Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 293
Offentligt
1888389_0001.png
Udkast (23. februar 2018)
Bekendtgørelse om opfølgning i sygedagpengesager
I medfør af § 10, stk. 2, og § 69 i lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr.
38 af 19. januar 2018 826 af 23. juni
2017,
og § 10 a, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 1342 af 21. november 2016,
fastsættes efter bemyndigelse:
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Reglerne i bekendtgørelsen anvendes ved kommunernes opfølgning i sygedagpengesager, herunder ved anmodning om
en tidlig opfølgning, efter lov om sygedagpenge.
Kapitel 2
Definitioner
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Bankdage: alle dage, undtagen lørdage, søn- og helligdage, juleaftensdag, nytårsaftensdag, grundlovsdag og fredag efter
Kristi himmelfartsdag.
2) Dage: kalenderdage.
Kapitel 3
Sager, hvor en arbejdsgiver anmoder om tidlig opfølgning
§ 3.
En arbejdsgiver, der via Nemrefusion anmoder kommunen om tidlig opfølgning efter § 7 c i lov om sygedagpenge, kan
vælge at oplyse kommunen om sygdommens betydning for lønmodtagerens mulighed for at arbejde. Dette sker ud fra tre
spørgsmål:
1) Hvilke arbejdsfunktioner er påvirket af sygdommen.
2) Hvor længe har sygdommen påvirket arbejdet.
3) Er arbejdet forsøgt tilpasset den sygemeldtes tilstand.
Stk. 2.
Lønmodtageren bliver ved et brev fra Nemrefusion orienteret om arbejdsgiverens anmodning om tidlig opfølgning.
Lønmodtageren modtager endvidere de svar, som arbejdsgiveren måtte have afgivet efter stk. 1, nr. 1-3 og anmodes i et
skema om blandt andet at oplyse, om lønmodtageren er indforstået med arbejdsgiverens anmodning om tidlig opfølgning samt
at svare på de samme tre spørgsmål.
§ 4.
Er lønmodtageren indforstået med, at kommunen på baggrund af arbejdsgiverens anmodning iværksætter en tidlig
opfølgning, skal lønmodtageren,
1) udfylde og returnere det vedlagte skema til brevet, jf. § 3, stk. 2, senest 2 bankdage efter afsendelsen af brevet, og
2) bestille tid hos sin praktiserende læge til konsultation, som skal finde sted tidligst 6 bankdage og senest 8 bankdage efter
afsendelsen af brevet i § 3, stk. 2, for at få en lægeattest, jf. § 11 a i lov om sygedagpenge, til brug for den første
opfølgningssamtale.
Stk. 2.
Returnerer lønmodtageren det vedlagte skema efter fristen nævnt i stk. 1, nr. 1, kan kommunen vælge at fortsætte
den tidlige opfølgning.
§ 5.
Når kommunen har modtaget det udfyldte skema fra lønmodtageren, skal kommunen,
1) anmode den praktiserende læge om lægeattesten til brug for den første opfølgningssamtale, og i anmodningen
videregive lønmodtagerens oplysninger samt de oplysninger, som en eventuel arbejdsgiver måtte have afgivet, ud fra de tre
spørgsmål nævnt i § 3, stk. 1, og
2) indkalde lønmodtageren til den første opfølgningssamtale.
§ 6.
Lægeattesten, der skal bruges til den første opfølgningssamtale, udfyldes under konsultationen sammen med
lønmodtageren, og den praktiserende læge sender straks herefter lægeattesten til kommunen.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 293: Bekendtgørelser som følge af finanslovsaftalen for 2018 (styrket repatriering), fra beskæftigelsesministeren
Kapitel 4
Sager, hvor en sygemeldt anmoder om tidlig opfølgning
§ 7.
En sygemeldt, der anmoder kommunen om tidlig opfølgning, skal ud fra de tre spørgsmål nævnt i § 3, stk. 1, nr. 1-3,
oplyse kommunen om sygdommens betydning for den sygemeldtes mulighed for at arbejde.
§ 8.
Når kommunen har modtaget den sygemeldtes anmodning om tidlig opfølgning, skal kommunen,
1) anmode den praktiserende læge om en lægeattest, jf. § 11 a i lov om sygedagpenge, til brug for den første
opfølgningssamtale, og i anmodningen videregive oplysningerne om sygdommens betydning, som er afgivet ud fra de tre
spørgsmål nævnt i § 3, stk. 1, nr. 1-3,
2) anmode den sygemeldte om at bestille tid til konsultation hos lægen og om at medvirke i den konsultation, hvor
lægeattesten udfærdiges, og
3) indkalde den sygemeldte til den første opfølgningssamtale.
§ 9.
Når den sygemeldte har modtaget kommunens anmodning om at bestille tid til konsultation hos sin praktiserende læge
for at få lægeattesten til brug for den første opfølgningssamtale, bestiller den sygemeldte en tid til konsultation, som skal finde
sted senest 8 dage efter den sygemeldtes anmodning om tidlig opfølgning.
§ 10.
Lægeattesten, der skal bruges til den første opfølgningssamtale, udfyldes under konsultationen sammen med den
sygemeldte, og den praktiserende læge sender straks herefter lægeattesten til kommunen.
Kapitel 5
Opfølgning i sager med forventet sygefravær over 8 uger
§ 11.
I de sager, hvor det fremgår af oplysningsskemaet efter § 11 i lov om sygedagpenge, at sygefraværet forventes at
vare ud over 8 uger, anmoder kommunen, jf. § 11 a i lov om sygedagpenge, straks om en lægeattest fra den praktiserende
læge til brug for den første opfølgningssamtale, jf. dog § 14.
Stk. 2.
