Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 273
Offentligt
1881707_0001.png
Folketingets Ombudsmand
Jørgen Steen Sørensen
Gammeltorv 22,
1457 København K
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Orientering om status og målsætninger for nedbringelsen af sagsbehand-
lingstiden i nye sager om tab af erhvervsevne i Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikring
3. april 2018
J.nr. 2018-1762
Folketingets Ombudsmand har den 28. juni 2017 bedt Beskæftigelsesministeriet
om en orientering vedr. følgende:
Status for sagsbehandlingstiden for sager vedr. tab af erhvervsevne i Arbejds-
markedets Erhvervssikring, herunder effekten af de iværksatte foranstaltninger
Hvilke målsætninger Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har for sagsbehand-
lingstiden for sager vedr. tab af erhvervsevne, herunder betydningen af § 16,
stk. 1.
Resultatet af drøftelserne om modernisering og den forventede indvirkning på
sagsbehandlingstiderne.
Beskæftigelsesministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en redegørelse fra
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Redegørelsen, der er modtaget den 19. februar
2018, er vedlagt, og udvalgte oplysninger herfra er gengivet i nedenstående.
Der redegøres i nedenstående først for Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings status
for sagsbehandlingstiden for sager vedr. tab af erhvervsevne samt deres initiativer
og målsætninger. Afslutningsvis følger Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
til redegørelsen fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, herunder betydningen af §
16, stk. 1, og drøftelserne om modernisering af arbejdsskadesystemet.
1. Status for Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings nedbringelse af sagsbehand-
lingstiden for sager vedr. tab af erhvervsevne.
Det fremgår af redegørelsen, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring i løbet af 2017
har arbejdet fokuseret på at etablere en stabil og sikker drift.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har således gennemført IndsatsEtab, hvor de
5.000 ældste sager vedr. tab af erhvervsevne er afviklet. Indsatsen omfattede både
nye sager, revisioner og genoptagelser.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring oplyser, at den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid for nye sager vedrørende tab af erhvervsevne var på ca. 32 måneder i 2017.
Der er dermed sket en stigning siden 2016, hvor sagsbehandlingstiden var ca. 28
måneder. Sagsbehandlingstiden på 32 måneder er endvidere 4-6 måneder længere
end forventet, idet Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings målsætning for 2017 for sa-
ger vedr. tab af erhvervsevne var 26-28 måneder i gennemsnit.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring vurderer, at den højere sagsbehandlingstid på
32 måneder i 2017 ”ikke
betragtes som tilfredsstillende for kunderne, men som en
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 273: Oversendelse af plancher fra teknisk gennemgang med AES den 11. april 2018 og af mit brev til Ombudsmanden af 3. april 2018, fra beskæftigelsesministeren
konsekvens af oprydningen i de ældste sager. Det vurderes at være den rette priori-
tering i forhold til at indfri de langsigtede målsætninger.”
Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikring oplyser endvidere, at resultatet er en konsekvens af, at
”afviklingen
af de 5.000 sager i den særlige indsats blev tilrettelagt således, at de nye sager
blev afviklet på et senere tidspunkt i 2017 end oprindeligt forudsat i skønnet over
den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for nye sager med tilkendelse af erstatning
for tab af erhvervsevne.”
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring begrunder denne prioritering af genoptagelses-
og revisionssager med hensynet til sagernes alder og vægtningen af hurtig oplæring
af nye sagsbehandlere. Det bemærkes, at det alene er nye sager, der indgår i opgø-
relsen af den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for sager vedr. tab af erhvervsev-
ne.
Samlet set konkluderer Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, at der er en ”markant
bedre sagsportefølje ved indgangen til 2018 i forhold til indgangen til 2017, og
forudsætningen for at realisere faldende sagsbehandlingstid henover 2018 er til
stede”.
2. Målsætninger for nedbringelse af sagsbehandlingstiden
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring forventer, at den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid for nye sager vedr. tab af erhvervsevne vil være på mellem 26-28 måneder
i 2018.
Den forventede gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2018 for nye sager vedrørende
tab af erhvervsevne er ca. seks måneder længere end målsætningen, der var angivet
i redegørelsen i 2017. Arbejdsmarkedets Erhvervssikring oplyser, at det skyldes
”en
prioritering af afviklingen af revisioner og genoptagelser, og at alderen på de
verserende nye sager med udsigt til tilkendelse af erstatning for tab af erhvervsev-
ne er blevet højere end forventet.”
