Beskæftigelsesudvalget
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Orientering om en mindre fejludsendelse af breve i forbindelse med idrift-
sættelse af det nye boligstøttesystem
25. april 2018
J.nr.
Kære udvalgsmedlemmer
Som jeg oplyste jer om ved brev af 15. marts 2018, er det nye boligstøttesystem ta-
get i brug ved udgangen af sidste måned.
Udbetaling Danmark har oplyst, at overgangen til det nye system er forløbet efter
hensigten, men at der desværre er sket en mindre fejludsendelse af breve. Fejlen
består i, at ca. 2.000 borgere har modtaget breve om indplacering under kontant-
hjælpsloftet, selvom de ikke er omfattet af reglerne om kontanthjælpsloftet. Der er
alene tale om forkerte breve
–
borgerne har modtaget korrekte beløb.
Fejlen vedrører borgere, der modtager særlig støtte, men ikke modtager kontant-
hjælp, hvilket f.eks. kan være borgere på sygedagpenge, der i øvrigt opfylder be-
tingelserne for at modtage kontanthjælp. Disse borgere skal naturligvis ikke have
breve, der giver dem indtryk af at være omfattet af kontanthjælpsloftet.
Udbetaling Danmark har oplyst følgende:
”I forbindelse med idriftsættelsen af Udbetaling Danmarks nye boligstøttesystem er
der beklageligvis afsendt ca. 2.000 breve til borgere der ikke er omfattet af reglerne
om kontanthjælpsloftet, idet de udelukkende er modtagere af særlig støtte.
Det skal indledningsvis bemærkes, at borgerne har fået udbetalt helt korrekt særlig
støtte, der svarer til det beløb, som kommunen har anvist de pågældende borgere.
Der er altså ikke sket nogen nedsættelse af det udbetalte beløb.
Brevene, som de pågældende borgere har modtaget, er indholdsmæssigt rettet mod
borgere, der er omfattet af kontanthjælpsloftet. Brevet indeholder oplysning om
udbetalingen af særlig støtte og herefter en generisk tekst omkring kontanthjælps-
loftet. Hvis borgeren også modtager boligstøtte, kan dette beløb også være nævnt i
brevet. Der er således en vis variation i typen af breve, der er afsendt.
Flere af de berørte borgere har henvendt sig til Udbetaling Danmarks kundeservice
med en undren over, hvorfor de modtager disse breve. Vi har beklaget fejlen og
bedt borgerne om at se bort fra brevene.
Udbetaling Danmark har efter fejlen blev konstateret den 12. april analyseret, hvor-
ledes fejlen er opstået i samarbejde med vores IT leverandør. Herudover er der