Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 303
Offentligt
1881484_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Lennart Damsbo-Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
9. april 2018
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 22. september 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 641 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Len-
nart Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 641:
J.nr. 2017-6946
”Ministeren bedes oplyse andelen af dagpengemodtagere med 3-6
måneders
ledighed og med minimum 2 jobsamtaler fordelt på alle landets kommuner og op-
gjort på nyest mulige månedstal. ”
Svar:
I besvarelsen af spørgsmålet er der taget udgangspunkt i antal jobsamtaler, som
sagsbehandlere i jobcenteret holder med dagpengemodtagere.
Vi er i en situation, hvor det går godt for dansk økonomi og hvor vi skal have fokus
på at få endnu flere ind på arbejdsmarkedet. Beskæftigelsen har været stigende si-
den foråret 2013, og alene siden sommeren 2015 er der kommet over 100.000 nye
private job. Der er med andre ord job at få.
Min klare holdning er, at ledige skal støttes i at komme tættere på arbejdsmarkedet.
Borgerne må ikke overlades til sig selv og gå passive rundt på dagpenge uden rele-
vant støtte. Det gælder også den aktive indsats og samtaler uanset, hvilke proces-
krav der er eller ikke er.
Med regeringens udspil til en enklere beskæftigelsesindsats er der lagt op til at give
kommunerne større mulighed for fleksibelt at tilrettelægge omfang og timing af
den aktive indsats og samtaler overfor den enkelte borger.
Bl.a. foreslås et forenklet og mere harmoniseret kontaktforløb på tværs af målgrup-
per, som stadig fastholder grundtanken om, at jobcentret har en tæt kontakt med
borgerne, særligt i begyndelsen af et ydelsesforløb.
Konkret lægges der op til, at dagpengemodtagere fortsat skal deltage i 6 samtaler i
de første 6 måneder af ledighedsperioden, men uden krav til bestemte tidspunkter
for hver samtale.
Beskæftigelsesreformen indførte det fælles kontaktforløb, så ledige får tilbudt en
tidlig og intensiv indsats, herunder samtaler. Der findes evidens for, at samtaler har
positive beskæftigelseseffekter, og for jobparate ledige vurderes samtaler at være et
af de bedst virkende og mest robuste instrumenter i den aktive beskæftigelsespoli-
tik.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 303: Materiale fra møde den 10. april 2018 om manglende indsats, fra beskæftigelsesministeren
1881484_0002.png
Den øgede frihed følges af en styrket monitorering af indsatsen, så Folketinget, be-
skæftigelsesministeren samt politikere og parter på lokalt og regionalt niveau kan
følge med i, om kommunerne leverer de ønskede resultater.
Det vil blandt andet ske ved at introducere benchmark-rapporter, der, ved at tage
højde for kommunernes forskellige rammevilkår, skal vise i hvilket omfang de en-
kelte kommuner er i stand til at begrænse antallet af borgere på offentlig forsørgel-
se. Beskæftigelsesministeriet er desuden allerede nu i gang med at undersøge mu-
lighederne for at fremme en større åbenhed i data på beskæftigelsesområdet, så
gennemsigtigheden om kommunernes indsats kan forbedres.
Jf. svar på BEU alm. del. spørgsmål 551-555 og 311 har en større gruppe borgere
på tværs af ydelser ikke modtaget en aktiv indsats eller mentorstøtte i det seneste
år. For samtaler i jobcentret er der ligeledes tegn på, at ikke alle dagpengemodtage-
re får den hjælp, som de har ret til, jf. tabel 1.
En ny opgørelse, som blev offentliggjort på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside
den 1. februar 2018
1
, viser desuden, at en stor del af landets kommuner kun i be-
grænset omfang overholder de minimumsregler for samtaler med ledige og syge-
meldte, der er fastsat ved lov. Det, mener jeg, er uacceptabelt.
På den baggrund har jeg skrevet til samtlige kommuner og KL for at gøre dem op-
mærksomme på, at jeg finder det meget bekymrende
både for de mange borgere,
der har brug for hjælp i den situation, de er i, og for Folketinget, der har vedtaget
den lovgivning, der fastsætter rammerne for kontakten med ledige og sygemeldte.
På den baggrund iværksætter jeg en række initiativer:
Jeg har skrevet til samtlige kommuner vedr. manglende samtaler og gjort
opmærksom på min bekymring. Jeg vil fremover følge tallene for antallet
af samtaler tæt, og de kommuner der stadig ligger markant under, hvad der
måtte forventes i forhold til lovgivningen, når vi ser på data fra april 2018,
vil jeg indkalde Beskæftigelsesudvalget til en drøftelse af situationen.
Derudover har jeg skrevet til samtlige kommuner vedr. manglende aktiv
indsats for tidspunktet for ret og pligt, og givet udtryk for min bekymring.
Jeg har derudover skrevet til de kommuner, hvor flest dagpengemodtagere
ikke har modtaget et aktivt tilbud inden for tidspunktet for ret og pligt, jf.
BEU alm. del spørgsmål 551. I brevene har jeg givet udtryk for min sær-
skilte bekymring for disse kommuner og bedt om en redegørelse.