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring oplyser ligeledes, at man i 2018 vil fortsætte
indsatsen med at afvikle de ældste sager og minimere antallet af sager over 2 år.
Der er således nedsat en ny indsatsgruppe med udgangspunkt i erfaringerne fra Ind-
sats Etab.
Derudover vil Arbejdsmarkedets Erhvervssikring tilføre yderligere ressourcer til
det sekretariat, der forbereder de sager, som skal forelægges Erhvervssygdomsud-
valget. Disse sager er komplicerede i forhold til vurderingen af, om sygdommen
kan anerkendes, og har dermed ofte en længere behandlingstid, før spørgsmålet om
tab af erhvervsevne kan vurderes. Det medfører ofte en lang samlet sagsbehand-
lingstid for disse sager. Fristen i loven for disse sager er 2 år.
Endvidere har Arbejdsmarkedets Erhvervssikring oplyst, at man vil fastholde de
initiativer, der er sat i værk i 2017 for at fortsætte udviklingen hen mod en effektiv
sagsbehandling og driftsstyring.
Endelig har Arbejdsmarkedets Erhvervssikring oplyst, at forventningen for 2019 er
en gennemsnitlig sagsbehandlingstid for nye sager vedr. tab af erhvervsevne på 20-
22 måneder. Dette betegnes som ”normalsituationen” for de få mest komplicerede
arbejdsskadesager, hvor der skal tages stilling til tabet af erhvervsevne.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 273: Oversendelse af plancher fra teknisk gennemgang med AES den 11. april 2018 og af mit brev til Ombudsmanden af 3. april 2018, fra beskæftigelsesministeren
3. Beskæftigelsesministeriets samlede bemærkninger
Det er ledelsen i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, der har ansvaret for driften på
arbejdsskadeområdet. Samtidig er det bestyrelsens opgave at opsætte betryggende
rammer og målsætninger for sagsbehandlingen og sagsbehandlingstiderne. Beskæf-
tigelsesministeriet fører et systematisk tilsyn med bestyrelsen på baggrund af de
lovfastsatte leverancer og kvartalsvise møder.
Beskæftigelsesministeriet har i 2017 løbende spurgt til og modtaget statusopdate-
ringer på Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings sagsafvikling, herunder Indsats Etab
og sagsbehandlingstiderne.
Jeg har med tilfredshed noteret mig, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring med ind-
satserne i 2017 har opnået en yngre sagsportefølje med et væsentligt fald i antallet
af sager, der har verseret i længere tid end 2 år, og hvor den gennemsnitlige alder
på verserende nye sager er faldet med 3,5 måneder. Dertil kommer, at det samlede
antal af verserende sager er faldet med 11.000 sager – svarende til over en fjerdedel
af de verserende sager ved indgangen til 2017.
Som jeg tidligere har understreget, er jeg yderst opmærksom på de lange sagsbe-
handlingstider i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, herunder den betydning en
meget lang ventetid har for den enkelte borger med en arbejdsskadesag. Derfor er
stigningen og den forventede stigning i sagsbehandlingstiden for sager vedr. tab af
erhvervsevne i henholdsvis 2017 og 2018 ikke tilfredsstillende. Det bemærkes i
den forbindelse, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring supplerende har oplyst, at
den justerede forventning til 2018 skyldes, at der fortsat er en bunke af ophobede
sager fra 2015, der skal afvikles i 2018, hvilket forventes at påvirke sagsbehand-
lingstiden negativt.
Det er helt afgørende for mig, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring opfylder de
fastsatte målsætninger for 2018 – og i årene fremover – så sagsbehandlingstiderne
falder. Dette har jeg skrevet til bestyrelsen og givet udtryk for på mit seneste kvar-
talsmøde med Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
I relation til betydningen af de lovfastsatte frister i arbejdsskadessikringsloven for
afgørelse af arbejdsskadesager er det Beskæftigelsesministeriets vurdering, at fri-
sterne har karakter af ordensforskrifter, idet der ikke er knyttet retsvirkninger til
manglende overholdelse heraf. Det betyder, at fristen skal tilstræbes overholdt, og
historisk er ca. 80-90 pct. af sagerne afsluttet inden for 1 år.
