Beskæftigelsesudvalget
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
Orientering om implementering af Joblog
CVR 10172748
7. maj 2018
Kære beskæftigelsesordførere
I forbindelse med kontanthjælpsreformen vedtog Folketinget, at jobparate kontant-
hjælpsmodtagere og åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere lø-
bende skal registrere deres jobsøgningsaktiviteter i en Joblog på Jobnet.
J.nr.
2018-1008
Af vedlagte opgørelse fremgår det, at en stor del af landets kommuner ikke i til-
strækkeligt omfang overholder kravet om, at jobparate kontanthjælpsmodtagere og
åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere skal joblogge. I januar
2018 var det kun ca. 68 pct. af jobparate kontanthjælpsmodtagere, der jobloggede.
Til sammenligning lå niveauet for dagpengemodtagere på ca. 89 pct. Det tilsvaren-
de tal for de åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere var 34 pct.
Det bekymrer mig, og jeg finder det bemærkelsesværdigt, at der er så stor kommu-
nal spredning i hvor mange, der joblogger.
Som beskæftigelsesminister ligger det mig meget på sinde, at kommunerne lever
op til de regler, som vi fastlægger i Folketinget. Jeg har derfor i dag sendt vedlagte
brev til alle landets borgmester, udvalgschefer og jobcenterchefer, hvor jeg under-
streger vigtigheden af, at jobparate kontanthjælpsmodtagere joblogger.
Når det ligger mig på sinde, at kommunerne får implementeret jobloggen i deres
indsats, er det ikke kun fordi, det står i reglerne.
Med kontanthjælpsreformens indførsel af Joblog var intentionen, at jobcentret bed-
re kan følge op på og understøtte de lediges jobsøgning. Når mange jobparate kon-
tanthjælpsmodtagere ikke dokumenterer, at de er aktivt jobsøgende, har jobcentre-
ne ikke mulighed for at bruge jobloggen til at vurdere, om den enkelte borger har
søgt bredt, aktivt og realistisk og dermed har levet op til kravet om at være aktivt
jobsøgende. Samtidig begrænses jobkonsulentens mulighed for at yde konkret spar-
ring på borgerens jobsøgningsstrategier mv.
De meldinger, som Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har fået fra kom-
muner, der har taget redskabet til sig, viser, at jobloggen ses som et understøttende
redskab, som gør det muligt for sagsbehandleren at give en meget konkret sparring
om fx brancher, jobsøgningsstrategier og skrivning af ansøgninger.