Til STAR
8. februar 2018
Ref.nr.:
Oplys venligst ved
henvendelse
Pension – kalenderårsmodellen
Udbetaling Danmark overtog den 1. marts 2013 administrationen af social pension
fra kommunerne. Den 1. januar 2015 trådte ændrede pensionsregler i kraft, således
at der blev indført en ny model for beregning, opgørelse og efterregulering af pen-
sion – den såkaldte kalenderårsmodel.
Det fremgår blandt andet af bemærkningerne til lovforslaget om de ændrede pensi-
onsregler, at lovforslagets hovedformål er ’at effektivisere og forenkle ydelsesadmi-
nistrationen, at forbedre mulighederne for digital selvbetjening og at muliggøre en
mere præcis og korrekt indtægtsregulering af social pension og boligstøtte.’
Der blev i forbindelse med indførelsen af kalenderårsmodellen udarbejdet en busi-
ness case, som er lagt ind i Udbetaling Danmarks budget. Det lå til grund for busi-
ness casen, at kalenderårsmodellen ville medføre en forenkling af administrationen
af pensionsområdet som følge af øget automatisering, enklere regler og bedre reg i-
sterunderstøttelse. Det blev aftalt, at business casen som følge af de nye regler
vedrørende kalenderårsmodellen skulle medføre en reduktion i Udbetaling Dan-
marks omkostninger til sagsbehandling på ca. 25 mio. kr. årligt. På baggrund af
nedenstående må det imidlertid konstateres, at der er stor risiko for, at business
casen bliver udhulet – og det kan endda på sigt blive dyrere at administrere efter
kalenderårsmodellen, end det var med de tidligere regler.
Udbetaling Danmark har administreret efter reglerne om kalenderårsmodellen i 3
år. Gennem udmøntningen af reglerne har det hos Udbetaling Danmark og Anke-
styrelsen vist sig, at kalenderårsmodellen ikke på alle områder lever op til formålet
om effektivitet og digitaliseringsklar lovgivning.
Ankestyrelsen har truffet afgørelser, som fastlægger de områder i lovgivningen,
hvor det ikke klart fremgår, hvad der skal gælde. En del af afgørelserne medfører,
at sagerne skal håndteres manuelt – ofte efter en skønsmæssig vurdering, eller at
systemerne skal tilpasses. Dermed holder forudsætningen om at effektivisere og
forenkle ydelsesadministrationen ikke.
Udbetaling Danmark
Kongens Vænge 8
3400 Hillerød
Tlf.: 70 11 12 13
www.borger.dk
www.virk.dk
CVR-nr.: 33 23 62 39
Telefontid:
Mandag-torsdag: 8.00-16.00
Fredag: 8.00-15.30
Udbetaling Danmark administreres af ATP Koncernen.
1