Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 290
Offentligt
1887145_0001.png
Til STAR
8. februar 2018
Ref.nr.:
Oplys venligst ved
henvendelse
Pension – kalenderårsmodellen
Udbetaling Danmark overtog den 1. marts 2013 administrationen af social pension
fra kommunerne. Den 1. januar 2015 trådte ændrede pensionsregler i kraft, således
at der blev indført en ny model for beregning, opgørelse og efterregulering af pen-
sion – den såkaldte kalenderårsmodel.
Det fremgår blandt andet af bemærkningerne til lovforslaget om de ændrede pensi-
onsregler, at lovforslagets hovedformål er ’at effektivisere og forenkle ydelsesadmi-
nistrationen, at forbedre mulighederne for digital selvbetjening og at muliggøre en
mere præcis og korrekt indtægtsregulering af social pension og boligstøtte.’
Der blev i forbindelse med indførelsen af kalenderårsmodellen udarbejdet en busi-
ness case, som er lagt ind i Udbetaling Danmarks budget. Det lå til grund for busi-
ness casen, at kalenderårsmodellen ville medføre en forenkling af administrationen
af pensionsområdet som følge af øget automatisering, enklere regler og bedre reg i-
sterunderstøttelse. Det blev aftalt, at business casen som følge af de nye regler
vedrørende kalenderårsmodellen skulle medføre en reduktion i Udbetaling Dan-
marks omkostninger til sagsbehandling på ca. 25 mio. kr. årligt. På baggrund af
nedenstående må det imidlertid konstateres, at der er stor risiko for, at business
casen bliver udhulet – og det kan endda på sigt blive dyrere at administrere efter
kalenderårsmodellen, end det var med de tidligere regler.
Udbetaling Danmark har administreret efter reglerne om kalenderårsmodellen i 3
år. Gennem udmøntningen af reglerne har det hos Udbetaling Danmark og Anke-
styrelsen vist sig, at kalenderårsmodellen ikke på alle områder lever op til formålet
om effektivitet og digitaliseringsklar lovgivning.
Ankestyrelsen har truffet afgørelser, som fastlægger de områder i lovgivningen,
hvor det ikke klart fremgår, hvad der skal gælde. En del af afgørelserne medfører,
at sagerne skal håndteres manuelt – ofte efter en skønsmæssig vurdering, eller at
systemerne skal tilpasses. Dermed holder forudsætningen om at effektivisere og
forenkle ydelsesadministrationen ikke.
Udbetaling Danmark
Kongens Vænge 8
3400 Hillerød
Tlf.: 70 11 12 13
www.borger.dk
www.virk.dk
CVR-nr.: 33 23 62 39
Telefontid:
Mandag-torsdag: 8.00-16.00
Fredag: 8.00-15.30
Udbetaling Danmark administreres af ATP Koncernen.
1
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 290: Orientering om brev fra Udbetaling Danmark om kalenderårsmodellen , fra beskæftigelsesministeren.
1887145_0002.png
Som væsentligste eksempler kan nævnes følgende:
Objektive modregningsregler
Ved etableringen af kalenderårsmodellen blev der ikke fastsat regler for efterregu-
leringen om objektiv modregning af krav i borgers kommende pension. Dette var
ellers oprindeligt ønsket af Udbetaling Danmark, som også havde et forslag til en
model. Ankestyrelsen traf i foråret 2016 Principafgørelse om, at modregning i
kommende udbetalinger ikke kan ske uden forudgående betalingsevnevurdering.
