Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 312
Offentligt
1894057_0001.png
2017
2017
Resultater fra Brugerundersøgelse 2017
Januar 2018
BILAG til
HOVEDRAPPORT
2017
© CapaHouse ApS
0
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Bilag til Hovedrapport
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894057_0002.png
8. Bilag
8.1 Datagrundlag
8.2 Spørgeskema
1
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Bilag til Hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894057_0003.png
Undersøgelsens datagrundlag i hovedtal
Respondenter 2017
Antal
10.1
I alt
%
100%
60%
73%
Opfattelse
Antal
2.536
1.460
1.091
Effekt
Antal
2.101
1.339
955
%
55%
58%
75%
%
45%
64%
71%
Respondenter, der har modtaget opfordring
Respondenter, der ikke har deltaget i undersøgelsen
Herunder respondenter, der ikke har reageret på odfordring
(har ikke reageret på henvendelse eller rykkere)
Herunder respondenter, der har åbnet spørgeskema, men ej udfyldt
komplet (nogle har blot åbnet skema og andre har påbegyndt
besvarelsen)
Herunder respondenter, der ikke har ønsket at deltage (har anvendt
link i opfordringsmail om ikke at ville deltage i undersøgelsen)
Respondenter, der har besvaret spørgeskema
4.637
2.799
2.046
120
4%
60
4%
60
4%
633
1.838
23%
40%
309
1.076
21%
42%
324
762
24%
36%
Spørgeskemaet til brugerundersøgelsen er opdelt i to skemaer. Spørgsmål, der relaterer sig til ”Opfattelsen” af
tilsynets gennemførelse, sendes så vidt muligt ud måneden efter tilsynsbesøgets afslutning. Spørgsmål, der
relaterer sig til afledte ”Effekter” af besøget, sendes ud tidligst tre måneder efter besøget. Nogle generelle
spørgsmål medtages i begge skemaer (se fordeling af spørgsmål i bilag 8.2). Spørgeskemaerne er dermed
gjort kortere og hurtigere at besvare for den enkelte virksomhed.
Blandt 4.637 virksomheder har 1.838 (40%) udfyldt spørgeskemaet. Det er en pæn svarprocent, men den er
igen under niveauet for de foregående år. Årsagerne er flere, men bl.a. er de registrerede mailadresser i
Arbejdstilsynets registre blevet færre og delvist forældede. Også nogle aktuelle sager med ondsindede mail i
omløb har gjort folk nervøse for uventede mail.
2
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Bilag til Hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894057_0004.png
Fakta om undersøgelsens 1.838 deltagende virksomheder
Afgørelse
Medarbejder-
repræsentant;
17%
10.1
Respondent rolle
Ja; 29%
Nej; 71%
Ledelses-
repræsentant;
83%
N = 2.799
Fordelinger svarer næsten identisk til fordelingen i tidligere brugerundersøgelser.
Tæt på en tredjedel (29 procent) af virksomhederne i undersøgelsen har fået en skriftlig afgørelse mod 28
procent i 2016.
Medarbejderrepræsentanter står for 17 procent af besvarelserne i 2017 mod henholdsvis 17 og 19 procent de
to foregående år.
3
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Bilag til Hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894057_0005.png
Frafald af respondenter i forhold til hvilke spørgsmål de har modtaget
og om de har modtaget en afgørelse
100%
90%
80%
70%
60%
58%
64%
58%
66%
100%
90%
80%
70%
60%
10.1
Frafald
Besvaret
Gennemsnit
50%
40%
30%
20%
10%
0%
42%
36%
42%
34%
50%
Frafald
Besvaret
Gennemsnit
39%
40%
30%
20%
10%
0%
38%
Opfattelse
Effekt
Uden afgørelse Med afgørelse
N =4.637
Der ses en højere svarprocent blandt virksomheder, der (hurtigt) har fået spørgsmål om bl.a. opfattelsen af
tilsynsbesøget, end de virksomheder der har fået spørgeskema 3 måneder efter tilsynet i effektmålingen.
Blandt virksomheder der har modtaget en afgørelse er svarprocenten lavere end for virksomheder uden en
afgørelse.
Begge frafald ligger tæt på data for tidligere års frafald.
De indtegnede gennemsnitslinjer svarer til gennemsnittet af gruppernes besvarelsesprocenter og ikke den
overordnede besvarelsesprocent på 40%.
