Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 275
Offentligt
1882649_0001.png
FAKTA
April 2018
Jobcentrenes muligheder for at bringe uhensigtsmæs-
sige praktikforløb til ophør
J.nr. 17/17338
APOL
tbi, aml
AMY, SYD
Overordnet set skal jobcenteret tilrettelægge tilbud med henblik på, at ledige borge-
re hurtigst muligt opnår varig beskæftigelse og hel eller delvis selvforsørgelse.
Det beror altid på en konkret vurdering, hvilket tilbud en borger skal have, og job-
centeret skal sørge for, at fx en virksomhedspraktik lever op til formålet.
Jobcenteret skal herunder ved tilrettelæggelsen af tilbud tage udgangspunkt i bor-
gerens ønsker og forudsætninger samt arbejdsmarkedets behov.
Jobcentret kan dog også, hvis det vurderes nødvendigt, vælge at give tilbud som
ligger uden for det, borgeren selv ønsker. Det kan være tilfældet, hvis der er tale
om et tilbud, som retter sig mod områder med gode jobmuligheder, og jobcentret
vurderer, at det netop er
det
tilbud, der skal til for at bringe en borger tættere på
selvforsørgelse.
Muligheder for at bringe uhensigtsmæssige praktikforløb til ophør
Et jobcenter kan altid stoppe en virksomhedspraktik, hvis det viser sig, at tilbuddet
er uhensigtsmæssigt. Det beror på en konkret individuel vurdering, hvornår et til-
bud bør standses.
Finder en borger, at et konkret tilbud ikke er rimeligt, har den pågældende mulig-
hed for at klage til Ankestyrelsen.
Der er endvidere en række regler om, at en borger under visse betingelser
ikke
har
pligt til at deltage i tilbud. For dagpengemodtagere findes der således regler om
”gyldige grunde” til at
kunne afslå eller ophøre i et tilbud. Det kan fx handle om
helbred, transport, pasning af familiemedlemmer eller overtagelse af andet arbejde.
For borgere, der modtager ydelser efter lov om aktiv socialpolitik, findes der regler
om ”rimelige grunde” til ikke at
opfylde sin rådighedsforpligtelse ved at tage imod
tilbud. Det kan fx være, hvis tilbuddet ikke kan anses for rimeligt på grund af for-
hold, der vedrører tilbuddets indhold, helbred, transport m.v. For en aktivitetsparat
modtager af kontant- eller uddannelseshjælp, skal kommunen dog altid foretage en
konkret vurdering af, om der i det enkelte tilfælde foreligger andre forhold, der kan
begrunde, at den pågældende ikke har pligt til at opfylde sin rådighedsforpligtelse,
jf. § 13, stk. 8, i loven. Det kan fx være svær psykisk sygdom, hjemløshed eller
misbrugsproblemer.