Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 29
Offentligt
1806161_0001.png
Dansk Fibromyalgi- Forening
København S, 19 oktober 2017
Til Folketingets beskæftigelsesudvalg
Materiale til omdeling til beskæftigelsesudvalget i forbindelse med foretræde den 25.
oktober 2017 kl. 10.45.
Til brug for Dansk Fibromyalgi- Forenings foretræde for Folketingets beskæftigelsesudvalg, fremsendes
dokumenter med især 4 punkter som Dansk Fibromyalgi-Forening anbefaler skal indgå i evalueringen af
reformen af Fleksjob og Førtidspension.
Med venlig hilsen
På Dansk Fibromyalgi- Forenings vegne
Judi Olsen
Sekretariatschef
Tlf.: 2236 6340
Mail: [email protected]
Dansk Fibromyalgi- Forening • Lergravsvej 53, 2. sal – København S •Tlf.: 3323 5560
E-mail: [email protected] • Bankkonto: 9107 0001133535 • CVR-nr.: 1814 0691
Side
1
af
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 29: Materiale til Dansk Fibromyalgi-Foreningens foretræde den 25. oktober 2017 om reformen af Førtidspension og Fleksjob.
1806161_0002.png
Dansk Fibromyalgi- Forening
Til Folketingets beskæftigelsesudvalg
I forbindelse med evalueringen af fleksjob- og førtidspensionsreformen gør vi opmærksom på en ekstrem
udsat målgruppe – borgere med fibromyalgi. Fibromyalgi er en invaliderende sygdom, som foruden at give
en masse sundhedsmæssige udfordringer, påvirker den enkeltes arbejdsevne i sådan en grad, at de ender
med at ryge ud af det ordinære arbejdsmarked. Borgere med fibromyalgi har ofte en betydelig
funktionsnedsættelse, og har behov for individuelle tilrettelagte forløb. For at fastholde fibromyalgiramte på
arbejdsmarkedet skal der igangsættes en tidlig indsats. Ellers vil fibromyalgiramte borgere havne i endeløse
afklaringsforløb, som kan strække sig op til 10 år.
Kort om fibromyalgi
Fibromyalgi er en anerkendt fysisk sygdom, som medfører en række forskellige symptomer, hvor udbredte
længerevarende smerter og hurtig udtrætning er nogle af de mest markante. Fibromyalgi skyldes
forstyrrelser i centralnervesystemet, der medfører at kroppen bliver målbart mere smerte-følsom, da
hjernen registrerer langt mere smerte.
Fastholdelsesfleksjob – en billig investering for fremtiden
Ordningen med et fastholdelsesfleksjob øger fibromyalgiramtes muligheder for at fortsætte på
arbejdspladsen, når man har fået stillet diagnosen og kan være med til at fastholde den fibromyalgiramte på
arbejdsmarkedet så længe som muligt. Da ordningen blev revideret i 2013 blev det mere besværligt at få et
fastholdelsesfleksjob, hvilket især skyldes den lange dokumentationsproces på 12 måneder. Ud af fleksjob
bevillingerne blev kun 11 % ansat i fastholdelsesfleksjob efter reformen mod 22 % før
1
.
Dokumentationsperioden vil ofte indebære en deltidssygemelding af borgeren fordi borgeren stadig skal
arbejde med den sædvanlige belastning. Ved sygedagpengenes ophør efter 22 uger, overgår hele den
økonomiske risiko til arbejdsgiveren. Konsekvensen af den øgede økonomiske byrde for arbejdsgiveren
munder typisk ud i afskedigelse af borgeren. Så længe borgeren har et ansættelsesforhold bør sygedagpenge
kunne forlænges, så fleksjob kan afklares og aftales. Vi har en del eksempler på at arbejdsgiveren vil beholde
medarbejderen, men at sagsbehandlingen spænder ben for at det kan lade sig gøre.
Derfor skal kravet om de 12 måneders forudgående ansættelse afskaffes eller væsentlig reduceres.