4
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Bilag til Hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894057_0006.png
Frafald af respondenter i forhold til virksomhedsstørrelse
100%
90%
80%
70%
60%
65%
57%
44%
10.1
54%
66%
Frafald
Besvaret
Gennemsnit
50%
40%
30%
20%
10%
35%
43%
46%
34%
56%
43%
0%
1 - 9 ansatte
10 - 34
ansatte
35 - 99
ansatte
100 eller
flere ansatte
Ukendt
N = 4.637
Virksomheder med flere ansatte har som tidligere år en
lidt højere svarprocent. ”Ukendt” dækker over 11
virksomheder, hvor antallet af ansatte er ukendt.
Den indtegnede gennemsnitslinje svarer til gennemsnittet af de fem besvarelsesprocenter
og ikke den
overordnede besvarelsesprocent på 40 procent.
5
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Bilag til Hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894057_0007.png
Frafald af respondenter i forhold til branchegruppe
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
72%
59%
56%
10.1
50%
66%
66%
46%
57%
79%
45%
41%
63%
64%
71%
40%
54%
34%
43%
21%
Frafald
Besvaret
Gennemsnit
30%
20%
10%
0%
28%
36%
41%
29%
44%
34%
50%
55%
59%
37%
N =4.637
Branchegruppen “28 Restauranter og barer” ses at være dårligst repræsenteret med en besvarelsesprocent
på 21 procent. ”02 Opførelse og nedrivning af byggeri” samt ”04 butikker” har ligeledes en dårlig
svarprocent med henholdsvis 28 og 29 procent. ”35 Undervisning” har den bedste besvarelsesprocent på 59,
mens ”31 Daginstitutioner” på 55 ligger tættest på den bedste. Resultater skal således tages med forbehold
for dette. Øvrige branchegrupper har et pænt lavt frafald.
Den indtegnede gennemsnitslinje på 40 procent, svarer til gennemsnittet af de 14 besvarelsesprocenter. Der
er kun medtaget brancher, hvor der minimum indgår 50 besvarelser.
6
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Bilag til Hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894057_0008.png
Eksempler på frafald hvor virksomheden begrunder, hvorfor de ikke
besvarer spørgeskemaet (citater fra mail-svar)
…Vi
har lukket vores butik i Tivoli og mener derfor ikke at vort svar er relevant for jeres underrsøgelse og har
klikket vil ikke svare.
…Som
sagt, så er både varehuschefen og jeg nye i varehuset og dermed var vi ikke til stede under Jeres sidste
besøg. Som aftalt over telefonen, deltager vi ikke i undersøgelsen denne gang, men vil meget gerne besvare den
efter Jeres næste besøg.
…Da
besøget ligger langt tilbage, kan jeg ikke svare relevant, -beklager.
…Vi
har modtaget en mail fra jer med spørgsmål. Denne skal udfyldes af XXXX. Hun er ikke længere ansat i
butikken.
…Vores
nuværende køkkenansvarlige har svaret på mailen, at hun desværre ikke kan svare på det, da det var da
den tidligere køkkenleder var ansat.
…Jeg er midt i noget større projekt og har ikke umiddelbart tid / mulighed for at sætte mig ind i det besøg og
heller ikke at svare på spørgeskemaet. Så det er nok bedst at tage os ud af undersøgelsen.
…Ref
behagelig telcon d.d. framelder jeg os hermed nedenstående undersøgelse (var tidspresset)
…Jeg
har studieorlov i september, oktober og november. Præsteembedet xxxx varetages af pastor xxx
…Jeg
har lukket mit firma
…Jeg
har lige modtaget en mail vedr. undersøgelse ang. besøg fra Arbejdstilsynet. Der var ikke nogen
medarbejderrepræsentanter eller ledelsesrepræsentanter til stede ved besøget, så jeg kan ikke komme videre fra
1. spørgsmål ;-). Jeg er sekretær i afdelingen og tog blot imod vedkommende fra Arbejdstilsynet.
7
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Bilag til Hovedrapport
© CapaHouse ApS
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 312: Orientering om Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017, fra beskæftigelsesministeren
1894057_0009.png
8. Bilag
8.1 Datagrundlag
8.2 Spørgeskema
8
Arbejdstilsynets Brugerundersøgelse 2017
Bilag til Hovedrapport
© CapaHouse ApS