Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 273
Offentligt
1881708_0001.png
Redegørelse for
sagsbehandlingstiden i
Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring
Februar 2018
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 273: Oversendelse af plancher fra teknisk gennemgang med AES den 11. april 2018 og af mit brev til Ombudsmanden af 3. april 2018, fra beskæftigelsesministeren
1881708_0002.png
Resumé
I redegørelsen gennemgås de vigtigste resultater for AES i 2017. 5.000 gamle sager med tilkendelse af
erstatning for tab af erhvervsevne er blevet afgjort samtidig med, at balancen i driften er ved at blive
genoprettet. Sagsporteføljen indeholder således ved indgangen til 2018 markant færre gamle sager
end på samme tid sidste år, ligesom forholdet mellem sager under 1 år og mellem 1-2 år er væsentlig
forbedret.
AES har på den måde en betydeligt mere balanceret sagsportefølje ved indgangen til 2018 i forhold til
indgangen til 2017, og forudsætningerne for at realisere faldende sagsbehandlingstider henover 2018
er til stede.
Som en konsekvens af afslutningen af de mange gamle sager i 2017 er den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid (der er udtryk for, hvor gamle de sager, der afsluttes, er) høj. Således er den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid for alle nye sager godt 9 måneder og for nye sager som tilkendes erstatning for tab
af erhvervsevne (herefter sager med erhvervsevnetab) knap 32 måneder i 2017.
Forventningerne til 2018 er, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid vil falde henover året indtil af-
slutningen af 2018, hvor den forventeligt vil være ca. 7 måneder for alle nye sager, hvilket betragtes som
en normalsituation, og 26-28 måneder for nye erhvervsevnetabssager.
Figur:
Forventet gennemsnitlig sagsbehandlingstid for alle nye sager samt nye
sager med tilkendelse af erstatning for tab af erhvervsevne.
At sagsbehandlingstiden for sager med erhvervsevnetab ikke dykker endnu hurtigere i løbet af 2018 er
en konsekvens af, at oprydningen i de gamle sager fortsætter i 2018. Næste milepæl for AES er, at sags-
portefølje ved indgangen til 2019 vil være i balance.
I løbet af 2019 er det forventningen, at også normalsituation for nye sager med erstatning for er-
hvervsevnetab er indtruffet med en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 20-22 måneder.
FAKTA
X
X
X
Sagsbehandlingstiden opgøres på tidspunktet, hvor sagen afsluttes.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid vil derfor stige i perioder, hvor der afsluttes mange nye sager, som
har ventet længe.
Opgørelsesmetoden sammenholdt med den gennemførte prioritering af de ældste sager af hensyn til kun-
derne og ønsket om en sagsportefølje i bedre balance er baggrunden for stigningen i den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid.
1
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 273: Oversendelse af plancher fra teknisk gennemgang med AES den 11. april 2018 og af mit brev til Ombudsmanden af 3. april 2018, fra beskæftigelsesministeren
1881708_0003.png
1. Indledning
Arbejdsmarkedens Erhvervssikring (AES) følger i nærværende
redegørelse op på Ombudsmandens ønske om en status fra
AES for 2017 i forlængelse af Ombudsmandens brev af 28. juni
2017.
Redegørelsen vedrører AES’ resultater i 2017 samt sagsbe-
handlingstiden i nye sager om erhvervsevnetab og AES’ frem-
adrettede forventninger til sagsbehandlingstiden for samme
sager.
Folketingets Ombudsmand udtalte den 26. maj 2016 kritik
af Arbejdsskadestyrelsens sagsbehandlingstid for nye sager i
2015.
Udtalelsen tog afsæt i en beskrivelse af udviklingen i sags-
behandlingstiden, der viste, at sagsbehandlingstiden for nye
sager, som tilkendes erstatning for tab af erhvervsevne, var
steget fra 16 til 26 måneder i perioden fra 2013 til 2015
1
.
AES fulgte senest op med en redegørelse af 31. januar 2017.
AES har samlet set i 2017 afviklet ca. 58.000 arbejdsskadesa-
ger, mens der er oprettet ca. 47.000 arbejdsskadesager i løbet
af året.
FAKTA
X
X
X
AES havde ved indgangen til 2017
ca. 37.500
verserende
arbejdsskadesager.
Ved udgangen af 2017 var tallet
ca. 26.500
arbejdsskadesager.