Dette er en større manuel opgave, der ikke harmonerer med kalenderårsmodellens
intention om effektivitet og automatik, og som bryder med forudsætningerne, som lå
til grund for den aftalte business case. Det bemærkes, at sagen på den baggrund
vil blive medtaget under de kommende DUT-forhandlinger. Ekstraomkostningerne
er opgjort til hhv. 6,4 og 8,4. mio. kr. i 2016 og 2017 på grund af øgede udviklings -
og driftsomkostninger. I 2018 og 2019 forventes den øgede driftsudgift at udgøre
3,4. mio. kr. Årsagen til at den øgede driftsudgift falder er, at Udbetaling Danmark i
2016 og 2017 har foretaget investeringer med henblik på at få flere borgere til at
betale i opkrævningsforløbet – så der skal foretages færre manuelle betalingsevne-
vurderinger i modregningssager. Det bemærkes, at Udbetaling Danmark er bekendt
med, at STAR er ved at se på modeller for indførelse af objektive modregningsreg-
ler.
God/ond tro vurdering ved ændringer i de personlige forhold
Forudsætningen om en fuldautomatiseret model har ikke været mulig at fastholde
for opkrævning af krav som følge af ændringer i borgers personlige forhold. Anke-
styrelsen har truffet afgørelser om, at sådanne krav kun kan rejses på baggrund af
en god/ond tro vurdering, som alene kan foretages manuelt ud fra en skønsmæssig
vurdering. Ændringer i de personlige forhold kan fx være, når borger ændrer status
fra enlig til samlevende eller flytter til udlandet.
I forlængelse af ovenstående har Ankestyrelsen i 2017 truffet afgørelse om, at
god/ond tro vurdering ikke blot skal foretages for den nye (anden) opgørelsesperio-
de, der etableres i forbindelse med ændringer i de personlige forhold, jf. ovenfor.
Vurderingen skal også foretages for den første opgørelsesperiode, hvilket medfø-
rer, at efterregulering for den omhandlende situation ikke kan ske på objektivt
grundlag. For efterreguleringen vedrørende 2017 betyder det, at udbetaling Dan-
mark i 2018 i op mod 60.000 sager med flere opgørelsesperioder skal foretage en
visitering af, om et efterreguleringsresultatet vedrørende første opgørelsesperiode
udspringer af ændringer i de økonomiske eller de personlige forhold (eller både
og). Hvis det vedrører ændringer i de personlige forhold, skal der foretages en
god/ond tro vurdering. Konsekvensen er, at disse sager forlods skal tages ud af
efterreguleringen. Udbetaling Danmark vil så vidt muligt søge at foretage en auto-
matiseret udsøgning af, hvilke sager der skal foretages god/ond tro i. Umiddelbart
antages det dog, at sagerne i
gennemsnit
vil tage 30 minutter – afhængigt af, om
der kan ske en delvis automatisering for at nedbringe antallet og af, om der skal
vurderes god/ond tro i sagerne eller ej. Foreløbigt er opgaven derfor estimeret til en
skønnet ekstraomkostning for Udbetaling Danmark i 2018 på 10-15 mio. kr. - af-
hængigt af automatiseringsmulighederne.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 290: Orientering om brev fra Udbetaling Danmark om kalenderårsmodellen , fra beskæftigelsesministeren.
1887145_0003.png
Det er uafklaret, hvorledes problemstillingen skal håndteres fremadrettet, men det
er Udbetaling Danmarks ønske, at der bliver fastsat objektive regler, så sagerne
kan køre automatiseret, og så der ikke skal foretages manuel behandling med deraf
følgende høje omkostninger.
Indkomstarters påvirkning af pensionsberegningen
I efteråret 2016 traf Ankestyrelsen afgørelse om, at biblioteksafgift, som er et e n-
gangsbeløb til visse forfattere, skal betragtes som anden personlig indkomst. Udbe-
taling Danmark havde hidtil betragtet biblioteksafgiften som en indkomst ved per-
sonligt arbejde (arbejdsindkomst). Den nye fortolkning har givet anledning til s y-
stemmæssige udfordringer.
Udfordringen opstår fordi, der ikke er sammenfald mellem de skattemæssige in d-
komstbegreber og de indkomstbegreber, som anvendes i pensionslovgivningen.