Jeg har drøftet den manglende indsats med KL den 16. januar 2018. Efter-
følgende har jeg efter min anmodning modtaget et brev fra KL angående
manglende samtaler og aktiv indsats.
Igangsættelse af en survey blandt kommunerne der skal afklare årsagerne
til, at nogle borgere ikke får den aktive indsats, som de er berettiget til.
Udarbejdelse af én årlig redegørelse af indsatsen i beskæftigelsessystemet,
som skal afdække den aktive indsats på tværs af ydelsesmålgrupper. Rede-
gørelsen vil foreligge medio 2018, og jeg foreslår, at denne danner afsæt
for en årlig drøftelse med beskæftigelsesudvalget.
På kontanthjælpsområdet har jeg efter min anmodning modtaget to redegø-
relser fra hver af de fem kommuner, der i marts 2017 havde en andel på
1
http://bm.dk/da/Aktuelt/Nyheder/Arkiv/2018/02/Manglende%20samtaler.aspx
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 303: Materiale fra møde den 10. april 2018 om manglende indsats, fra beskæftigelsesministeren
minimum 30 pct. af aktivitetsparate kontanthjælp- og uddannelseshjælps-
modtagere, som hverken havde fået en indsats eller mentorstøtte det sene-
ste år, og som havde et antal af ”passive”
på minimum 250. Der er desuden
afholdt opfølgende møder med de fem kommuner, og så har jeg holdtet
særskilt møde med Guldborgsund Kommune den 19. marts og talt med
dem om, hvad de agter at gøre for at rette op.
Der har endvidere været afholdt en teknisk gennemgang af den første run-
de af redegørelser for beskæftigelsesudvalget den 28. november 2017, lige-
som udvalget den 26. januar blev orienteret om den anden runde af redegø-
relser samt mit svar derpå. Af orienteringen fra den 26. januar fremgår det
også, at jeg med frist den 8. februar har bedt Guldborgsund og Holbæk
kommuner om at fremsende deres bud på en dato for, hvornår man agter at
overholde lovkravene for ret og pligt. Jeg har nu modtaget de to redegørel-
ser og orienteret jer herom, og er ved at gennemgå dem. Udvalget vil na-
turligvis også blive orienteret nærmere herom.
Endeligt har jeg inviteret beskæftigelsesudvalget til et nyt møde om emnet
d. 10. april.
I forbindelse med udmøntningen af det fælles og intensiverede kontaktforløb, blev
det i efteråret 2014 aftalt med forligskredsen bag beskæftigelsesreformen, at det
fælles kontaktforløb skulle evalueres. Evalueringen forventes færdig medio 2018.
Reglerne for samtaler indebærer, at dagpengemodtagere indenfor de første 6 måne-
ders ledighed skal have mindst seks jobsamtaler i jobcenteret. Som udgangspunkt
én samtale hver gang dagpengemodtageren har været ledig i sammenlagt 1 måned.
Den enkelte jobsamtale kan dog holdes tidligere eller op til to uger senere.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) følger nøje volumen og in-
tensiteten i samtaleforløbene, og har i opstartsfasen af det fælles kontaktforløb bi-
stået kommunerne med at implementere de nye regler for samtaler.
STAR opgør hver anden måned de 10 kommuner, som holder færrest samtaler.
Hvis en kommune ligger meget lavt på fx samtalevolumen, gør de lokale arbejds-
markedskontorer, der hører under STAR, opmærksom på dette i den faste kontakt
med kommunen.
Forskellige omstændigheder for den enkelte borger kan medføre, at samtaler ud-
skydes. Det kan være korterevarende sygdom, udeblivelser, korterevarende be-
skæftigelse eller deltagelse i seks ugers jobrettet uddannelse.
Det kan betyde, at der ikke er sat en frist til booking eller, at en planlagt samtale
ikke er blevet gennemført på det forudsatte tidspunkt. Der skal i sidstnævnte situa-
tion sættes en ny frist for booking af en samtale.
For borgere, som på grund af gentagne perioder med korterevarende beskæftigelse
går ind og ud af ledighed, hvilket særligt gør sig gældende i dagpengesystemet, kan
det endvidere i praksis være vanskeligt at planlægge og gennemføre samtalerne
præcist som forudsat i reglerne.
Tabel 1 viser en opgørelse over kommunernes andele af dagpengemodtagere med
minimum to samtaler. Grundet de forskellige undtagelsesbestemmelser, som nævnt
ovenfor, kan det af opgørelsen ikke entydigt udledes, at kommuner, med en lavere
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 303: Materiale fra møde den 10. april 2018 om manglende indsats, fra beskæftigelsesministeren
1881484_0004.png
andel end 100, bryder reglerne om rettidighed i samtaler. Opgørelsen tyder dog på,
at dagpengemodtagere i nogle af landets kommuner, ikke får de samtaler, som de
er berettigede til.