Kommunen sikrer, at den sygemeldtes oplysninger, om sygdommens betydning for den sygemeldtes muligheder for
at arbejde, og tilsvarende oplysninger, som en eventuel arbejdsgiver måtte have afgivet, videregives i anmodningen til den
praktiserende læge. Den sygemeldtes og eventuelle arbejdsgivers oplysninger sker ud fra de tre spørgsmål nævnt i § 3, stk. 1,
nr. 1-3.
Stk. 3.
Kommunen fastsætter i anmodningen om lægeattesten en frist for den praktiserende læges udstedelse og levering af
lægeattesten, som senest skal foreligge samtidig med opfølgningssamtalen. Fristen skal så vidt muligt være på 14 dage fra
afsendelsen af anmodningen. Fristen kan dog fastsættes til minimum 8 dage fra afsendelsen af anmodningen, hvis kommunen
ellers ikke kan nå at få lægeattesten til den første opfølgningssamtale.
§ 12.
Samtidig med, at kommunen anmoder den praktiserende læge om en lægeattest til brug for den første
opfølgningssamtale, anmoder kommunen den sygemeldte om straks at bestille tid til konsultation hos lægen og om at medvirke
i den konsultation, hvor lægeattesten udfærdiges.
Stk. 2.
Kommunen fastsætter en frist for, hvornår konsultationen senest skal finde sted.
§ 13.
Lægeattesten, der skal bruges til den første opfølgningssamtale, udfyldes under konsultationen sammen med den
sygemeldte, og den praktiserende læge sender straks herefter lægeattesten til kommunen.
§ 14.
I sager, hvor den sygemeldte benytter standby-ordningen, jf. § 13 b, stk. 5 i lov om sygedagpenge, indhenter
kommunen så vidt muligt de lægelige oplysninger i form af journaloplysninger eller en lægeattest uden konsultation.
Kapitel 6
Indhold i og anvendelse af lægeattesten til brug for første opfølgningssamtale
§ 15.
Den sygemeldtes praktiserende læges vurdering til brug for den første opfølgningssamtale sker på baggrund af en
konsultation med den sygemeldte og på baggrund af kommunens anmodning.
Stk. 2.
Lægens vurdering skal indeholde følgende:
1) Diagnose eller årsag til sygefraværet.
2) Vurdering af den sygemeldtes muligheder for at arbejde, herunder om sygdomsbilledet vurderes at være klart eller
uklart, og om der er en behandlingsplan, behov for yderligere behandling, eller om der ikke er yderligere
behandlingsmuligheder.
3) Vurdering af skånebehov, der kan fremme, at den sygemeldte kan genoptage arbejdet eller påtage sig et nyt arbejde.
4) Vurdering af den sygemeldtes muligheder for at genoptage arbejdet eller påbegynde et nyt arbejde, herunder hvornår og
om det kan ske helt eller delvist.
5) Lægens eventuelle øvrige oplysninger om den sygemeldtes muligheder for at arbejde.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 293: Bekendtgørelser som følge af finanslovsaftalen for 2018 (styrket repatriering), fra beskæftigelsesministeren
1888389_0003.png
forhandling med KL og Lægeforeningens Attestudvalg.
Stk. 4.
Kommunen afholder udgiften til lægeattesten.
Stk. 3.
Kommunen skal indhente lægens vurdering på en lægeattest. Der er udarbejdet en landsdækkende lægeattest efter
§ 16.
Lægeattesten til brug for den første opfølgningssamtale kan anvendes i det senere opfølgningsforløb, herunder ved
revurderingen ved 22. fraværsuge. Der indhentes dog ny lægeattest, hvis der er tale om væsentlig ændringer i de
helbredsmæssige forhold, herunder ændringer af betydning for arbejdsevnen.
Kapitel 7
Digital booking af samtale
§ 17.
Sygemeldte, der er visiteret til kategori 2 og 3, jf. § 12 i lov om sygedagpenge, har efter første opfølgningssamtale
mulighed for digitalt via Jobnet selv at booke samtaler, jf. § 13 b, stk. 1, i lov om sygedagpenge, jf. §§ 12 og 13 i
bekendtgørelse om det fælles it-baserede datagrundlag og statistiske datavarehus for beskæftigelsesindsatsen.
Stk. 2.
Den sygemeldte har mulighed for at ombooke en samtale inden for den af kommunen fastsatte frist, hvis der er
ledige tider.
Stk. 3.
Kommunen kan i særlige tilfælde fratage den sygemeldte muligheden for efter stk. 1 og 2, selv at booke samtaler,
eksempelvis hvis personens adfærd i forhold til selv at booke samtaler er uhensigtsmæssig, eller hvis kommunen vurderer, at
retten til selv at booke samtaler vil medføre, at samtalen ikke kan gennemføres efter hensigten.
Stk. 4.
Når den sygemeldte selv har booket en samtale, jf. stk. 1 eller 2, sidestilles personens booking med en indkaldelse til
samtale fra kommunen, og orienteringen på Jobnet til den sygemeldte om konsekvenser ved at undlade at medvirke ved
samtalen, sidestilles med en skriftlig orientering modtaget fra kommunen, jf. § 21, stk. 2, i lov om sygedagpenge.
Kapitel 8
Vejledning om repatriering
§ 18.
Som led i sygedagpengeopfølgningen efter kapitel 6 i sygedagpengeloven vejleder kommunen
under alle samtalerne
sygemeldte udlændinge,
som er omfattet af repatrieringsloven,
om mulighederne for repatriering efter repatrieringsloven.
Kapitel
98
Ikrafttræden
§ 189.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2018.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr.
880 af 28. juni 2017 1421 af 16. december 2014
om opfølgning i sygedagpengesager ophæves.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, den
28. juni ….
20178
Morten Binder
/ Jakob Heltoft