Konkret betyder det, at biblioteksafgiften på forskudsregistreringen og årsopgøre l-
sen fra SKAT figurerer i et indkomstfelt, hvor der også placeres indkomster, som –
modsat biblioteksafgiften – betragtes som arbejdsindkomst. Det betyder, at Udbeta-
ling Danmark i disse tilfælde ikke vil kunne identificere biblioteksafgiften, herunder
dens størrelse, alene ud fra oplysningerne fra forskudsopgørelsen og årsopgørel-
sen. I stedet skal Udbetaling Danmark manuelt flytte ca. 3500 indkomster i pensi-
onssystemet for at beregne pensionen i overensstemmelse med Ankestyrelsens
afgørelse. Konsekvensen er, at Udbetaling Danmark hvert år skal bruge op mod 1
mio. kr. på en opgave, hvor det oprindeligt var hensigten, at det skulle køre fuldau-
tomatisk. Hvis forskudsregistreringen og årsopgørelsen skal anvendes som objekti-
ve parametre for pensionsberegningen, må det efter Udbetaling Danmarks opfattel-
se forudsætte, at det er muligt på en entydig måde at identificere og anvende ind-
komstoplysningerne. Det bemærkes, at der er tilsvarende eksempler, hvor det har
været uklart, om en ydelse hører til arbejdsindkomst eller anden pers onlig ind-
komst, fx efterløn. Udbetaling Danmark finder det ikke usandsynligt, at lignende
uhensigtsmæssige situationer vil opstå i fremtiden fsva. andre indkomstarter. Det
vil i så fald medføre yderligere manuelt arbejde og mindre automatik. Dette er ikke i
overensstemmelse med ambitionen om digitaliseringsklar lovgivning. En fastlæg-
gelse af, hvorledes de enkelte indkomstarters skal indgå, kunne fx ske via en vej-
ledning.
Øvrige emner
Derudover kan nævnes, at der er andre uklarheder i lovgivningen, som endnu ikke
er endeligt afdækket, og som kan give systemændringer og øgede manuelle opga-
ver til administrationen. For eksempel fremgår det ikke specifikt af lovgivningen,
hvad der må karakteriseres som en ændring i de personlige forhold, der medfører
en ny opgørelsesperiode. Udbetaling Danmark har ved flere lejligheder bedt om
klare regler for dette, eventuelt via en vejledning. Et andet eksempel er, at det er
uklart, hvordan indkomstgrundlaget skal fastlægges ved flere opgørelsesperioder .
Derudover kan nævnes uklarhed om, hvad der indgår i vurderingen af 25.000 kro-
ners reglen i forbindelse med genoptagelse, hvilket Udbetaling Danmark også tidli-
gere har ønsket præciseret.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 290: Orientering om brev fra Udbetaling Danmark om kalenderårsmodellen , fra beskæftigelsesministeren.
1887145_0004.png
Det er Udbetaling Danmarks opfattelse, at det efter 3 års erfaring med administrati-
onen af kalenderårsmodellen vil være naturligt og hensigtsmæssigt at foretage en
evaluering med henblik på at lave en ’version 2.0’ af modellen, således at de uhen-
sigtsmæssigheder, der har vist sig under administrationen lovgivningsmæssigt bli-
ver præciseret. Udbetaling Danmark lægger hermed til grund, at det fortsat er he n-
sigten og formålet med kalenderårsmodellen, at den skal være effektiv, objektiv og
så vidt muligt digitalt understøttet, jf. også regeringens strategi om digitaliserings-
klar lovgivning. Derudover bør der udarbejdes en vejledning, som udmønter regler-
ne mere detaljeret. Udbetaling Danmark har ved flere lejligheder efterspurgt en
sådan vejledning.
Som nævnt kan det på grund af de ændrede forudsætninger for modellen blive
vanskeligt for Udbetaling Danmark at indfri den oprindelige business case. Det
bemærkes, at Udbetaling Danmark, i det omfang afgørelser, udtalelser mv. fra rele-
vante myndigheder bryder med de aftalte forudsætninger for business casen, derfor
vil anbefale parterne, at kompensationen for ovennævnte meromkostninger drøftes
i DUT-regi.
4