I tabel 1 nedenfor angives det samlede antal dagpengemodtagere med 3-6 måne-
ders ydelsesforløb i juni 2017 og andelen heraf der har haft minimum to samtaler i
hele ledighedsperioden. Varighed på ydelsen er opgjort med udgangspunkt i første
dag i dagpengeperioden og efterfølgende uger med udbetalte dagpenge og perioder
i løntilskud.
Tabellen angiver, hvor stor en andel der har haft
minimum
to jobsamtaler. De for-
skellige undtagelsesregler for den enkelte borger medfører, at man ikke kan udlede
af tabellen hvorvidt de enkelte kommuner lever op til reglerne om rettidigheden i
samtalekadencen.
Tabel 1. Antal og andel dagpengemodtagere med 3-6 måneders ydelsesforløb, juni 2017
Antal dagpengemodtagere
med min. 2 samtaler
Hele landet
Fanø
Hedensted
Læsø
Aabenraa
Kerteminde
Slagelse
Rebild
Favrskov
Vordingborg
Skanderborg
Thisted
Horsens
Ringkøbing-Skjern
Middelfart
Morsø
Herning
Sønderborg
Ballerup
Brønderslev
Syddjurs
Vesthimmerland*
Allerød
Odder
Hørsholm
Herlev
Solrød
Mariagerfjord
Langeland
Furesø
Nordfyns
Vejen
Faxe
Lolland
Billund
Stevns
18.300
5
98
2
170
77
270
78
112
152
142
109
302
128
91
56
260
208
147
119
119
94
46
46
44
85
59
117
38
93
92
101
130
130
48
64
Antal dagpengemodtagere
i alt
20.667
5
98
2
171
78
276
80
115
156
146
112
311
132
94
58
270
216
153
124
124
98
48
48
46
89
62
123
40
98
97
107
138
138
51
68
Andel dagpengemodtagere
med min. 2 samtaler
88,5
100
100
100
99,4
98,7
97,8
97,5
97,4
97,4
97,3
97,3
97,1
97
96,8
96,6
96,3
96,3
96,1
96
96
95,9
95,8
95,8
95,7
95,5
95,2
95,1
95
94,9
94,8
94,4
94,2
94,2
94,1
94,1
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 303: Materiale fra møde den 10. april 2018 om manglende indsats, fra beskæftigelsesministeren
Esbjerg
Vallensbæk
Holstebro
Frederikshavn
Lyngby-Taarbæk
Ishøj
Randers
Roskilde
Assens
Ærø
Aarhus
Faaborg-Midtfyn
Lemvig
Frederiksberg
Nyborg
Ringsted
Svendborg
Gribskov
Fredericia*
Rudersdal
Skive
Silkeborg
Dragør
Ikast-Brande
Sorø
Gladsaxe*
Haderslev
Helsingør
Kalundborg
København
Lejre
Greve
Høje-Tåstrup
Bornholm
Hvidovre
Albertslund
Varde
Brøndby
Egedal
Fredensborg*
Kolding
Køge
Viborg*
Hjørring
Vejle*
Tønder
Aalborg
Frederikssund
Struer
Norddjurs
Rødovre
Samsø
Holbæk
Tårnby
Odsherred*
344
46
145
198
151
122
335
258
118
13
1.511
140
38
397
86
110
178
99
172
125
104
257
29
124
76
204
156
166
148
3.128
68
126
187
99
192
94
101
140
98
86
257
168
222
191
283
81
899
104
45
118
113
16
162
94
68
366
49
155
212
162
131
360
277
127
14
1.627
151
41
429
93
119
194
108
188
137
114
282
32
137
84
226
173
185
165
3.486
76
141
210
112
218
107
116
161
114
100
300
196
260
224
334
96
1.067
126
55
145
139
20
203
118
86
94
93,9
93,5
93,4
93,2
93,1
93,1
93,1
92,9
92,9
92,9
92,7
92,7
92,5
92,5
92,4
91,8
91,7
91,5
91,2
91,2
91,1
90,6
90,5
90,5
90,3
90,2
89,7
89,7
89,7
89,5
89,4
89
88,4
88,1
87,9
87,1
87
86
86
85,7
85,7
85,4
85,3
84,7
84,4
84,3
82,5
81,8
81,4
81,3
80
79,8
79,7
79,1
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 303: Materiale fra møde den 10. april 2018 om manglende indsats, fra beskæftigelsesministeren
1881484_0006.png
Næstved
Jammerbugt
Hillerød
Gentofte*
Halsnæs
Uoplyst
Guldborgsund
Glostrup
Odense*
220
82
119
157
83
15
119
54
629
279
106
154
204
109
20
180
82
1.013
78,9
77,4
77,3
77
76,1
75
66,1
65,9
62,1
Kilde: Jobindsats.dk og egne beregninger.
Anm.: Varighed på ydelsen er opgjort med udgangspunkt i første dag i dagpengeperioden og efterfølgende uger med udbetalte dag-
penge og perioder i løntilskud. Frikommuner er markeret med *.
I tabellen er ni kommuner, som i perioden har været fritaget for reglerne om det in-
dividuelle kontaktforløb, herunder kravene til hyppigheden af samtaler, markeret
med *. Kommunerne har i perioden været frikommuner.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
6