AES har i 2017 dermed reduceret antallet af verserende sager
med
ca. 11.000 sager,
hvilket svarer til et fald på ca. 30 pct.
samlet set.
Ledelsen kan med tilfredshed konstatere, at de strategiske
prioriteringer i 2017 er realiserede, og at AES har et rigtig godt
fundament for i 2018 at lykkes med at indfri ambitionen om en
sagsportefølje i balance med udgangen af 2018.
2.1 Strategiske initiativer i 2017
Initiativerne i 2017 har haft til formål at sikre, at sagerne
afvikles, så snart det er muligt, og at borgerne dermed får en
afklaring på deres arbejdsskadesag hurtigst muligt. Initiativer-
ne omfatter en række procesoptimerende tiltag, uddannelses-
forløb og ikke mindst gennemførslen af den særlige indsats til
afvikling af de 5.000 ældste sager.
Det er en vigtig milepæl i rejsen mod at sikre en stabil og effek-
tiv drift og en bedre kundeoplevelse.
2. AES har nået en vigtig milepæl i
2017
AES har i løbet af 2017 arbejdet fokuseret på at etablere en
stabil og sikker drift.
AES’ ledelse har i 2017 med afsæt i bestyrelsens strategi for
AES iværksat og eksekveret en række tiltag og foretaget en
række nødvendige prioriteringer i forhold til at bringe den
samlede sagsbehandling i AES på ret køl.
FAKTA
X
X
Indsats ETAB nåede i mål i 2017!
Det betyder, at
5.000 borgere,
der har ventet meget længe, har
fået en afgørelse i deres arbejdsskadesag.
FAKTA
Hvad siger noget om en sund sagsportefølje?
En sammenstilling mellem:
X
X
X
sagbehandlingstid
antal verserende sager
stabilt niveau af ældre sager
Den næste milepæl ultimo 2018 er, at AES får bragt antallet af
ældre sager ned på det mindst mulige niveau.
2.1.1. Markant fald i antallet af ældre sager i 2017
Ved indgangen til 2017 var sagsporteføljen i høj grad præget
af mange gamle sager fra 2014 og tidligere, som afventede
stillingtagen til erstatning for tab af erhvervsevne.
Denne gruppe af gamle sager bestod af nye sager, revisioner
og genoptagelser mv. Som følge af dette nedsatte AES’ besty-
relse en særlig indsatsgruppe (Indsats ETAB), som bestod af en
lille kerne af erfarne medarbejdere samt en større gruppe nye
medarbejdere.
Målet for indsatsen var at afvikle de 5.000 sager i porteføl-
jen, der var anmeldt i 2014 eller tidligere inden udgangen af
2017. Samtlige sager blev behandlet i 2017, og ambitionen er
dermed opfyldt.
Samtidig har AES sikret, at den største del af de cirka 8.000
sager fra 2015 også blev afviklet i 2017. Dermed har AES et
markant mindre antal ældre sager ved indgangen til 2018 og
har forebygget en ny ophobning af ældre sager.
giver udtryk for, hvordan AES lykkes med at etablere stabil og sikker
drift.
I AES er sagsbehandlingstid således blot et af flere parametre
for, om det lykkes at etablere en sagsportefølje i balance.
Sagsbehandlingstiden siger dermed noget om, hvor gamle
sagerne er, når de bliver afsluttet, men siger intet om, hvor
gamle de verserende sager er, eller om sagsbeholdningen
stiger eller falder.
Når AES vurderer, om sagsporteføljen er på vej i balance, så
sammenholdes sagsbehandlingstiden med antallet af verse-
rende sager samlet set samt det forholdsvise antal af ældre
sager. Set i lyset af sagernes alder fortæller det, om afviklingen
foregår balanceret i AES.
1
I opgørelsen af den præsenterede sagsbehandlingstid indgår således ikke sagsbehand-
lingstiden for øvrige sagstyper, dvs. revisioner, genoptagelser og hjemvisninger. AES
skelner i opgørelsen af sagsbehandlingstider mellem nyanmeldte sager (nye sager), hvor
der træffes afgørelse første gang samt revisioner og genoptagelser, hvor der er tale om 2.
gangsafgørelser, hvor der bliver kigget på et tidligere afgjort spørgsmål.