Siden 2004 har en række forhold forlænget sagsbehandlingstiden i arbejdsskadesa-
ger. Det gælder bl.a. ændring af reglen om vurdering af tab af erhvervsevne for til-
skadekomne i fleksjob med virkning fra 2013, en Højesteretsdom fra november
2013 om personskadebegrebet samt en rapport fra Kammeradvokaten om kvalite-
ten i sager om tab af erhvervsevne fra 2014. Derimod har AES i den løbende op-
følgning på udflytningen af arbejdspladser vurderet, at når der ses bredere på ud-
viklingen i sagsbehandlingen, svarer udviklingen til niveauet før udflytningen.
Selve sagsbehandlingstiden er et vigtigt element i den samlede retssikkerhed for
tilskadekomne i arbejdsskadesager. Beskæftigelsesministeriet vurderer samlet set,
at hensynet til, at der træffes korrekte afgørelser baseret på en forsvarlig sagsoplys-
ning – ikke mindst i lyset af konklusionerne i Kammeradvokatens rapport fra 2014
– bør vægte tungest ved prioriteringen af sagsbehandlingen. Det bemærkes dertil,
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 273: Oversendelse af plancher fra teknisk gennemgang med AES den 11. april 2018 og af mit brev til Ombudsmanden af 3. april 2018, fra beskæftigelsesministeren
1881707_0004.png
at det især er de vanskelige sager om tab af erhvervsevne, der ikke altid overholder
lovens frist.
Det er på ovenstående baggrund Beskæftigelsesministeriets vurdering, at en 100
pct. overholdelse af de lovfastsatte frister ikke er mulig inden for de nuværende
regler. Jeg kan oplyse, at andelen af sager i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, der
afsluttes inden for 1 år, har været stigende i løbet af 2017. I fjerde kvartal blev godt
80 pct. af alle sager afsluttet inden for denne frist. Jeg kan endvidere oplyse, at be-
styrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har opstillet såkaldte KPI’er (mål)
for overholdelse af lovens frister. Konkret skal Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
frem mod 2020 øge andelen af sager, der overholder lovens frister til 90 pct. over-
holdelse af både 1 års- og 2 års-fristen.
Jeg er tilfreds med disse målsætninger, og Beskæftigelsesministeriet vil som led i
tilsynet med Arbejdsmarkedets Erhvervssikring følge udviklingen i forhold til Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikrings målsætninger for overholdelsen af de lovfastsatte
frister samt bestyrelsens beslutninger i den forbindelse.
Beskæftigelsesministeriet vil ligeledes fortsat have stort fokus på, at der sker en
forsvarlig afvikling af alle sagstyper, herunder nye sager om tab af erhvervsevne.
Jeg har tilkendegivet over for bestyrelsen, at jeg har en forventning om, at bestyrel-
sen løbende følger udviklingen i sagsbehandlingstiden, særligt for sager om tab af
erhvervsevne, og om nødvendigt iværksætter yderligere initiativer for at sikre, at
målsætningen for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for sager vedr. tab af er-
hvervsevne opnås i 2018 og 2019. Det er således afgørende for mig, at de opsatte
målsætninger om, at sager om tab af erhvervsevne gennemsnitligt behandles inden
for 20-22 måneder, indfries. Dette vil jeg følge og drøfte i forbindelse med de kvar-
talsvise møder med Arbejdsmarkedets Erhvervssikring i 2018.
Afslutningsvis kan jeg oplyse, er det er mit og regeringens mål at modernisere ar-
bejdsskadesystemet, så det understøtter en hurtigere og mere enkel sagsbehandling
bl.a. med det formål at nedbringe sagsbehandlingstiden.
Det er vigtigt, at vi har et arbejdsskadesystem, der sikrer hurtige og korrekte afgø-
relser, hvis man bliver syg eller kommer til skade på sit arbejde. Hurtige og korrek-
te afgørelser er en væsentlig forudsætning for, at arbejdsskadesystemet understøt-
ter, at flere vender tilbage til arbejdsmarkedet efter en skade. Jeg påbegyndte i
slutningen af 2017 de indledende politiske drøftelser, og jeg forventer at opnå en
politisk aftale inden sommeren 2018
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Bilag: Redegørelse fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring fra februar 2018
4