Ressourceforløb
Størstedelen af borgere med fibromyalgi vil som udgangspunkt være en del af målgruppen for et
ressourceforløb. Her vægtes et helhedsorienteret forløb med kombination af beskæftigelsesmæssige- sociale
eller sundhedsmæssige indsatser, hvilket er ideelt for vores målgruppe. Men flere kommuner tolker
lovgivningen forskelligt, og sammensætter ikke individuelle forløb. Alt for ofte er forløbene indholdsløse og
uden klar strategi for hvordan borgeren skal vende tilbage til arbejdsmarkedet.
1
SFI rapport 15:31 ”Borgere
i fleksjob efter reformen”
– side 20
Side
2
af
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 29: Materiale til Dansk Fibromyalgi-Foreningens foretræde den 25. oktober 2017 om reformen af Førtidspension og Fleksjob.
1806161_0003.png
Dansk Fibromyalgi- Forening
Lovgivningen er åben for forskellige fortolkninger af samme lovtekst. I praksis betyder dette at kommunerne
kan blive ved med at sætte tiltag i gang og mange borgere er strandet efter utallige forløb og er ikke kommet
nærmere en afklaring. Kommunen kan reelt bruge disse forløb som parkering af borgerne
Når borgeren overgår fra sygedagpenge til et ressourceforløb, så mister han/hun en del af sin ydelse, og
kommer over på ressourceforløbsydelse hvilket er svarende til kontanthjælpsniveau. Dette er problematisk,
da det er billigere for kommunen at fastholde fibromyalgiramte i forløb af flere års varighed, hvor det ene
ressourceforløb bare afløses af et andet uden en afklaring. Det er ”billigere” end at afklare direkte til et
fleksjob eller en førtidspension.
Vi foreslår at ressourceforløb maksimalt kan have en samlet periode på 5 år.
Minifleksjob presser fibromyalgiramte
En af de mest markante ændringer ved reformen er sondringen mellem fleksjob og førtidspension, hvor
fleksjob=lille arbejdsevne og førtidspension= ingen arbejdsevne. Det betyder for vores medlemmer at flere
med en næsten ubetydelig arbejdsevne skal afklares til minifleksjob – helt ned til �½ til 1 time om ugen. Ved
udgangen af maj 2017 er der 10.382 borgere ansat i fleksjob mellem 1-5 timer
2
.
Vores erfaring viser, at det er umuligt at finde arbejde til borgere med en meget lille arbejdsevne. Dette
betyder, at fibromyalgiramte ikke kan få afsluttet deres afklaringsproces, da det ikke er muligt at finde en
virksomhedspraktik, som kan rumme alle skånebehov. Derved fastlåses borgeren i en proces, der ikke rykker
sig samtidig med at de får en mindre økonomisk ydelse.
Er arbejdsevnen nedsat til 7 timer og derunder skal man have muligheden for at vælge mellem et fleksjob
eller en førtidspension.
Ensartet og kvalitetssikret sagsbehandling
Vi oplever at vores medlemmer får en utrolig uensartet behandling når sagsbehandlingen sammenlignes
blandt landets kommuner. Dels er diagnosen tolket meget forskelligt, dels tolkes lovteksten forskelligt og
dels er der mange fejl i sagsbehandlingen. Reglen er at borgeren trues mere end borgeren vejledes og hjælpes
tilbage på arbejdsmarkedet. Gruppen af fibromyalgiramte er hårdt ramt, da vi ser afklaringsforløb helt op til
9+ år. Kombinationen af mange arbejdsprøvninger og utallige læge undersøgelser er med til at trække
sagsbehandlingen i langdrag med konsekvenser for både borgerens helbred, funktionsevne og
arbejdsmarkedstilknytning. Lægeerklæringerne er bl.a. med til at belyse fibromyalgiens komplekse
problemstillinger og hvordan den enkelte bliver påvirket, men dette overhøres i større og større udstrækning.
Ved langsomlig og mangelfuld sagsbehandling øges omkostningerne til sagsbehandlingen betragteligt og
borgerens retssikkerhed er i risiko for at blive krænket.
Vi vil stille krav om en ensartet udmøntning af regler, der sikrer den enkelte borgers retssikkerhed.
2
Dansk Magisterforening, FOA, HK, 3F – baggrundspapir 1 - https://www.dm.dk/desekskrav - 20 august 2017
Side
3
af
3