Det bemærkes, at sagsbehandlingstiden opgøres på det tidspunkt, hvor sagen afsluttes.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 273: Oversendelse af plancher fra teknisk gennemgang med AES den 11. april 2018 og af mit brev til Ombudsmanden af 3. april 2018, fra beskæftigelsesministeren
1881708_0004.png
Antal sager
16.000
14.000
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
primo 2017
Sager fra 2014 og før
Sager fra 2015
ultimo 2017
Sager fra 2016
AES’ ledelse prioriterede i forbindelse med tilrettelæggelse
af arbejdet i Indsats ETAB, at afviklingen af sagerne skulle ske
under hensyntagen til sagens alder og hensynet til hurtig oplæ-
ring af sagsbehandlere.
Som konsekvens heraf blev afviklingen af de 5.000 sager i den
særlige indsats tilrettelagt således, at de nye sager blev afviklet
på et senere tidspunkt i 2017 end oprindeligt forudsat i skøn-
net over gennemsnitlig sagsbehandlingstid for nye sager med
tilkendelse af erstatning for tab af erhvervsevne.
Dette har betydet, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
for nye sager med tilkendelse af erhvervsevnetab er blevet
højere i 2017 end oprindelig estimeret ved indgangen til 2017.
Men det er altså en konsekvens af, at den højeste prioritet
i AES har været at give de kunder, der har ventet længst, en
afgørelse fremfor at ramme estimatet.
2.1.2. De verserende sager er yngre
Figur:
Verserende sager fra 2016 og før (primo og ultimo 2017)
Figuren viser, at AES i begyndelsen af 2017 havde 5.600 sager
over 2 år (den grønne del af venstre søjle). Dertil kom, at AES
havde mere end 8.000 sager fra 2015, som ville blive 2 år i
løbet af 2017 (orange del af samme søjle).
Ved indgangen til 2018 har AES 1.600 sager på mere end 2 år
(grønne og orange del af anden søjle), og samtidig er antallet
af sager, som bliver 2 år i løbet af 2018, blevet nedbragt til
godt 4.000 sager (grå del af samme søjle).
FAKTA
Sagens alder
er et udtryk for, hvor gammel en
uafsluttet
sag er.
Dvs., hvor høj en alder sagen løbende har på opgørelsestidspunktet,
mens den venter på en afgørelse. Der er tale om igangværende
(verserende) sager
Sagsbehandlingstid
er derimod et udtryk for, hvor gammel en sag
er, når den afsluttes.
Fra et driftsperspektiv skal sagens alder helst være så lav som muligt
– og er dermed også et udtryk for, om der er balance i sagsporteføl-
jen
.
FAKTA
X
X
AES har nedbragt antallet af verserende sager over 2 år med
ca. 4.000
sager i løbet af 2017.
Det svarer til et fald i antallet af verserende sager over 2 år på
70 pct.
Samlet set har dette betydet, at andelen af sager over 2 år er
faldet fra mere end 15 pct. i begyndelsen af 2017 til 6 pct. i
slutningen af 2017.
Antal sager
7000
6000
5000
4000
3000
2000
1000
0
Juli
September
Juli
September
Juli
September
November
September
November
November
November
Juli
Januar
Marts
Januar
Januar
Januar
Marts
Maj
Marts
Maj
Marts
Maj
Maj
Indsats ETAB oprettes
AES oprettes
Samtidig med, at AES i 2017 er lykkedes med at nedbringe
antallet af verserende sager markant, er det foregået under
behørig hensyntagen til, at der ikke opstår uhensigtsmæssige
sagsophobninger fremadrettet.
AES har dermed prioriteret en balanceret sagsafvikling over et
fald i den gennemsnitlige sagsbehandlingstid.
Udover at have haft fokus på afvikling af de allerældste sager
har AES dermed også sikret en balanceret afvikling af hele
sagsporteføljen, og de verserende (tilbageværende) sager er
henover 2017 blevet gennemsnitlig 3,5 måneder yngre.
Således er antallet af sager, der potentielt ville kunne udvikle
sig til ældre sager (sager over 2 år), blevet nedbragt betragte-
ligt.
Dermed ser kunderne ind i en fremtid, hvor sagsbehandlingsti-
derne (der som nævnt opgøres ved sagens afslutning) vil være
faldende, indtil en normalsituation genetableres.
2014
Nye sager
2015
Revisioner
Genoptagelser
2016
Hjemvisninger
2017
Ændringer
Figur:
Verserende sager over to år 2014-2017
Det fremgår af figuren, at revisioner og genoptagelser over 2 år
har udgjort den største del af de verserende sager over 2 år.
