Udkast (23. februar 2018)
Bekendtgørelse om opfølgning i sygedagpengesager
I medfør af § 10, stk. 2, og § 69 i lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr.
38 af 19. januar 2018 826 af 23. juni
2017,
og § 10 a, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 1342 af 21. november 2016,
fastsættes efter bemyndigelse:
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Reglerne i bekendtgørelsen anvendes ved kommunernes opfølgning i sygedagpengesager, herunder ved anmodning om
en tidlig opfølgning, efter lov om sygedagpenge.
Kapitel 2
Definitioner
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Bankdage: alle dage, undtagen lørdage, søn- og helligdage, juleaftensdag, nytårsaftensdag, grundlovsdag og fredag efter
Kristi himmelfartsdag.
2) Dage: kalenderdage.
Kapitel 3
Sager, hvor en arbejdsgiver anmoder om tidlig opfølgning
§ 3.
En arbejdsgiver, der via Nemrefusion anmoder kommunen om tidlig opfølgning efter § 7 c i lov om sygedagpenge, kan
vælge at oplyse kommunen om sygdommens betydning for lønmodtagerens mulighed for at arbejde. Dette sker ud fra tre
spørgsmål:
1) Hvilke arbejdsfunktioner er påvirket af sygdommen.
2) Hvor længe har sygdommen påvirket arbejdet.
3) Er arbejdet forsøgt tilpasset den sygemeldtes tilstand.
Stk. 2.
Lønmodtageren bliver ved et brev fra Nemrefusion orienteret om arbejdsgiverens anmodning om tidlig opfølgning.
Lønmodtageren modtager endvidere de svar, som arbejdsgiveren måtte have afgivet efter stk. 1, nr. 1-3 og anmodes i et
skema om blandt andet at oplyse, om lønmodtageren er indforstået med arbejdsgiverens anmodning om tidlig opfølgning samt
at svare på de samme tre spørgsmål.
§ 4.
Er lønmodtageren indforstået med, at kommunen på baggrund af arbejdsgiverens anmodning iværksætter en tidlig
opfølgning, skal lønmodtageren,
1) udfylde og returnere det vedlagte skema til brevet, jf. § 3, stk. 2, senest 2 bankdage efter afsendelsen af brevet, og
2) bestille tid hos sin praktiserende læge til konsultation, som skal finde sted tidligst 6 bankdage og senest 8 bankdage efter
afsendelsen af brevet i § 3, stk. 2, for at få en lægeattest, jf. § 11 a i lov om sygedagpenge, til brug for den første
opfølgningssamtale.
Stk. 2.
Returnerer lønmodtageren det vedlagte skema efter fristen nævnt i stk. 1, nr. 1, kan kommunen vælge at fortsætte
den tidlige opfølgning.
§ 5.
Når kommunen har modtaget det udfyldte skema fra lønmodtageren, skal kommunen,
1) anmode den praktiserende læge om lægeattesten til brug for den første opfølgningssamtale, og i anmodningen
videregive lønmodtagerens oplysninger samt de oplysninger, som en eventuel arbejdsgiver måtte have afgivet, ud fra de tre
spørgsmål nævnt i § 3, stk. 1, og
2) indkalde lønmodtageren til den første opfølgningssamtale.
§ 6.
Lægeattesten, der skal bruges til den første opfølgningssamtale, udfyldes under konsultationen sammen med
lønmodtageren, og den praktiserende læge sender straks herefter lægeattesten til kommunen.