Høegh
CapaHouse
| Partner
_______________________________________________________
Telefon: +45 42 42 21 00 | E-mail:
[email protected]
Web:
www.capahouse.dk
| Axeltorv 6, 4. th. 1609 København V
42
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Samlet hovedrapport
© CapaHouse ApS