De mange gamle revisioner og genoptagelser var i høj grad
et resultat af den opbremsning i sagsafviklingen, som skete i
forlængelse af kammeradvokatens redegørelse fra 2014 om
kvaliteten af sagsbehandlingen i sager med tilkendelse af
erhvervsevnetab.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 273: Oversendelse af plancher fra teknisk gennemgang med AES den 11. april 2018 og af mit brev til Ombudsmanden af 3. april 2018, fra beskæftigelsesministeren
1881708_0005.png
Måneder
25
20
15
10
5
0
Antallet af verserende sager er sammenholdt med et estimeret
optimalt niveau, som er beregnet på baggrund af en række for-
udsætninger om antallet af nødvendige sagsskridt (oplysninger
der skal indhentes, ventetid på at oplysningerne kommer ind
samt den tid, som AES anvender til at behandle oplysningerne
og træffe afgørelser).
Det forudsættes i de estimerede niveauer, at:
Primo 2017
Ultimo 2017
Langt de fleste sager kan afsluttes, inden de bliver et år.
Nogle sager overskrider fristen på 1 år men kan færdigbe-
handles indenfor det kommende år.
En lille gruppe af sagerne er så komplekse, at de kræver
yderligere sagsbehandlingstid.
Figur:
De verserende sagers alder
Af figuren fremgår det, at den gennemsnitlige alder for alle
sagstyper undtagen de ca. 500 sager inden for kategorien Ӯn-
dret til anerkendelse”
2
er blevet reduceret i løbet af 2017.
Således er den gennemsnitlige alder for de verserende sager
med revision faldet fra 23 måneder til 6 måneder i løbet af
2017.
Også alderen for de verserende nye sager (som udgør mere
end 75 pct. af de verserende sager) er faldet i løbet af 2017.
Den gennemsnitlige sagsalder for alle typer af sager er reduce-
ret fra 11,5 måneder til 8 måneder.
AES har på den måde en markant bedre balanceret sagsporte-
følje ved indgangen til 2018 i forhold til indgangen til 2017, og
forudsætningerne for at realisere faldende sagsbehandlingsti-
der henover 2018 er til stede.
2.1.3. Færre verserende sager primo 2018
AES går ind i 2018 med en sagsportefølje, som er i markant
bedre balance i forhold til indgangen af 2017.
AES har med andre ord ved indgangen til 2018 i højere grad
den sagsportefølje, der betragtes som optimal ud fra de gæl-
dende forudsætninger.
Det bemærkes dog, at antallet af sager over 2 år fortsat er lidt
højere end optimalt svarende til ca. 1.000 sager.
Antal sager
40.000
35.000
30.000
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
0
Af figuren fremgår det, at antallet af verserende sager samlet
set er faldet med ca. 11.000 sager i løbet af 2017. Det gælder
for alle aldersintervaller.
Udover faldet på ca. 4.000 sager over 2 år er der også sket et
fald på mere end 3.000 sager, der er mellem 1 og 2 år. Yderme-
re er antallet af sager under 1 år også faldet.
FAKTA
X
AES har i løbet af 2017 reduceret det samlede antal verserende
sager med 30 pct.
3. Status på sagsbehandlingstiden for
nye sager i AES ultimo 2017
Af redegørelsen af 31. januar 2017 fremgår et skøn om, at
sagsbehandlingstiden for nye sager med erhvervsevnetab i
2017 samlet set ville blive 26-28 måneder.
I skønnet var det forudsat, at den særlige indsats til afvikling af
de ældste sager ville afgøre de nye sager om tabt erhvervsevne
jævnt fordelt henover året.
Den realiserede sagsbehandlingstid for nye sager afgjort med
erstatning for tab af erhvervsevnetab samlet for 2017 blev på
knap 32 måneder
5
.
AES’ ledelse betragter ikke dette som tilfredsstillende for
kunderne, men som en konsekvens af oprydningen i de ældste
sager.
Det vurderes at være den rette prioritering i forhold til at indfri
de langsigtede målsætninger.
Samtidig med organisationens fokus på sagsafvikling er der
bl.a. gennemført implementering af driftsoptimerende tiltag,
herunder lærings- og processtyringstavler samt nyt kvalitets-
og uddannelseskoncept.
