Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 275
Offentligt
1882648_0001.png
Notat
April 2018
Forskellen på indhold og målgrupper i virksomheds-
praktik og løntilskud
J. Nr. 17/17338
APOL / tbi
I. Virksomhedspraktik
Virksomhedspraktik består af et praktikophold på en privat eller offentlig virksom-
hed. Borgeren er ikke ansat under timerne med praktik og modtager derfor ikke løn
fra arbejdsgiveren, men modtager sin hidtidige forsørgelsesydelse, fx kontanthjælp
eller dagpenge.
Der kan gives tilbud om virksomhedspraktik til følgende målgrupper i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats:
1
Dagpengemodtagere
Kontanthjælpsmodtagere
Uddannelseshjælpsmodtagere
Revalidender
Sygedagpengemodtagere
Førtidspensionister
Fleksjobvisiterede
Personer i ressourceforløb
Personer i jobafklaringsforløb
Unge under 18 år, som ikke er i kontanthjælpssystemet, og som har behov
for en uddannelses- og beskæftigelsesrettet indsats, herunder også særligt
udsatte unge.
Selvforsørgende, dvs. personer der ikke er i beskæftigelse og ikke opfylder
betingelserne for offentlig hjælp til forsørgelse.
For dagpengemodtagere må en virksomhedspraktik højst vare 4 uger. Dog må den
vare 8 uger for visse dimittender.
2
For jobparate kontanthjælpsmodtagere og uddannelsesparate uddannelseshjælps-
modtagere må en virksomhedspraktik højst vare 4 uger. Den må dog vare op til 13
uger, hvis der er tale om personer uden erhvervserfaring, med langvarig ledighed
eller som i øvrigt har vanskeligt ved at opnå beskæftigelse med løntilskud. De 13
uger kan efter en konkret vurdering forlænges, hvis der er særlige behov. 13-ugers
grænsen gælder også aktivitetsparate kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere og
de fleste øvrige målgrupper, som er længere fra arbejdsmarkedet.
1
Hertil kommer, at der efter integrationsloven kan gives virksomhedspraktik til udlændinge under integrations-
programmet.
Borgere, som modtager dagpenge på dimittendvilkår, som mindst har gennemført en kort videregående uddan-
nelse og ikke har været i ordinær beskæftigelse efter endt uddannelse.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 275: Opfølgning på samrådet om virksomhedspraktik afholdt den 14. marts 2018, fra beskæftigelsesministeren
1882648_0002.png
Det fremgår af § 42 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at der kan gives tilbud
om virksomhedspraktik, hvis en borger enten har behov for afklaring af beskæf-
tigelsesmål, eller hvis borgeren på grund af manglende kompetencer har svært ved
at opnå beskæftigelse på normale vilkår eller med løntilskud. Ved manglende kom-
petencer menes både faglige, sproglige eller sociale kompetencer.
Det er meget forskelligt, hvad målet og indholdet af et praktikforløb kan være, da
det beror på den enkelte borgers individuelle forhold. Der vil under forløbet kunne
udføres arbejde, som også udføres af ordinært ansatte, men arbejdsindholdet skal
tilpasses den enkelte praktikants forudsætninger og behov, således at det bedst
muligt opfylder formålet for den enkelte.
For stærkere grupper af ledige vil et praktikforløb eventuelt kunne resultere direkte
i et ordinært job og selvforsørgelse. For udsatte borgere vil det typisk alene kunne
være et skridt på vejen hen mod job eller uddannelse. Fx kan et praktikforløb resul-
tere i, at borgeren bliver i stand til bagefter at få et løntilskudsjob, eller det kan
være et led i et ressourceforløb, som senere kan føre til et fleksjob.
For unge kan en virksomhedspraktik være et led i at afklare borgeren til en ordinær
uddannelse. For en sygedagpengemodtager, som er i et ansættelsesforhold, kan der
etableres virksomhedspraktik på borgerens arbejdssted forud for en gradvis tilba-
gevenden i arbejde.
Et virksomhedspraktikforløb kan desuden også resultere i, at beskæftigelsesmålet
for en borger skal justeres, hvis det viser sig, at arbejdsområdet ikke var det rigtige.
Det afgørende er, at virksomhedspraktik for den enkelte borger bruges på en måde,
der hjælper personen tættere på et relevant beskæftigelsesmål, og at de så vidt mu-
ligt fører til job og hjælper borgeren ud af den offentlige forsørgelse.
II. Ansættelse med løntilskud
Et løntilskudsjob består af ansættelse på en privat eller offentlig virksomhed, hvor
arbejdsgiveren får et tilskud til lønnen. Følgende målgrupper kan få tilbud om an-
sættelse med løntilskud.