Under 1 år
Over 2 år
Optimalt niveau (sager mindre end 2 år)
Mellem 1-2 år
Optimalt niveau (alle sager)
Optimalt niveau (sager mindre end 1 år)
3
Figur:
Verserende sager fordelt på sagens alder
3
2
Sagens alder er et udtryk for hvor gammel en verserende (uafsluttet) sager er
pr. dags dato, dvs. hvor lang tid der er gået fra sagens opstartes til opgørelsestids-
punktet.
4
Inden for den lille sagstype ”Ændringer” er den gennemsnitlige alder for de verserende
(tilbageværende) sager steget med små 2 måneder. Det drejer sig om ganske få sager
(500), hvor små udsving har en stor effekt.
Der er tale om en mindre gruppe sager, som er de mest komplekse sager i AES’
sagsportefølje.
4
5
Det vedrører 3 pct. af de samlede antal afsluttede, nye sager
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 273: Oversendelse af plancher fra teknisk gennemgang med AES den 11. april 2018 og af mit brev til Ombudsmanden af 3. april 2018, fra beskæftigelsesministeren
1881708_0006.png
Disse tiltag er ligeledes en del af den langsigtede strategi og
vurderes at gavne AES’ kunder i fremtiden.
3.1 Sagsbehandlingstid for alle nye sager
Ud af de i alt ca. 58.000 arbejdsskadesager AES i alt afviklede
i 2017, var ca. 43.000 nye arbejdsskadesager, hvoraf ca. 1.200
fik tilkendt erstatning for tabt erhvervsevne.
Måneder
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Erhvervsevnetab
Varigt mén
Anerkendt uden
erstatning
Afvist
Anden afgørelse
Samlet
En sagsportefølje i balance ruster ydermere AES bedre til at
sikre en fornuftig udviklings- og implementeringsproces af det
nye sagsbehandlingssystem i løbet af 2019 og 2020.
4.2 Forventning til sagsbehandlingstid for nye sager
De anslåede fremtidige sagsbehandlingstider bygger på bereg-
ninger over alderen på sagsporteføljen, forventningerne til det
kommende antal afviklede sager, kommende antal anmeldel-
ser (herunder oprettelser af sager med revision og genopta-
gelser) samt forventningerne til de fremtidige tilgængelige
sagsbehandlerressourcer.
De fremtidige sagsbehandlingstider kan dermed afvige fra de
oprindelige skøn, hvis ovenstående forudsætninger afviger
fra de forudsatte forventninger. Skønnet er således forbundet
med usikkerhed og kan variere, hvis en eller flere forudsætnin-
ger ikke indtræffer.
Endvidere bemærkes, at der er tale om en gennemsnitlig sags-
behandlingstid for en meget lille gruppe af sager – ca. 1.000
sager – hvorfor få udsving i afviklingen kan have en stor afledt
effekt for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for de nye
sager om erhvervsevnetab.
Som konsekvens af de strategiske prioriteringer i 2017 er for-
ventningerne til 2018 ændrede.
Dette skyldes, at AES fra et kundeperspektiv har prioriteret
afvikling af de ældre revisioner og genoptagelsessager, og at
alderen på de verserende nye sager med udsigt til tilkendel-
se af erstatning for tab af erhvervsevne er blevet højere end
oprindeligt forudsat.
De sager, som bliver afgjort med tilkendelse af erstatning for
tab af erhvervsevne i 2018, er dermed lidt ældre end oprin-
deligt forudsat og forventes at have en gennemsnitlig sagsbe-
1. kvartal 2017
2. kvartal 2017
3. kvartal 2017
4. kvartal 2017
2017
Figur:
Sagsbehandlingstider for nye sager i 2017
Af figuren fremgår det, at den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid for afviste sager, hvilket svarer til 60 pct. af alle nye
sager, er jævnt faldende henover året.
Samme tendens er gældende for sager, der anerkendes uden
erstatning eller med afgørelse om varigt mén samt anden
afgørelse.
Dette er et udtryk for, at sagerne har en lavere alder, før end
AES når at afvikle dem.
Modsat gør sig gældende for sagsbehandlingstiden for nye sa-
ger om erhvervsevnetab, der stiger henover året, og særligt er
høj i 4. kvartal 2017, hvor hovedparten af de ældste nye sager
blev afviklet i Indsats ETAB.
4. Forventning til 2018
4.1 Ultimo 2018 har AES en sagsportefølje i balance
AES har ambitioner om at nedbringe antallet af verserende
sager over 2 år med minimum 1.000 sager inden udgangen af
2018. I bestræbelserne for at indfri denne ambition har AES
nedsat en ny indsatsgruppe, som trækker på erfaringer fra
indsatsen i 2017.
Derudover har AES tilført yderligere ressourcer til det sekreta-
riat, som forbereder de sager, som skal for Erhvervssygdoms-
udvalget, med henblik på at få afviklet flere sager i 2018
4
.
Begge tiltag vil reducere alderen på de verserende sager og
samlet set bidrage til et fald i sagsbehandlingstiderne henover
2018.
AES vil samtidig være bedst muligt rustet til at gennemføre den
endelige udflytning inden udgangen af 2018 ved at udbrede
særkompetencer til en større gruppe medarbejdere.
Derved vil AES fortsat være i stand til at afvikle de sværeste
sager (herunder sager med tilkendelse af erstatning for er-
hvervsevnetab).
FAKTA
X
En sag, der anmeldes i
2018
og som afgøres med tilkendelse
af tab af erhvervsevne, vil have en gennemsnitlig sagsbehand-
lingstid svarende til en normalsituation på
20-22 måneder.
Samtidig forventer AES, at den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid for alle nye sager vil være
ca. 7 måneder
i 2018.
X
handlingstid på 26-28 måneder i 2018.
Fra 2019 forventes en normalsituation inden for de nugælden-
de rammebetingelser at være etableret. Dermed forventes
det, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle typer af
sager, der i dag ligger på lidt over ni måneder, vil være nede på
ca. 7 måneder.
Og de få, men mest komplicerede sager, hvor en borger får
tilkendt erstatning for erhvervsevnetab, skal maksimalt tage
20-22 måneder at afklare.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 273: Oversendelse af plancher fra teknisk gennemgang med AES den 11. april 2018 og af mit brev til Ombudsmanden af 3. april 2018, fra beskæftigelsesministeren
1881708_0007.png
Figur:
Forventet gennemsnitlig sagsbehandlingstid for alle nye sager
samt nye sager med tilkendelse af erstatning for tab af erhvervsevne.
5. Opsummering
AES er opmærksom på, at lang sagsbehandlingstid har store
konsekvenser for AES’ kunder.
Etablering af en sagsportefølje i balance har været og er fortsat
en absolut førsteprioritet for AES med henblik på at sikre en
varig nedbringelse af de gennemsnitlige sagsbehandlingstider.
AES har derfor løbende taget initiativer, der skal understøt-
te denne ambition. AES går dermed styrket ud af 2017 med
gode forudsætninger i forhold til at sikre, at alle kunder dvs.
tilskadekomne, virksomheder og forsikringsselskaberne får den
bedst mulige kundeoplevelse.
På baggrund af den succesfulde gennemførelse af Indsats
ETAB i 2017 forventes det, at der opnås et fald i sagsbehand-
lingstiden i løbet af 2018, og at AES i 2019 vil have en sagsbe-
handlingstid svarende til målsætningen om en gennemsnitlig
sagsbehandlingstid på 20-22 måneder for sager med tilkendel-
se af tabt erhvervsevne.
AES arbejder løbende med optimering af interne processer.
Det er imidlertid vigtigt at understrege, at det i realiteten kun
er en mindre del af den samlede sagsbehandlingsproces, som
AES har direkte indflydelse på. Det gælder særligt de sager, der
vedrører erstatning for tabt erhvervsevne.
Der er tale om yderst komplekse sager med afhængighed til
eksterne parter som fx kommuner, forsikringsselskaber og
sundhedsvæsenet. Det er ikke kun tale om, at oplysninger fra
disse parter er nødvendige for at AES kan træffe afgørelser i
sagerne. Der er også tale om, at de tilskadekomne skal gen-
nemgå processer hos de eksterne parter (fx lægelig behandling
i sundhedsvæsenet eller beskæftigelsesmæssig afklaring hos
kommunerne), førend sagerne er klar til afgørelse hos AES. Det
følger af den gældende arbejdsskadelovgivning, og sagsbe-
handlingstiden i disse sager vil således altid være langvarig.
AES stiller sig gerne til rådighed for en ny redegørelse i 2019,
hvis der er anledning til yderligere opfølgning.
Med venlig hilsen
Anne Kristine Axelsson
Direktør
6