3
Dagpengemodtagere
Kontanthjælpsmodtagere
Uddannelseshjælpsmodtagere
Revalidender
Sygedagpengemodtagere
Førtidspensionister
Dimittender med handicap, som er omfattet af kompensationsloven
Personer i ressourceforløb
Personer i jobafklaringsforløb
3
Hertil kommer, at der efter integrationsloven kan gives løntilskudsjob til udlændinge under integrationspro-
grammet.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 275: Opfølgning på samrådet om virksomhedspraktik afholdt den 14. marts 2018, fra beskæftigelsesministeren
1882648_0003.png
Selvforsørgende, dvs. personer der ikke er i beskæftigelse og ikke opfylder
betingelserne for offentlig hjælp til forsørgelse.
For dagpengemodtagere må et løntilskudsjob vare op til 6 måneder hos private
arbejdsgivere og 4 måneder hos offentlige arbejdsgivere. For kontant- og uddan-
nelseshjælpsmodtagere må det vare op til 6 måneder hos private og offentlige ar-
bejdsgivere.
4
For de fleste øvrige målgrupper, som er længere fra arbejdsmarkedet,
må det vare op til 1 år hos private og offentlige arbejdsgivere. For revalidender og
førtidspensionister kan det vare ud over 1 år.
Det fremgår af § 52 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at et tilbud om ansæt-
telse med løntilskud kan have forskellige formål for de forskellige målgrupper:
For personer på dagpenge, kontanthjælp, uddannelseshjælp, revalidering, syge-
dagpenge, ressourceforløb og jobafklaringsforløb er formålet
oplæring og gen-
optræning af faglige, sociale eller sproglige kompetencer.
For førtidspensionister er formålet
opnåelse eller fastholdelse af beskæftigelse.
For dimittender med handicap omfattet af kompensationsloven er formålet
ind-
slusning på arbejdsmarkedet.
Da man er ansat, når man er i et løntilskudsjob, gives løntilskud typisk til relativt
ressourcestærke borgere. De fleste, der kommer i løntilskudsjob, er således borge-
re, der er tæt på arbejdsmarkedet, og som generelt har gode chancer for efterføl-
gende at få ordinært job.
III. Hvornår virksomhedspraktik og hvornår løntilskud?
Om der skal etableres et virksomhedspraktik- eller løntilskudsforløb afhænger af,
hvad der bedst hjælper personen tættere på vedkommendes beskæftigelses- eller
uddannelsesmål.
Virksomhedspraktik gives ofte til borgere, som er længere fra arbejdsmarkedet,
hvor formålet med indsatsen kan være at tilegne sig nogle helt grundlæggende
kompetencer.
I vurderingen af, om en borger skal have virksomhedspraktik eller et løntilskuds-
job, skal det også indgå, hvad der helt konkret er muligt at etablere i den enkelte
situation. Der kan fx være tilfælde, hvor en arbejdsgiver i første omgang er afvi-
sende overfor at ansætte en ledig i et løntilskudsjob. Her kan en praktik være en
indgang, som evt. senere kan føre til et løntilskudsjob og en ordinær ansættelse.
IV. Værnsregler for virksomhedspraktik og løntilskud.
For både virksomhedspraktik og løntilskud findes der regler, som understøtter, at
tilbuddene bruges hensigtsmæssigt. Der kan nævnes følgende:
Varighedsbegrænsningerne som nævnt ovenfor.
4
Dog kan åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere ikke få tilbud om ansættelse med løntilskud.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 275: Opfølgning på samrådet om virksomhedspraktik afholdt den 14. marts 2018, fra beskæftigelsesministeren
1882648_0004.png
Der skal være et rimeligt forhold mellem antallet af personer i virksom-
hedspraktik eller løntilskud og antallet af ordinært ansatte (rimelighedskra-
vet).
Der skal ske en nettoudvidelse af antallet af ansatte, når der etableres løn-
tilskudsjob (merbeskæftigelseskravet).
Man skal som hovedregel have haft 6 måneders forudgående ledighed, før
der kan etableres løntilskudsjob.
Der kan ikke etableres virksomhedspraktik eller løntilskudsjob der, hvor
man senest har været ansat.
5
Der skal foreligge skriftlige tilkendegivelser fra en medarbejderrepræsen-
tant om reglernes overholdelse, når der etableres virksomhedspraktik eller
løntilskudsjob.
Det kan tilføjes, at De Regionale Arbejdsmarkedsråd (RAR), hvor der bl.a. sidder
repræsentanter fra arbejdsmarkedets parter, har mulighed for at følge med i, hvor-
dan virksomhedspraktik og løntilskud anvendes. Det sker gennem det kvartalsvise
oversigtssystem (KLV).
5
Sygedagpengemodtagere, som ikke længere er i et ansættelsesforhold kan dog godt få virksomhedspraktik på
deres seneste ansættelsessted, hvis de er enige i et sådant tilbud.
4